Zarówno w Księgach ...
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zarówno w Księgach Pięcioksięgu, Św. Rodzina
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zarówno w Księgach Pięcioksięgu, w Księgach Historycznych
w Księgach Sapiencjalnych autorzy piszący z natchnienia Pana Boga
ukazują niezwykłą troskę Stwórcy o swoje stworzenie. Pan Bóg
błogosławi, wychowuje (nie rzadko poprzez karcenie), wyzwala zawiera
przymierze ze swoim wybranym ludem. Rodzina jako najbliŜsze
człowiekowi środowisko Ŝycia jest obszarem szczególnej troski
i pouczenia Pan Boga. Rodzina jest u Izraelitów domowym sanktuarium
poboŜności i Ŝycia. Poprzez pouczenia mędrców Pan Bóg poucza ludzi jak
naleŜy Ŝyć, wychowywać dzieci, troszczyć się o dom. Jedność ludzi
zwłaszcza męŜczyznę i kobietę, jaką cechuje wspólne Ŝycie rodzinne, więzi
i relacje, jakie w rodzinie powstają oprócz tego, Ŝe są chronione przez
Boga stają się w księgach prorockich obrazami, jakimi posługuje się Pan
Bóg dla ukazania tych relacji, jakie On sam pragnie mieć ze swym ludem.
Relacji głębokiej wiernej miłości.
1.2.
Rodzina z punktu widzenia tekstów prorockich
i psalmów.
Tak jak we wszystkich księgach Pisma Świętego moŜna odnajdywać
teksty, które odnoszą się do rodziny tak równieŜ jest w psalmach i tekstach
prorockich. Teksty prorockie Starego Testamentu są bardzo często
zapowiedzią wydarzeń, które wypełniły się i są opisane w Nowym
Testamencie, dlatego badając dzisiaj te teksty nie sposób obdzielić ich od
tego, co zapowiadały to jest od osoby Jezusa Chrystusa.
Wiele tekstów prorockich posługuje się obrazami zaczerpniętymi
z tych relacji, jakie powstają w rodzinie. Prorocy zapowiadają narodzenie
się Mesjasza oraz wydarzenia z tym związane. Pan Bóg przez ich usta
poucza o tym, czego oczekuje od swego ludu Izraela oraz daje zapowiedź
związaną z całkowitym odkupieniem i pojednaniem ludzi wybranych przez
siebie.
Starotestamentalni prorocy w swoich słowach rzucali światło na
BoŜy plan i pierwotny zamysł Stwórcy względem rodziny. Izajasz,
Jeremiasz, Ozeasz ukazują związek męŜczyzny z kobietą jako symbol
przymierza pomiędzy Bogiem a Jego ludem Izraelem. Co uwidacznia
ponownie te wartości na których ma być oparta pierwotna jedność:
wzajemna miłość, wierność, nierozerwalność. W taki sposób chcą oni
scharakteryzować miłość BoŜą do Izraela. Opisywane przez nich etapy
oraz cierpienia związane z małŜeńską miłością, są obrazami za pomocą,
których Bóg ukazuje miłość do swego ludu. Jest tu ukazane piękno miłości
w jej wczesnym etapie zalecania się:
„ Tak mówi PAN:
Pami
ę
tam o tobie, o twej młodzie
ń
czej czuło
ś
ci,
o narzecze
ń
stwie pełnym miło
ś
ci,
Gdy szła
ś
za mn
ą
przez pustyni
ę
,
Ziemi
ę
, której nikt nie obsiewa”
1
.
Oczywiście te słowa nawiązują do wyprowadzenie Izraela z niewoli
Egipskiej i wędrówki przez pustynię.
Izajasza ukazuje piękny dzień zaślubin, który jest pełen radości
i porównuje go do przymierza zawartego pomiędzy Bogiem a Izraelem:
Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę,
tak twój budowniczy poślubi ciebie.
I jak pan młody cieszy się panną młodą.
Tak twój Bóg będzie się cieszył tobą!”
2
.
Ozeasz relacje Boga z Izraelem przedstawia za pomocą pełnych Ŝalu
i grozy porównań przywodzących na myśl separację małŜeńską:
1
Jr 2,2.
2
Iz 62, 5.
2
„OskarŜajcie swoją matkę, oskarŜajcie,
Bo nie jest juŜ ona moją Ŝoną,
a Ja nie jestem jej męŜem”
3
.
Pełne Ŝalu narzekanie Boga jest spowodowane niewiernością Izraela
względem swego PANA, który tyle juŜ dla niego zrobił.
Następnie ten sam prorok zapowiada odnowienie więzi miłosnych
pomierzy sobą a Izraelem znów posługując się słowami przywodzącymi na
myśl relacje miłosne pomiędzy męŜczyzną i kobietą słowami uwodzenia:
,Dlatego oto Ja zwabię ją
i wyprowadzę na pustynię,
by przemawiać do jej serca”
4
.
W podobnym tonie prorokuje Izajasza:
„PAN cię wezwał
jak kobietę opuszczona i przygnębioną,
bo czy moŜna porzucić Ŝonę poślubioną w młodości ?
mówi twój Bóg.
Opuściłem cię na krótką chwilę,
lecz znów przygarniam cię z wielką miłością
W przystępie gniewu zakryłem na chwilę
Moje oblicze przed tobą,
Lecz w wiecznej łaskawości
Obdarzyłem cię miłością
- mówi PAN twój odkupiciel”
5
.
Prorok Malachiasz unaocznia dodatni efekt wypowiadanego
proroctwa dla małŜeństwa męŜczyzny i kobiety. Przypomina on pierwotną
jedność obojga, w której i dla której zostali przez Boga stworzeni i dla
której zostało uczynione małŜeństwo: „Dlatego Ŝe, PAN jest świadkiem
3
Oz 2,4.
4
Oz 2, 16.
5
Iz 54, 6 – 8.
3
między tobą a Ŝoną, która poślubiłeś w młodości i której byłeś niewierny.
On jest twoją towarzyszką i z nią związałeś się przymierzem. CzyŜ nie On
uczynił was jednością, udzielając ze swego ducha? A czego ta jedność
pragnie? Potomstwa od Boga”
6
Tak jak przypominają to prorocy ta pierwotna jedność, dla której
Bóg uczynił męŜczyznę i kobietę jest dla Boga istotna. Wszelkiego rodzaju
zdrady i odstępstwa od BoŜego zamysłu budzą BoŜy gniew i upomnienie.
Pan Bóg pragnie jedności męŜczyzny i kobiety, pragnie dochowania
przymierza. Upomina się ustami proroków o to, aby człowiek dochowywał
przymierza, które zawarł z Bogiem, oraz dochowywał przymierza, jaki
ludzie zawierają miedzy sobą w małŜeństwie.
W odniesieniu do Jezusa Chrystusa. Prorocy równieŜ uŜywali
obrazów i przepowiedni związanych z Ŝyciem rodzinnym.
Starotestamentalni prorocy przywodzili wydarzenia z Ŝycia patriarchów
ojców narodu wybranego, oraz zapowiadali wydarzenia przyszłe.
Spróbujmy na te teksty prorockie spojrzeć obecnie z perspektywy Nowego
Testamentu, w którym są oni cytowani. Przypatrzmy się im w
perspektywie wcielenia Jezusa Chrystusa oraz spróbujmy odnaleźć tę
głębię Słowa, w której moŜemy odnaleźć obraz osób wchodzących w skład
Świętej Rodziny i wydarzeń z nią związanych.
O tym pouczają nas tzw.
teksty refleksyjne,
które występują
w Ewangelii św. Mateusza pięć razy i są przywołaniem wypowiedzi
proroków Starego Testamentu. Nas interesują te fragmenty, które posługują
się obrazami związanymi z rodziną. I tak w rozdziale pierwszym Ewangelii
św. Mateusza czytamy: „A wszystko to się stało, aby się spełniło Słowo
PANA przekazane przez proroka
: Oto dziewica pocznie i porodzi Syna,
któremu nadadz
ą
imi
ę
Emmanuel
7
”.
Te słowa są skierowane przez proroka
6
Ml 2, 14 – 15.
7
Mt 1, 22 – 23.
4
do króla Judy Achaza, pomimo Ŝe odczytując ten tekst na sposób literalny
nie koniecznie odnajdujemy w nim słowa mówiące o Najświętszej Maryi
Pannie, do której odnosi je św. Mateusz, gdyŜ uŜyte tu słowo hebrajskie,
almah nie oznacza dziewicy na określenie, której stosuje się słowo,
hertulah, lecz młodą kobietę, dziewczynę, pannę, co jednak nie wyklucza
dziewictwa. Dlatego dla dociekliwego egzegety nie jest łatwo
zidentyfikować to, o kogo chodziło, kim jest ta młoda kobieta.
A spośród wielu wyjaśnień moŜna zaproponować Ŝonę króla, być moŜe
Ŝonę proroka Izajasza, albo symbolicznie Syjon lub Jerozolimę. Święty
Mateusz w swojej ewangelii nieco zmienia brzmienie tego proroctwa
jednoznacznie odnosząc je do narodzin Jezusa Chrystusa, pisze: „ Dlatego
PAN sam da wam znak:
Oto panna pocznie i porodzi syna i nada mu imi
ę
Emanuel

8
. To zdanie ewangelista, powołując się na proroka podaje nam
jako słowo PANA i odnosi je do wydarzenia narodzenia Jezusa na
dziewiczym łonie Świętej Rodziny z Najświętszej Maryi Panny. Maryja
będzie zawsze matką pozostając dziewicą. Dziecię, które się narodzi to
oczekiwany Mesjasz Syn BoŜy, Św. Józef w tej rodzinie będąc ojcem
i archetypem ojcostwa nie będzie fizycznym ojcem swego dziecka
9
. Tak
wiec słowa proroka, który zapowiada wydarzenie narodzin Emanuela,
obraz odnoszący się do błogosławieństwa BoŜego, jakim jest narodzenie
się dziecka, wydarzenia jak najbardziej związanego z Ŝyciem rodzinnym
moŜna odczytać w jako znak Boga. Bóg – PAN z miłości do swego ludu,
z którym chce nawiązać głębokie relacje miłości. Daje ludziom Emanuela,
Boga z nami, swego Syna i uczyni to w sposób bardzo bliski sercu
człowieka, które On doskonale zna. Ten Emanuel przyjdzie na świat
w zwyczajny ludzki sposób jako małe dziecko na łonie rodziny. Bóg, aby
8
Iz 7, 14.
9
Por.
N. Calduch – Benages, Święta
Rodzina w tekstach prorockich Starego
Testamentu
, w: Ś
wi
ę
ta Rodzina w Starym Testamencie
, w: ś
y
ć
dla
Ś
wi
ę
tej Rodziny
, dz.
cyt., s. 32 - 41.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZarzadzanie czasem w rodzinie, Zarządzanie czasemZagrożone gatunki zwierząt na świecie. Czerwona Księga Zwierząt [ilustr], Misz masz, Różne misz - maszZarzadzanie projektami Studium przypadkow zaproj, Księgarnia Biznes, Zarządzanie projektamiZastosowanie Excela w pracy analityka finansowego specjalisty ds controllingu i analityka sprzedazy zaexan, Księgarnia Biznes, FinanseZasady postępowania w nadciśnieniu tętniczym, Medycyna ratunkowa, Medycyna rodzinnaZaburzenia zachowania a środowisko rodzinne dziecka - Derlikiewicz Ewa, Terapia, Praktyka, Profilaktyka, Probacja, KuratelaZaczynamy obserwacje - krok po kroku, Zdrowie, medycyna itp, Naturalne Planowanie RodzinyZażalenie na postanowienie Sądu Rejonowego (Wydział Rodzinny), WZORY PISM PROCESOWYCHZakładowa księga zaleceń i uwag zawodowego społecznego inspektora pracy, teczka specjalisty ds. BHPZamkniecie roku 2015 w ksiegach instytucji kultury Praktyczna instrukcja e 55y1(2), ebook, kawałek
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rodi314.opx.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com