Zakopane2005, BIOMATERIAŁY, magisterka
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Jedenaste Seminarium NIENISZCZĄCE BADANIA MATERIAŁÓW Zakopane, 8-11 marca 2005 Ultradźwiękowe badania konstrukcji kompozytowych w przemyśle lotniczym Sławomir Mackiewicz, Grzegorz Góra IPPT PAN, PZL Świdnik S.A. 1. Wstęp Wzrastające wykorzystanie materiałów kompozytowych w przemyśle lotniczym wynika z faktu, że pod wieloma względami przewyższają one tradycyjne materiały konstrukcyjne takie jak stopy aluminium. Podstawowe znaczenie ma tutaj fakt, że wysokie parametry wytrzymałościowe tych materiałów idą w parze z ich małą gęstością a w konsekwencji małą wagą wytwarzanych z nich elementów konstrukcyjnych. Zmniejszona masa własna samolotu pozwala z kolei na zwiększenie jego ładowności lub zasięgu dając wymierne korzyści ekonomiczne. Dodatkowymi zaletami materiałów kompozytowych w stosunku do duraluminium są także większa odporność na korozję i zmęczenie oraz możliwość wytwarzania dużych monolitycznych części o złożonym kształcie. Wprowadzanie elementów kompozytowych do konstrukcji samolotów i helikopterów następowało stopniowo, począwszy od lat 60-tych ubiegłego stulecia i wiązało się z opracowywaniem nowych, coraz doskonalszych materiałów kompozytowych. Początkowe zastosowania wiązały się z wykorzystaniem kompozytów wzmacnianych włóknem szklanym następnie wprowadzono znacznie wytrzymalsze i sztywniejsze kompozyty wytwarzane na bazie włókien węglowych i aramidowych. W latach 70-tych rozpoczęto produkcję pierwszych, całkowicie kompozytowych łopat do śmigłowców zaś w latach 80-tych zapoczątkowano stosowanie materiałów kompozytowych do budowy odpowiedzialnych elementów konstrukcyjnych dużych samolotów pasażerskich (np. stateczniki poziome samolotu Boening 737-200) oraz wojskowych (struktura płatowca bombowca B-2). Począwszy od tego czasu liczba elementów konstrukcyjnych samolotu wytwarzanych z różnego typu materiałów kompozytowych stale wzrastała osiągając w chwili obecnej bardzo znaczący udział w całkowitej masie współczesnego samolotu. Przykładowo w najnowszym „superjumbo” Airbus A-380 materiały kompozytowe stanowią ok. 25% całkowitej masy własnej samolotu (bez paliwa i ładunku) wynoszącej ok. 240 ton. Obliczono, że dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych masa tego samolotu została zredukowana o ok. 15 ton co odpowiada możliwości zabrania na pokład dodatkowych 150 pasażerów lub odpowiednio zwiększonej ilości paliwa bądź ładunku. W samolocie A-380 z wysokiej jakości kompozytów węglowych wykonano między innymi tak odpowiedzialne elementy jak: 12 tonowy centropłat, kilkumetrowej średnicy tylną przegrodę ciśnieniową, pionowy i poziomy statecznik wraz ze sterami kierunku i wysokości a także gondole silników oraz liczne elementy konstrukcyjne skrzydeł i kadłuba [1]. Jednym z istotnych aspektów wzrastającego wykorzystania kompozytów do wytwarzania coraz to bardziej odpowiedzialnych części lotniczych jest zapotrzebowanie na specjalistyczne techniki badań nieniszczących umożliwiające ocenę struktury wewnętrznej tych materiałów. Dotyczy to zarówno produkcyjnej kontroli jakości na etapie wytwarzania poszczególnych części i podzespołów jak też badań eksploatacyjnych wykonywanych na samolotach w czasie rutynowych przeglądów lub po sytuacjach awaryjnych. Rola badań nieniszczących w omawianej dziedzinie jest szczególnie odpowiedzialna również z powodu niskich wartości współczynników bezpieczeństwa stosowanych przy projektowaniu kompozytowych konstrukcji lotniczych [2]. W dalszej części artykułu omówiono metody badań nieniszczących stosowane do kontroli wyrobów kompozytowych. Przed tym jednak przedstawiono podstawowe informacje na temat technologii wytwarzania podzespołów kompozytowych, które są obecnie stosowane w przemyśle lotniczym. 2. Technologia produkcji kompozytów Kompozytem nazywamy materiał utworzony z co najmniej dwóch komponentów o różnych własnościach fizyko-chemicznych, którego własności są lepsze (lub inne) w stosunku do zastosowanych komponentów. W niniejszym rozdziale opisano podstawy technologii wytwarzania kompozytów polimerowych, które są stosowane w przemyśle lotniczym. Elementy kompozytowe mogą mieć formę laminatów, konstrukcji przekładkowych z wypełniaczem komórkowym (struktury typu plastra miodu) lub też konstrukcji hybrydowych. Kompozyt polimerowy składa się z żywicy bazowej (epoksydowej, poliestrowej lub fenolowej) stanowiącej osnowę oraz włókien wzmacniających (szklanych, węglowych lub aramidowych) nadających kompozytowi wytrzymałość i sztywność. W chwili obecnej do produkcji kompozytów polimerowych w PZL Świdnik stosuje się techniki bazujące na dwóch zasadniczych metodach: metodzie „na mokro” oraz metodzie „na sucho”. Ich głównym wyróżnikiem jest sposób tworzenia materiału kompozytowego, z którego wykonany jest dany zespół. W metodzie „na mokro” włókniste zbrojenie kompozytu sycone jest żywicą tuż przed lub w trakcie procesu układania kolejnych warstw w foremniku. Metoda „na sucho” wykorzystuje tzw. prepregi, czyli cienkie warstwy wstępnie zaimpregnowanego włóknistego zbrojenia (z włókna węglowego lub szklanego) z częściowo utwardzoną żywicą bazową. Formowanie zespołu ogranicza się tutaj do odpowiedniego nakładania na siebie kolejnych warstw prepregu. Ze względu na dużą pracochłonność i słabą powtarzalność metoda „na mokro” nadaje się do produkcji jednostkowej oraz do realizacji napraw gotowych zespołów kompozytowych. Produkcja masowa realizowana jest w procesie technologicznym opartym na wykorzystaniu prepregów. Dalsza część niniejszego rozdziału poświęcona jest szerszemu opisowi w/w procesu. Ogólny schemat procesu wytwarzania części kompozytowych w ramach technologii prepregowej przedstawiono na rys.1. Prepregi przechowywane są w zamrażarkach, w temperaturze ok. –18 0 C, w której tempo procesu samoistnej polimeryzacji żywic bazowych jest minimalne. Prepregi zamrożone do temp –18 0 C wykazują dużą sztywność uniemożliwiającą formowanie z nich wymaganego kształtu. Dodatkowo, niska temperatura własna materiału w połączeniu ze stosunkowo wysoką temperaturą powietrza w otoczeniu powodowałaby niepożądany efekt kondensacji pary wodnej na ich powierzchni. Celem uniknięcia w/w zjawisk prepregi poddawane są powolnemu rozmrażaniu do temperatury otoczenia w czasie od 24 do 48 godzin. CLEAN RO CLE CLEAN Przechowywanie prepregów /-18 [ºC]/ Rozmrażanie rolek prepregu Przechowywanie prepregów /+4 [ºC]/ Cięcie formatek/warstw prepregu Laserowy system pozycjonowania - układanie/formowanie zespołu Autoklaw - proces polimeryzacji Kontrola końcowa zespołu kompozytowego Obrabiarka wieloosiowa - obróbka mechaniczna Obróbka lakiernicza Badania nieniszczące Rys.1. Schemat procesu produkcyjnego kompozytów w technologii prepregowej. Prepregi przechowywane są w zamrażarkach w formie hermetycznie zapakowanych rolek. Celem przygotowania do procesu formowania prepreg musi zostać pocięty na formatki/warstwy, z których będzie układany późniejszy zespół. Czynność tą w sposób automatyczny wykonuje ploter wg danych projektowych zawartych w oprogramowaniu. Pocięte formatki mogą być przekazywane bezpośrednio do procesu formowania lub też czasowo zmagazynowane w zespole lodówek zapewniających temperaturę składowania ok. +4 0 C. W takich warunkach proces samoistnej polimeryzacji żywic bazowych postępuje szybciej niż ma to miejsce w temp –18 0 C, jednak zapewniona jest możliwość szybkiego wprowadzenia formatek do produkcji z uwagi na skrócenie czasu rozmrażania. Formowanie zespołu przeprowadzane jest w specjalnym klimatyzowanym pomieszczeniu tzw. ‘Clean room’ , w którym zapewnione są odpowiednie parametry CLEAN ROOM wilgotności, temperatury i zapylenia jak również utrzymywane jest pewne nadciśnienie w stosunku do warunków zewnętrznych. Proces formowania zespołu kompozytowego składa się z następujących etapów: A/ Przygotowanie foremnika (na zewnątrz „Clean room” ) polegające na oczyszczeniu jego powierzchni oraz nałożeniu na nią powłoki oddzielającej zapewniającej łatwe wyjęcie zespołu z foremnika po zakończonej polimeryzacji; B/ Ustawienie foremnika na stanowisku roboczym w „Clean room” w pozycji dokładnie skorelowanej z laserowym systemem pozycjonowania układanych warstw. System ten umieszczony jest pod sufitem pomieszczenia a jego działanie polega na wyświetlaniu na foremniku konturów miejsc, w których powinny być układane kolejne formatki; C/ Układanie na foremniku (w ściśle określonej sekwencji) kolejnych warstw prepregu, wypełniacza komórkowego, kleju, blaszanych wzmocnień itp. D/ Założenie na foremnik hermetycznej przepony oraz sprawdzenie metodą podciśnienia szczelności układu. Foremnik z ułożonym zespołem kompozytowym umieszczany jest w autoklawie czyli hermetycznie zamykanej komorze ciśnieniowej umożliwiającej prowadzenie procesu polimeryzacji w warunkach podwyższonego ciśnienia i temperatury. W autoklawie foremnik podłączany jest do układu podciśnieniowego, który usuwa powietrze spod przepony zapewniając dokładne przyleganie ułożonych pod nią warstw. Przeprowadzany jest cykl ciśnieniowo-temperaturowy autoklawu, w wyniku którego dokonuje się proces ostatecznej polimeryzacji (utwardzenia) żywic bazowych prepregu. Typowe temperatury procesu polimeryzacji leżą w zakresie 120 – 180 ºC, zaś ciśnienie wynosi ok. 0,3 MPa. Docelowy kształt i wymiary wytwarzanych elementów uzyskiwane są za pomocą wieloosiowego centrum obróbczego dysponującego podciśnieniowym systemem mocowania obrabianego zespołu. Końcowymi etapami procesu technologicznego są badania nieniszczące, obróbka wykańczająca powierzchni wraz z nanoszeniem gruntu pod powłokę lakierniczą oraz kontrola końcowa polegająca na sprawdzeniu kompletnego zespołu oraz dokumentacji potwierdzającej proces jego wykonania. 3. Metody badań nieniszczących kompozytów Tap test Najstarszą metodą stosowaną do kontroli jakości wyrobów kompozytowych jest tzw. tap test polegający na opukiwaniu kompozytu specjalnym młoteczkiem i wysłuchiwaniu uzyskiwanego odgłosu. Na podstawie wysokości uzyskiwanego dźwięku doświadczony badacz potrafi wykryć obszary niedoklejeń lub rozwarstwień znajdujące się pod opukiwaną powierzchnią. Zaletą tej metody badań jest jej prostota a także stosunkowo duża skuteczność w wykrywaniu wad znajdujących się blisko powierzchni. Podstawową jej wadą jest natomiast brak obiektywnej rejestracji wyników badania oraz duży stopień subiektywizmu oceny. Ponadto technika ta nie nadaje się do wykrywania wad typu porowatości zaś jej czułość wyraźnie spada ze wzrostem głębokości wad pod opukiwaną powierzchnią. Metody rezonansowe Drugą chronologicznie grupę technik jakie stosowano do wykrywania wad w strukturach kompozytowych stanowią ultradźwiękowe techniki rezonansowe bazujące na pomiarze drgań rezonansowych badanego materiału. Czujnik piezoelektryczny pobudzany jest do drgań napięciem sinusoidalnym i wprowadza do materiału falę ciągłą, która odbija się wielokrotnie od jego powierzchni ulegając rezonansowemu wzmocnieniu lub wygaszeniu. Amplituda i faza drgań na powierzchni materiału jest zależna od modułu sprężystości oraz grubości materiału znajdującego się pod głowicą. W przypadku wystąpienia rozwarstwienia efektywna grubość materiału ulega zmniejszeniu co powoduje zmianę zarówno amplitudy jak i fazy drgań. Zmiany te są widziane przez układ pomiarowy aparatu jako zmiana impedancji elektrycznej czujnika piezoelektrycznego. Skalując miernik na wzorcu reprezentującym zarówno dobry jak i rozwarstwiony kompozyt można dokładnie określić zakresy parametrów drgań dla akceptowalnych oraz nieakceptowanych obszarów kompozytu. W odróżnieniu od techniki opukiwania technika rezonansowa nie jest oparta na subiektywnym wrażeniu słuchowym lecz na obiektywnym pomiarze ściśle określonych parametrów drgań. Pomimo tego fizyczne podstawy obu tych technik są podobne, obie wykorzystują zjawisko drgań rezonansowych materiału z tą różnicą, że w teście opukiwania „pomiaru” częstotliwości drgań dokonuje się przez subiektywne wrażenie słuchowe a nie za pomocą przyrządu pomiarowego. Czułość i dokładność metody rezonansowej zmniejsza się wraz ze wzrostem głębokości rozwarstwień pod powierzchnią. Ponadto jest ona stosunkowo czasochłonna i trudna do zautomatyzowania wskutek czego bardziej nadaje się do wyrywkowych pomiarów punktowych niż do dokładnego skanowania dużych powierzchni. Metody termowizyjne i interferometryczne W ostatnich latach do badań kompozytów wprowadzono nowoczesne techniki termowizyjne i interferometryczne [2]. Badanie termowizyjne polega na podgrzaniu powierzchni kompozytu silnym impulsem ciepła i obserwowaniu dynamicznych zmian rozkładu temperatury na powierzchni za pomocą kamery termowizyjnej. Obszary, pod którymi znajdują się rozwarstwienia, wolniej tracą ciepło i tym samym będą charakteryzować się wyższą temperaturą niż znajdujące się obok obszary prawidłowe. Na podstawie rozkładu oraz dynamiki zmian temperatury na powierzchni kompozytu można w przybliżeniu określić zarówno rozmiary poprzeczne jak też głębokość zalegania rozwarstwień lub innych wad, które blokują przepływ ciepła w materiale. Techniki interferometryczne takie jak holografia i szerografia bazują na wykorzystaniu interferencji światła laserowego w celu zobrazowania niewielkich odkształceń powierzchni materiału pod wpływem wymuszonych obciążeń mechanicznych. Typowym sposobem obciążania materiałów kompozytowych jest wytwarzanie podciśnienia na ich powierzchni za pomocą specjalnych przyssawek. Wskutek różnicy ciśnień między powietrzem znajdującym się wewnątrz rozwarstwienia a powietrzem na zewnątrz obszary powierzchni kompozytu znajdujące się ponad rozwarstwieniami ulegają niewielkim wybrzuszeniom. Deformacje te mogą być uwidocznione na obrazach holograficznych lub szerograficznych w postaci serii prążków interferencyjnych otaczających wybrzuszenia powierzchni. Podstawowa różnica między techniką holograficzną a szerograficzną polega na tym, że w technice holograficznej w celu uzyskania obrazu interferencyjnego nakłada się obrazy powierzchni przed i po obciążeniu uzyskując zobrazowanie absolutnych wielkości przemieszczeń wskutek obciążenia. Oznacza to, że na obrazie holgraficznym uwidocznione są zarówno przemieszczenia powierzchni wskutek występowania wad jak też wszelkie inne przemieszczenia związane np. ze sposobem montowania układu podciśnieniowego lub przypadkowym poruszeniem badanej części. Niedogodności tej nie posiada technika szerograficzna, w której wykorzystuje się dwa obrazy już obciążonej powierzchni przesunięte jednak względem siebie o kilka mm w kierunku poprzecznym (stąd nazwa szerografia). W rezultacie na obrazie szerograficznym zobrazowane są jedynie przyrosty przemieszczeń na obciążonej powierzchni (liczone w kierunku przesunięcia obu obrazów) nie zaś absolutne przemieszczenia powierzchni między stanem obciążonym a nieobciążonym. Obraz powierzchni w stanie nieobciążonym nie jest w ogóle wykorzystywany w technice szerograficznej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZainteresowania i zamiłowania dzieci z plaćówek opiekuńczo-wychowawczych.praca sformatowana, PRACA MAGISTERSKA INŻYNIERSKA DYPLOMOWA !!! PRACE !!!!!!Zastosowanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej do badania reakcji hydrogermylacji związków, Prace dyplomowe i magisterskie, ochrona środowiska - geofizyka - chemiaZapory sieciowe uwzględniające filtrowanie warstwy aplikacji i jakości usług, Praca magisterska, Informatyka - prace dyplomoweZastosowanie algorytmów genetycznych w optymalizacji portfeli papierów wartościowych, stz. Prace MagisterskieZastosowanie Internetu w małych i średnich przedsiębiorstwach, stz. Prace MagisterskieZakopane historia zabytki, TurystykaZakopane kultura imprezy, TurystykaZAKOPANE(1), Fizyka Budowlizasady zywienia, TRENDY ŻYWIENIEzazalenie na postanowienie sadu okregowego (sad pracy), IZA, Wzory dokumentów
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkatafel.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|