Zasady rozprzestrzeniania się dźwięku(1), NAUKA, materialy budowlane, Materiały budowlane - wybrane ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] PODRĘCZNIK FIZYKI BUDOWLI mgr inż. Elżbieta Nowicka* Zasady rozprzestrzeniania się dźwięku W numerze wrześniowym miesięcznika „Materiały Budowlane” (nr 9/07), w ra- mach „Podręcznika Fizyki Budowli”, rozpoczęliśmy nowy cykl „Akustyka w budow- nictwie”. W inauguracyjnym artykule dr hab. inż. Barbary Szudrowicz „Zakres za- gadnień objętych nowym cyklem „Akustyka w budownictwie” omówiono rodzaje akustyki technicznej, źródła hałasu oraz osiem działów, które będą prezentowane wkolejnych wydaniach miesięcznika „Materiały Budowlane”, a w numerze październikowym miesięcznika „Materiały Budowlane” (nr 10/07) zjawisko fizycz- ne, jakim jest dźwięk oraz parametry niezbędne do omówienia zagadnień technicz- nych związanych z ochroną przed hałasem i drganiami w budynkach i ich otoczeniu. Ten artykuł poświęcony jest zjawisku rozchodzenia się dźwięku w przestrzeni otwartej oraz zamkniętej. ków w polu fali płaskiej określa się ja- ko fizyczny współczynnik pochła- niania dźwięku : α = I p = E p E pad I pad Zwarunku zachowania energii wy- nika, że suma wartości współczynni- ków i β spełnia warunek: α =1 Współczynnik pochłaniania materia- łów, wyrobów i ustrojów budowlanych wyznacza się w warunkach pola rozpro- szonego (na powierzchnię padają fale akustyczne pod różnymi kątami) i wów- czas nosi on nazwę pogłosowego współczynnika pochłaniania dźwięku . Fale dźwiękowe, padając na kra- wędź nieprzenikalnej dla dźwięku przeszkody, uginają się na jej krawę- dziach i wnikają w obszar za przesz- kodą. W praktyce oznacza to, że cień akustyczny ma znacznie mniejszy za- sięg niż cień, który powstałby, gdyby dźwięk rozchodził się wzdłuż linii pros- tej. Zjawisko ugięcia może być wytłu- maczone zasadą Huygensa, która mówi, że każde chwilowe położenie czoła fali można traktować jako miejs- ce geometryczne nowych źródeł fal elementarnych i że następne położenie czoła fali można otrzymać jako obwied- nię czół tych fal elementarnych (rysu- nek 3). Zasadę Huygensa stosuje się także do wyjaśnienia zjawiska dyfrakcji dźwięku na przeszkodzie (rysunek 4). Im większa jest długość fali, tym większe jej ugięcie na granicy przeszkody. Tym tłumaczy się fakt, że cień akustyczny nie jest tak wyraźny jak cień optyczny (większa długość fal akus- tycznych niż fal świetlnych). Fale akus- + β Odbicie, pochłanianie, załamanie i ugięcie fali dźwiękowej su) w punkcie obserwacji. Zjawisko ta- kie występuje w praktyce. Stosunek natężenia dźwięku fali od- bitej I odb (energii odbitej E odb ) do natę- żenia dźwięku fali padającej I pad (ener- gii padającej E pad ) w polu fali płaskiej, przy prostopadłym padaniu fali dźwię- kowej, określa się jako współczynnik odbicia fali dźwiękowej : W przypadku gdy fala dźwiękowa, rozprzestrzeniająca się w danym ośrod- ku, trafia na inny ośrodek o innej opor- ności akustycznej, zostaje częściowo odbita na granicy tych ośrodków, a częś- ciowo pochłonięta przez drugi ośrodek. Kąt odbicia fali dźwiękowej płaskiej jest równy kątowi padania na granicę ośrod- ków. Fala dźwiękowa płaska wnikająca do drugiego ośrodka ulega załamaniu, tj. zmienia kierunek w stosunku do fali padającej, jeżeli prędkość fal w obu ośrodkach nie jest jednakowa, co wystę- puje w przypadku różnych oporności wła- ściwych ośrodków. Wakustyce budowlanej najczęściej mamy do czynienia ze zmianą ośrodka rozprzestrzeniania się fali dźwiękowej, gdy fala rozprzestrzenia się w powietrzu i napotyka przeszkodę w postaci ośrod- ka stałego (np. przegrodę). W tym przy- padku występują analogiczne zjawiska odbicia, pochłaniania i załamania (rysu- nek 1). Na skutek pochłonięcia przez przeszkodę części energii akustycznej fala odbita ulega osłabieniu. Kształt powierzchni, od której odbija- na jest fala dźwiękowa, wpływa na kształt czoła fali odbitej. Powierzch- nia płaska odbija fale dźwiękowe bez zmiany kształtu ich czoła, powierzch- nia wklęsła skupia, a powierzchnia wy- pukła rozprasza fale akustyczne, do- prowadzając do zmiany natężenia po- la akustycznego (rysunek 2). Kształt powierzchni, od której odbija się fala akustyczna, ma więc wpływ na poziom ciśnienia akustycznego (poziom hała- β = I odb = E odb E pad I pad Stosunek natężenia fali pochłoniętej I p (energii pochłoniętej E p ) przy przeni- kaniu do drugiego ośrodka, do natęże- nia dźwięku fali padającej I pad (energii padającej E pad ) na granicę tych ośrod- Rys. 1. Zja wi sko od bi cia, po chła nia nia oraz za ła ma nia dźwię ku * Instytut Techniki Budowlanej Rys. 2. Od bi cie dźwię ku od po wierzch ni o róż nym kształ cie 11 ’2007 (nr 423) 61 α PODRĘCZNIK FIZYKI BUDOWLI 6 dB przy podwojeniu odległości od źródła punktowego; • Rozchodzenie się dźwięku w pomieszczeniach zamkniętych Pogłos, chłonność, czas pogłosu. Rozchodzenie się dźwięku w pomiesz- czeniu ma inny charakter niż w przes- trzeni otwartej. Dźwięk dochodzący do słuchacza różni się od dźwięku wyt- worzonego przez źródło, gdyż oprócz fali bezpośredniej występują fale odbite od powierzchni ograniczających po- mieszczenie. W przypadku gdy w po- mieszczeniu zamkniętym zostanie wy- łączone źródło dźwięku, słuchacze od- noszą wrażenie przedłużania się czasu zaniku energii dźwiękowej. Jest to zja- wisko pogłosu , które stanowi o właś- ciwościach akustycznych pomieszcze- nia i ma bardzo duży wpływ na czytel- ność mowy, muzyki a także na poziom hałasu w pomieszczeniu. Przebieg zanikania dźwięku w po- mieszczeniu charakteryzuje czas pog- łosu. Jest to czas, w którym energia roz- proszonego pola akustycznego, po wy- łączeniu źródła dźwięku, zmniejsza się milion razy, co odpowiada zmniejszeniu przeciętnego poziomu ciśnienia akus- tycznego o 60 dB (rysunek 6). Miarą zdolności pomieszczenia do pochłaniania dźwięku jest chłon- ność akustyczna A . Określa się ją 3 dB przy podwojeniu odległości od źródła liniowego. Źródło punktowe (rysunek 5) jest najczęściej rozpatrywane w oblicze- niach akustycznych, gdyż w dużej odległości większość źródeł można rozpatrywać jako punktowe, w przy- padku których dźwięk rozchodzi się w postaci sfery. W przypadku źródeł liniowych , np. tras komunikacyjnych (rysunek 5), dźwięk rozprzestrzenia się w kierunku prostopadłym do linii źródła w postaci współosiowego cylindra, w którego osi znajduje się źródło dźwięku. Najrzadziej spotykanym rodzajem źródła dźwięku jest źródło powierzch- niowe (rysunek 5). Z pewnym przybli- żeniem można przyjąć, że wzrost od- ległości od źródła nie spowoduje spad- ku poziomu ciśnienia dźwięku. W praktyce, w dostatecznie dużej odległości od punktowego czy liniowe- go źródła dźwięku, wycinek kuli lub cy- lindra można traktować jako wycinek płaszczyzny i w związku z tym falę ku- listą lub cylindryczną jako falę płaską. Wwarunkach rzeczywistych zmiana poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji odległości od źródła zależy od: • Rys. 3. Dy frak cja dźwię ku na prze szko dzie b « λ b » λ = 0,344 m (≈ f = 1 kHz) b = 1 m λ = 0,344 m (≈ f = 1 kHz) Rys. 4. Dy frak cja fa li dźwię ko wej na prze - szko dzie w za leż no ści od dłu go ści fa li i wy - mia rów prze szko dy tyczne o mniejszej częstotliwości (tym samym o większej długości) w więk- szym stopniu ulegają ugięciu niż fale o większej częstotliwości. Wpływa to na barwę dźwięku za przeszkodą. Zjawis- ko ugięcia fali dźwiękowej na krawędzi przeszkody ma bardzo duży wpływ na efektywność stosowania ekranów urbanistycznych i możliwość ochrony budynków znacznej wysokości. Rozchodzenie się dźwięku w przestrzeni otwartej W przypadku gdy źródło dźwięku znajduje się w przestrzeni w ośrodku, wktórym nie następują dodatkowe stra- ty energii akustycznej, zmniejszenie po- ziomu ciśnienia akustycznego w funkcji odległości od źródła zależy od rodzaju tego źródła. Spadek poziomu ciśnienia akustycznego określa zależność: dla źródła punktowego bezkierun- kowego: charakteru źródła dźwięku; odbicia od powierzchni terenu, ewentualnie od obiektów na nim usy- tuowanych; • • ekranowania przez przeszkody naturalne (np. ukształtowanie terenu) i sztuczne (budynki, specjalne ekrany urbanistyczne); • pochłaniania dźwięku przez po- wietrze, zieleń; • warunków meteorologicznych (np. wilgoć, przeważające kierunki wiatrów). Rys. 6. Zja wi sko cza su po gło su L 2 = L 1 –20 lg r 2 r 1 [dB] dla źródła liniowego: L 2 = L 1 – 10 lg r 2 r 1 [dB] gdzie: L 1 – poziom ciśnienia akustycznego w odległości r 1 od źródła dźwięku [dB]; L 2 – poziom ciśnienia akustycznego w odległości r 2 od źródła dźwięku [dB]. Spadek poziomu ciśnienia akustycz- nego w funkcji odległości od źródła następuje z prędkością: Rys. 5. Ro dza je źró deł dźwię ku 62 11 ’2007 (nr 423) • b = 0,1 m λ PODRĘCZNIK FIZYKI BUDOWLI za pomocą równoważnego pola po- wierzchni dźwiękochłonnej, które jest hipotetycznym polem powierzchni cał- kowicie pochłaniającej, tj. o współczyn- niku pochłaniania 1, przy którym czas pogłosu byłby taki sam jak w rozważa- nym pomieszczeniu, jeżeli powierzch- nia ta byłaby jedynym elementem poch- łaniającym. Jednostką chłonności aku- stycznej pomieszczenia jest m 2 . Czas pogłosu T [s], objętość po- mieszczenia V [m 3 ] i chłonność akus- tyczna pomieszczenia A [m 2 ] powiąza- ne są następującymi zależnościami: a) pomieszczenie o ścianach słabo pochłaniających, tj. pomieszczenie ostosunkowo dużym czasie pogłosu (wzór Sabine’a): α śr – skorygowany średni współczynnik pochłaniania dźwięku pomieszczenia. Skorygowany średni współczynnik pochłaniania dźwięku pomieszczenia określa się wzorem: α ' śr = ln (1 – α śr ) Istnieje pewna odległość graniczna od źródła dźwięku, w której następuje zrównanie natężenia fali bezpośredniej i fal odbitych. Odległość graniczna po- mieszczenia r g wyrażona jest wzorem: • dla źródła kulistego: gdzie: r g = 0,14 √ α śr S α śr = A Σ 1 – α śr [m] S i i = 1 dla źródła półkulistego (źródło ku- liste umieszczone na powierzchni od- bijającej, np. na twardej podłodze po- mieszczenia): Wartości współczynników pochłania- nia dźwięku przez niektóre materiały bu- dowlane oraz jednostkowe chłonności akustyczne ludzi i przedmiotów poda- wane są w literaturze specjalistycznej. Przeciętny czas pogłosu umeblowa- nych pomieszczeń mieszkalnych przyjmuje się jako T = 0,5 s (wartość odniesienia stosowana przy normali- zacji izolacyjności akustycznej w bu- dynkach). Przy współczesnych wy- miarach i kształtach pomieszczeń mieszkalnych (duża przestrzeń otwar- ta) oraz sposobie umeblowania i aran- żacji pomieszczeń T > 0,5 s. Poziom ciśnienia akustycz- nego w pomieszczeniu ze źródłem dźwięku Poziom ciśnienia akustycznego w pomieszczeniu ze źródłem dźwięku jest w każdym punkcie pomieszczenia wypadkową poziomu ciśnienia fali bezpośredniej i fali odbitej. Poziom ciś- nienia akustycznego fali bezpośred- niej zmienia się w funkcji odległości od źródła (rysunek 7). Poziom ciśnienia akustycznego fali odbitej (w pomieszczeniu o idealnie roz- proszonym polu akustycznym) jest stały i zależy od natężenia pola akustycznego fal odbitych wyrażonego wzorem: r g = 0,2 √ α śr S 1 – α śr [m] W obydwu wzorach wyrażenie wys- tępujące pod pierwiastkiem nazywa się stałą akustyczną pomieszczenia i oznacza symbolem R . Zwiększenie chłonności akustycz- nej pomieszczenia powoduje wzrost odległości granicznej pomieszczenia oraz zmniejszenie poziomu ciśnienia akustycznego w punktach poza odleg- łością graniczną o wartość: T = 0,161 V A [s] b) pomieszczenie o ścianach silnie pochłaniających dźwięki (wzór Eyringa): T = 0,161 V A′ [s] gdzie: A – chłonność akustyczna pomiesz- czenia (równoważne pole powierzchni dźwiękochłonnej) [m 2 ]; A′ – skorygowana chłonność akus- tyczna pomieszczenia (skorygowane równoważne pole powierzchni dźwię- kochłonnej) [m 2 ]; V – objętość pomieszczenia [m 3 ]. Równoważne pole powierzchni dźwiękochłonnej występujące we wzo- rze określającym czas pogłosu w po- mieszczeniach o ścianach słabo poch- łaniających wyznacza się ze wzoru: A 2 T 1 T 2 ∆ L = 10 lg A 1 = 10 lg [dB] gdzie: A 1 , T 1 – równoważne pole powierzchni dźwiękochłonnej [m 2 ] i czas pogłosu [s] przed wprowadzeniem dodatkowej chłonności akustycznej w pomiesz- czeniu; A 2 , T 2 – równoważne pole powierzchni dźwiękochłonnej [m 2 ] i czas pogłosu [s] po wprowadzeniu dodatkowej chłon- ności akustycznej w pomieszczeniu. Zmniejszenie poziomu ciśnienia aku- stycznego (poziomu hałasu) w pomiesz- czeniu, po zwiększeniu chłonności aku- stycznej pomieszczenia, następuje wwyniku zmniejszenia natężenia fal od- bitych, a zatem dotyczy tylko obszaru pomieszczenia poza promieniem gra- nicznym. Możliwości zmniejszenia po- ziomu ciśnienia akustycznego (poziomu hałasu) w pomieszczeniu przez zasto- sowanie w nim rozwiązań dźwięko- chłonnych są ograniczone, gdyż doty- czą tylko tej części energii akustycznej, która pochodzi od fal odbitych. W praktyce pole akustyczne, zwłasz- cza w dużych pomieszczeniach, odbiega od opisanego modelu idealnego. Poziom ciśnienia akustycznego w obszarze poza obliczonym teoretycznie promieniem granicznym ulega zmniejszeniu w miarę oddalania się od źródła dźwięku. Σ α i S i + n Σ m A = i = 1 k = 1 A k n k gdzie: α i – współczynnik pochłaniania dźwię- ku i-tej powierzchni ograniczającej po- mieszczenie; S i – pole i-tej powierzchni o współ- czynniku I odb = 4 P A [Wm -2 ] gdzie: P – moc akustyczna źródła dźwięku w pomieszczeniu [W]; A – równoważne pole powierzchni dźwiękochłonnej pomieszczenia [m 2 ]. α I [m 2 ]; A k – jednostkowa chłonność akustycz- na k-tego przedmiotu lub ludzi znajdu- jących się w pomieszczeniu [m 2 ]; n k – liczba przedmiotów lub ludzi o jed- nostkowej chłonności A k . Skorygowaną chłonność akustyczną pomieszczenia wyznacza się ze wzoru: A '= α ' śr S gdzie: S – pole powierzchni ograniczającej Rys. 7. Za leż ność po zio mu ci śnie nia aku s- tycz ne go w po miesz cze niu od od le gło ści od źró dła dźwię ku pomieszczenie [m 2 ], przy czym S = Σ S i ; i = 1 11 ’2007 (nr 423) 63 n • n
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzjiwho.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|