Zasady doboru mostowych urządzeń dylatacyjnych, Budownictwo, Stare referaty
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Piotr WYRWAS 1 W artykule podano zasady doboru mostowych urzĢdzeı dylatacyjnych. Przedstawiono zasady obliczania poszczeglnych skþadowych przemieszczeı elementw konstrukcji obiektw inŇynierskich z uwzglħdnieniem wpþyww termicznych, skurczu i peþzania betonu oraz obciĢŇeı uŇytkowych. Omwiono stosowane w krajowym mostownictwie podstawowe rodzaje urzĢdzeı dylatacyjnych. Podano graniczne wartoĻci przemieszczeı warunkujĢce zastosowanie rŇnych rodzajw mostowych urzĢdzeı dylatacyjnych w Ļwietle przepisw krajowych oraz literatury zagranicznej. Przestawiono typowe uszkodzenia mostowych urzĢdzeı dylatacyjnych. Wskazano na wystħpujĢce ograniczenia stosowania niektrych rodzajw urzĢdzeı dylatacyjnych wraz z przykþadami (dokumentacja fotograficzna z eksploatowanych obiektw). Zabezpieczenie przerw dylatacyjnych zgodnie z obecnie obowiĢzujĢcymi warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadaę drogowe budowle inŇynierskie [1] powinno zapewniaę: − szczelnoĻę poþĢczenia, − rwnoĻę nawierzchni, − swobodħ odksztaþceı ustroju noĻnego obiektu, − zbliŇone warunki ruchu dla kþ pojazdw w obrħbie nawierzchni i dylatacji, − swobodħ poziomych przemieszczeı zdylatowanych krawħŇnikw i odpowiedniĢ osþonħ szczelin w obrħbie chodnikw. e Mostowe urzĢdzenia dylatacyjne naleŇy traktowaę jako mechanizmy a nie konstrukcje budowlane, gdyŇ w przeciwieıstwie do konstrukcji budowlanych przenoszĢ odksztaþcenia o wartoĻciach porwnywalnych z ich wymiarami [2]. W zwiĢzku z tym, podstawowym zadaniem projektanta obiektu mostowego jest dokþadne okreĻlenie wartoĻci wystħpujĢcych przemieszczeı i na tej podstawie dokonanie doboru wþaĻciwego urzĢdzenia dylatacyjnego. Wspþczesna literatura krajowa dotyczĢca podstaw projektowania obiektw mostowych [3] ogranicza siħ do wskazania tylko jednego Ņrdþa odksztaþceı konstrukcji, jakim jest zmiana temperatury elementw konstrukcji. JednakŇe w celu wþaĻciwego okreĻlenia wzajemnych przemieszczeı elementw konstrukcyjnych naleŇy, oprcz oddziaþywaı zwiĢzanych z temperaturĢ, uwzglħdnię dodatkowo: skurcz, peþzanie, odksztaþcenia sprħŇyste od sprħŇenia, odksztaþcenia od obciĢŇeı staþych, zmiennych, wiatru, wywoþanych odksztaþceniami wynikajĢcymi ze szkd grniczych, odksztaþcenia wysokich podpr od siþ hamowania [4] i ewentualne odksztaþcenia wynikajĢce z oddziaþywaı sejsmicznych. OczywiĻcie przy okreĻlaniu przemieszczeı dla konkretnej konstrukcji naleŇy rozwaŇyę indywidualnie jakiego rodzaju odksztaþcenia naleŇy wziĢę pod uwagħ. 1 Mgr inŇ., Katowickie Przedsiħbiorstwo InŇynierskie áSystemÑ Sp. z.o.o. 281 Warto zwrcię uwagħ, Ňe w niektrych krajach [4] graniczne zmiany temperatury przyjmowane do wymiarowania przemieszczeı dla konstrukcji dylatacji sĢ zwiħkszane o ° 10 o C. eeeeee Wzr oglny do wyznaczenia przemieszczeı w pþaszczyŅnie obiektu mgþby przyjĢę nastħpujĢcĢ postaę: Ҭ caþkowite = temp + skurcz + peþz + q i K + È (1) a najwaŇniejsze czħĻci skþadowe: Wpþyw temperatury: temp = * t * L + Ő temp * h max (2) - wsp. rozszerzalnoĻci liniowej Î dla stali = 0,000012; dla betonu = 0,000010 [ o C -1 ], t - zakres zmiennoĻci temperatury [ o C], L - dþugoĻę odcinka pracujĢcego przħsþa [mm], Ő temp - kĢt obrotu przekroju podporowego wywoþanego rŇnicĢ temperatur [rad], h max - odlegþoĻę w pionie od podparcia do grnej powierzchni jezdni [mm]. Wpþyw skurczu: skurcz = so * µ * L * k t (3) so - wartoĻę jednostkowa odksztaþcenia skurczu wg [5], µ - wspþczynnik zmniejszajĢcy zaleŇny od rodzaju konstrukcji - wg [6]: 0,0 dla dŅwigarw stalowych, 0,5 dla belek prefabrykowanych sprħŇonych, 0,8 dla dŅwigarw skrzynkowych i belek typu áTÑ, 1,0 dla pþyt. L - dþugoĻę odcinka pracujĢcego przħsþa [mm], k t - wspþczynnik uwzglħdniajĢcy przedziaþ czasowy. Wpþyw peþzania: peþz =[(Ő g + Ő spr )* h max + L * po ] * Ő p * k t (4) gdzie: Ő g - kĢt obrotu przekroju podporowego od ciħŇaru wþasnego [rad], Ő spr - kĢt obrotu przekroju podporowego od sprħŇenia [rad], h max - odlegþoĻę w pionie od podparcia do grnej powierzchni jezdni [mm]. L - dþugoĻę odcinka pracujĢcego przħsþa [mm], Wpþyw obciĢŇeı ruchomych: q i K = Ő q+K * h max (5) gdzie wg [6]: Ő q+K - kĢt obrotu przekroju podporowego ktry obliczono dla normowego obciĢŇenia, h max - odlegþoĻę w pionie od podparcia do grnej powierzchni jezdni. Dla dylatacji zlokalizowanych w skosie w stosunku do kierunku odksztaþcenia elementw konstrukcji naleŇy wyznaczyę skþadowe przemieszczeı rwnolegþych i prostopadþych do osi dylatacji. eeeee Wzajemne przemieszczenia pionowe elementw konstrukcyjnych sĢ konsekwencjĢ wystħpowania obrotw tych elementw w miejscach ich podparcia. Mechanizm powstawania wzajemnych przemieszczeı w wyniku obrotu na podporze zobrazowano na rysunku poniŇej [4]. 282 gdzie: gdzie: po - odksztaþcenie sprħŇyste od sprħŇenia, Ő p - wartoĻę wspþczynnika peþzania dla betonu wg [5], k t - wspþczynnik uwzglħdniajĢcy przedziaþ czasowy. Rys. 1. Przemieszczenia dylatacji wynikajĢce z obrotu na podporze e Obiekt jednoprzħsþowy, belkowy sprħŇony, o rozpiħtoĻci teoretycznej L t = 21,0 m, przy dþugoĻci w osiach dylatacji L d = 22,6 m i wysokoĻci konstrukcyjnej h k = 1,30 m. WartoĻci przemieszczeı dylatacji tylko od liniowych zmian temperatury - 5,5 mm / + 4,4 mm. WartoĻci przemieszczeı dylatacji przy uwzglħdnieniu skurczu, peþzania, nierwnomiernego rozkþadu temperatury oraz obciĢŇeı zmiennych: − w pþaszczyŅnie jezdni - 11,9 mm / +5,0 mm. w pþaszczyŅnie pionowej - 2,2 mm / +1,1 mm. Uwzglħdnienie ww. wpþyww przy okreĻlaniu wartoĻci przemieszczeı powoduje ich wzrost o 115% dla skrceı konstrukcji oraz 14% wzrost dla wydþuŇeı. Graficzna interpretacja wynikw na rysunku poniŇej -5,5 4,4 tylko temperatura -6,4 0,6 temperatura, skurcz, peþzanie i obciĢŇenia ruchome -16,5 -11 -5,5 0 5,5 11 Rys. 2. Zakres zmiennoĻci przemieszczeı dylatacji dla przykþadu ee RozporzĢdzenie mostowe w sprawie warunkw technicznych jakim powinny odpowiadaę drogowe obiekty inŇynierskie [1] szereguje konstrukcje urzĢdzeı dylatacyjnych w 3 grupach: − zabezpieczone szczeliny dylatacyjne przesuwy do 5,0mm, − dylatacje bitumiczne przesuwy do 25 mm, wþaĻciwe urzĢdzenia dylatacyjne przesuwy powyŇej 25 mm. Do doĻę czħsto stosowanych wþaĻciwych urzĢdzeı dylatacyjnych moŇna zaliczyę: − blokowe urzĢdzenia dylatacyjne, neoprenowe z wkþadkami stalowymi, − moduþowe urzĢdzenia dylatacyjne z wkþadkami neoprenowymi, − urzĢdzenia dylatacyjne z blachĢ ĻlizgowĢ, − palczaste urzĢdzenia dylatacyjne, specjalne urzĢdzenia dylatacyjne (np. odporne na dziaþania sejsmiczne). Dwa pierwsze uwaŇane sĢ za urzĢdzenia zapewniajĢce szczelnoĻę, zaĻ dwa nastħpne wymagajĢ dodatkowych elementw konstrukcyjnych zwiĢzanych z prawidþowym odwodnieniem oraz zapewnieniem odpowiednich warunkw konserwacji. W literaturze zagranicznej [7] wymienia siħ rwnieŇ dylatacje zatopione (buried) pod ciĢgþĢ nawierzchniĢ, szczeliny dylatacyjne (nosing joint) z uszczelnieniem wylewanym oraz z naprħŇonymi wkþadkami uszczelniajĢcymi. 283 − − − e PoniŇej omwiono konstrukcjħ oraz przedstawiono typowe przekroje poprzeczne poszczeglnych rodzajw mostowych urzĢdzeı dylatacyjnych. UciĢglenie nawierzchni polega na uzbrojeniu siatkĢ z tworzywa sztucznego odcinka nawierzchni z betonu asfaltowego poþoŇonego w strefie dylatacji. Uzbrojony odcinek nawierzchni odcinany jest od podþoŇa elastycznĢ przekþadkĢ oraz kotwiony w odcinkach trwale zwiĢzanych z podþoŇem. Dziħki temu moŇe on poprzez swoje sprħŇysto - plastyczne odksztaþcenia kompensowaę wzajemne przemieszczenia elementw konstrukcji. Wg autora rozwiĢzania [2] moŇna je stosowaę do przemieszczeı nie przekraczajĢcych 30 mm. RozwiĢzanie to co do istoty pracy jest podobne do dylatacji zatopionych. Rys. 3. UciĢglenie nawierzchni Rys. 4. Dylatacja zatopiona Dylatacje bitumiczne sĢ powszechnie stosowanym w Polsce rodzajem zabezpieczenia dylatacji. Odksztaþcenia pomiħdzy dylatowanymi elementami konstrukcyjnymi przenosi masa elastyczna bħdĢca mieszaninĢ odksztaþcalnego w szerokim zakresie temperatur bitumu i wypeþniacza z kruszywa. Rys. 5. Dylatacja bitumiczna 284 UrzĢdzenia dylatacyjne ze szczelnĢ, wstħpnie zaciĻniħtĢ wkþadkĢ neoprenowĢ. Wstħpnie ĻciĻniħta wkþadka jest doklejana do krawħdzi dylatowanych elementw. Zakres pracy urzĢdzenia nie moŇe powodowaę rozciĢgania wkþadki neoprenowej. Stosowane wkþadki posiadajĢ przekroje wielokomorowe zapewniajĢce szczelnoĻę nawet przy jej lokalnych uszkodzeniach. Jako wzmocnienie krawħdzi stosowane sĢ elementy stalowe lub specjalne masy cementowe modyfikowane polimerami. UrzĢdzenie dylatacyjne sprawnie przenosi przemieszczenia poziome, pionowe oraz obroty wzajemne dylatowanych elementw. Stanowi ekonomiczne rozwiĢzanie stosowane od okoþo 30 lat. Rys. 6. UrzĢdzenie dylatacyjne z naprħŇonĢ wkþadkĢ neoprenowĢ Blokowe urzĢdzenia dylatacyjne skþadajĢ siħ z elastomerowego bloku zbrojonego stalowymi pþytami. Bloki elastomeru mocuje siħ do zdylatowanych elementw. Blok elastomerowy zapewnia wymaganĢ odksztaþcalnoĻę dylatacji, zaĻ pþyty stalowe odpowiedniĢ sztywnoĻę. Rys. 7. Blokowe urzĢdzenie dylatacyjne Moduþowe urzĢdzenie dylatacyjne moŇe skþadaę siħ z jednego lub wielu elementw. W urzĢdzeniach tych pojedyncze wkþadki neoprenowe mocowane sĢ do stalowych prowadnic. Zastosowanie majĢ profile neoprenowe w ksztaþcie litery V lub profile wielokomorowe. Rys. 8. Moduþowe urzĢdzenie dylatacyjne 285
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagafilka.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|