Zachowania samobójcze u osób z doświadczeniem przemocy fizycznej i seksualnej w dzieciństwie, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] P R A C A P R Z E G L Ą D O W A Marta Makara-Studzińska, Justyna Morylowska Klinika Psychiatrii Akademii Medycznej w Lublinie Zachowania samobójcze u osób z doświadczeniem przemocy fizycznej i seksualnej w dzieciństwie Suicidal behaviours in persons with childhood experience of physical violence and sexual abuse Adres do korespondencji: dr med. Marta Makara-Studzińska ul. Mickiewicza 28 m. 7 20–371 Lublin e-mail: mmakara@go2.pl Streszczenie Wyniki wielu badań dokumentują związek między traumą dziecięcą a psychopatologią w późniejszym życiu. Celem niniejszego artykułu jest przegląd dostępnych badań na temat związku pomiędzy doświad- czeniem przemocy w dzieciństwie a późniejszymi zachowaniami samobójczymi. Przemoc wobec dzieci można w sposób całkowicie uzasadniony uznać za światowy problem zdrowia publicznego z bezpośred- nimi, trwałymi konsekwencjami dla jednostki w sferze fizycznej, seksualnej, emocjonalnej i społecznej. W wielu przeprowadzonych badaniach w znacznym stopniu potwierdzono istotną zależność między doświadczeniem przemocy fizycznej i seksualnej w dzieciństwie a późniejszymi — w wieku młodzień- czym i dorosłym — zachowaniami samobójczymi. Należy jednak podkreślić, że rola różnych form prze- mocy w etiologii takich zachowań jest bardzo złożona i związek ten należy umiejscowić w kontekście wielowymiarowego modelu obejmującego biologiczne, psychologiczne i socjokulturowe czynniki ryzyka. słowa kluczowe: słowa kluczowe: przemoc fizyczna i seksualna w dzieciństwie, zachowania samobójcze, molestowanie dzieci Suicydologia Tom 2, nr 1, 34–40 Copyright © 2006 Polskie Towarzystwo Suicydologiczne ISSN 1895–3786 www.suicydologia.viamedica.pl Abstract The relationship between childhood trauma and the presence of psychopathology in later life has been confirmed by many studies. The aim of this paper is to review the available research literature concerning the relation between experiencing violence in childhood and subsequent onset of suicidal behaviours. Violence towards children can be quite justifiably regarded as a worldwide public health problem with direct and lasting consequences for the affected individual — in the physical, sexual, emotional and social spheres. Numerous research findings to a large extent support a significant association between physical violence and sexual abuse experienced in childhood and the emergence of suicidal behaviours in adolescence and adulthood. It should be noted though that the role of various forms of violence in the aetiology of such behaviours is highly complex and that the relationship in question should be conside- red in the context of a multidimensional model including biological, psychological, and socio-cultural risk factors. key words: 34 www.suicydologia.viamedica.pl słowa kluczowe: key words: key words: childhood physical violence, childhood sexual abuse, suicidal behaviours Marta Makara-Studzińska, Justyna Morylowska, Zachowania samobójcze u osób z doświadczeniem przemocy Samobójstwo zajmuje 13. pozycję wśród najważniejszych przyczyn śmierci na świecie. Systematycznie wzrasta licz- ba samobójstw wśród młodocianych; w latach 1950–1995 nastąpił 60-procentowy wzrost częstości samobójstw po- pełnianych przez młodzież (szczególnie wśród młodych mężczyzn) [1]. Przeciętny współczynnik samobójstw w Polsce w okre- sie od końca lat 90. XX wieku i na początku XXI wieku przekroczył 15 przypadków na 100 000 ludności. W la- tach 1990–2000 liczba samobójstw w Polsce wykazywa- ła wzrost o 15%, w tym aż o 30% w grupie wiekowej do 19 rż. [2]. Zgon w wyniku samobójstwa jest jedynie częścią tego poważnego problemu. Osoby, które nie umierają w wy- niku próby samobójczej, wymagają opieki medycznej [3]. Co więcej, każda śmierć samobójcza może mieć głęboki wpływ emocjonalny, społeczny i ekonomiczny na życie rodziny i przyjaciół ofiary. Szacuje się, że koszty ekono- miczne związane ze zgonem lub obrażeniami w wyniku samobójstwa już na początku lat 80. ubiegłego wieku wynosiły wiele miliardów dolarów rocznie [4]. Zachowania samobójcze lokalizują się na kontinuum od myśli o zakończeniu własnego życia, poprzez planowa- nie samobójstwa i zdobycie środków do jego wykonania, następnie próbę pozbawienia się życia, aż do bezpośred- niego podjęcia aktu. Hołyst [5] rozumie przez zachowa- nia samobójcze ciąg reakcji, jakie zostają wyzwolone w człowieku z chwilą, gdy w jego świadomości samobój- stwo pojawia się jako antycypowany, pożądany stan rze- czy, a więc jako cel. W literaturze przedmiotu można spo- tkać podział na zachowania samobójcze zakończone śmiercią ( fatal suicide behaviour ) oraz te, które nie kończą się zgonem ( non-fatal suicide behaviour ; inne terminy to: attempted suicide — bardziej powszechne w literaturze amerykańskiej — oraz parasuicide — częstsze w literatu- rze europejskiej) [6]. Od lat w suicydologii trwa spór, czy samobójstwa dokonane można traktować tak samo jak usiłowane [7], zapoczątkowany w 1958 roku tezą Stengla [8], że osoby po zamachach samobójczych dokonanych i usiłowanych tworzą całkowicie odmienne populacje. Na- leży jednak pamiętać, że czasem tylko przypadek decy- duje o tym, czy samobójstwo jest usiłowane, czy dokona- ne. Próby samobójcze pod względem zagrożenia samo- bójstwem należy oceniać według następujących kryteriów: (1) śmierć nie nastąpiła, ale był to wynik szczęśliwego przy- padku, wysiłku lekarzy lub ulepszonych metod interwen- cji; (2) miała miejsce intensywna walka sił samoniszczą- cych i samopodtrzymujących, czego wynikiem było osła- bienie działania samobójcy; (3) zamiar śmierci był uda- wany. Niemniej zamiar samobójstwa i rezultat działania mogą się znacznie różnić; czasem decydujące znaczenie ma tu przypadek [9]. We wszystkich próbach samobój- stwa, niezależnie od stopnia nasilenia, wyraża się „alar- mująca chęć samozniszczenia” [9] i należy się liczyć z po- nowną próbą pozbawienia się życia. Termin suicidal ideation , również często stosowany w li- teraturze przedmiotu, odnosi się do myśli o zakończe- niu życia o różnym stopniu intensywności, ale także do uczucia zmęczenia życiem, przekonania o jego bezwar- tościowości i pragnienia, aby więcej się nie obudzić [10]. Odnosząc się do tego terminu, Kumar i Steer [11] wy- mieniają pragnienia, myśli, plany związane z popełnie- niem samobójstwa. W niektórych okresach życia myśli o samobójstwie przychodzą częściej, są bardziej natar- czywe. Dzieje się tak niewątpliwie w okresie dorasta- nia, naznaczonym próbami ustalenia własnej tożsamo- ści, znalezienia swojego miejsca w życiu, konfrontacji siebie z otaczającą rzeczywistością. W tym czasie mło- dzi ludzie poszukują sensu własnego istnienia. Niemoż- ność realizacji tego celu może prowadzić do frustracji egzystencjalnej i pustki. Wówczas myśli samobójcze mogą się pojawić z całą siłą. Niektórzy przyjmują, że myśli o samobójstwie w niełatwym okresie dorastania są zjawiskiem normalnym, stanowią charakterystyczny sposób reagowania na trudne doświadczenia życiowe [12]. Jednak nie wolno tych myśli lekceważyć, ponieważ mogą one zaowocować czynem. Niektórzy autorzy twierdzą, że myśli samobójcze mogą poprzedzać fak- tyczną próbę samobójczą (szczególnie w przypadku mło- dych ludzi), w związku z czym proponuje się, aby uznać je za wskaźnik samobójstwa [13]. Fergusson i Lynskey [14] stwierdzają na podstawie swoich badań obejmują- cych 16-latków, że przy nieobecności innych czynników ryzyka myśli samobójcze nie są zwykle związane ze zwiększonym ryzykiem próby samobójczej, jednak w po- łączeniu z różnorodnymi zaburzeniami psychiatryczny- mi, niedostosowaniem oraz problemami rodzinnymi myśli samobójcze wiążą się ze znacznym ryzykiem pod- jęcia próby samobójczej. Wyniki wielu badań dokumentują związek traumy dzie- cięcej i psychopatologii w późniejszym życiu. Santa Mina i Gallop [15] w przeglądzie badań obejmującym lata 1988–1998 (odwołując się również do wcześniejszych badań) skupiły się na poszukiwaniu związku między do- świadczeniem przemocy seksualnej i/lub fizycznej w dzieciństwie a późniejszymi zachowaniami samobój- czymi ludzi dorosłych. W literaturze opublikowanej przed 1988 rokiem zwra- cano uwagę na występowanie zachowań samobójczych wśród osób, które doświadczyły przemocy w dzieciń- stwie, jak też na sytuację odwrotną, to jest doświadcze- nie przemocy w dzieciństwie u osób wykazujących za- chowania samobójcze. I tak, Herman [16] poinformo- wała, że 38% pacjentów z badanej przez nią grupy osób wykorzystywanych seksualnie miało za sobą próby sa- mobójcze w porównaniu z 5% badanych z grupy kon- trolnej, natomiast de Young [17] wykazał, że 68% osób z grupy ofiar przemocy seksualnej usiłowało dokonać samobójstwa, z czego 2/3 — wielokrotnie. Briere i Runtz [18] podawali, że odsetek ofiar wykorzystywania seksu- alnego, które próbowały popełnić samobójstwo, wyno- www.suicydologia.viamedica.pl 35 SUICYDOLOGIA 2006, tom 2, nr 1 sił 51–79%. Bryer i Runtz [19] stwierdzali, że u pacjen- tek z historią zachowań lub prób samobójczych 3-krot- nie częściej stwierdzano fakt doświadczenia fizycznych i/lub seksualnych nadużyć w dzieciństwie. Spośród przeanalizowanych przez Santa Mina i Gallop [15] badań po 1988 roku żadne nie łączyło przemocy seksualnej lub fizycznej z samobójstwami dokonanymi, jednak autorki odnotowały, że w pracy Stone’a [20] 8 z 19 pacjentów z zaburzeniami typu borderline , którzy popełnili samobójstwo, miało za sobą doświadczenie kazirodztwa. W przypadku porównań osób, które doświadczyły prze- mocy, z badanymi bez tego doświadczenia większość au- torów informowała o częstszym występowaniu zacho- wań suicydalnych w pierwszej grupie. Na przykład w gru- pach złożonych z kobiet i mężczyzn, według wyników Brown i Anderson [21] skłonności samobójcze przeja- wiało 75% osób z doświadczeniem przemocy w dzieciń- stwie w stosunku do 57% badanych bez tego doświad- czenia. Gould i wsp. [22] stwierdzili, że próby samobój- cze miało za sobą 18% osób z doświadczeniem przemo- cy i 3% bez tego doświadczenia. Angst i wsp. [23] infor- mowali natomiast, że 19% osób z grupy doświadczają- cej przemocy ponawiało próby samobójcze w stosunku do 3,2% w grupie bez przemocy. Wyniki, które uzyskali Windle i wsp. [24], wykazały, że 52,7% kobiet i 32% mężczyzn z doświadczeniem przemocy (seksualnej i fi- zycznej) próbowało popełnić samobójstwo w stosunku do 18% kobiet i 11,6% mężczyzn bez tego doświadczenia. Związek historii przemocy z podwyższonym ryzykiem prób samobójczych u adolescentów sugerują Deykin i wsp. [25], Hodgman i McAnarney [26], Brent i wsp. [13], Beautrais i wsp. [27], Yoder [28], Reanud i wsp. [29] oraz Olsson [30]. Evans, Hawton i Rodham [31] prezentują wyniki badań nad związkiem między przemocą a zachowaniami sa- mobójczymi u młodych ludzi (między 11. a 20. rż.). Na podstawie przeprowadzonych analiz autorzy stwierdzili wyraźny związek przemocy z zachowaniami samobój- czymi w dzieciństwie i w okresie adolescencji. Sposród 4 prac badających przemoc fizyczną w 3 stwierdzono istotny statystycznie związek [32–34], który miał charak- ter bezpośredni w 2 z powyższych badań [32, 33]. Również w przypadku przemocy seksualnej stwierdzo- no istotny związek we wszystkich 5 pracach, w których był badany [33, 35–38]; miał on charakter bezpośredni w 3 badaniach [32, 33, 37] Ze względu na fakt, że powyższy przegląd obejmował jedynie 9 badań, warto przytoczyć wyniki innych obser- wacji związku doświadczenia przemocy z zachowania- mi samobójczymi u dzieci i młodzieży. Jak twierdzi Green [39], doświadczenie przemocy sek- sualnej w dzieciństwie ma natychmiastowe skutki, w tym podwyższony poziom zachowania samobójczego. Lank- tree i wsp. [40] odnotowali, że 36% spośród dzieci bę- dących ofiarami molestowania próbowało dokonać sa- mobójstwa w stosunku do 8% wśród reszty małych pa- cjentów. Wozencraft i wsp. [41] odkryli w grupie ofiar kazirodztwa większe skłonności samobójcze wśród tych dzieci, które w starszym wieku nie zostały zabrane z domu i których matki nie chciały współpracować w ich leczeniu. Związek między doznaniem przemocy w dzieciństwie a zachowaniami samobójczymi adolescentów udoku- mentowali w swoich badaniach Sansonnett-Hayden i wsp. [42], którzy wykazali, że u adolescentów wykorzy- stanych seksualnie próba samobójcza w roku poprze- dzającym przyjęcie do szpitala była bardziej prawdopo- dobna niż u osób leczonych psychiatrycznie, bez do- świadczenia przemocy. Spośród nieletnich korzystają- cych z programu leczenia narkomanii wykorzystywani seksualnie adolescenci 2-krotnie częściej podejmowali próbę samobójczą niż ich tak samo uzależnieni, lecz nie- molestowani rówieśnicy (odpowiednio w 46% vs. 23%), a w stosunku do nieuzależnionej i niewykorzystywanej seksualnie grupy porównawczej ryzyko samobójstwa było 27-krotnie wyższe (odpowiednio: 46% vs. 1,7%) [43]. Również Shaunessy i wsp. [44] informowali, że hi- storia wcześniejszej przemocy seksualnej była istotnie związana z myślami oraz próbami samobójczymi wśród hospitalizowanych adolescentów. Według Brown i wsp. [45] ryzyko powtarzania prób samobójczych było 8-krot- nie większe u młodych ludzi z historią przemocy seksu- alnej. Nasilone skłonności samobójcze na skutek do- świadczenia przemocy seksualnej u młodych ludzi su- gerują także Martin [46], Garnefski i Arends [47], Bec- kinsale i wsp. [48], a także Beautrais [27]. Riggs i wsp. [49] ustalili, że ryzyko podejmowania prób samobójczych w grupie badanych przez nich uczniów, wobec których stosowano przemoc fizyczną, było 5-krotnie wyższe niż wśród uczniów niezgłaszających tego doświadczenia. Związek historii przemocy fizycznej w dzieciństwie z za- chowaniami samobójczymi wśród uczennic odnotowali Garnefski i Diekstra [50]. Z kolei De Wilde i wsp. [51] pogrupowali osoby po prze- bytych próbach samobójczych pod względem stopnia ryzyka dokonanej próby i zgodnie z otrzymanymi wyni- kami badani z grupy z próbami największego ryzyka doświadczyli więcej przemocy seksualnej i fizycznej niż osoby z grupy z próbami mniejszego ryzyka. W niektó- rych badaniach nie wykazano związku przemocy ze zwiększonym ryzykiem prób samobójczych u adolescen- tów [52, 53]. Różnice te mogą częściowo wynikać z roz- bieżności w projektach badań oraz ze zróżnicowanych definicji przemocy. Przytoczone wyniki wskazują, że większość badań nad związkiem krzywdzenia w dzieciństwie a zachowaniami samobójczymi zarówno wśród dorosłych, jak i młodych ofiar koncentruje się na przemocy seksualnej i fizycz- nej. Należy podkreślić, że szczególnie niebezpieczne 36 www.suicydologia.viamedica.pl Marta Makara-Studzińska, Justyna Morylowska, Zachowania samobójcze u osób z doświadczeniem przemocy może być doświadczenie przemocy połączonej [54]. Brown i Anderson [21] odnotowali obecność skłonno- ści samobójczych u 79% pacjentów z historią przemocy połączonej. Windle i wsp. [55] stwierdzili, że przemoc połączona była szczególnie silnie działającym predyk- torem i prawie 5-krotnie podwyższała prawdopodobień- stwo próby samobójczej wśród mężczyzn i kobiet uza- leżnionych od alkoholu. Bensley i wsp. [38] stwierdzili, że związki przemoc–zachowania samobójcze u adole- scentów były silniejsze dla przemocy połączonej niż wy- łącznie seksualnej i wyłącznie fizycznej; ponadto zacho- wania samobójcze miały wtedy większe nasilenie (pró- by samobójcze). Wyniki innych badań, na przykład Cohena i wsp. [56], nie wykazały różnicy w zachowa- niach samobójczych między doświadczeniem przemo- cy seksualnej a fizycznej. Zaniedbania emocjonalne i fizyczne stanowią mniej powszechnie badane formy przemocy, które mogą się stać dodatkowymi czynnikami ryzyka rozwoju zachowań samobójczych. W niewielu badaniach próbowano osza- cować zaniedbanie, ponieważ brak opieki emocjonal- nej lub fizycznej jest trudny do scharakteryzowania i określenia ilościowego. W kilku badaniach potwier- dzano dodatni związek między zachowaniem samobój- czym u adolescentów a czynnikami, które mogą być po- strzegane jako pośrednie wskaźniki zaniedbania w dzie- ciństwie [56–58]. Być może najbardziej bezpośredni wskaźnik zaniedbania (definiowanego jako zakłócenie w opiece emocjonalnej i fizycznej rodziców) pochodzi z obserwacji, którą przeprowadzili van der Kolk i wsp. w 1991 roku [59], badając dorosłe kobiety z zaburzenia- mi typu borderline , gdzie zaniedbanie okazało się waż- nym predyktorem zachowania autodestrukcyjnego, w tym prób samobójczych, w okresie 4 lat. W tym kon- tekście interesujące wyniki otrzymali Lipschitz i wsp. [60], których badanie miało oszacować ryzyko przemo- cy seksualnej, fizycznej, emocjonalnej, jak również za- niedbania fizycznego i emocjonalnego dla zachowań sa- mobójczych adolescentów obu płci objętych leczeniem psychiatrycznym. W prezentowanym badaniu doświad- czenie przemocy seksualnej i zaniedbania emocjonal- nego okazało się istotnie związane z myślami samobój- czymi u adolescentów. Historia przemocy seksualnej istotnie wiązała się z podejmowaniem prób samobój- czych. Nie wykazano natomiast takiego związku dla prze- mocy fizycznej i emocjonalnej oraz zaniedbania fizycz- nego. Chociaż dane dotyczące przemocy seksualnej były zgodne z wynikami poprzednich badań nad próbami sa- mobójczymi, odkrycie, że zaniedbanie emocjonalne było związane z myślami samobójczymi silniej niż przemoc fizyczna lub zaniedbanie fizyczne, było dość nieoczeki- wane. Zakłada się ogólnie, że zaniedbanie jest mniej szkodliwe dla dzieci niż przemoc fizyczna lub seksual- na, być może dlatego, iż jego konsekwencje nie są tak wyraźne i oczywiste. Jednak dane z badania, które prze- prowadzili Lipschitz i wsp. [60], sugerują, że pod wzglę- dem wpływu na późniejsze zachowanie autodestrukcyj- ne zaniedbanie emocjonalne może być tak ważne jak doświadczanie przemocy. Jak dotąd, przemoc seksual- na i fizyczna były najpowszechniej przytaczanymi czyn- nikami ryzyka zachowań samobójczych związanymi z przemocą wobec dzieci. W porównaniu z nimi skutki zaniedbania emocjonalnego wzbudzały małe zaintere- sowanie. Należy jednak podkreślić, że zaniedbanie sta- nowi ponad połowę zidentyfikowanych przypadków przemocy wobec dzieci zgłaszanych do służb opiekuń- czych nad dziećmi w Stanach Zjednoczonych. W omawianym badaniu [60] dokonano rozróżnienia między zaniedbaniem fizycznym a emocjonalnym. Za- niedbanie fizycznie nie wiązało się z późniejszymi próbami i myślami samobójczymi. W przeciwieństwie do tego zaniedbanie emocjonalne było istotnie związa- ne z późniejszymi zachowaniami samobójczymi. Wyni- ki te sugerują, że niedostarczenie odpowiedniego poży- wienia, schronienia i ubrania nie ma tak wielkiego wpły- wu na późniejsze zachowania samobójcze jak niedostar- czenie dzieciom przez ich opiekunów miłości, otuchy i wsparcia. Możliwe, że zaniedbanie emocjonalne przy- czynia się do niskiego poczucia własnej wartości i sła- bych wyników szkolnych, które z kolei mogą być kolej- nym pośrednikiem zachowań autodestrukcyjnych w okresie adolescencji. Sumując, wyniki, które uzyskali Lipschitz i wsp. [60], podkreślają znaczenie zaniedba- nia emocjonalnego jako czynnika ryzyka dla zachowań samobójczych u adolescentów. Doświadczenie zaniedba- nia może tworzyć kontekst, w którym występuje prze- moc, i może być ściśle związane z różnymi formami póź- niejszych zachowań autodestrukcyjnych, takich jak my- śli i próby samobójcze. Płeć ofiary może powodować zróżnicowanie w skutkach przemocy seksualnej. W badaniu, które przeprowadzili Molnar i wsp. [61], prawdopodobieństwo podejmowa- nia prób samobójczych było 2–4-krotnie wyższe wśród kobiet z doświadczeniem przemocy seksualnej w dzie- ciństwie i 4–11-krotnie wyższe wśród mężczyzn z takim doświadczeniem. Choquet i wsp. [62] oraz Wagman i wsp. [32] sugerują, że doświadczenie przemocy seksu- alnej ma większe konsekwencje dla chłopców niż dla dziewcząt w odniesieniu do zachowań samobójczych. W badaniach Martina i wsp. [63] 55% chłopców z do- świadczeniem przemocy seksualnej zgłaszało, że próbo- wało popełnić samobójstwo w porównaniu z 29% dziew- cząt. Ponadto, według autorów, u chłopców przemoc seksualna jest niezależnie związana z myślami, plana- mi, groźbami i próbami samobójczymi, podczas gdy u dziewcząt wiąże się przede wszystkim z depresją, po- czuciem beznadziejności i dysfunkcją rodziny, co wtór- nie może prowadzić do skłonności samobójczych. W innym australijskim badaniu [64] zarówno samobój- stwa dokonane, jak i próby samobójcze były bardziej po- www.suicydologia.viamedica.pl 37 SUICYDOLOGIA 2006, tom 2, nr 1 wszechne wśród dziewcząt niż u chłopców z doświad- czeniem przemocy seksualnej. Wyniki niektórych badań sugerują, że cechy przemo- cy (przede wszystkim seksualnej) mogą być ważnym czynnikiem określającym skutki dla ofiary. Briere i Zaidi [65] odnotowali, że natężenie przemocy sek- sualnej pozytywnie korelowało z częstością prób sa- mobójczych u kobiet. Beitchman i wsp. [66] nie po- twierdzili związku między skłonnościami samobójczy- mi u kobiet a doświadczeniem przemocy seksualnej przy braku użycia siły lub groźby jej zastosowania. Mullen i wsp. [67] wykazali większą częstość prób sa- mobójczych w przypadku przemocy seksualnej z pe- netracją (25%) w porównaniu z aktem przemocy bez stosunku (8%) w badaniach przeprowadzonych wśród adolescentów. Fergusson i wsp. [14] sugerują zaś, że w przypadku brutalniejszej przemocy seksualnej (np. wiążącej się ze stosunkiem) zachowania samo- bójcze są bardziej prawdopodobne [68]. Według Ste- pakoff przemoc seksualna z użyciem siły łączyła się z dokonywaniem większej liczby prób samobójczych przez kobiety w porównaniu z grupą, która nie do- świadczyła takiego typu przemocy; również Lipschitz i wsp. [60] twierdzą, że brutalniejsza przemoc i pod- wyższony stres wiążą się z ryzykiem bardziej nasilo- nych zachowań samobójczych. Z kolei Bagley i wsp. [69] informowali o 30,8% zacho- wań samobójczych u mężczyzn, którzy doświadczyli dłu- gotrwałej przemocy seksualnej, w porównaniu z 7,9% zachowań samobójczych u badanych, którzy doświad- czyli przemocy krótkotrwałej, i 4,1% u mężczyzn bez tych doświadczeń. Wyniki uzyskane przez Dubo i wsp. [70] wykazały większą częstość prób samobójczych u ofiar przemocy seksualnej dokonanej przez opiekuna w porównaniu z osobami bez doświadczenia przemocy; według wyni- ków otrzymanych przez Kaplan i wsp. [71] o ile prze- moc w dzieciństwie sama w sobie nie była związana z zachowaniami samobójczymi, to sprawstwo przemocy przez rodzica i wiek, w którym rozpoczęła się przemoc (0–6 lat), wykazywały istotny związek. Brown i wsp. [72] sugerują, że adolescencja jest okre- sem, w którym istnieje największe ryzyko prób samo- bójczych dokonywanych przez młodych ludzi, którzy doświadczyli przemocy seksualnej, mających większą skłonność do powtarzania prób samobójczych. Brodsky i wsp. [73] porównali wiek dokonania pierw- szej próby samobójczej przez dorosłych pacjentów z depresją, którzy doświadczyli fizycznej lub seksual- nej przemocy w dzieciństwie, i osób bez takich doświad- czeń, stwierdzając, że przemoc w dzieciństwie przyczy- nia się do wcześniejszego wieku zapoczątkowania za- chowań samobójczych oraz jest związana z zachowa- niami samobójczymi zaczynającymi się w dzieciństwie i adolescencji. Dube i wsp. [74] odnotowali silny związek między ob- ciążeniem negatywnymi doświadczeniami życiowymi a prawdopodobieństwem podjęcia próby samobójczej w dzieciństwie/adolescencji, co wyjaśniają czasową bli- skością tych doświadczeń oraz bardziej ograniczoną zdolnością młodych ludzi do radzenia sobie ze streso- rami tego typu. Stres i cierpienie związane z przemocą fizyczną, emocjonalną lub seksualną bądź też z byciem świadkiem przemocy domowej są doświadczeniami, od których niełatwo się uwolnić dzieciom i adolescentom, co może powodować, że samobójstwo wydaje się jedy- nym rozwiązaniem. Dube i wsp. podkreślają, że wyniki badań neurologicznych stanowią biologiczne uwiarygod- nienie powyższych stwierdzeń. U dzieci, które doświad- czyły traumatycznych wydarzeń, bardziej prawdopodob- ne jest wystąpienie w późniejszym życiu problemów z kontrolą emocjonalną i behawioralną oraz samooka- leczanie się, jak również usiłowanie samobójstwa lub jego popełnienie [60]. Co więcej, procesy biologiczne, które występują, kiedy dzieci są narażone na wydarze- nia stresujące, takie jak powtarzająca się przemoc lub bycie świadkiem przemocy domowej, mogą zakłócić wczesny rozwój ośrodkowego układu nerwowego, co może niekorzystnie wpłynąć na funkcjonowanie mózgu w późniejszym życiu [75]. Natomiast wyniki otrzymane przez Johnsona i wsp. [76] sugerują, że dzieci, które doświadczały przemocy w dzie- ciństwie, mogą mieć trudności z rozwijaniem umiejęt- ności społecznych, które są niezbędne w podtrzymaniu zdrowych związków z rówieśnikami i dorosłymi. Bez tych umiejętności młodzi ludzie mogą się izolować. Takie nie- dostosowane wzorce funkcjonowania interpersonalne- go mogą się przyczyniać do poczucia rozpaczy, bezna- dziejności i zachowań samobójczych. Wyjaśnienia mechanizmu związku między krzywdze- niem dzieci a występowaniem w ich życiu zachowań sa- mobójczych kładły nacisk na rolę czynników środowi- skowych towarzyszących przemocy, głównie zaburzone- go życia rodzinnego. We wspomnianym już badaniu Dube i wsp. [74] ryzyko podjęcia próby samobójczej zwiększało się wraz z liczbą niekorzystnych doświadczeń życiowych w dzieciństwie, obejmujących różne formy krzywdzenia, przemoc wo- bec matki, rozwód lub separację rodziców, uzależnie- nia i choroby psychiczne w rodzinie, pobyt w więzieniu członka rodziny; przy 1 doświadczeniu ryzyko to wzra- stało 2–5-krotnie, przy 7 — sięgało 95%. Przemoc wobec dzieci można w sposób w pełni uzasad- niony uznać za światowy problem zdrowia publicznego z bezpośrednimi i trwałymi konsekwencjami dla jednost- ki w sferze fizycznej, seksualnej, emocjonalnej i społecz- nej. Wyniki wielu przeprowadzonych badań potwier- dzają istnienie pewnego związku między doświadcze- niem przemocy w dzieciństwie a angażowaniem się przez jednostkę w zachowania ryzykowne dla zdrowia i życia, 38 www.suicydologia.viamedica.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZachowania zdrowotne, ### Fizjoterapia ###, Zdrowie publiczne, Zdrowie PubliczneZarządzanie i komunikowanie społeczne, Semestr III, Psychologia zarządzania, Materiały, KomunikacjaZajecia V - Konflikty polityczne, Psychologia politycznaZajecia VII - Media w polityce, Psychologia politycznaZasady żywienia, Kulinaria, dietetyka, Dietetyka, PsychodietetykaZaawansowane zabiegi resuscytacyjne u dzieci, Stomatologia, II rok, Medycyna ratunkowa, Medycyna ratunkowaZastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii, Szkoła podstawowa pomoce edukacyjne, scenariusze zajęć psychologiaZawodowe i zdrowotne problemy człowieka w różnych okresach dorosłości. Perspektywa psychologiczna Teresa Rostowska red., NaukaZachowania społeczne, BHP, Inżynier BHP, semestr I, socjologiaZachowania zdrowotne chorych, Dokumenty Pielęgniarstwo, Pielęgniarstwo chirurgiczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwanilia39.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|