ZASADY TAŃCA KLASYCZNEGO 1, Teksty
[ Pobierz całość w formacie PDF ] PRZEDMOWA DO III P O L S K I E G O W Y D A N I A .......................................... 3 OD AUTORAKI.................................................................................................................10 ROZPLANOWANIE LEKCJI .....................................................................................12 FORMY TAİCA KLASYCZNEGO .................................................................................. 20 I. POJĦCIA ZASADNICZE............................................................................................20 POZYCJE. POSITIONS DES PIEDS ................................................. 20 PRZYSIADY Ï PLIE.............................................................................................. 21 GýOWA I RAMIONA. fiPAULEMENT.................................................. 23 POJĦCIA CROISE I EFFACE .................................................................... 24 Pozaefface...................................................................................................................25 OBROTY EN DEHORS I EN DEDANS ....................................................... 26 RìWNOWAGA Ï APL O MB ..................................................................................... 28 II. BATTEMENTS...........................................................................................................29 BATTEMENTS TENDUS............................................................................................. 29 Battements tendus simples..............................................................................30 Battements tendus jetes.................................................................................31 Battements tendus pour batteries ............................................................32 GRANDS BATTEMENTS JETES.................................................................................. 33 Grands bettements jetes pointes .............................................................34 Grands battements jetes balances ............................................................35 BATTEMENTS FRAPPES..................................................................................... 35 Battement double frappe ..............................................................................36 PETITS BATTEMENTS SUR LE COU-DE-PIED........................ 36 BATTEMENTS BATTUS ........................................................................................ 37 BATTEMENTS FONDUS ...................................................................................... 38 BATTEMENTS SOUTENUS ................................................................................. 38 B A T T E M E N T S D E V E L O P P E S............................................................. 39 B A T T E M E N T S DEYELOPPES TOMBES........................................... 40 III. KRĦCENIE KOýA NOGġ........................................................................42 ROND DE JAMBE PAR TERRE................................................................. 42 ROND DE JAM BE EN L'AIR ...................................................................... 43 GR A ND ROND DE J A M B E J E T E........................................................... 44 IV. RĦCE.......................................................................................................................45 POZYCJE RġK .......................................................................................................... 45 PORT DE BRAS ....................................................................................................... 47 PRZYKýADY U D Z I A ý U R ġ K W Ę W I C Z E N I U .............................. 53 Przykþady ęwiczenia przy drĢŇku .........................................................54 Temps lie (na Ļrodku sali)......................................................................54 V. POZY TAİCA KLASYCZNEGO................................................................57 ATTITUDES.................................................................................................................. 57 Attitude croisee .....................................................................................................58 Attitude effacee ....................................................................................................58 ARABESQUES................................................................................................................ 59 VI. RUCHY WIġņġCE I POMOCNICZE ...............................................62 PAS DE BOURREE .................................................................................................. 62 Pas de bourree (ze zmianĢ ng)............................................................62 Pas de bourree (bez zmiany nogi)........................................................63 Pas de bourree d essus-d e s s o u s...........................................................64 Pas de bourree en tournant.......................................................................................66 PAS COURU ................................................................................................................. 67 COUPE........................................................................................................................... 67 FLIC-FLAC.................................................................................................................. 68 Flic-flac en tournant.........................................................................................69 PASSE............................................................................................................................. 69 TEMPS RELEYE .................................................................................................... 69 Petit temps releve................................................................................................70 Grand temps releve.......................................................................................70 VII. SKOKI.................................................................................................................72 CHANGEMENT DE PIEDS ................................................................................ 74 Petit changement de pieds ......................................................................74 Grand changement de pieds.................................................................75 Petit e c h a p p e ........................................................................................................... 76 Grand ech app e..................................................................................................77 PAS ASSEMBLE ...................................................................................................... 77 PAS JĦTE ................................................................................................................. 80 Grand jħte................................................................................................................81 Jete ferme.............................................................................................................82 Jete z ruchem w bok......................................................................................83 Jete passe...............................................................................................................84 Jete renverse........................................................................................................85 Jete entrelace .....................................................................................................86 Jete ent-ournant (parterowe)................................................................................87 Jete en tournant ...............................................................................................88 Sissonne........................................................................................................................... 88 Sis sonne simpl e...............................................................................................89 Sissonne ouverte.................................................................................................89 Sissonne fermee ...................................................................................................90 Sissonne fondue....................................................................................................91 Sissonne to mb e e..............................................................................................91 Sissonne renversee..............................................................................................91 Sissonne soubresaut ...........................................................................................91 SOUBRESAUT............................................................................................................... 92 Rond de jambe en Tair saute....................................................................93 PAS DE CHAT ........................................................................................................ 94 PAS DE B A S Q U E ................................................................................................. 94 Grand pas de basĢue .........................................................................................95 SAUT DE BASQUE ................................................................................................ 96 GARQOUILLADE ......................................................................................................... 98 pas ciseaux ................................................................................................................. 98 PAS BALLOTTE ...................................................................................................... 99 PAS B A L L O N N E .................................................................................................... 100 PAS CHASSE.......................................................................................................... 101 PAS GLISSADE'.................................................................................................... 102 PAS FAILLI ............................................................................................................ 103 PAS EMBOITE ..................................................................................................... 104 Emboite en tournant .......................................................................................104 PAS BALANCE ....................................................................................................... 105 CABRIOLE ................................................................................................................... 106 VIII. BATTERIES......................................................................................................107 PAS BA T T U S ........................................................................................................ 108 ENTRECHA T S ........................................................................................................... 109 R oy a l......................................................................................................................109 Entrechat-Ģuatre......................................................................................................109 Entrechat-six...........................................................................................................110 Entrechat-huit..........................................................................................................110 Entrechat-trois.........................................................................................................110 Entrechat-cinĢ.........................................................................................................110 Entrechat-sept.........................................................................................................111 Entrechat de volee ............................................................................................111 BRISE............................................................................................................................ 112 2. Brise d essu s - d e s s ou s..........................................................................113 IX. TANIEC NA PALCACH.............................................................................114 X. TOURS...................................................................................................................120 PRZYGOTOWANIE DO N A U K I ......................................................................... 121 T O U R S Z P R E P A R A T I O N D E G A G E E............................................ 123 TOURS Z IV POZYCJI ................................................................................... 124 TOURS Z IV P O Z Y C J I ................................................................................... 126 TOURS Z V POZYCJI ...................................................................................... 127 TOURS NA ATTITUDE, NA ARABESQUE I INNE POZY ....................................................................................................................................... 128 TOURS A LA SECONDE NA 90 (z II pozycji)................................ 129 TOURS Z V POZYCJI (z gþħbokiego plie).................................................. 131 T O U R S CHAlNfiS .............................................................................................. 131 TOURS E N L'AIR ................................................................................................ 132 OGìLNE UWAGI O TOURS .................................................................... 133 XI INNE FORMY OBROTìW (PIRUETìW)........................................134 OBROTY W A D A G I O ......................................................................................... 134 RENVERSE.................................................................................................................. 134 FOUETTĘ EN T O U R N A N T NA 45 ..................................................... 136 GRAND FOUETTE .............................................................................................. 136 GRAND FOUETTĘ EN TOURNANT ...................................................... 138 G r a n d f o u e t t e en t o u r n a n t s a u t e.................................................... 139 PRZYKýADY L E K C J I ................................................................... 140 I PRZYKýAD LEKCJI .............................................................................................140 ęwiczenia przy drĢŇku .......................................................................................... 140 Ęwiczenia na Ļrodku sali......................................................................................... 142 PRZEDMOWA DO III POLSKIEGO WYDANIA Pierwsze wydanie polskiego przekþadu Zasad taıca klasycznego A. Waga-nowej (1992 PWM) ukazaþo siħ, jak na nasze stosunki, w bardzo niewielkim nakþadzie (2100 egz.). Wydawnictwo obawiaþo siħ, Ňe nawet tak nieduŇy nakþad ksiĢŇki przeznaczonej dla bardzo okreĻlonego odbiorcy (uczniowie szkþ baletowych i pedagodzy) zalegaę bħdzie przez dþugie lata pþki ksiħgarskie. Tymczasem, wbrew tym pesymistycznym przewidywaniom, ksiĢŇka rozeszþa siħ w ciĢgu niespeþna roku. ĺwiadczy to zarwno o wartoĻci i aktualnoĻci dzieþa, jak i o tym, Ňe wskutek rozwoju polskiego szkolnictwa choreograficznego powstaþo nowe, liczne grono czytelnikw o okreĻlonym krħgu zainteresowaı. Aby zaspokoię zapotrzebowanie tego Ļrodowiska, powinna powstaę polska literatura choreograficzna (dzieþa autorw polskich i przekþady). NaleŇaþoby pomyĻleę o stworzeniu áBiblioteki choreograficznej", w ktrej uczĢcy siħ, pedagog i miþoĻnik baletu znalazþby wszechstronne wprowadzenie w interesujĢcĢ go dzie- dzinħ sztuki, traktowanĢ dotychczas Ï powiedzmy to sobie szczerze Ï bardzo po macoszemu. Dalsze zaĻ istnienie owej luki wydawniczej moŇe wpþynĢę hamujĢco na rozwj polskiej kultury choreograficznej. Tradycje taıca klasycznego sĢ w choreografii radzieckiej piħkne i bogate. Rosyjski balet dziħki Mariuszowi Petipie (1822Ï1910), áostatniemu geniuszowi taıca klasycznego", jak go wspþczeĻnie nazywano, przeŇywaþ Ļwietny okres rozkwitu, w czasie gdy balety innych metropolii tanecznych Europy: ParyŇa, Wiednia, Berlina, wykazywaþy cechy dekadencji, kostnienia w rutynie i szablonie. Wielki wpþyw na ksztaþtowanie siħ wspþczesnego baletu miaþa rwnieŇ reformatorska dziaþalnoĻę Fokina. Rozkwit baletu rosyjskiego i sþawa, jakĢ cieszyþ siħ w Europie, byþy magnesem, ktry przyciĢgaþ do wspþpracy wielu znakomitych baletmistrzw i pedagogw. Tak wiħc balet rosyjski przejĢþ najlepsze tradycje szkþ taıca klasycznego, francuskiej i wþoskiej. DokonujĢc ich syntezy i wzbogacajĢc je wþasnymi zdobyczami, twrczo rozwijajĢc, stworzyþ rosyjskĢ szkoþħ taıca klasycznego. A. J. Waganowa naleŇaþa do najĻwietniejszych przedstawicieli rosyjskiego przedrewolucyjnego baletu. W r. 1917 rozpoczyna dziaþalnoĻę pedagogicznĢ, wychowujĢc caþe pokolenie znakomitych tancerek radzieckich, dziħki ktrym radziecka sztuka choreograficzna zajħþa przodujĢce w Ļwiecie stanowisko. KsiĢŇka Waganpwej jest wynikiem doĻwiadczeı caþego Ňycia artystki i pedagoga. Jest syntezĢ osiĢgniħę Ļwiatowej sztuki choreograficznej, a zarazem nawiĢzaniem do rosyjskiej szkoþy i jej kontynuacjĢ. KsiĢŇka Waganowej, oparta na gþħbokiej erudycji i piħędziesiħcioletnim twrczym i pedagogicznym doĻwiadczeniu, nie ma nic z martwego doktrynerstwa i jednostronnoĻci niektrych ászkþ". Mistrzostwo wielkiej artystki i gþħboka wiedza doĻwiadczonego, krytycznego pedagoga leŇĢ u podstaw wykþadu Zasad taıca klasycznego, nadajĢc mu rzadkĢ w choreograficznej literaturze pedagogicznej jasnoĻę, precyzjħ i prostotħ. CzytajĢc ktrykolwiek z rozdziaþw tej ksiĢŇki, ma siħ zawsze pewnoĻę, Ňe pisaþ jĢ artysta-pedagog, Ňe u podstawy wszelkiego opisu, formuþy czy definicji leŇy gþħbokie przeŇycie artystyczne, Ňe wszelka teoria wynika tu ĻciĻle z artystycznej praktyki. I to stanowi wþaĻnie o wyjĢtkowej sugestywnoĻci ksiĢŇki, o jej autorytatywnoĻci. Twrcza artystka Ï Waganowa Ï staþa siħ twrczym pedagogiem. KaŇda stronica Zasad, opis kaŇdego pas sĢ osobiĻcie przeŇyte, czytelnik czuje, Ňe autorka w chwili sþownego formuþowania ktregokolwiek z ęwiczeı czyni to zawsze w najŇywszym kontakcie z wymogami artystycznej praktyki. Czytelnik, ktry miaþ moŇnoĻę oglĢdania taıca wspþczesnych wybitnych tancerek radzieckich, czytajĢc stronice ksiĢŇki Waganowej, uĻwiadamia sobie, ile pokolenie radzieckich tancerek zawdziħcza tej wielkiej artystce--pedagogowi. KsiĢŇka Waganowej jest zarwno podrħcznikiem dla pedagogw, jak i dla artystw, w wykþad jednej z najbardziej rygorystycznych dyscyplin Ï i to jest godne najwyŇszego podziwu Ï nie stwarza niebezpieczeıstwa mechanicznej tresury, bezdusznego zautomatyzowania. Waganowa umie wskazaę uczennicy drogi do uzyskania indywidualnoĻci artystycznej poprzez peþne opanowanie techniki klasycznej, umie teŇ pomc pedagogowi w rozwijaniu i pogþħbianiu indywidualnoĻci powierzonych mu uczennic. Zasady taıca klasycznego to niewĢtpliwie jedno z podstawowych dzieþ wspþ- czesnej literatury choreograficznej. Przetþumaczone na obce jħzyki, wywarþo i wywiera wpþyw na ĻwiatowĢ pedagogikħ choreograficznĢ. KsiĢŇka Waganowej jest nie tylko encyklopediĢ praktyki taıca klasycznego, jest nie tylko dzieþem godzĢcym harmonijnie doĻwiadczenia artysty i pedagoga, ale Ï i to stanowi rwnieŇ o wielkiej odkrywczej wartoĻci dzieþa Ï jest ksiĢŇkĢ pisanĢ przez artystkħ i pedagoga nowej epoki, artystħ i pedagoga radzieckiego. Warto przytoczyę wypowiedzi Waganowej w zwiĢzku z radzieckim III wydaniem Zasad. RzucajĢ one Ļwiatþo na ĻwiatopoglĢd pedagogiczny d artystyczny autorki, stanowiĢc dla polskiego czytelnika cennĢ pomoc w zrozumieniu istoty i zaþoŇeı wielkiej i piħknej sztuki choreograficznej: áTeatr nasz ma do speþnienia nastħpujĢce zadania: z jednej strony Ï bezustanne poszukiwanie nowych form przedstawienia baletowego, odpowiadajĢcych nowej treĻci, z drugiej zaĻ Ï zachowanie klasycznej spuĻcizny przy rwnoczesnym poddaniu jej krytycznej analizie. Klasykħ pielħgnujemy pieczoþowicie, lecz czas robi swoje Ï wszystko siħ stale doskonali. Tym bardziej i my, tancerki, dĢŇymy do doskonaþoĻci. W ęwi czeniach naszych mamy codziennie do czynienia z tym samym materiaþem, dlatego teŇ jest rzeczĢ jasnĢ, Ňe coraz bardziej precyzujemy naszĢ technikħ. Nie moŇemy wyþamaę siħ z powszechnego pħdu naprzd Ï i nas porywa ; tempo Ňyoia". ;
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmexxo.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|