Zabezpieczenia ładunku
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zabezpieczenia ładunku, PRAWO JAZDY, DLA KIEROWCÓW CIĘŻARÓWEK, Mocowanie Ładunku
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Niezauważalna moc
Według niemieckiej policji drogowej wadliwe zamocowanie przewożonego towaru
ujawniane jest w około 70% kontrolowanych pojazdów. Wystarczy awaryjne hamowanie,
szybki skręt lub kolizja polegająca np. na najechaniu na tył innego pojazdu, aby
niezabezpieczony ładunek stał się śmiertelnym zagrożeniem.
Zgodnie z prawem bezwładności, jeżeli pojazd poruszający się z prędkością 50
km/h uderzy czołowo w twardą przeszkodę, to niezamocowany pojemnik z farbą ważący
25 kg przemieści się do przodu z praktycznie nie zmniejszoną prędkością i uderzy
kierowcę od tyłu z siłą odpowiadającą przedmiotowi ważącemu 900 kg (przyspieszenie
36g). Niewykluczone, że nawet siatka czy przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni
ładunkowej nie wytrzyma obciążeń działających w takiej sytuacji. Nietrudno wyobrazić
sobie co się stanie, jeżeli samochód przewróci się, a przewożone są ciężkie przedmioty.
Nie ma praktycznie dnia bez doniesień o wypadkach, do których doszło w wyniku
zgubienia ładunku przez pojazd. Ze skrzyń ładunkowych spadają rozmaite rzeczy:
drewno w dłużycach, skrzynie i metalowe części. M.in. ze względu na dużą liczebność
zdarzeń drogowych i ogromny obszar zagrożenia, w Niemczech tym tematem
zafrapowani są zarówno praktycy, producenci jak i eksperci.
W Polsce wypadkom do których doszło z powodu nieprawidłowo zabezpieczonego
ładunku nadaje się póki co niski priorytet, bowiem statystyki nie biją na alarm. W
ubiegłym roku na Dolnym Śląsku odnotowano zaledwie 6 zdarzeń drogowych
spowodowanych niewłaściwie przewożonym ładunkiem. Mamy więc nadzieję, że
odpowiednia intensywność w tym zakresie kontroli drogowych jak i kształcenia
transportowców nie pozwolą zrujnować tak niezłej statystyki i nie trzeba będzie za błędy
płacić wysokiej ceny zdrowia lub życia.
W Unii Europejskiej kwestię zabezpieczenia ładunku porządkuje norma EN –
12195, która w 2004 roku została w Polsce przyjęta jako PN – EN 12195. Bardzo
precyzyjnie zagadnienie regulują niemieckie normy branżowe VDI. Wytyczne w nich
określone są nawet bardziej rozbudowane od norm europejskich, bowiem zawierają
dodatkowe przykłady i rysunki pokazujące jak dany rodzaj ładunku należy prawidłowo
zabezpieczyć. Polskie Normy odnoszą się do sposobu wyliczania sił mocujących, pasów
mocujących ładunki, odciągów łańcuchowych oraz stalowych lin mocujących.
Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym:
1.
Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub
dopuszczalnej ładowności pojazdu.
2.
Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
a)
nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
b)
nie naruszał stateczności pojazdu;
c)
nie utrudniał kierowania pojazdem;
d)
nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń
sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które
pojazd jest wyposażony.
3.
Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą
położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu.
4.
Ładunek nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
5.
Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed
rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.
6.
Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej,
zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie
się ładunku na drogę.
Naruszenia przepisów związane z przewożonym ładunkiem podlegają rejestracji w
ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego jednak bez przypisania
punktów karnych. W taryfikatorze mandatów istnieje rozdział dotyczący przewozu
ładunków, a wymienione w nim czyny mogą być sankcjonowane grzywnami w wysokości
od 100 do 200 zł. np. za naruszenie przepisów o przewozie ładunków sypkich kara
wynosi 150 zł. Za nie wymienione w taryfikatorze naruszenie np. niezabezpieczenie
ładunku przed zmianą położenia kara mandatowa może osiągnąć maksymalny pułap,
czyli 500zł.
Ponadto inspektorzy transportu drogowego, tak jak i funkcjonariusze Policji, są
uprawnieni do wydawania poleceń w celu uniemożliwienia
korzystania z pojazdu, którego
stan techniczny,
ładunek
, masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi
ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska.
Tematyczne działania kontrolne podejmowane przez Inspekcję Transportu
Drogowego we Wrocławiu, mają charakter badawczo – szkoleniowy i powinny pozwolić
na opisanie zjawiska oraz podjęcie stosownych przedsięwzięć. Realizowane od
poniedziałku (23.04.2007r.) na terenie województwa dolnośląskiego czynności,
doprowadziły do sprawdzenia 210 pojazdów, wydania 43 decyzji administracyjnych,
nakładając kary za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym na łączną
kwotę 98 950 zł. Ponadto w trakcie kontroli w 8% przypadkach pojazdy poruszały się z
naruszeniem zasad prawidłowego zabezpieczenia ładunków w wyniku czego kierowców
ukarano mandatami karnymi na kwotę 2 350 zł. Mandaty karne wydano z powodu
następujących naruszeń:

nieprawidłowo dobrana ilość pasów zabezpieczających do wagi przewożonego
ładunku,

zły stan techniczny elementów mocujących (zniszczone lub naderwane pasy),

nieprawidłowe ułożenie ładunku na przestrzeni ładunkowej,

nieprawidłowe użycie środków do zabezpieczania ładunków.
Dzięki podejmowanym wysiłkom być może uda się także zweryfikować
prawdziwość twierdzenia, że niewłaściwie zabezpieczony ładunek jest niezauważalną
przyczyną wypadków.
Adrian Gierczak
Dolnośląski Wojewódzki
Inspektor
Transportu Drogowego
Przykład 1 – Uszkodzony pas.
Przykład 2 – Brak zabezpieczenia.
Przykład 3 - Nieodpowiedni sposób
mocowania pasów.
Przykład – 4 Całkowity brak
zabezpieczenia
Brak lub złe zabezpieczenie ładunku może być powodem wypadków drogowych lub
zwiększyć negatywne skutki takich wypadków.
Wypadek droga krajowa A4 4 - 163 km (na wysokości Wrocław Wsch.) - Miejsce po
ściętej kabinie w wyniku uderzenia w stojący na poboczu inny pojazd oraz
przemieszczenia źle zabezpieczonego ładunku.
Ładunkiem była zwalcowana stal – waga jednego walca 4 500kg
Możliwe skutki wypadków drogowych pojazdów przewożących źle zabezpieczony
ładunek:
W wyniku nagłego hamowania ładunek przebił kabinę na wylot.
W wyniku wypadku ładunek został rozrzucony po jezdni i po poboczu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZarys historii medycyny sądowej w Polsce, PRAWO,KRYMINOLOGIA,KRYMINALISTYKA, Z Archiwum Medycyny Sądowej iKryminologiiZabezpieczenie AP (WEP WPA WPA2)(1), Sieci LAN - WAN - WiFi, MikroTik, Tutoriale Mikrotik 2Zabezpieczenia różnicowo-prądowe instalacji elektrycznych, Elektryka, ArtykułyZabezpieczenia antystatyczne, Elektronika, Podstawy, Stanowisko pracy dla elektronikaZabezpieczenie odbiornika samochodowego, !!!! POZOSTAŁE !!!!, ELEKTRYKA I ELEKTRONIKA, JabelZabezpieczenia zwarciowe i kompatybilność przekształtnika częstotliwości zasilającego silnik napędowy, ARTYKUŁY - ELEKTRYKA, ARTYKUŁY 4Zabezpieczenia Transakcji Terminowych, AR Poznań - Leśnictwo, Leśnictwo PLZasadnicze wymagania dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych 03.99.912, prawoZabezpieczanie sieci WiFi, Routery 3G, TP-Link TL-MR3220 v1.2
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qup.pev.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com