zarządz wiedzą cz2, Studia UEK, zarządzanie wiedzą Mikuła
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->WYKŁAD 7STRATEGIA WIEDZY:1.Strategia wiedzy jako zaangażowanie procesów związanych z wiedzą do istniejących lub nowychobszarów wiedzy dla osiągnięcia celów strategicznych2.Strategia wiedzy jako równoważenie zasobów wiedzy organizacyjnej i zdolności do wiedzy,pozwalającej prowadzić i utrzymać produkty lub usługi wśród konkurencji. Innymi słowy, SWopisuje główne podejścia organizacji zamierzającej uzyskać wyrównanie w zasobach wiedzyi umiejętnościach do pożądanych przez strategię przedsiębiorstwo.SWjest uszczegółowieniem strategii przedsiębiorstwa o wymagania w stosunku do zasobu wiedzyjaki powinien być w posiadaniu organizacji, aby zrealizować założone cele.Rodzaje ujęć strategii wiedzy:TYP1) SW jako strategiabiznesowa2) Strategia zarządzaniaaktywamiintelektualnymi3) SW personalnej4) Strategia tworzeniawiedzy5) Strategia transferuwiedzyISTOTAKoncentruje się na kreacji zdobywaniu, organizowaniu, odnawianiu,dzieleniu i wykorzystywaniu wiedzyKoncentruje się na określonych aktywach intelektualnych (takie jakpatenty, technologie, operacje i praktyki zarządzania), relacjachz klientami, strukturze organizacyjnej i innych aktywach strukturalnych.Koncentruje się na odpowiedzialności personelu za inwestycje zwianez wiedzą, odnawianiem wiedzy i dzieleniu się nią z innymi.Skupiona na uczenie się organizacji, badaniach i rozwoju oraz motywacjipracowników do uzyskania nowej wiedzy.Skoncentrowana na systematycznym podejściu do transferu wiedzy tzn.uzyskaniu, organizowaniu, restrukturyzacji, magazynowaniu lubzapamiętywaniu i ponownym „odpakowaniu” wiedzy dla dalszegorozwoju.VI STRATEGII WIEDZY APQC:I.STRATEGIA KOMPLEKSOWEGO ZARZĄDZANIA WIEDZĄ:Zgodnie z jej założeniami przetrwanie i rozwój współczesnej firmy oraz jej zdolnościkonkurencyjne są uwarunkowane prowadzeniem polityki efektywnego zarządzania wiedzą;przedsiębiorstwa postępującego wg zasad strategii kompleksowości pełnią rolę liderazarządzania wiedzą.II.STRATEGIA TRANSFERU WIEDZY I KSZTAŁTOWANIA NAJLEPSZYCHPRAKTYK:Zmierza do poprawy działalności firmy i przełożenia posiadanej wiedzy a oferowane przezfirmę produkty i usługi. Poprzez kreowanie wiedzy pozwalającej sprostować wymaganiomklientów buduje się lojalność klientów, powoduje wzrost sprzedaży i ograniczenie kosztów.Kluczowe elementy efektywnego transferu wiedzy:Praca zespołowaZwiązki międzyludzkiePowiązania sieciowePrzedsiębiorstwa podejmują liczne działania by stymulować transfer wiedzy powołując centradobrych praktyk, stowarzyszenia praktyków i rozbudowując bazy danych oraz systemydystrybucji wiedzy.III.STRATEGIA ZARZĄDZANIA WIEDZĄ O KLIENTACH:Opiera się ona na zarządzaniu związkami z klientami, czyli sprowadza się do gromadzenia,poszerzania i przekazywania wiedzy dot. motywacji i zachowań klientów, która bezpośredniokształtuje relacje przedsiębiorstwa i stosunki z nabywcami.IV.STRATEGIA OSOBISTEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA WIEDZĘ:Zakłada, że wiedza stanowi własność indywidualną lub grupową, dlatego należy wspieraćjednostki i grupy, aby były skłonne kreować widzę i dzielić się nią, gwarantując stałe uczeniesię pracowników, a przez to poszerzenie ich kompetencji. Wykorzystując to podejścieprzedsiębiorstwo sięga po coaching i mentoring oraz starają się kształtować kulturęorganizacyjną opartą na wiedzy.V.STRATEGIA ZARZĄDZANIA AKTYWAMI INTELEKTUALNYMI:Rozbudowa aktywów wiedzy w postaci patentów, relacji z klientami, know-how. Jej realizacjapolega na identyfikacji, organizowaniu, ocenie i ochronie oraz kształtowaniu wartościrynkowej tych aktywów.VI.STRATEGIA INNOWACJI I KREOWANIA WIEDZY:Celem jest generowanie wiedzy z posiadanych zasobów. Dlatego też przedsiębiorstwa wmiarę swoich możliwości starają się jak najbardziej skutecznie realizować proces SECI ikorzystać z efektu spirali wiedzy. Niemniej jest to jednak jedna z najtrudniejszych strategii,bowiem wymaga nie tylko innowacyjności i kreatywności, lecz także odpowiedniej kulturyorganizacyjnej i specyficznych związków międzyludzkich.Biorąc pod uwagę ogólne warunki zakłócające równowagę funkcjonalną określa4 modelowesytuacje,pozwalające zidentyfikować konkretną strategię wiedzy:A.B.C.D.Brak turbulencji wewnętrznych – brak turbulencji zewnętrznychTurbulencje wewnętrzne – brak turbulencji zewnętrznychBrak turbulencji wewnętrznych - Turbulencje zewnętrzneTurbulencje wewnętrzne - Turbulencje zewnętrznewysokiC:Strategia nowej wiedzyD:Strategia dywersyfikacjiPOZIOMwiedzyTURBULENCJIOTOCZENIAA:Strategia koncentracjiB:Strategia kodyfikacji wiedzyniskiwysokiPOZIOM TURBULENCJI WEWNĘTRZNYCH ORGANIZACJIA:Strategia koncentracji– koncentrowanie się na swoich zasobach wiedzy, gromadzenie nowejwiedzyniskiB:Strategia kodyfikacji wiedzy– niestabilność personelu, możliwość utraty wiedzyspersonalizowanej, przekształcanie wiedzy spersonalizowanej na skodyfikowaną (np. na bazy danych)C:Strategia nowej wiedzy– absorpcja nowej wiedzy, pojawiającej się w otoczeniu, tworzeniezdolności do wykorzystania nowej wiedzyD:Strategia dywersyfikacji wiedzy –formalizacja i tworzenie nowej wiedzy i jej aplikacjaStrategia wiedzy ≠ Strategia zarządzania wiedząJeżeli organizacja skoncentruje swoją uwagę na wiedzy i potraktuje ją jako zasób strategiczny, tzn.oprze swoją strategię na konkurencji na wiedzy, dla równoważenia wiedzy musi posługiwać sięodpowiednio dobranymi strategiami zarządzania wiedzą.Strategia zarządzania wiedząto formuły, będące kombinacją celów stojących przed systememzarządzania wiedzą, zasad, na których się on opiera oraz relacji i środków, przez które ów system jesttworzony. To formuły mówiące, w jaki sposób przedsiębiorstwo zamierza posiąść widzę, a następnieją wykorzystać do realizacji swojej strategii konkurencyjnej.Strategia zarządzania wiedząZapełnienie luk wiedzy:- Kreacja poprzezwspółdziałanie- Kreacja wewnętrzna- Absorpcja- Rozszerzenie wew.Budowa systemu zarządzaniawiedzą:- Personalizacja- KodyfikacjaKształtowanie wiedzyotoczenia:- Protekcja- UdostępnieniaWYKŁAD 8 –SYSTEM ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W ORGANIZACJI:Dla realizacji funkcji i zadań z zakresu zarządzania wiedza w organizacji tworzony jest systemzarządzania wiedza.System zarządzania wiedza,jako system złożony z wielu subsystemów:1.Subsystem baz danych– pozwala pracownikom i menagerom Dzielic się informacjami orazsprawdzenie kształtować ich zbiory2.Subsystem języka organizacyjnego– pozwala ludziom zrozumieć stan rzeczy. Związany jest zdekodowaniem uzyskiwanych z baz danych informacji, kodyfikowaniem własnej wiedzy włatwo użyteczne dane dla innych oraz system języka pozwalającego ludziom w organizacjiuzyskiwać głębokie zrozumienie przekazów otrzymywanych podczas procesów komunikacjiwerbalnej i niewerbalnej3.Subsystem sieci powiązań– pozwala ludziom odebrać i przyswoić informacje i wiedze zeźródeł leżących wewnątrz organizacji, jak i poza nią. Subsystem sieci powiązań obsługujepoziom formalny u nieformalny organizacji4.Subsystem transferu– za pomocą niego transferowana jest wiedza miedzy ludźmi lub też wwyniku rzadkiej kombinacji informacji płynących z indywidualnego zasobu doświadczeńkreowana jest nowa wiedza.System zarządzania wiedzy to kompleks zasad, metod, środków, zbiorów informacji, ludzi i sieciwzajemnych powiązań, który pozwala przyjąć i realizować strategię wiedzy i strategie zarządzaniawiedzą w organizacji dla osiągnięcia jej celów.Strategie zarządzania wiedzą dot. budowy systemu zarządzania wiedzą:AutorzyTypy strategiiCharakterystyka strategii zarządzania wiedząwymienionychzarządzaniastrategiiwiedzązarządzania wiedząStrategiaLudzie do dokumentów– narzędziem pozyskiwania,kodyfikacjiprzesyłania i składowania wiedzy jest technikakomputerowa, na której opiera się system zarządzaniawiedzą. Uwaga skupia się głównie na kodyfikacji wiedzy wbazach danych, skąd następnie informacje udostępniane sąHansen, Nohria,ich użytkownikomTierneyStrategiaCzłowiek do człowieka– tworzenie sieci powiązań międzypersonalizacjiludźmi,umożliwienieiwspieranieprocesówkomunikacyjnych, w trakcie których wiedza jestrozpowszechniona i tworzona jest nowa.Strategia kodyfikacji –rozwój oprogramowania i sieci komputerowych, budowanie banku danych, wktórym gromadzone są informacje, a następnie udostępnienie ich pracownikom.- podejście obiektywne- scentralizowany system zarządzania wiedząStrategia personalizacji– umożliwienie kontaktu ludziom, którzy poprzez prowadzone rozmowyprzekazują sobie wiedzę- podejście procesowe- zdecentralizowany system zarządzania wiedząSystemy komputerowe jako:a. Narzędzia gromadzenia, przechowywania i dystrybucji informacji – w strategii kodyfikacjib. Narzędzia komunikacji między ludźmi – w strategii personalizacji
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
Startzabawy muzyczne0007, Studia, Praktyki, Zabawy muzycznezabawy muzyczne0020, Studia, Praktyki, Zabawy muzyczneZadania domowe - treści, Studia, PW - materiały, Informatyka, Informatyka II, Zadania domowezagadnienia na laborki z chemii, studia, semestr II, SEMESTR 2 PRZYDATNE (od Klaudii), Od Górskiego, II semestr, Chemia ogólna, Laboratoria, Chemia laborkiZaawansowane techniki programowania - 03. Szablony, Studia podyplomowe - mechatronika i coś tam jeszcze, Zaawansowane techniki programowaniaZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZadania 5 bilans masowy b.ftalowy, Akademia Górniczo - Hutnicza, Technologia Chemiczna, Studia stacjonarne I stopnia, SEMESTR 6, ELEMNTY TECHNOLOGII CHEMICZNEJ, PROJEKT, ZadaniaZagadnienia technologiczne i materiałowe w konstrukcjach sprężonych, Studia, Konstrukcje sprężoneZadania-teoria-sprezystosci-1, Studia, IMIR- MIBM, V rok, Teoria sprezystosciZagadnienia produktywności regionalnego zróżnicowania nakładów pracy i kredytowania produkcji rolniczej w świetle Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa, STUDIA FiR UŁ
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pldotykserca.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|