Zarzadzanie zespolem IT, WSB Poznań, Zarządzanie Projektem Informatycznym
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zarządzanie projektem informatycznym Praca zespołowa (1) • Większość profesjonalnego oprogramowania jest tworzona przez zespoły składające się od dwustu do kilkuset osób • Nie ma moŜliwości, aby wszyscy członkowie tak wielkiego zespołu pracowali razem na jednym problemem Zarządzanie zespołem i komunikacją • DuŜe zespoły dzieli się na kilka grup. KaŜda grupa odpowiada za budowę jakiegoś podsystemu • Przyjmuje się zasadę, Ŝe grupy nie powinny liczyć więcej aniŜeli ośmiu członków • Stworzenie małych grup umoŜliwia ograniczenie problemów komunikacyjnych • Cała grupa moŜe się spotkać przy jednym stole lub zebrać w swoich pokojach, nie są potrzebne skomplikowane struktury komunikacyjne Praca zespołowa (2) Praca zespołowa (3) • Utworzenie grupy, która będzie wydajnie pracować, jest krytycznym zadaniem menadŜera • Kiedyś celem zarządzania było kontrolowanie siły roboczej, wskazywanie co trzeba zrobić i pilnowanie, aby było to zrobione. • W grupie powinna panować równowaga umiejętności technicznych, doświadczenia i osobowości • Obecnie uznaje się, Ŝe takie podejście nie daje przewagi konkurencyjnej, a raczej odwrotnie. • W dobrej grupie panuje duch zespołu, tzn. jej członkowie są zmotywowani sukcesem grupy na równi z realizacją własnych celów • Obecnie pracownicy są dobrze wykształceni i oczekują, Ŝe będą włączani w przedsięwzięcie. • A zatem, gdy kierownictwo nadal musi koordynować pracę ludzi i grup, to pomału odchodzi się od podejścia opartego na władzy i ścisłej kontroli. • MenadŜerowie powinni zachęcać do jawnych czynności „budowania zespołu”, aby wypracować poczucie lojalności grupowej • Nowoczesne podejście polega na wsparciu siły roboczej, umoŜliwianiu wykonania pracy oraz dbaniu o rozwój poprzez szkolenie i zachęcanie do samorozwoju. Motywowanie (1) Motywowanie (2) • Kierownik musi motywować zespół jako całość oraz motywować osobno kaŜdą osobę. Ludzi motywuje się poprzez spełnienie ich potrzeb • Motywacja zespołu ma swoje źródło w osobistym zaangaŜowaniu kierownika, w sposobie przydziału i podziału pracy, wyraźnej wizji celu i sposobu jego osiągnięcia. Samo- realizacji • Kierownik daje przykład przez własne zaangaŜowanie i zachowanie oraz tworzy klimat postępu i akceptacji zmiany. Szacunku • Motywację osobistą osiąga się poprzez własny stosunek i „niepisaną umowę”, czego dana osoba i kierownik wzajemnie od siebie oczekują. • Kluczowym elementem motywacji jest projektowanie pracy poszczególnych osób; praca powinna zawierać odpowiednią ilość wyzwań i róŜnorodności oraz zmierzać do znaczącego wyniku. Społeczne Potrzeby bezpieczeństwa • KaŜdy potrzebuje uzgodnionych celów, które są zrozumiałe i splatają się z osobistym i zawodowym rozwojem kariery, wynikającym z ambitnej pracy, profesjonalnych standardów, właściwych relacji i szkolenia. Potrzeby fizjologiczne 1 Motywowanie (3) Motywowanie (4) Ludzie pracujący w firmach softwarowych nie są ani głodni, ani spragnieni, ani nie czuję się fizycznie zagroŜeni. Z menadŜerskiego punktu widzenia najistotniejsze jest spełnienie potrzeb społecznych, szacunku i samorealizacji: Wg Herzberga na pracowników wpływają dwa rodzaje czynników: tzw. czynniki motywujące i czynniki higieny: • Czynniki higieny to elementy, których ludzie oczekują w juŜ w momencie podejmowania pracy w wybranej firmie, a więc wypłata, ubezpieczenie, bezpieczeństwo pracy, prawo do urlopu i poczucie wspólnoty. • Spełnienie potrzeb społecznych oznacza zgodę na spotykanie się ze współpracownikami i zapewnienie miejsc na takie spotkania. Nieformalne i łatwe w uŜyciu kanały komunikacyjne, takie jak poczta elektroniczna, są waŜne. • Czynniki motywujące to moŜliwość zdobycia nowych umiejętności, otrzymania awansu i nagród za wytrwałą pracę. • Spełnianie potrzeby szacunku wymaga pokazania ludziom, Ŝe są wysoko oceniani przez firmę. Publiczne doceniania osiągnięć jest prostym i skutecznym środkiem do tego celu. • Czynniki higieny nie motywują pracowników, robią to tylko czynniki motywujące, jednakŜe ich brak ma negatywny wpływ na motywcję. • Spełnienie potrzeby samorealizacji wymaga przekazania ludziom odpowiedzialności za ich pracę, przydzielanie im trudnych, ale nie niemoŜliwych do wykonania zadań i zaoferowanie programu szkoleń, który umoŜliwi im rozwijanie swoich umiejętności. Motywowanie (5) Ergonomia pracy (1) • Zamiast duŜej hali, lepsze wyniki daje umieszczenie dwóch-trzech stanowisk pracy w wielu mniejszych pomieszczeniach. Wg Herzberga istnieją zarówno osoby szukające motywacji, jak i osoby szukające higieny: • Personalizacja stanowiska pracy. • Szukający higieny – oczekują od pracodawcy: – • Pokój zebrań dla organizowania formalnych spotkań pracowników. spójnej polityki i administracji firmy – właściwego nadzoru • Miejsce dla spotkań nieformalnych (np. omówienie spraw przy kawie). – odpowiedniego wynagrodzenia • Poczucie pracy na nowoczesnym sprzęcie. Wydajność i chęć ludzi do pracy gwałtownie spada, jeŜeli odczuwają oni, Ŝe pracują na przestarzałym sprzęcie - nawet wtedy, gdy wymiana sprzętu jest merytorycznie nieuzasadniona. – prawidłowych relacji międzyludzkich – godnych warunków pracy. • Szukający motywacji – ich zadowalają następujące czynniki – • Komfort psychiczny, właściwa atmosfera w pracy, eliminacja napięć i zadraŜnień, nie dopuszczanie do rozmywania odpowiedzialności, sprawiedliwa ocena wyników pracy poszczególnych członków zespołu, równomierny rozkład zadań. osiągnięcia – uznanie – samodzielna praca – odpowiedzialność – rozwój. Ergonomia pracy (2) Nastawienie do pracy w zespole Sprzyjający układ biura wg McCue’go Czynniki psychologiczne mają zasadniczy wpływ na efektywność pracy zespołu. WyróŜnia się następujące typy psychologiczne: • 1. Zorientowani na zadania ( task-oriented ). Osoby samowystarczalne, zdolne, zamknięte, agresywne, lubiące współzawodnictwo, niezaleŜne. • 2. Zorientowani na siebie ( self-oriented ). Osoby niezgodne, dogmatyczne, agresywne, zamknięte, lubiące współzawodnictwo, zazdrosne. • 3. Zorientowani na interakcję ( interaction-oriented ). Osoby nieagresywne, o niewielkiej potrzebie autonomii i indywidualnych osiągnięć, pomocne, przyjazne. Osoby typu 1 są efektywne, o ile pracują w pojedynkę. Zespół złoŜony z takich osób moŜe być jednak nieefektywny. Lepsze wyniki dają zespoły złoŜone z typów 3. Typ 1 i 2 moŜe być takŜe efektywny w zespole, o ile jest odpowiednio motywowany przez kierownictwo. Typy 3 są konieczne w fazie wstępnej wymagającej intensywnej interakcji z klientem. 2 Osobowości w zespole (1) Osobowości w zespole (2) Typ Cechy Jak sobie z nim radzić? Typ Cechy Jak sobie z nim radzić? Urojony przywódca Wydaje mu się, Ŝe dziś kieruje projektem, a jutro zacznie rządzić całą firmą. Ten człowiek naprawdę chce rządzić – tylko nie wie jak. Daj mu szansę. Niech poprowadzi zebranie zespołu, albo zorganizuje następny etap prac. Jeśli moŜesz, naucz go uprzejmego wydawania poleceń. Eksperyment ator Uwielbia emocje. Jest szczęśliwy mogąc sprawdzić co się stanie, jeśli zrobi coś nietypowego. MoŜe mieć duŜe doświadczenie, ale jest zbyt pewny siebie, a jego wyczyny nie zawsze są przemyślane Podtrzymuj jego cenny entuzjazm, ale powstrzymuj od podejmowania natychmiastowych działań, bez rozwaŜenia ich potencjalnych skutków. Tacy ludzie są bystrzy i przydają się w zespole, ale wymagają pewnego nadzoru. Mysz Boi się jakichkolwiek samodzielnych działań, nic nie zrobi bez twojego bezpośredniego polecenia. Ze strachu przed katastrofalna pomyłką wymaga od ciebie ciągłego nadzoru. Taką osobę trzeba zachęcać do wzięcia spraw w swoje ręce. Powiedz jej, Ŝe wierzysz, iŜ wykona przydzielone zadania. JeŜeli popełni błąd, przeanalizujcie go wspólnie – dzięki temu nabierze pewności siebie. Maruda Ponurak. Nie obchodzi go projekt, uwaŜa, Ŝe wasza technologia jest do niczego. Robi sobie 20 min. przerwy na kawę. Taki człowiek w zespole, to cięŜki orzech do zgryzienia. Sam ma więciej problemów, niŜ mógłbyś znaleźć w całym swoim projekcie. Zacznij od oswojenia go, poza tym poinformuj przełoŜonych o wynikach jego pracy. To sprawi, Ŝe poczuje większą odpowiedzialność. I poproś, Ŝeby się uśmiechnął. Ulubiony wujek lub ciocia To wasz biurowy dowcipniś. Wygłupia się, opowiada kawały i zabawne historyjki, robi innym psikusy. Jest zabawny, ale marnuje strasznie duŜo czasu Zazwyczaj ma po prostu za mało pracy i wydaje mu się, Ŝe inni teŜ się nudzą. Spróbuj dołoŜyć mu obowiązków. JeŜeli to nie pomoŜe, to zwróć uprzejmie uwagę, Ŝe jego występy nie zawsze są potrzebne. Osobowości w zespole (4) Dominacja ( Dominance ) Osobowości w zespole (3) • Podkreśla : Kształtowanie otoczenia poprzez zwalczanie oponentów i podejmowanie wyzwań. Profile osobowości DISC: • osoby dominujące (dominance), • osoby inicjatywne (Influnce), • osoby o stałej osobowości (Steadiness), • osoby skrupulatne (Compliance). • Skłonności : Osiąganie natychmiastowych wyników , podejmowanie działań, akceptowanie wyzwań, podejmowanie szybkich decyzji. • Motywowany przez : wyzwania, władzę, szybkie odpowiedzi, okazje do wykazania się, uwolnienie od bezpośredniej kontroli, nowe róŜnorodne działania. • Obawy : Utrata kontroli w otoczeniu, przed poczuciem bycia wykorzystywanym. • Cechy : pewność siebie, zdecydowanie, podejmowanie ryzyka. • Ograniczenia : Nie zwracanie uwagi na innych, niecierpliwość, parcie do przodu bez rozwaŜania konsekwencji. Osobowości w zespole (5) Inicjatywa ( Influence ) Osobowości w zespole (6) Stałość (Steadiness) • Podkreśla : Kształtowanie otoczenia poprzez perswazję. • Podkreśla : Osiąganie stabilności, wykonywanie zadań we współpracy z innymi. • Skłonności : ZaangaŜowanie w sprawy ludzi, robienie korzystnego wraŜenia, entuzjazm, gościnność, uczestnictwo w grupie. • Skłonności : Spokojny, cierpliwy, lojalny, umiejący słuchać innych. • Motywowany przez : Uznanie społeczne, działania i relacje grupowe, swoboda wyraŜania się, uwolnienie od kontroli i szczegółów. • Motywowany przez : Rzadkie zmiany, stabilizację, szczere docenienie, współpracę, uŜywanie tradycyjnych metod. • Obawy : Brak stabilizacji, nieznane, zmiany, nieprzewidywalność. • Obawy : Odrzucenie społeczne, brak akceptacji, brak wpływu. • Cechy : Cierpliwość, stabilność, metodyczne podejście, spokój, opanowanie, ukierunkowanie na grupę. • Cechy : Entuzjazm, urok osobisty, prospołeczność, siła przekonywania, wyraŜanie emocji. • Ograniczenia : Nadmierna chęć dawania, stawianie swoich potrzeb na końcu, opór przed pozytywnymi zmianami. • Ograniczenia : Impulsywność, dezorganizacja, brak Impulsiveness, disorganization, nie doprowadzanie spraw do końca. 3 Osobowości w zespole (7) Skrupulatność ( Conscientiousness ) Role w zespole wg Belbina • Podkreśla : Praca w otoczeniu zapewniającym jakość i dokładność. Koordynator Chair co-ordinator Zapewnia zgodne przywództwo, koordynowanie pracy zespołu, czasami brakuje mu oryginalności • Skłonności : Zwracanie uwagi na standardy i szcegóły, myślenie analityczne, dokładność, dyplomacja i pośrednie podejście do konfliktów. Lokomotywa Shaper Ambitny, dynamiczny, popycha działania do przodu, lubi działać pod presją, przezwycięŜać trudności, lubi wygrywać Innowator Plant Źródło oryginalnych, inspirujących pomysłów, jest kreatywny, czasem przywiązuje się do niepraktycznych pomysłów • Motywowany przez : Jasno zdefiniowane oczekiwania wobec jego postępowania, doceniana jakość i dokładność, atmosfera z rezerwą, biznesowa, określone standardy. Krytyk wartościujący Monitor- evaluator Filtruje pomysły grupy i oddziela te, które są praktyczne, często niewraŜliwy na odczucia ludzi • Obawy : Krytyka jego pracy, Criticism of their work, niechlujne metody, sytuacje emocjonalne poza kontrolą. Realizator Implementer Praktyczny organizator, zdyscyplinowany, niezawodny, konserwatywny i wydajny. Przekształca idee w praktyczne działania • Cechy : Zachowanie rozwaŜne, dokładne, dyplomatyczne, powściągliwe, perfekcyjne, rzeczowe. Dusza zespołu Team worker Nastawiony na współpracę, dyplomatyczny, łagodzi tarcia, słucha, buduje, wyczulony na ludzi i sytuacje Skrupulatny wykonawca Completer finisher Sumienny, pilnuje postępu i terminów. Znajduje błędy i opuszczenia. Czasami zbyt drobiazgowy • Ograniczenia : Nadmiernie krytyczny wobec siebie i innych, niezdecydowanie z powodu chęci zebrania i przeanalizowania danych, kreatywność osłabiona przez potrzebę trzymania się zasad. Poszukiwacz źródeł Resource investigator Entuzjastyczny, komunikatywny, bada moŜliwości, zapewnia kontakt z zewnętrzem, znajduje rozwiązania Dobór personelu Cechy dobrego programisty PoŜądane cechy członków zespołu: • podatność na oddziaływanie kierownictwa projektu, • umiejętność pracy zespołowej, • wysokiej klasy umiejętności techniczne, • silna orientacja na rozwiązywanie problemów, • silne nastawienie na osiąganie rezultatów, • wysoka samoocena, • konstruktywna krytyka • Umiejętność pracy w stresie . W pracy często zdarzają się okresy wymagające szybkiego wykonania złoŜonych zadań. Dla większości osób niewielki stres działa mobilizująco. Po przekroczeniu jednak pewnego progu następuje spadek moŜliwości danej osoby. Próg ten jest róŜny dla róŜnych osób. • Zdolności adaptacyjne . Informatyka jest jedną z najszybciej zmieniających się dziedzin. Ocenia się, Ŝe 7-9 miesięcy przynosi w informatyce zmiany, które w innych dziedzinach zajmują 5-7 lat. Oznacza to konieczność stałego kształcenia dla wszystkich inŜynierów oprogramowania - stałe poznawanie nowych narzędzi, sprzętu, oprogramowania, technologii, metod, sposobów pracy. Niestety, nie wszyscy to tempo wytrzymują. (Uśpienie, zajmowanie się jednym problemem w jednym środowisku przez lata jest w informatyce bardzo groźne!) Czynniki doboru personelu (1) Czynniki doboru personelu (2) Czynnik Opis Kryteria doboru: • Doświadczenie w dziedzinie zastosowania • Doświadczenie w pracy z platformą • Doświadczenie w pracy z językiem programowania • Zdobyte wykształcenie • Zdolności komunikacyjne • Zdolność do przystosowania się • Nastawienie • Osobowość Doświadczenie w dziedzinie zastosowania JeŜeli projekt ma zakończyć się sukcesem, to jego twórcy muszą rozumieć dziedzinę zastosowania Doświadczenie w pracy z platformą MoŜe być istotne, jeŜeli prace obejmują programowanie na niskim poziomie. W przeciwnym wypadku zwykle nie jest krytycznym atrybutem Doświadczenie w pracy z językiem programowania Zwykle jest istotne jedynie w wypadku krótkotrwałych projektów, przy których nie ma czasu na naukę nowego języka Zdobyte doświadczenie MoŜe być podstawową wskazówką co do tego, co kandydat powinien umieć, i o jego zdolności do uczenia się. Ten czynnik jest mniej istotny, gdy programiści zdobywają coraz więcej doświadczenia w licznych projektach 4 Etapy rozwoju zespołu (1) Tuckman and Jensen (1977) Czynniki doboru personelu (3) Czynnik Opis Zdolności komunikacyjne Są waŜne, poniewaŜ członkowie zespołu muszą porozumiewać się pisemnie i ustnie z innymi współpracownikami, menedŜerami i klientami 5. Przechodzenie Zdolność do przystosowywania się Tę zdolność moŜna ocenić przyglądając się róŜnym rodzajom doświadczeń zdobytych przez kandydata. To waŜny atrybut, bo z niego wynika zdolność do uczenia się. 4. Wykonywanie Nastawienie Członkowie zespołu powinni być pozytywnie nastawieni do wykonywanej pracy i chcieć zdobywać nowe umiejętności. To bardzo waŜny atrybut, ale zwykle bardzo trudny do oceny. 3.Normowanie 2. Burza Osobowość To bardzo waŜny atrybut, ale zwykle bardzo trudny do oceny. Kandydaci muszą być racjonalnie zgodni z innymi członkami zespołu. śaden konkretny typ osobowości nie jest mniej lub bardziej odpowiedni do inŜynierii oprogramowania 1.Formowanie CZAS Etapy rozwoju zespołu (2) Tuckman and Jensen (1977) Etapy rozwoju zespołu (3) Tuckman and Jensen (1977) Etap Opis Rola lidera Etap Opis Rola lidera 1. Formowanie OstroŜnie podekscytowani. Pewien niepokój i niepewność członków, do jakiego stopnia będą akceptowani, do jakiego stopnia oni zaakceptują, kto ma władzę jak ją będzie wypełniać, jakie relacje powstaną. Wzmacnia dumę z przynaleŜności do zespołu, uznaje niepewność członków przed „nieznanym” 3. Normowanie Proces burzy daje uzgodnione podejście do podejmowania decyzji, podziału pracy, organizacji spotkań i pracy. Większość członków rozumie i akceptuje normy grupy, w tym swoje role, sens współpracy, unikania konfliktów, podnoszenia atmosfery w grupie i postępu w realizacji zadań. Lider często obserwuje, aniŜeli interweniuje, chyba, Ŝe jest proszony o arbitraŜ. Potrzebne są umiejętności rozwiązywania konfliktów. 2. Burza Powstają konflikty dotyczące celów, przywództwa, metod pracy, relacji, hierarchii. Porozumienia są osiągane i zrywane. Występuje opór przed zadaniami. Lider musi ujawnić i rozwiązać nieporozumienia, musi podkreślić pozytywne rezultaty, jakie da trzymanie się przez zespół podstawowych zasad i norm. Jasność ról powinna być oparta na kompetencjach. Etapy rozwoju zespołu (4) Tuckman and Jensen (1977) Etapy rozwoju zespołu (5) Tuckman and Jensen (1977) Etap Opis Rola lidera 4. Wykonywanie Grupa pracuje najbardziej efektywnie. Wykorzystywane są silne strony jej członków i minimalizowane słabe strony. Problemy są konstruktywnie rozpracowywane Lider skupia się na zarządzaniu wykonywaniem, zapewniając doradztwo, szkolenia i sprzęŜenie zwrotne 5. Przechodzenie Projekt jest kończony i członkowie przechodzą do innych zadań. Przechodzenie moŜe być trudne, gdy zespół odniósł sukces. Poczucie niedokończonych spraw moŜe blokować przyszły rozwój grupy i poszczególnych jej członków Na zebraniach oraz rozmowach oceniających lider podsumowuje prace i motywuje do podejmowania kolejnych zadań 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zadania 7b, Studia, Stopień 2 Semestr I, Statystyczne systemy informatyczne w AD, Rrrrrr, R Artur, Zadania 7bZadania 10, Studia, Stopień 2 Semestr I, Statystyczne systemy informatyczne w AD, Rrrrrr, R Artur, Zadania 10Zadania 2, Studia, Stopień 2 Semestr I, Statystyczne systemy informatyczne w AD, R moje prace, Wykłady i zadania, 2. Statystyki opisowe w R, ZrobioneZaliczenie2007-ga-gc, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Matematyczno-Informatyczny (WMiI - Wydział Magii i Iluzji), Bazy danychZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZadania 5 bilans masowy b.ftalowy, Akademia Górniczo - Hutnicza, Technologia Chemiczna, Studia stacjonarne I stopnia, SEMESTR 6, ELEMNTY TECHNOLOGII CHEMICZNEJ, PROJEKT, ZadaniaZagadnienia akustyczne w projektowaniu, Nauka, Akustyka, Akustyka pomieszczeń, Akustyka budowlanaZaawansowane programowanie w systemie Linux, Informatyka, LinuxZadanie 3, Podstawy obsługi komputera, Podstawy informatyki
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagafilka.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|