Zabezpieczenia ładunku, PRAWO JAZDY, DLA KIEROWCÓW CIĘŻARÓWEK, Mocowanie Ładunku
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Niezauważalna moc Według niemieckiej policji drogowej wadliwe zamocowanie przewożonego towaru ujawniane jest w około 70% kontrolowanych pojazdów. Wystarczy awaryjne hamowanie, szybki skręt lub kolizja polegająca np. na najechaniu na tył innego pojazdu, aby niezabezpieczony ładunek stał się śmiertelnym zagrożeniem. Zgodnie z prawem bezwładności, jeżeli pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h uderzy czołowo w twardą przeszkodę, to niezamocowany pojemnik z farbą ważący 25 kg przemieści się do przodu z praktycznie nie zmniejszoną prędkością i uderzy kierowcę od tyłu z siłą odpowiadającą przedmiotowi ważącemu 900 kg (przyspieszenie 36g). Niewykluczone, że nawet siatka czy przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni ładunkowej nie wytrzyma obciążeń działających w takiej sytuacji. Nietrudno wyobrazić sobie co się stanie, jeżeli samochód przewróci się, a przewożone są ciężkie przedmioty. Nie ma praktycznie dnia bez doniesień o wypadkach, do których doszło w wyniku zgubienia ładunku przez pojazd. Ze skrzyń ładunkowych spadają rozmaite rzeczy: drewno w dłużycach, skrzynie i metalowe części. M.in. ze względu na dużą liczebność zdarzeń drogowych i ogromny obszar zagrożenia, w Niemczech tym tematem zafrapowani są zarówno praktycy, producenci jak i eksperci. W Polsce wypadkom do których doszło z powodu nieprawidłowo zabezpieczonego ładunku nadaje się póki co niski priorytet, bowiem statystyki nie biją na alarm. W ubiegłym roku na Dolnym Śląsku odnotowano zaledwie 6 zdarzeń drogowych spowodowanych niewłaściwie przewożonym ładunkiem. Mamy więc nadzieję, że odpowiednia intensywność w tym zakresie kontroli drogowych jak i kształcenia transportowców nie pozwolą zrujnować tak niezłej statystyki i nie trzeba będzie za błędy płacić wysokiej ceny zdrowia lub życia. W Unii Europejskiej kwestię zabezpieczenia ładunku porządkuje norma EN – 12195, która w 2004 roku została w Polsce przyjęta jako PN – EN 12195. Bardzo precyzyjnie zagadnienie regulują niemieckie normy branżowe VDI. Wytyczne w nich określone są nawet bardziej rozbudowane od norm europejskich, bowiem zawierają dodatkowe przykłady i rysunki pokazujące jak dany rodzaj ładunku należy prawidłowo zabezpieczyć. Polskie Normy odnoszą się do sposobu wyliczania sił mocujących, pasów mocujących ładunki, odciągów łańcuchowych oraz stalowych lin mocujących. Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym: 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. 2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby: a) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę; b) nie naruszał stateczności pojazdu; c) nie utrudniał kierowania pojazdem; d) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony. 3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. 4. Ładunek nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni. 5. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy. 6. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę. Naruszenia przepisów związane z przewożonym ładunkiem podlegają rejestracji w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego jednak bez przypisania punktów karnych. W taryfikatorze mandatów istnieje rozdział dotyczący przewozu ładunków, a wymienione w nim czyny mogą być sankcjonowane grzywnami w wysokości od 100 do 200 zł. np. za naruszenie przepisów o przewozie ładunków sypkich kara wynosi 150 zł. Za nie wymienione w taryfikatorze naruszenie np. niezabezpieczenie ładunku przed zmianą położenia kara mandatowa może osiągnąć maksymalny pułap, czyli 500zł. Ponadto inspektorzy transportu drogowego, tak jak i funkcjonariusze Policji, są uprawnieni do wydawania poleceń w celu uniemożliwienia korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek , masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska. Tematyczne działania kontrolne podejmowane przez Inspekcję Transportu Drogowego we Wrocławiu, mają charakter badawczo – szkoleniowy i powinny pozwolić na opisanie zjawiska oraz podjęcie stosownych przedsięwzięć. Realizowane od poniedziałku (23.04.2007r.) na terenie województwa dolnośląskiego czynności, doprowadziły do sprawdzenia 210 pojazdów, wydania 43 decyzji administracyjnych, nakładając kary za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym na łączną kwotę 98 950 zł. Ponadto w trakcie kontroli w 8% przypadkach pojazdy poruszały się z naruszeniem zasad prawidłowego zabezpieczenia ładunków w wyniku czego kierowców ukarano mandatami karnymi na kwotę 2 350 zł. Mandaty karne wydano z powodu następujących naruszeń: nieprawidłowo dobrana ilość pasów zabezpieczających do wagi przewożonego ładunku, zły stan techniczny elementów mocujących (zniszczone lub naderwane pasy), nieprawidłowe ułożenie ładunku na przestrzeni ładunkowej, nieprawidłowe użycie środków do zabezpieczania ładunków. Dzięki podejmowanym wysiłkom być może uda się także zweryfikować prawdziwość twierdzenia, że niewłaściwie zabezpieczony ładunek jest niezauważalną przyczyną wypadków. Adrian Gierczak Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Przykład 1 – Uszkodzony pas. Przykład 2 – Brak zabezpieczenia. Przykład 3 - Nieodpowiedni sposób mocowania pasów. Przykład – 4 Całkowity brak zabezpieczenia Brak lub złe zabezpieczenie ładunku może być powodem wypadków drogowych lub zwiększyć negatywne skutki takich wypadków. Wypadek droga krajowa A4 4 - 163 km (na wysokości Wrocław Wsch.) - Miejsce po ściętej kabinie w wyniku uderzenia w stojący na poboczu inny pojazd oraz przemieszczenia źle zabezpieczonego ładunku. Ładunkiem była zwalcowana stal – waga jednego walca 4 500kg Możliwe skutki wypadków drogowych pojazdów przewożących źle zabezpieczony ładunek: W wyniku nagłego hamowania ładunek przebił kabinę na wylot. W wyniku wypadku ładunek został rozrzucony po jezdni i po poboczu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZarys historii medycyny sądowej w Polsce, PRAWO,KRYMINOLOGIA,KRYMINALISTYKA, Z Archiwum Medycyny Sądowej iKryminologiiZabezpieczenie AP (WEP WPA WPA2)(1), Sieci LAN - WAN - WiFi, MikroTik, Tutoriale Mikrotik 2Zabezpieczenia różnicowo-prądowe instalacji elektrycznych, Elektryka, ArtykułyZabezpieczenia antystatyczne, Elektronika, Podstawy, Stanowisko pracy dla elektronikaZabezpieczenie odbiornika samochodowego, !!!! POZOSTAŁE !!!!, ELEKTRYKA I ELEKTRONIKA, JabelZabezpieczenia zwarciowe i kompatybilność przekształtnika częstotliwości zasilającego silnik napędowy, ARTYKUŁY - ELEKTRYKA, ARTYKUŁY 4Zabezpieczenia Transakcji Terminowych, AR Poznań - Leśnictwo, Leśnictwo PLZasadnicze wymagania dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych 03.99.912, prawoZabezpieczanie sieci WiFi, Routery 3G, TP-Link TL-MR3220 v1.2
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plqup.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|