zapis konstrukcji zadania, POLITECHNIKA WROCŁAWSKA (2009), Semestr II, Grafika Inżynierska - Zapis Konstrukcji
[ Pobierz całość w formacie PDF ] gor Rydzanicz RYSUNEK KONSTRUKCJ AD ANI A wydana© łrzecae Naukowo-Techniczne • Warszawa Przedmowa — 5 Wprowadzenie — 7 1.1. Własności i właściwości środków technicznych — 7 1.2. Proces projektowo-konstrukcyjny — 7 1.3. Niektóre zagadnienia procesu projektowo-konstrukcyjnego — 8 1.4. Uszczegółowienie konstrukcji a uszczegółowienie rysunków jako zapisu konstrukcji — 9 1.5. Racje istnienia wytworu i zasady konstrukcji — 9 1.6. Zapis a proces projektowo-konstrukcyjny — 10 1.7. Dobór postaci konstrukcyjnej — 11 2. O metodyce nauczania przedmiotu „zapis konstrukcji" — 12 2.1. Założenia i charakterystyka ogólna— 12 2.2. Uwagi metodyczne — 13 2.3. Układ i a treść wykładów — 13 2.4. Struktura ćwiczeń — 14 2.5. Sporządzanie zapisu — 15 3. Zapis konstrukcji elementów o postaci złożonej z prostych utworów geometrycznych — 16 4. Zadania konstrukcyjne I — 24 5. Zapis konstrukcji elementów o większej złożoności postaci geometrycznej — 31 5.1. Elementy obrotowe — 31 5.2. Elementy nieobrotowe — 37 6„ Rzuty aksomometryczee jako podstawa rysunków poglądowych — 43 7, Odtwarzanie konstrukcji wytworu — 51 7.1. Odtwarzanie konstrukcji elementu — 51 7.2. Odtwarzanie konstrukcji złożonego układu — 57 8. Analiza zapisu złożonych układów. Rysunki wykonawcze i rysunki poglądowe (uproszczone) — 66 % Zapas koansirakcja «leinmeratów spsnryaaayda — 75 W. Zadamia kojastrakcyjme II — 84 11. Zapis sdaematyczmy (symboliczny) — 92 12. Zadania pomocnicze -— 95 12.1. Zapis połączeń śrubowych i połączeń spawanych — 95 12.2. Zapis oznaczeń chropowatości powierzchni — 103 13. Elementarne .zagadnienia konstrukcyjne — zbiór rozwiązań, normy konstrukcyjne — 104 14. Materiały uzupełniające — 120 15. Wybrane przykłady rozwiązań — 134 Dodatek — PodziałM, formaty arkuszy, sposoby składania arkuszy — 141 Literatura — 147 Książka zawiera układ zadań do przedmiotu „zapis konstrukcji" Ogólnymi celami nauczania tego przedmiotu są: opanowanie zasad i reguł zapisu konstrukcji oraz wprowadzenie w elementarne zagadnienia teorii konstrukcji i konstruowania, a także opanowanie i dos- konalenie techniki sporządzania zapisu. Takie ujęcie problematyki zapisu, aby stanowiło ono jednocześnie wstęp do teorii konstrukcji, jest możliwe wówczas, gdy działania w przedmiocie „zapis konstrukcji" są oparte na pojęciu cech konstrukcyjnych. Podstawowe pojęcia teorii konstrukcji to cechy konstrukcyjne, konstruowanie —-to dobór cech, azapis konstrukcji — to zapis cech konstrukcyjnych. Wynika z tego potrzeba i możliwość jednoczesnego nauczania konstrukcji i zapisu konstrukcji. Do osiągnięcia założonych celów nauczania przedmiotu są potrzebne dwa rodzaje zadań: rysunkowe i konstrukcyjne. Zadania rysunkowe są podporządkowane zadaniom konstrukcyjnym i stanowią przygotowanie do ich rozwiązywania. Dzięki takiemu ułożeniu zadań Czytelnik nie tylko poznaje zagadnienia zapisu, lecz także widzi związek sposobów zapisu z konstrukcją i konstruowaniem. Dobór, sformułowanie i układ zadań jest oparty na zasadzie stopniowania działań, charakterystycznego dla procesu konstruowania, jako procesu przejścia „od ogółu do szczegółu". Realizowanie założonych celów nauczania wymaga odpowiedniej metodyki na- uczania. Zasadniczą formą zajęć są ćwiczenia o charakterze projektowo-konstrukcyjnym. Poszczególne tematy (zadania), stanowiące materiał nauczania, obejmują jedno ćwiczenie dwugodzinne łub więcej takich ćwiczeń {praca na sali) oraz związaną z nimi samodzielną pracą własną studentów/, tzw. pracą domową. Praca na sali i praca domowa tworzą zatem pewną jednostką metodyczną. Niezbędne przy rozwiązywaniu zadań ogólne wiadomości o zasadach i regułach zapisu konstrukcji student uzyskuje w ramach wykładów z tego przedmiotu łub samodzielnej pracy. Strukturę ćwiczeń przedstawioną w rozdziale dotyczącym metodyki nauczania należy traktować jako jedną z możliwych. Stosunkowo bogaty materiał umożliwia realizację przyjętej struktury ćwiczeń lub jej zmianę, co może wynikać z różnego ujęcia przedmiotu „zapis konstrukcji" w siatce studiów i różnej liczby godzin przeznaczonych na ten przedmiot. Metodykę nauczania oraz zasadniczą część zadań opracował autor, który przy doborze materiału odpowiednio do przyjętej koncepcji układu treści, korzystał także z różnych źródeł literatury. Na wyróżnienie w tym miejscu zasługuje zaczerpnięty z prac Profesora Janusza Dietrycha materiał teoretyczny użyty do opracowania wprowadzenia, które ma istotne znaczenie w układzie treści książki. Autor będzie wdzięczny za wszelkie uwagi Czytelników, które prosimy przesyłać pod adresem Wydawnictw Naukowo-Technicznych. *' Funkcjonują również nazwy: grafika inżynierska, rysunek techniczny. 1.1. Własności i właściwości środków technicznych Do opisu środków technicznych jako sztucznych układów materialnych używa się modelu przedsta- wionego na rys. 1.1 i następujących pojęć: wejście I, wyjście O, postać konstrukcyjna fi i działanie D. danego przedmiotu ze względu na relację do innego przedmiotu [11], Wejściami i wyjściami mogą być energia, masa i informacja. W klasyfikacji środków rozróżnia się narzędzia i pomieszczenia. Szczególnym przypadkiem narzędzi jest maszyna, pojmowana jako środek tech- niczny, wykonujący żądane działanie dzięki dostar- czonej energii. Jednym z wejść maszyny jest więc zawsze energia. W zależności od rodzaju wejść i wyjść można wyróżnić klasy maszyn, w których występuje: — energia, —- energia i masa, — energia i informacja, — energia, masa i informacja. W tabeli 1.1 podano wejścia i wyjścia kilku typowych maszyn. Dane zaczerpnięto z prac Die- trycha [5], [6], n, D 1 ŚRODEK 0 TECHNICZNY Rys. 1.1 Model środka technicznego Działanie środka technicznego polega na prze- kształceniu wejścia I w wyjście O. Aby to było możliwe, musi istnieć środek techniczny o strukturze i stanach uwarunkowanych konstrukcją. Konstrukcja jako utwór jest abstrakcją, środek techniczny jako wytwór jest konkretem. Konstrukcja Ks jest wyznaczona wówczas, gdy zostaną określone cechy konstrukcyjne C k ={C g ,C m ,C d } W podstawowych działaniach technicznych na utwo- rach wyróżnia się projektowanie i konstruowanie. Działania te polegają na przetwarzaniu informacji. Na rysunku 1.2 przedstawiono model procesu projektowania i konstruowania [6]. Wejściem do procesu projektowania I p jest infor- macja o potrzebie, stanowiąca opis potrzeby, wyj- ściem O p procesu projektowania są natomiast dane o wejściu I, wyjściu O i działaniu D środka technicz- nego, z czego wynika zarys postaci konstrukcyjnej II. Na tym etapie działań mogą wystąpić dwa przy- padki: — na podstawie informacji o I, O, D, II środka technicznego następuje zidentyfikowanie jednej z ist- niejących konstrukcji Ks 0 , — treść projektu w postaci informacji o I, O, D, n, jako wyjście z procesu projektowania, gdzie: C g — geometryczne cechy konstrukcyjne, C m — materiałowe cechy konstrukcyjne, C d — dynamiczne cechy konstrukcyjne. Każdą z cech można przedstawić jako postać konstrukcyjną FI; i układ wymiarów W,, czyli Cj = (Ilj, W ; ) (i = g, m, d). Jako utwór konstrukcja ma znaczenie operacyjne tylko wówczas, gdy zostanie sporządzony zapis konstrukcji, czyli zapis cech kon- strukcyjnych. Konstrukcja jest własnością środka technicznego, działanie natomiast — właściwością. Własność jest cechą, którą można przypisać przedmiotowi wyłącznie z relacji do tego przedmiotu, właściwość natomiast jest pojmowana jako cecha identyfikująca możliwości — 7
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZadanie z Zarządzania Transportem Miejskim i Regionalnym, PG, PG sem. II mgr, Zarządzanie transportem miejskim i regionalnym, GrulkowskiZadania wypracowań - Historia Sztuki(1), Historia sztukiZadania Algebra, AlgebraZadania-Gothic I, Gothic Izadanie7a, MAMA, Praca dyplomowa, Nowy folder, Nowy folderZadania-teoria-sprezystosci-1, Studia, IMIR- MIBM, V rok, Teoria sprezystosciZadania (zestawy I-VI), Download Gry & Pomoce Naukowe, WIP (mgr) pomoce naukowe, KIDMUZadania chemia, studia, ChemiaZadania zaliczenie organizacja-wych. przedsz., pedagogika ogólna, Organizacja wychowania przedszkolnego ( Marta Kotarba-Kańczugowska)zadania z matematyki granice itd, Matematyka
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllo2chrzanow.htw.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|