Zagadka naturalizmu, Filozofia, Prof. dr hab. Stanisław Judycki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 1 Stanisław Judycki Zagadka naturalizmu Naturalizm jest doktryną filozoficzną uznającą, że wszystko, co istnieje, jest naturalne, to znaczy, że nie istnieją żadne realności duchowe, żadne czysto duchowe substancje, żadne ponadnaturalne byty transcendentne w stosunku do świata. W postaci epistemologicznej jest to teza, że na rzecz istnienia tego rodzaju przedmiotów nie dadzą się sformułować żadne poprawne i przekonywujące argumenty. Zawodowi filozofowie wiedzą, że to bardzo ogólne twierdzenie rozgałęzia się na poszczególne dziedziny dyskusji. Ogólna teza naturalizmu dotyczy więc dyskusji na temat teizmu i ateizmu, dyskusji na temat ontologicznego statusu umysłu ludzkiego, dyskusji z zakresu filozofii biologii, z zakresu etyki i aksjologii, a nawet problematyki dotyczącej tego, jak istnieją przedmioty nauk formalnych. Naturalizm jest raczej wnioskiem mającym wynikać z kumulacji argumentów z różnych dziedzin, niż samodzielnym przekonaniem filozoficznym. Zazwyczaj przeciwnicy naturalizmu próbują wykazać, że w obrębie tej lub innej dziedziny naturalizm nie da się utrzymać i na tej podstawie przyjmują, że całościowy naturalizm jest fałszywy. W poniższych rozważaniach zastosuję odmienną metodę argumentacji antynaturalistycznej, a mianowicie przyjmę, fikcyjnie, że w wyniku przyszłego rozwoju wiedzy naukowej naturalizm we wszystkich dziedzinach zostanie uznany za stanowisko przekonywające i będzie akceptowany powszechnie. Użyte w tytule wyrażenie ‘zagadka naturalizmu’ ma sygnalizować, że nawet w takiej sytuacji ogólna teza naturalizmu nie będzie wynikać z dziedzinowej akceptacji naturalizmów partykularnych. Inaczej mówiąc, możliwy do pomyślenia w przyszłości całkowity sukces eksplanacyjny osiągnięty w poszczególnych dziedzinach wiedzy nie będzie uprawniał do generalnego wniosku naturalistycznego. Tym samym teza uniwersalnego naturalizmu pozostanie zagadkowa. Nie istnieje, jak można się tego spodziewać po najogólniejszych terminach filozoficznych, jednolita formuła naturalizmu, akceptowana przez większość uczestników dyskusji na ten temat, a współcześnie naturalizm pojawia jako doktryna znajdująca się w bliskich relacjach ze stanowiskami fizykalizmu i materializmu W pierwszej części postaram się, dokonując krótkiego przeglądu tych stanowisk, osiągnąć pewną ogólna formułę naturalizmu. W części drugiej ukażę, jakie konsekwencje filozoficzne mogłyby wynikać z przyszłego, pełnego sukcesu eksplanacyjnego nauk przyrodniczych. Podstawową i najstarszą historycznie formą naturalizmu jest naturalizm metafizyczny, który naturę interpretuje jako leżącą u podstaw wszystkiego, pierwszorzędną i absolutną zasadę. Według tej postaci naturalizmu wszystkie inne twory i procesy są sprowadzalne do tak rozumianej natury. Korzenie naturalizmu metafizycznego sięgają jońskich filozofów przyrody, filozofii stoickiej i Poniższy tekst został opublikowany w: „Roczniki Filozoficzne” 51(2003), z. 3, s. 17-37. 1 Por. Ph. Kitcher, The Naturalists Return , [w:] „Philosophical Rview” 101(1992) nr 1, s. 53-114; S.J.Wagner/R. Warner (eds), Naturalism. A Critical Appraisal , Notre Dame: University of Notre Dame, 1993, s. 1-21; K. Nielsen, Naturalistic Explanations of Theistic Belief , [w:] Ph.L. Quinn/Ch. Taliaferro (eds), A Companion to Philosophy of Religion , Cambridge MA: Blackwell 1997, s. 402-409. 2 epikurejskiej . Nowożytne formy naturalizmu ucieleśnione są w stanowiskach filozoficznych Hobbsa, Holbacha, Diderota, Goethego, Feuerbacha i innych. W wyniku krytyki ze strony chrześcijańskich apologetów słowo ‘naturalista’ ( naturalista ), które w średniowieczu oznaczało badacza przyrody, w czasach nowożytnych otrzymało znaczenie negatywne Naturalizm jako doktryna stał bowiem w wyraźnej opozycji do tradycji chrześcijańskiej filozofii średniowiecznej. W tej mierze, w jakiej naturalizm neguje wszelką metafizykę spekulatywną i podkreśla empiryczny charakter ludzkiej wiedzy, zbliża się do sensualizmu i materializmu wieków XVII i XVIII oraz do pozytywizmu i pragmatyzmu wieków XIX i XX. W XX w. naturalizm, szczególnie w USA, z doktryny metafizycznej przekształcił się bardziej w postawę badawczą i teoretyczną uznającą prymat epistemologiczny i metodologiczny nauk przyrodniczych. Naturalizm tego rodzaju nie przeczy, że istnieją różne formy doświadczania świata, lecz jednocześnie uznaje, że tylko dane ujęte i opracowane za pomocą metod nauk przyrodniczych umożliwiają dostęp do prawdy. Przy tej interpretacji naturalizm staje się bliski scjentyzmowi, a jego konsekwencje antropologiczne stoją w opozycji do antropologii o charakterze chrześcijańskim i idealistycznym. Naturalizm etyczny stanowi istotną konsekwencję naturalizmu metafizycznego. Interpretuje on życie moralne jako pewnego szczególnego rodzaju sublimację biologicznej natury człowieka. Stąd też neguje możliwość wyprowadzania jakichkolwiek norm z antropologii, w której człowiek jest widziany jako duchowa istota, posiadająca wolną wolę. Etyka naturalizmu kulminuje w bardzo wieloznacznej formule, że człowiek powinien tak działać, aby rozwijać swoje ‘naturalne’ tendencje czy zdolności. Od czasu publikacji przez G.E. Moore’a Principia ethica w 1903 r. termin ‘naturalizm’ przybrał inne znaczenie, a mianowicie zaczął być odnoszony nie do etyki normatywnej, lecz do stanowisk metaetycznych, tzn. do teorii dotyczącej znaczenia słów z zakresu moralności, a szczególnie słowa ‘dobry’. Według Moore’a ta teoria metaetyczna jest naturalistyczna, która ‘dobry’ (a także inne słowa odnoszące do wartości) definiuje za pomocą pojęć naturalnych lub podstawia za ‘dobry’ jakąś własność obiektu naturalnego. Przykładami teorii naturalistycznych były dla Moore’a stanowiska Spencera i Milla, które ‘dobry’ definiują jako ‘bardziej rozwinięty’ lub jako ‘ten, który jest pożądany’. Cechą charakterystyczną każdego naturalizmu aksjologicznego jest według Moore’a tzw. ‘błąd naturalistyczny’ ( naturalistic fallacy ). Polega on na pomieszaniu pytania „Czym jest dobro?” z całkowicie innym pytaniem, a mianowicie z pytaniem „Jakie rzeczy są dobre?”. Gdyby np. ‘dobro’ oznaczało to, co maksymalizuje przyjemność, to za absurdalne należałoby uznać pytanie, czy maksymalizacja przyjemności jest czymś dobrym, ponieważ jednak takie pytanie nie jest absurdalne, to naturalistyczna analiza pojęcia ‘dobro’ jest całkowicie błędna. Moore sądził, że dobro jest pojęciem nie-naturalnym, prostym i dalej nie dającym się analizować. Pomijając dość specjalne znaczenia terminu naturalizm w teologii i w estetyce literatury, można wymienić jeszcze trzy dziedziny, w których 2 Por. G. Gawlick, Naturalismus , [w:] Historisches W rterbuch der Philosophie (wyd. J. Ritter) Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft 1984, t. 6, kol. 517-519. 3 współcześnie odbywa się dyskusja między naturalizmem i antynaturalizmem. Są to: epistemologia filozoficzna, metodologia nauk społecznych i filozofia umysłu. Wyrażenie ‘epistemologia znaturalizowana’ upowszechniło się za sprawą poglądów Quine’a, szczególnie zaś jego krótkiego artykułu pod takim właśnie tytułem Naturalistyczny program Quine’a nie jest jedyną koncepcją w tym duchu funkcjonującą we współczesnej literaturze epistemologicznej. Trzeba też wymienić naturalistyczne podejście do problemu natury wiedzy, obecne w różnych odmianach tzw. ewolucyjnej teorii poznania. Jeszcze inna droga naturalizacji problematyki epistemologicznej jest pośrednio implikowana przez fizykalistyczne (materialistyczne) stanowiska, które dominują w dzisiejszej filozofii umysłu. Należy dodać, że z punktu widzenia całości dziejów filozofii nie jest to całkowicie nowy sposób stawiania problemu poznania, o ile już od XIX w., od czasu pojawienia się ewolucjonizmu, tendencja naturalistyczna w epistemologii była zawsze obecna. Nigdy jednak naturalizm nie był aż tak popularny wśród filozofów, jak to ma miejsce w ostatnich trzech dekadach XX w. Według Quine’a nie-znaturalizowana epistemologia (często nazywana kartezjańską) w trakcie rozwiązywania problemu poznania odwoływała się do tzw. pojęć ewaluacyjnych (oceniających), takich np. jak ‘dobra racja’, ‘uprawomocnione przekonanie’, czy ‘poprawne wnioskowanie’, a tym samym uznawała, że wartości tego rodzaju wykraczają poza wszelkie fakty, które nauka jest w stanie badać. Kontrast między faktem i oceną interpretowano tu analogicznie do kontrastu między wartościami moralnymi a faktami naukowymi. Nie- znaturalizowaną epistemologię określa się dzisiaj także jako epistemologię ‘zza biurka’: jej narzędziem miałaby być wyłącznie analiza logiczna (analiza a priori ), analiza niezależna od odkryć dostarczanych przez nauki empiryczne. Projekt epistemologii przedstawiony przez Quine’a zrywa z tymi założeniami. Po pierwsze, epistemologia nie powinna, jak to robiono tradycyjnie, dowodzić istnienia tzw. świata zewnętrznego, tzn. świata niezależnego od naszego doświadczenia; powinna natomiast istnienie tego rodzaju świata po prostu przyjąć. Powinna uznać, że on istnieje, i że my ludzie jesteśmy podmiotami, które otrzymują wielorakie pobudzenia z tego świata. Po drugie, epistemologia znaturalizowana bardziej powinna interesować się pobudzeniami sensorycznymi otrzymywanymi przez nas ze świata niż stanami świadomymi podmiotu. Przez pobudzenia sensoryczne Quine rozumie fizycznie interakcje miedzy naszymi organami zmysłowymi a otoczeniem fizycznym. Po trzecie, epistemologia 3 Powstały w wiekach XVII i XVIII naturalizm teologiczny relację pomiędzy człowiekiem Bogiem próbował określić bez odwoływania się do objawienia. Samą naturę uznawał za zdolną do doprowadzenia człowieka do wiecznego zbawienia, częściowo dlatego, że w myśl tego stanowiska grzech nie zniszczył najgłębszej istoty człowieka, a stąd też nie potrzebuje on żadnej ponadnaturalnej pomocy, częściowo zaś dlatego, że nie przyjmował konieczności innych warunków zbawienia niż te, które mogą zostać rozpoznane przez rozum. W tej postaci naturalizm teologiczny bliski był stanowiskom pelagianizmu i deizmu. Pod koniec XIX w. naturalizm pojawił się w teoriach estetycznych i znalazł najdobitniejszy wyraz w pismach teoretycznych E. Zoli. Był on reakcją na idealizację natury w literaturze romantycznej i postromantycznej. Naturę rozumiał jako to, co przez człowieka wytworzone i ukształtowane, szczególnie zaś jako naturę społeczeństwa. Skłaniając się do krytyki społecznej, uwypuklał odrażające cechy tego, co naturalne. 4 Por. W.V.O Quine, Epistemology Naturalized , w: ten¿e, Ontological Relativity and Other Essays , New York 1969, s. 69-90 (t³um. Epistemologia znaturalizowna , w: B. Stanosz (red.), W.V.O. Quine, Granice wiedzy i inne eseje filozoficzne , Warszawa 1986, s. 106-125). 4 znaturalizowana powinna zająć się głównie przyczynami naszych przekonań, a nie tym, co te przekonania uprawomocnia. Przedmiotem tej epistemologii powinna więc być nie kwestia, jakie racje przemawiają za tym, że nasze przekonania prawdziwie informują nas o świecie zewnętrznym, lecz przedmiotem jej analiz muszą stać się kognitywne mechanizmy, które powodują, że podmiot otrzymując pewien (dość ubogi zdaniem Quine’a) zasób pobudzeń wejściowych, wytwarza ogromną sieć wielce skomplikowanych przekonań jako elementów wyjściowych. Chodziłoby więc o zbadanie empirycznie dających się stwierdzić mechanizmów przetwarzania informacji Naturalizacja epistemologii prowadzi do odrzucenia jej tradycyjnie normatywnego podejścia do problemu poznania i do zastąpienia go kwestiami faktyczno-empirycznymi. Mimo tego Quine uważał, że konieczna jest jakaś odpowiedź na wyzwanie sceptyczne. W tym celu przedstawił dwa argumenty. Po pierwsze, że istnienie świata zewnętrznego jest najlepszym wyjaśnieniem faktu, że w ogóle otrzymujemy bodźce zmysłowe. Po drugie, że sceptyczne argumenty dotyczące istnienia świata zewnętrznego same się znoszą: kontrast bowiem między realnością a iluzją może być sformułowany tylko wtedy, jeżeli ktoś przyjmuje, że istnieje rzeczywisty świat, któremu można przeciwstawiać iluzj We współczesnej literaturze epistemologicznej funkcjonują przynajmniej dwie zasadnicze interpretacje paralelizujące ewolucję biologiczną (w sensie Darwinowskim) z ewolucją pojęciową (ewolucją ludzkiej wiedzy). Według pierwszego (literalnego) podejścia, ewolucja biologiczna jest główną przyczyną wzrostu wiedzy. Wzrost ten dokonuje się przez ‘ślepe’ uzmiennianie i selektywne zachowanie tych zmian, ponieważ naturalny dobór biologiczny jest jedyną istotną przyczyną zmienności i selekcji epistemicznej. Konsekwencją takiego stanowiska nie musi być jednak teza, że wszystkie nasze przekonania (cała nasza wiedza) są wrodzone, lecz tylko że mechanizmy mentalne, które prowadzą do zdobycia nie- wrodzonych przekonań, same są wrodzone i są rezultatami selekcji biologicznej Według drugiej (analogicznej) wersji epistemologii ewolucyjnej rozwój wiedzy ludzkiej jest rządzony przez proces analogiczny do naturalnego doboru biologicznego, a nie przez sam mechanizm biologiczny. Dopasowanie między naszymi teoriami a światem wyjaśnia się tutaj za pomocą mentalnego procesu prób i błędów nazywanego naturalną selekcją epistemiczną. Obie te wersje epistemologii ewolucyjnej uznaje się za odmiany epistemologii znaturalizowanej, ponieważ za punkt wyjścia swoich rozważań biorą one pod uwagę dane empiryczne takich nauk jak biologia, fizjologia czy psychologia. Wersja literalna epistemologii ewolucyjnej akceptuje w punkcie wyjścia biologiczną teorię ewolucji wraz z materialistyczną interpretacją umysłu ludzkiego i na tej podstawie konstruuje wyjaśnienie zjawiska poznania i jego rozwoju. W przeciwieństwie do 5 Por. N. Everitt/A. Fisher, Modern Epistemology. A New Introduction , New York 1995, rozdz. 12: Quine and Naturalized Epistemology , s.179-195. 6 „The sceptics cited familiar illusions to show the fallibility of the senses; but this concept of illusion rested on natural science, since the quality of illusion consisted simply in deviation from external scientific reality.” (W.V.O. Quine, The Roots of Reference , La Salle 1974, s. 3). 7 Por. M.Ruse, Takinkg Darwin Seriously , Oxford 1986 . 8 Stanowisko to jako pierwsi sformułowali: K. Popper, Objective Knowledge,. An Evolutionary Approach , Oxford 1972 (t³um. pol. Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna , Warszawa 1992) i D. T. Campbell, Evolutionary Epistemology , w: P.A. Schilpp (wyd.), The Philosophy of Karl Popper , LaSalle 1974, t.1, s. 47-89. 5 tego wersja analogiczna nie wymaga uznania prawdziwości teorii ewolucji biologicznej; wykorzystuje ona ewolucję biologiczną jako model dla selekcji naturalnej w procesie wzrostu wiedzy. Ten rodzaj epistemologii ewolucyjnej pozostałby więc poprawny nawet wtedy, gdyby kreacjonizm okazał się prawdziwą teorią na temat pochodzenia gatunków. Najpoważniejszym zarzutem podnoszonym wobec znaturalizowanej epistemologii jest to, że zmienia ona przedmiot dyskusji; że jest to po prostu projekt badawczy ‘nie na temat’ , tzn. nie na ten temat, o który chodziło w tradycyjnych pytaniach epistemologicznych (dotyczących np. zagadnień takich jak sceptycyzm, pojęcie obiektywności czy natura prawdy). Dyskusje między zwolennikami nowego uprawiania epistemologii a jego przeciwnikami często więc koncentrują się na zagadnieniu, czy to podejście adekwatnie odpowiada na tradycyjne pytania, czy też raczej te pytania (w sposób nieuprawniony) transformuje, albo wręcz po prostu ignoruje. Tak radykalnie negatywna ocena programu epistemologii znaturalizowanej wcale jednak nie musi negować dwóch faktów. Po pierwsze, że poznanie ludzkie jest istotnie zakotwiczone w strukturze fizyczno-biologicznej człowieka i po drugie, że syntezy filozoficzne, biorące pod uwagę to uwarunkowanie, mogą być dobrym środkiem heurystycznym dla sformułowania lepszych rozwiązań dla tradycyjnych problemów epistemologicznych. Trzecią drogę naturalizacji problemu poznania stanowią analizy zmierzające do pokazania, że przekonania (tak jak wszelkie inne stany mentalne) osadzone są wyłącznie w ‘maszynie neuronalnej’ naszego mózgu. Jest to już wprawdzie zagadnienie z zakresu filozofii umysłu, jednak jakieś jego rozwiązanie na korzyść materializmu na pewno stanowiłoby istotny argument na rzecz trafności naturalizmu w epistemologii. Oczywiście, badania empiryczne nad sposobem funkcjonowania mózgu są bardzo dalekie od możliwości zlokalizowania przekonań w strukturach aktywności neuronalnej (o ile ze względu na heterogeniczność sfery świadomych i obdarzonych treściami semantycznymi przekonań oraz sfery fizycznych procesów neuronalnych jest to w ogóle możliwe). Używa się tu niekiedy porównania z wyjaśnieniami formułowanymi w chemii czy fizyce. Chodziłoby więc o takie wyjaśnienie osadzenia naszych przekonań w mózgu, jak to ma miejsce wtedy, gdy temperaturę jakiegoś gazu wyjaśniamy za pomocą kinetycznej teorii gazów lub gdy odmienne własności diamentu i grafitu wyjaśniamy przez różny sposób organizacji atomów węgla. W rozważaniach tych istotną rolę może też odgrywać tzw. perspektywa inżynierska , którą można wyrazić w następującym pytaniu: jak można skonstruować pewien system, który to potrafi, tzn. który jest zdolny do posiadania przekonań i sensownego nimi operowania W ten sposób współczesna znaturalizowana epistemologia łączy się z filozofią umysłu, z badaniami nad sztuczną inteligencją i projektami badawczymi określanymi mianem ‘nauk kognitywnych’ ( cognitive science ). W dziedzinie tzw. nauk społecznych opozycja pomiędzy naturalistami i antynaturalistami dotyczy dyskusji na temat unikalnego charakteru metod, które należy stosować w trakcie badania fenomenów życia socjalnego. Stanowiska antynaturalistyczne podkreślają, że zjawiska z dziedziny życia społecznego wymagają terminów ewaluacyjnych, a nie wyłącznie deskrypcyjnych. Zastosowanie tych a nie innych pojęć wartościujących może być jednak zawsze 9 Por. P. Bieri (wyd.), Analytische Philosophie der Erkenntnis , Frankfurt am Main, 1986, s. 28-30 ( Generelle Einführung ).
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZagadki biblijne, Religia, Dokumenty, biblijne rośliny,słowniki,przekładyZagadki obrazkowe Koncentracja 6+ Kapitan Nauka praca zbiorowa EBOOK, Podręczniki, lekturyZaawansowana mechanika kwantowa. Wstęp do teorii przestrzeni Hilberta, Filozofia PrzyrodyZagadnienia do egzaminu z logiki 3.1, filozofia uw, rok I, logikaZagadnienia do egzaminu z logiki 3.3, filozofia uw, rok I, logikaZarys dziejow filozofii nowozytnej dla studentow-1(1), Różne Spr(1)(4)Zasady pierwsze, filozofia, PEF opracowania tematówZagadki ludowe tureckie 1919, Antykwariat, Dla dzieciZagadki, pokazy slajdów i różne dokumenty śmieszneZagadki - Johansen Iris, ●Ksiazki, Da Capo
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plqup.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|