Zarządzanie wiedzą, Studia, Akademia Morska, Współczesne koncepcje zarządzania
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 2009-12-03 ZARZĄDZANIE WIEDZĄ I ORGANIZACJA UCZĄCA SIĘ WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA Geneza • Na gruncie organizacji i zarządzania za początek koncepcji zarządzania wiedzą przyjmuje się rok 1987 . W Stanach Zjednoczonych odbyła się pierwsza konferencja poświęconej tej koncepcji pt. „Managing the Knowledge Assets into 21st Century”. W tym samym czasie w Szwecji zawiązała się tzw. „Grupa Konrada”, która zainicjowała prace nad kapitałem intelektualnym na kontynencie europejskim, co dało początek koncepcji zarządzania kapitałem intelektualnym ( intellectual capital management ). • Lata 90-te - zaczęto posługiwać się pojęciem knowledge management na szerszą skalę, a gwałtowny rozwój tej koncepcji był głównie zasługą firm konsultingowych tj.: McKinsey & Co, Booz Allen & Hamilton, Arthur Andersen, Ernst & Young i KPMG ZARZĄDZANIE WIEDZĄ (DEF.) • Proces umożliwiający generowanie bogactwa z wiedzy i kapitału intelektualnego ( Mikuła ) • Proces identyfikacji, zdobywania i wykorzystania wiedzy mający na celu poprawę konkurencyjności organizacji ( Arthur Andersen ) 1 2009-12-03 Rodzaje wiedzy • „JAWNA” – sformalizowana i możliwa bez większych trudności do przekazywania Wiedza skodyfikowana może być przesyłana w stosunkowo prosty sposób: zapomocąInternetu,podręcznikówiregulaminów . • „CICHA” – bardziej zindywidualizowana, intuicyjna, nabywana podczas długotrwałego, osobistego doświadczania, nie ujęta jeszcze w słowa lub obrazy umożliwiające jej przekazywanie. Aby przekazać wiedzę ukrytą należy wykorzystać społeczne formy komunikacji spotkania osobiste pomiędzy pracownikami, obserwację, współuczestniczenie, mentoring Zasoby wiedzy w przedsiębiorstwie obejmują: • patenty, posiadane technologie, • prowadzone prace badawcze i rozwojowe, • informacje o ludziach zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji, • rozpoznanie i analizę otoczenia i prognozy jego dotyczące, • sekrety handlowe, • know-how, którym dysponują pracownicy firmy, dostawcy, dystrybutorzy, • kulturę przetwarzania informacji, reagowania na nowości itp. Źródło: A. K. Koźmiński, D. Jemielnik, Zarządzanie od podstaw , Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. FORMY WIEDZY TRAKTOWANEJ JAKO ZASÓB ORGANIZACJI • Wiedza katalogowa • Wiedza historyczna • Wiedza procesowa • Wiedza instrumentalna • Wiedza skalarna 2 2009-12-03 Szczególne cechy wiedzy • Niewyczerpalność i odnawialność • Nieokreśloność zastosowań • Nieokreśloność efektów • Nieokreśloność nosicielstwa • Nieokreśloność nakładów • Nieokreśloność ryzyka zastosowania Etapy w formułowaniu strategii konkurencji opartej na wiedzy (wg Granta) • Identyfikacja, inwentaryzacja i klasyfikacja zasobów wiedzy, jaką firma dysponuje • Zidentyfikowanie szczególnych zdolności i umiejętności przedsiębiorstwa • Ocena zdolności do generowania innowacji i wynikających z nich efektów ekonomicznych przez mobilizację istniejących w przedsiębiorstwie zasobów wiedzy • Wybór kierunków i zasad postępowania • Identyfikacja brakujących zasobów wiedzy Kluczowe procesu zarządzania wiedzą Lokalizowanie wiedzy Zachowanie wiedzy Pozyskiwanie wiedzy Wykorzystanie wiedzy Rozwijanie wiedzy Dzielenie się wiedzą i jej rozpowszechnianie Źródło: G. Probst i in., Zarządzanie wiedzą w organizacji , Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004. 3 2009-12-03 Bariery dla dzielenia się wiedzą BARIERA MOśLIWE SPOSOBY POKONANIA Brak zaufania Budowa zaufania poprzez spotkania, poprawę kultury organizacyjnej Odmienne kultury, zasób słownictwa, systemy odniesienia Stworzenie wspólnego szkolenia, dyskusje, spotkania, rotacja stanowisk pracy Brak czasu i miejsc na spotkania, wąsko pojmowana „produktywność pracy” Ustalenie terminów i miejsc spotkań dla transferu wiedzy: targi wiedzy, talk rooms , konferencje Status i nagrody przysługujące posiadaczom wiedzy Ocena pracowników w oparciu o ich skłonność do dzielenia się wiedzą Brak zdolności absorpcji wiedzy Szkolenie pracowników w zakresie ich elastyczności, zatrudnianie otwartych umysłów Przekonanie, że wiedza jest Promowanie nie-hierarchicznego podejścia do wiedzy – jakość pomysłów ważniejsza niż ich pochodzenie (autorstwo) przypisana pewnym ośrodkom Akceptacja błędów, ochrona statusu i reputacji pracownika w przypadku popełnienia przez niego pomyłki lub wykrycia luk w jego wiedzy Źródło: T. Davenmort, L. Prusak: Working Knowledge, Harvard Business School Press, Boston 1998 Podstawowe zadania, które ma TI wspierające zarządzanie wiedzą wiążą się z trzema następującymi kompleksami działań: • pozyskiwanie wiedzy z różnorodnych źródeł, • kodyfikowanie i kreowanie wiedzy, która pozwala między innymi na łączenie pomysłów z bardzo odmiennych źródeł tak, że powstaje nowa wiedza, • umożliwiające wspólną pracę i dzielenie się wiedzą z innymi. Stosowane narzędzia informatycznych należą do dwóch podstawowych typów systemów informatycznych: - Systemy Informowania Kierownictwa – SIK - Systemy Doradcze (Systemy Wspomagania Decyzji - SWD ). W zarządzaniu wiedzą stosowane są też podsystemy, będące elementami zarówno SIKjak i SWD, tj.: • systemy zarządzania dokumentami, • systemy budowania map wiedzy, które stanowią próbę budowy zunifikowanego modelu wiedzy w skali całej organizacji, • portale korporacyjne, • profile eksperckie, narzędzia Workflow Management, • narzędzia e-learning Organizacja „ucząca się” • Organizacja, która zbiera ciągle nowe doświadczenia i reaguje odpowiednimi działaniami dostosowawczymi. Cechą takiej organizacji jest elastyczna struktura, otwartość na nowe koncepcje, inne punkty widzenia, szanse. • Organizacja, która umożliwia uczenie się wszystkich swoich członków oraz świadomie przekształca zarówno siebie, jaki kontekst, w którym istnieje. • Organizacja, która ciągle rozszerza swoje możliwości kreowania własnej przyszłości. 4 Brak tolerancji dla pomyłek 2009-12-03 Cechy organizacji „uczącej się” • Zdolność do rozpoznawania sygnałów płynących z otoczenia • Zdolność do elastycznego reagowania • Uczenie się przez interakcje z otoczeniem • Traktowanie nauki jako procesu ciągłego • Stworzenie pracownikom warunków do ciągłego zdobywania wiedzy Pięć dyscyplin organizacji „uczącej się” • Mistrzostwo osobiste • Modele myślowe • Wspólna wizja • Zespołowe uczenie się • Myślenie systemowe TIME BASED MANAGEMENT WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
Startzabawy muzyczne0007, Studia, Praktyki, Zabawy muzycznezabawy muzyczne0020, Studia, Praktyki, Zabawy muzyczneZadania domowe - treści, Studia, PW - materiały, Informatyka, Informatyka II, Zadania domowezagadnienia na laborki z chemii, studia, semestr II, SEMESTR 2 PRZYDATNE (od Klaudii), Od Górskiego, II semestr, Chemia ogólna, Laboratoria, Chemia laborkiZaawansowane techniki programowania - 03. Szablony, Studia podyplomowe - mechatronika i coś tam jeszcze, Zaawansowane techniki programowaniaZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZagadnienia technologiczne i materiałowe w konstrukcjach sprężonych, Studia, Konstrukcje sprężoneZadania-teoria-sprezystosci-1, Studia, IMIR- MIBM, V rok, Teoria sprezystosciZagadnienia produktywności regionalnego zróżnicowania nakładów pracy i kredytowania produkcji rolniczej w świetle Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa, STUDIA FiR UŁzakres projektu, Studia, Projektowanie
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pldotykserca.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|