Zarówno w Księgach Pięcioksięgu, Św. Rodzina
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zarówno w Księgach Pięcioksięgu, w Księgach Historycznych w Księgach Sapiencjalnych autorzy piszący z natchnienia Pana Boga ukazują niezwykłą troskę Stwórcy o swoje stworzenie. Pan Bóg błogosławi, wychowuje (nie rzadko poprzez karcenie), wyzwala zawiera przymierze ze swoim wybranym ludem. Rodzina jako najbliŜsze człowiekowi środowisko Ŝycia jest obszarem szczególnej troski i pouczenia Pan Boga. Rodzina jest u Izraelitów domowym sanktuarium poboŜności i Ŝycia. Poprzez pouczenia mędrców Pan Bóg poucza ludzi jak naleŜy Ŝyć, wychowywać dzieci, troszczyć się o dom. Jedność ludzi zwłaszcza męŜczyznę i kobietę, jaką cechuje wspólne Ŝycie rodzinne, więzi i relacje, jakie w rodzinie powstają oprócz tego, Ŝe są chronione przez Boga stają się w księgach prorockich obrazami, jakimi posługuje się Pan Bóg dla ukazania tych relacji, jakie On sam pragnie mieć ze swym ludem. Relacji głębokiej wiernej miłości. 1.2. Rodzina z punktu widzenia tekstów prorockich i psalmów. Tak jak we wszystkich księgach Pisma Świętego moŜna odnajdywać teksty, które odnoszą się do rodziny tak równieŜ jest w psalmach i tekstach prorockich. Teksty prorockie Starego Testamentu są bardzo często zapowiedzią wydarzeń, które wypełniły się i są opisane w Nowym Testamencie, dlatego badając dzisiaj te teksty nie sposób obdzielić ich od tego, co zapowiadały to jest od osoby Jezusa Chrystusa. Wiele tekstów prorockich posługuje się obrazami zaczerpniętymi z tych relacji, jakie powstają w rodzinie. Prorocy zapowiadają narodzenie się Mesjasza oraz wydarzenia z tym związane. Pan Bóg przez ich usta poucza o tym, czego oczekuje od swego ludu Izraela oraz daje zapowiedź związaną z całkowitym odkupieniem i pojednaniem ludzi wybranych przez siebie. Starotestamentalni prorocy w swoich słowach rzucali światło na BoŜy plan i pierwotny zamysł Stwórcy względem rodziny. Izajasz, Jeremiasz, Ozeasz ukazują związek męŜczyzny z kobietą jako symbol przymierza pomiędzy Bogiem a Jego ludem Izraelem. Co uwidacznia ponownie te wartości na których ma być oparta pierwotna jedność: wzajemna miłość, wierność, nierozerwalność. W taki sposób chcą oni scharakteryzować miłość BoŜą do Izraela. Opisywane przez nich etapy oraz cierpienia związane z małŜeńską miłością, są obrazami za pomocą, których Bóg ukazuje miłość do swego ludu. Jest tu ukazane piękno miłości w jej wczesnym etapie zalecania się: „ Tak mówi PAN: Pami ę tam o tobie, o twej młodzie ń czej czuło ś ci, o narzecze ń stwie pełnym miło ś ci, Gdy szła ś za mn ą przez pustyni ę , Ziemi ę , której nikt nie obsiewa” 1 . Oczywiście te słowa nawiązują do wyprowadzenie Izraela z niewoli Egipskiej i wędrówki przez pustynię. Izajasza ukazuje piękny dzień zaślubin, który jest pełen radości i porównuje go do przymierza zawartego pomiędzy Bogiem a Izraelem: Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój budowniczy poślubi ciebie. I jak pan młody cieszy się panną młodą. Tak twój Bóg będzie się cieszył tobą!” 2 . Ozeasz relacje Boga z Izraelem przedstawia za pomocą pełnych Ŝalu i grozy porównań przywodzących na myśl separację małŜeńską: 1 Jr 2,2. 2 Iz 62, 5. 2 „OskarŜajcie swoją matkę, oskarŜajcie, Bo nie jest juŜ ona moją Ŝoną, a Ja nie jestem jej męŜem” 3 . Pełne Ŝalu narzekanie Boga jest spowodowane niewiernością Izraela względem swego PANA, który tyle juŜ dla niego zrobił. Następnie ten sam prorok zapowiada odnowienie więzi miłosnych pomierzy sobą a Izraelem znów posługując się słowami przywodzącymi na myśl relacje miłosne pomiędzy męŜczyzną i kobietą słowami uwodzenia: ,Dlatego oto Ja zwabię ją i wyprowadzę na pustynię, by przemawiać do jej serca” 4 . W podobnym tonie prorokuje Izajasza: „PAN cię wezwał jak kobietę opuszczona i przygnębioną, bo czy moŜna porzucić Ŝonę poślubioną w młodości ? mówi twój Bóg. Opuściłem cię na krótką chwilę, lecz znów przygarniam cię z wielką miłością W przystępie gniewu zakryłem na chwilę Moje oblicze przed tobą, Lecz w wiecznej łaskawości Obdarzyłem cię miłością - mówi PAN twój odkupiciel” 5 . Prorok Malachiasz unaocznia dodatni efekt wypowiadanego proroctwa dla małŜeństwa męŜczyzny i kobiety. Przypomina on pierwotną jedność obojga, w której i dla której zostali przez Boga stworzeni i dla której zostało uczynione małŜeństwo: „Dlatego Ŝe, PAN jest świadkiem 3 Oz 2,4. 4 Oz 2, 16. 5 Iz 54, 6 – 8. 3 między tobą a Ŝoną, która poślubiłeś w młodości i której byłeś niewierny. On jest twoją towarzyszką i z nią związałeś się przymierzem. CzyŜ nie On uczynił was jednością, udzielając ze swego ducha? A czego ta jedność pragnie? Potomstwa od Boga” 6 Tak jak przypominają to prorocy ta pierwotna jedność, dla której Bóg uczynił męŜczyznę i kobietę jest dla Boga istotna. Wszelkiego rodzaju zdrady i odstępstwa od BoŜego zamysłu budzą BoŜy gniew i upomnienie. Pan Bóg pragnie jedności męŜczyzny i kobiety, pragnie dochowania przymierza. Upomina się ustami proroków o to, aby człowiek dochowywał przymierza, które zawarł z Bogiem, oraz dochowywał przymierza, jaki ludzie zawierają miedzy sobą w małŜeństwie. W odniesieniu do Jezusa Chrystusa. Prorocy równieŜ uŜywali obrazów i przepowiedni związanych z Ŝyciem rodzinnym. Starotestamentalni prorocy przywodzili wydarzenia z Ŝycia patriarchów ojców narodu wybranego, oraz zapowiadali wydarzenia przyszłe. Spróbujmy na te teksty prorockie spojrzeć obecnie z perspektywy Nowego Testamentu, w którym są oni cytowani. Przypatrzmy się im w perspektywie wcielenia Jezusa Chrystusa oraz spróbujmy odnaleźć tę głębię Słowa, w której moŜemy odnaleźć obraz osób wchodzących w skład Świętej Rodziny i wydarzeń z nią związanych. O tym pouczają nas tzw. teksty refleksyjne, które występują w Ewangelii św. Mateusza pięć razy i są przywołaniem wypowiedzi proroków Starego Testamentu. Nas interesują te fragmenty, które posługują się obrazami związanymi z rodziną. I tak w rozdziale pierwszym Ewangelii św. Mateusza czytamy: „A wszystko to się stało, aby się spełniło Słowo PANA przekazane przez proroka : Oto dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadz ą imi ę Emmanuel 7 ”. Te słowa są skierowane przez proroka 6 Ml 2, 14 – 15. 7 Mt 1, 22 – 23. 4 do króla Judy Achaza, pomimo Ŝe odczytując ten tekst na sposób literalny nie koniecznie odnajdujemy w nim słowa mówiące o Najświętszej Maryi Pannie, do której odnosi je św. Mateusz, gdyŜ uŜyte tu słowo hebrajskie, almah nie oznacza dziewicy na określenie, której stosuje się słowo, hertulah, lecz młodą kobietę, dziewczynę, pannę, co jednak nie wyklucza dziewictwa. Dlatego dla dociekliwego egzegety nie jest łatwo zidentyfikować to, o kogo chodziło, kim jest ta młoda kobieta. A spośród wielu wyjaśnień moŜna zaproponować Ŝonę króla, być moŜe Ŝonę proroka Izajasza, albo symbolicznie Syjon lub Jerozolimę. Święty Mateusz w swojej ewangelii nieco zmienia brzmienie tego proroctwa jednoznacznie odnosząc je do narodzin Jezusa Chrystusa, pisze: „ Dlatego PAN sam da wam znak: Oto panna pocznie i porodzi syna i nada mu imi ę Emanuel ” 8 . To zdanie ewangelista, powołując się na proroka podaje nam jako słowo PANA i odnosi je do wydarzenia narodzenia Jezusa na dziewiczym łonie Świętej Rodziny z Najświętszej Maryi Panny. Maryja będzie zawsze matką pozostając dziewicą. Dziecię, które się narodzi to oczekiwany Mesjasz Syn BoŜy, Św. Józef w tej rodzinie będąc ojcem i archetypem ojcostwa nie będzie fizycznym ojcem swego dziecka 9 . Tak wiec słowa proroka, który zapowiada wydarzenie narodzin Emanuela, obraz odnoszący się do błogosławieństwa BoŜego, jakim jest narodzenie się dziecka, wydarzenia jak najbardziej związanego z Ŝyciem rodzinnym moŜna odczytać w jako znak Boga. Bóg – PAN z miłości do swego ludu, z którym chce nawiązać głębokie relacje miłości. Daje ludziom Emanuela, Boga z nami, swego Syna i uczyni to w sposób bardzo bliski sercu człowieka, które On doskonale zna. Ten Emanuel przyjdzie na świat w zwyczajny ludzki sposób jako małe dziecko na łonie rodziny. Bóg, aby 8 Iz 7, 14. 9 Por. N. Calduch – Benages, Święta Rodzina w tekstach prorockich Starego Testamentu , w: Ś wi ę ta Rodzina w Starym Testamencie , w: ś y ć dla Ś wi ę tej Rodziny , dz. cyt., s. 32 - 41. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarzadzanie czasem w rodzinie, Zarządzanie czasemZagrożone gatunki zwierząt na świecie. Czerwona Księga Zwierząt [ilustr], Misz masz, Różne misz - maszZarzadzanie projektami Studium przypadkow zaproj, Księgarnia Biznes, Zarządzanie projektamiZastosowanie Excela w pracy analityka finansowego specjalisty ds controllingu i analityka sprzedazy zaexan, Księgarnia Biznes, FinanseZasady postępowania w nadciśnieniu tętniczym, Medycyna ratunkowa, Medycyna rodzinnaZaburzenia zachowania a środowisko rodzinne dziecka - Derlikiewicz Ewa, Terapia, Praktyka, Profilaktyka, Probacja, KuratelaZaczynamy obserwacje - krok po kroku, Zdrowie, medycyna itp, Naturalne Planowanie RodzinyZażalenie na postanowienie Sądu Rejonowego (Wydział Rodzinny), WZORY PISM PROCESOWYCHZakładowa księga zaleceń i uwag zawodowego społecznego inspektora pracy, teczka specjalisty ds. BHPZamkniecie roku 2015 w ksiegach instytucji kultury Praktyczna instrukcja e 55y1(2), ebook, kawałek
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|