ZASADY TAŃCA KLASYCZNEGO 1
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

ZASADY TAŃCA KLASYCZNEGO 1, Teksty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PRZEDMOWA DO III P O L S K I E G O W Y D A N I A .......................................... 3
OD AUTORAKI.................................................................................................................10
ROZPLANOWANIE
LEKCJI .....................................................................................12
FORMY TAİCA KLASYCZNEGO .................................................................................. 20
I. POJĦCIA ZASADNICZE............................................................................................20
POZYCJE. POSITIONS DES PIEDS ................................................. 20
PRZYSIADY Ï PLIE.............................................................................................. 21
GýOWA I RAMIONA. fiPAULEMENT.................................................. 23
POJĦCIA CROISE I EFFACE .................................................................... 24
Pozaefface...................................................................................................................25
OBROTY EN DEHORS I EN DEDANS ....................................................... 26
RìWNOWAGA Ï APL O MB ..................................................................................... 28
II. BATTEMENTS...........................................................................................................29
BATTEMENTS TENDUS............................................................................................. 29
Battements tendus simples..............................................................................30
Battements tendus jetes.................................................................................31
Battements tendus pour batteries ............................................................32
GRANDS BATTEMENTS JETES.................................................................................. 33
Grands bettements jetes pointes .............................................................34
Grands battements jetes balances ............................................................35
BATTEMENTS FRAPPES..................................................................................... 35
Battement double frappe ..............................................................................36
PETITS BATTEMENTS SUR LE COU-DE-PIED........................ 36
BATTEMENTS BATTUS ........................................................................................ 37
BATTEMENTS FONDUS ...................................................................................... 38
BATTEMENTS SOUTENUS ................................................................................. 38
B A T T E M E N T S D E V E L O P P E S............................................................. 39
B A T T E M E N T S DEYELOPPES TOMBES........................................... 40
III. KRĦCENIE
KOýA
NOGġ........................................................................42
ROND DE JAMBE PAR TERRE................................................................. 42
ROND DE JAM BE EN L'AIR ...................................................................... 43
GR A ND ROND DE J A M B E J E T E........................................................... 44
IV. RĦCE.......................................................................................................................45
POZYCJE RġK .......................................................................................................... 45
PORT DE BRAS ....................................................................................................... 47
PRZYKýADY U D Z I A ý U R ġ K W Ę W I C Z E N I U .............................. 53
Przykþady ęwiczenia przy drĢŇku .........................................................54
Temps lie (na Ļrodku sali)......................................................................54
V. POZY
TAİCA
KLASYCZNEGO................................................................57
ATTITUDES.................................................................................................................. 57
Attitude croisee .....................................................................................................58
Attitude effacee ....................................................................................................58
ARABESQUES................................................................................................................ 59
VI. RUCHY
WIġņġCE
I POMOCNICZE ...............................................62
PAS DE BOURREE .................................................................................................. 62
Pas de bourree (ze zmianĢ ng)............................................................62
Pas de bourree (bez zmiany nogi)........................................................63
Pas de bourree d essus-d e s s o u s...........................................................64
Pas de bourree en tournant.......................................................................................66
PAS COURU ................................................................................................................. 67
COUPE........................................................................................................................... 67
FLIC-FLAC.................................................................................................................. 68
Flic-flac en tournant.........................................................................................69
PASSE............................................................................................................................. 69
TEMPS RELEYE .................................................................................................... 69
Petit temps releve................................................................................................70
Grand temps releve.......................................................................................70
VII. SKOKI.................................................................................................................72
CHANGEMENT DE PIEDS ................................................................................ 74
Petit changement de pieds ......................................................................74
Grand changement de pieds.................................................................75
Petit e c h a p p e ........................................................................................................... 76
Grand ech app e..................................................................................................77
PAS ASSEMBLE ...................................................................................................... 77
PAS JĦTE ................................................................................................................. 80
Grand jħte................................................................................................................81
Jete ferme.............................................................................................................82
Jete z ruchem w bok......................................................................................83
Jete passe...............................................................................................................84
Jete renverse........................................................................................................85
Jete entrelace .....................................................................................................86
Jete ent-ournant (parterowe)................................................................................87
Jete en tournant ...............................................................................................88
Sissonne........................................................................................................................... 88
Sis sonne simpl e...............................................................................................89
Sissonne ouverte.................................................................................................89
Sissonne fermee ...................................................................................................90
Sissonne fondue....................................................................................................91
Sissonne to mb e e..............................................................................................91
Sissonne renversee..............................................................................................91
Sissonne soubresaut ...........................................................................................91
SOUBRESAUT............................................................................................................... 92
Rond de jambe en Tair saute....................................................................93
PAS DE CHAT ........................................................................................................ 94
PAS DE B A S Q U E ................................................................................................. 94
Grand pas de basĢue .........................................................................................95
SAUT DE BASQUE ................................................................................................ 96
GARQOUILLADE ......................................................................................................... 98
pas ciseaux ................................................................................................................. 98
PAS BALLOTTE ...................................................................................................... 99
PAS B A L L O N N E .................................................................................................... 100
PAS CHASSE.......................................................................................................... 101
PAS GLISSADE'.................................................................................................... 102
PAS FAILLI ............................................................................................................ 103
PAS EMBOITE ..................................................................................................... 104
Emboite en tournant .......................................................................................104
PAS BALANCE ....................................................................................................... 105
CABRIOLE ................................................................................................................... 106
VIII. BATTERIES......................................................................................................107
PAS BA T T U S ........................................................................................................ 108
ENTRECHA T S ........................................................................................................... 109
R oy a l......................................................................................................................109
Entrechat-Ģuatre......................................................................................................109
Entrechat-six...........................................................................................................110
Entrechat-huit..........................................................................................................110
Entrechat-trois.........................................................................................................110
Entrechat-cinĢ.........................................................................................................110
Entrechat-sept.........................................................................................................111
Entrechat de volee ............................................................................................111
BRISE............................................................................................................................ 112
2. Brise d essu s - d e s s ou s..........................................................................113
IX. TANIEC
NA PALCACH.............................................................................114
X. TOURS...................................................................................................................120
PRZYGOTOWANIE DO N A U K I ......................................................................... 121
T O U R S Z P R E P A R A T I O N D E G A G E E............................................ 123
TOURS Z IV POZYCJI ................................................................................... 124
TOURS Z IV P O Z Y C J I ................................................................................... 126
TOURS Z V POZYCJI ...................................................................................... 127
TOURS NA ATTITUDE, NA ARABESQUE I INNE POZY
....................................................................................................................................... 128
TOURS A LA SECONDE NA 90  (z II pozycji)................................ 129
TOURS Z V POZYCJI (z gþħbokiego plie).................................................. 131
T O U R S CHAlNfiS .............................................................................................. 131
TOURS E N L'AIR ................................................................................................ 132
OGìLNE UWAGI O TOURS .................................................................... 133
XI INNE
FORMY
OBROTìW
(PIRUETìW)........................................134
OBROTY W A D A G I O ......................................................................................... 134
RENVERSE.................................................................................................................. 134
FOUETTĘ EN T O U R N A N T NA 45 ..................................................... 136
GRAND FOUETTE .............................................................................................. 136
GRAND FOUETTĘ EN TOURNANT ...................................................... 138
G r a n d f o u e t t e en t o u r n a n t s a u t e.................................................... 139
PRZYKýADY L E K C J I ................................................................... 140
I PRZYKýAD LEKCJI .............................................................................................140
ęwiczenia przy drĢŇku .......................................................................................... 140
Ęwiczenia na Ļrodku sali......................................................................................... 142
PRZEDMOWA DO III POLSKIEGO WYDANIA
Pierwsze wydanie polskiego przekþadu Zasad taıca klasycznego A. Waga-nowej (1992
PWM) ukazaþo siħ, jak na nasze stosunki, w bardzo niewielkim nakþadzie (2100 egz.).
Wydawnictwo obawiaþo siħ, Ňe nawet tak nieduŇy nakþad ksiĢŇki przeznaczonej dla bardzo
okreĻlonego odbiorcy (uczniowie szkþ baletowych i pedagodzy) zalegaę bħdzie przez dþugie
lata pþki ksiħgarskie.
Tymczasem, wbrew tym pesymistycznym przewidywaniom, ksiĢŇka rozeszþa siħ w ciĢgu
niespeþna roku. ĺwiadczy to zarwno o wartoĻci i aktualnoĻci dzieþa, jak i o tym, Ňe wskutek
rozwoju polskiego szkolnictwa choreograficznego powstaþo nowe, liczne grono czytelnikw
o okreĻlonym krħgu zainteresowaı. Aby zaspokoię zapotrzebowanie tego Ļrodowiska,
powinna powstaę polska literatura choreograficzna (dzieþa autorw polskich i przekþady).
NaleŇaþoby pomyĻleę o stworzeniu áBiblioteki choreograficznej", w ktrej uczĢcy siħ,
pedagog i miþoĻnik baletu znalazþby wszechstronne wprowadzenie w interesujĢcĢ go dzie-
dzinħ sztuki, traktowanĢ dotychczas Ï powiedzmy to sobie szczerze Ï bardzo po
macoszemu. Dalsze zaĻ istnienie owej luki wydawniczej moŇe wpþynĢę hamujĢco na rozwj
polskiej kultury choreograficznej.
Tradycje taıca klasycznego sĢ w choreografii radzieckiej piħkne i bogate. Rosyjski balet
dziħki Mariuszowi Petipie (1822Ï1910), áostatniemu geniuszowi taıca klasycznego", jak
go wspþczeĻnie nazywano, przeŇywaþ Ļwietny okres rozkwitu, w czasie gdy balety innych
metropolii tanecznych Europy: ParyŇa, Wiednia, Berlina, wykazywaþy cechy dekadencji,
kostnienia w rutynie i szablonie. Wielki wpþyw na ksztaþtowanie siħ wspþczesnego baletu
miaþa rwnieŇ reformatorska dziaþalnoĻę Fokina. Rozkwit baletu rosyjskiego i sþawa, jakĢ
cieszyþ siħ w Europie, byþy magnesem, ktry przyciĢgaþ do wspþpracy wielu znakomitych
baletmistrzw i pedagogw. Tak wiħc balet rosyjski przejĢþ najlepsze tradycje szkþ taıca
klasycznego, francuskiej i wþoskiej. DokonujĢc ich syntezy i wzbogacajĢc je wþasnymi
zdobyczami, twrczo rozwijajĢc, stworzyþ rosyjskĢ szkoþħ taıca klasycznego.
A. J. Waganowa naleŇaþa do najĻwietniejszych przedstawicieli rosyjskiego
przedrewolucyjnego baletu. W r. 1917 rozpoczyna dziaþalnoĻę pedagogicznĢ, wychowujĢc
caþe pokolenie znakomitych tancerek radzieckich, dziħki ktrym radziecka sztuka
choreograficzna zajħþa przodujĢce w Ļwiecie stanowisko.
KsiĢŇka Waganpwej jest wynikiem doĻwiadczeı caþego Ňycia artystki i pedagoga. Jest
syntezĢ osiĢgniħę Ļwiatowej sztuki choreograficznej, a zarazem nawiĢzaniem do rosyjskiej
szkoþy i jej kontynuacjĢ.
KsiĢŇka Waganowej, oparta na gþħbokiej erudycji i piħędziesiħcioletnim twrczym
i pedagogicznym doĻwiadczeniu, nie ma nic z martwego doktrynerstwa i
jednostronnoĻci niektrych ászkþ".
Mistrzostwo wielkiej artystki i gþħboka wiedza doĻwiadczonego, krytycznego
pedagoga leŇĢ u podstaw wykþadu Zasad taıca klasycznego, nadajĢc mu rzadkĢ w
choreograficznej literaturze pedagogicznej jasnoĻę, precyzjħ i prostotħ.
CzytajĢc ktrykolwiek z rozdziaþw tej ksiĢŇki, ma siħ zawsze pewnoĻę, Ňe pisaþ
jĢ artysta-pedagog, Ňe u podstawy wszelkiego opisu, formuþy czy definicji leŇy
gþħbokie przeŇycie artystyczne, Ňe wszelka teoria wynika tu ĻciĻle z artystycznej
praktyki. I to stanowi wþaĻnie o wyjĢtkowej sugestywnoĻci ksiĢŇki, o jej
autorytatywnoĻci. Twrcza artystka Ï Waganowa Ï staþa siħ twrczym
pedagogiem. KaŇda stronica Zasad, opis kaŇdego pas sĢ osobiĻcie przeŇyte, czytelnik
czuje, Ňe autorka w chwili sþownego formuþowania ktregokolwiek z ęwiczeı czyni
to zawsze w najŇywszym kontakcie z wymogami artystycznej praktyki. Czytelnik,
ktry miaþ moŇnoĻę oglĢdania taıca wspþczesnych wybitnych tancerek radzieckich,
czytajĢc stronice ksiĢŇki Waganowej, uĻwiadamia sobie, ile pokolenie radzieckich
tancerek zawdziħcza tej wielkiej artystce--pedagogowi.
KsiĢŇka Waganowej jest zarwno podrħcznikiem dla pedagogw, jak i dla
artystw, w wykþad jednej z najbardziej rygorystycznych dyscyplin Ï i to jest
godne najwyŇszego podziwu Ï nie stwarza niebezpieczeıstwa mechanicznej
tresury, bezdusznego zautomatyzowania.
Waganowa umie wskazaę uczennicy drogi do uzyskania indywidualnoĻci
artystycznej poprzez peþne opanowanie techniki klasycznej, umie teŇ pomc
pedagogowi w rozwijaniu i pogþħbianiu indywidualnoĻci powierzonych mu uczennic.
Zasady taıca klasycznego to niewĢtpliwie jedno z podstawowych dzieþ wspþ-
czesnej literatury choreograficznej. Przetþumaczone na obce jħzyki, wywarþo i
wywiera wpþyw na ĻwiatowĢ pedagogikħ choreograficznĢ.
KsiĢŇka Waganowej jest nie tylko encyklopediĢ praktyki taıca klasycznego, jest
nie tylko dzieþem godzĢcym harmonijnie doĻwiadczenia artysty i pedagoga, ale Ï i
to stanowi rwnieŇ o wielkiej odkrywczej wartoĻci dzieþa Ï jest ksiĢŇkĢ pisanĢ
przez artystkħ i pedagoga nowej epoki, artystħ i pedagoga radzieckiego.
Warto przytoczyę wypowiedzi Waganowej w zwiĢzku z radzieckim III wydaniem
Zasad. RzucajĢ one Ļwiatþo na ĻwiatopoglĢd pedagogiczny d artystyczny autorki,
stanowiĢc dla polskiego czytelnika cennĢ pomoc w zrozumieniu istoty i zaþoŇeı
wielkiej i piħknej sztuki choreograficznej:
áTeatr nasz ma do speþnienia nastħpujĢce zadania: z jednej strony Ï bezustanne
poszukiwanie nowych form przedstawienia baletowego, odpowiadajĢcych nowej
treĻci, z drugiej zaĻ Ï zachowanie klasycznej spuĻcizny przy rwnoczesnym
poddaniu jej krytycznej analizie.
Klasykħ pielħgnujemy pieczoþowicie, lecz czas robi swoje Ï wszystko siħ
stale doskonali. Tym bardziej i my, tancerki, dĢŇymy do doskonaþoĻci. W ęwi
czeniach naszych mamy codziennie do czynienia z tym samym materiaþem,
dlatego teŇ jest rzeczĢ jasnĢ, Ňe coraz bardziej precyzujemy naszĢ technikħ.
Nie moŇemy wyþamaę siħ z powszechnego pħdu naprzd Ï i nas porywa ;
tempo Ňyoia".
;
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com