Zarządzanie wiedzą
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zarządzanie wiedzą, Studia, Akademia Morska, Współczesne koncepcje zarządzania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2009-12-03
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ
I ORGANIZACJA UCZĄCA SIĘ
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE
ZARZĄDZANIA
Geneza

Na gruncie organizacji i zarządzania
za początek koncepcji
zarządzania wiedzą
przyjmuje się rok
1987
. W Stanach
Zjednoczonych odbyła się pierwsza konferencja poświęconej tej
koncepcji pt.
„Managing the Knowledge Assets into 21st Century”.
W tym samym czasie w Szwecji zawiązała się tzw. „Grupa Konrada”,
która zainicjowała prace nad kapitałem intelektualnym na
kontynencie europejskim, co dało początek koncepcji zarządzania
kapitałem intelektualnym (
intellectual capital management
).

Lata 90-te - zaczęto posługiwać się pojęciem
knowledge
management
na szerszą skalę, a gwałtowny rozwój tej koncepcji
był głównie zasługą firm konsultingowych tj.:
McKinsey & Co, Booz
Allen & Hamilton, Arthur Andersen, Ernst & Young i KPMG
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ (DEF.)

Proces umożliwiający generowanie bogactwa z
wiedzy i kapitału intelektualnego (
Mikuła
)

Proces identyfikacji, zdobywania i
wykorzystania wiedzy mający na celu poprawę
konkurencyjności organizacji (
Arthur
Andersen
)
1
2009-12-03
Rodzaje wiedzy

„JAWNA” –
sformalizowana
i możliwa bez większych
trudności do przekazywania
Wiedza skodyfikowana
może być przesyłana w stosunkowo prosty sposób:
zapomocąInternetu,podręcznikówiregulaminów
.

„CICHA” – bardziej zindywidualizowana, intuicyjna,
nabywana podczas długotrwałego, osobistego
doświadczania, nie ujęta jeszcze w słowa lub obrazy
umożliwiające jej przekazywanie. Aby przekazać
wiedzę ukrytą należy wykorzystać społeczne formy
komunikacji
spotkania osobiste pomiędzy
pracownikami, obserwację, współuczestniczenie,
mentoring
Zasoby wiedzy w przedsiębiorstwie obejmują:

patenty, posiadane technologie,

prowadzone prace badawcze i rozwojowe,

informacje o ludziach zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz
organizacji,

rozpoznanie i analizę otoczenia i prognozy jego dotyczące,

sekrety handlowe,

know-how, którym dysponują pracownicy firmy, dostawcy,
dystrybutorzy,

kulturę przetwarzania informacji, reagowania na nowości itp.
Źródło: A. K. Koźmiński, D. Jemielnik,
Zarządzanie od podstaw
, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
FORMY WIEDZY TRAKTOWANEJ JAKO
ZASÓB ORGANIZACJI

Wiedza katalogowa

Wiedza historyczna

Wiedza procesowa

Wiedza instrumentalna

Wiedza skalarna
2
2009-12-03
Szczególne cechy wiedzy

Niewyczerpalność i odnawialność

Nieokreśloność zastosowań

Nieokreśloność efektów

Nieokreśloność nosicielstwa

Nieokreśloność nakładów

Nieokreśloność ryzyka zastosowania
Etapy w formułowaniu strategii
konkurencji opartej na wiedzy (wg Granta)

Identyfikacja, inwentaryzacja i klasyfikacja zasobów wiedzy, jaką firma
dysponuje

Zidentyfikowanie szczególnych zdolności i umiejętności
przedsiębiorstwa

Ocena zdolności do generowania innowacji i wynikających z nich
efektów ekonomicznych przez mobilizację istniejących w
przedsiębiorstwie zasobów wiedzy

Wybór kierunków i zasad postępowania

Identyfikacja brakujących zasobów wiedzy
Kluczowe procesu zarządzania wiedzą
Lokalizowanie
wiedzy
Zachowanie
wiedzy
Pozyskiwanie
wiedzy
Wykorzystanie
wiedzy
Rozwijanie
wiedzy
Dzielenie się
wiedzą i jej
rozpowszechnianie
Źródło: G. Probst i in.,
Zarządzanie wiedzą w organizacji
, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
3
2009-12-03
Bariery dla dzielenia się wiedzą
BARIERA
MOśLIWE SPOSOBY POKONANIA
Brak zaufania
Budowa zaufania poprzez spotkania, poprawę
kultury organizacyjnej
Odmienne kultury, zasób słownictwa,
systemy odniesienia
Stworzenie wspólnego szkolenia, dyskusje,
spotkania, rotacja stanowisk pracy
Brak czasu i miejsc na spotkania,
wąsko pojmowana „produktywność
pracy”
Ustalenie terminów i miejsc spotkań dla transferu
wiedzy: targi wiedzy,
talk rooms
, konferencje
Status i nagrody przysługujące
posiadaczom wiedzy
Ocena pracowników w oparciu o ich skłonność do
dzielenia się wiedzą
Brak zdolności absorpcji wiedzy
Szkolenie
pracowników
w
zakresie
ich
elastyczności, zatrudnianie otwartych umysłów
Przekonanie, że
wiedza
jest
Promowanie nie-hierarchicznego podejścia do
wiedzy – jakość pomysłów ważniejsza niż ich
pochodzenie (autorstwo)
przypisana pewnym ośrodkom
Akceptacja błędów, ochrona statusu i reputacji
pracownika w przypadku popełnienia przez niego
pomyłki lub wykrycia luk w jego wiedzy
Źródło: T. Davenmort, L. Prusak: Working Knowledge, Harvard Business School Press, Boston 1998
Podstawowe zadania, które ma TI wspierające zarządzanie wiedzą wiążą
się z trzema następującymi kompleksami działań:
• pozyskiwanie wiedzy z różnorodnych źródeł,
• kodyfikowanie i kreowanie wiedzy, która pozwala między innymi na
łączenie pomysłów z bardzo odmiennych źródeł tak, że powstaje nowa
wiedza,
• umożliwiające wspólną pracę i dzielenie się wiedzą z innymi.
Stosowane narzędzia informatycznych należą do dwóch podstawowych
typów systemów informatycznych:
- Systemy Informowania Kierownictwa –
SIK
- Systemy Doradcze (Systemy Wspomagania Decyzji -
SWD
).
W zarządzaniu wiedzą stosowane są też podsystemy, będące elementami
zarówno SIKjak i SWD, tj.:
• systemy zarządzania dokumentami,
• systemy budowania map wiedzy, które stanowią próbę budowy
zunifikowanego modelu wiedzy w skali całej organizacji,
• portale korporacyjne,
• profile eksperckie, narzędzia Workflow Management,
• narzędzia e-learning
Organizacja „ucząca się”

Organizacja, która zbiera ciągle nowe doświadczenia i
reaguje odpowiednimi działaniami dostosowawczymi. Cechą
takiej organizacji jest elastyczna struktura, otwartość na
nowe koncepcje, inne punkty widzenia, szanse.

Organizacja, która umożliwia uczenie się wszystkich swoich
członków oraz świadomie przekształca zarówno siebie, jaki
kontekst, w którym istnieje.

Organizacja, która ciągle rozszerza swoje możliwości
kreowania własnej przyszłości.
4
Brak tolerancji dla pomyłek
2009-12-03
Cechy organizacji „uczącej się”

Zdolność do rozpoznawania sygnałów
płynących z otoczenia

Zdolność do elastycznego reagowania

Uczenie się przez interakcje z otoczeniem

Traktowanie nauki jako procesu ciągłego

Stworzenie pracownikom warunków do
ciągłego zdobywania wiedzy
Pięć dyscyplin organizacji „uczącej się”

Mistrzostwo osobiste

Modele myślowe

Wspólna wizja

Zespołowe uczenie się

Myślenie systemowe
TIME BASED MANAGEMENT
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE
ZARZĄDZANIA
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    Startzabawy muzyczne0007, Studia, Praktyki, Zabawy muzycznezabawy muzyczne0020, Studia, Praktyki, Zabawy muzyczneZadania domowe - treści, Studia, PW - materiały, Informatyka, Informatyka II, Zadania domowezagadnienia na laborki z chemii, studia, semestr II, SEMESTR 2 PRZYDATNE (od Klaudii), Od Górskiego, II semestr, Chemia ogólna, Laboratoria, Chemia laborkiZaawansowane techniki programowania - 03. Szablony, Studia podyplomowe - mechatronika i coś tam jeszcze, Zaawansowane techniki programowaniaZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZagadnienia technologiczne i materiałowe w konstrukcjach sprężonych, Studia, Konstrukcje sprężoneZadania-teoria-sprezystosci-1, Studia, IMIR- MIBM, V rok, Teoria sprezystosciZagadnienia produktywności regionalnego zróżnicowania nakładów pracy i kredytowania produkcji rolniczej w świetle Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa, STUDIA FiR UŁzakres projektu, Studia, Projektowanie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dotykserca.keep.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com