ZAGADNIENIA DO EGZAMINU, Biologia Uniwersytet Wrocławski, Psychologia, Wykłady
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zagadnienia do egzaminu z psychologii dr Aleksandra Chybicka - Myszka dr Marta Kochan-Wójcik dr El Ň bieta Małkiewicz dr Joanna Piskorz mgr El Ň bieta Szumiło 1. Przedmiot psychologii: definicja, zadania psychologii 2.Kierunki w psychologii behawiorystyczny, psychodynamiczny, poznawczy, biologiczny, humanistyczny, ewolucjonistyczny: pogl Ģ d na natur ħ ludzk Ģ , determinanty zachowania, główny temat bada ı , koncepcja rozwoju i wychowania 3. Spostrzeganie i uwaga poziom podstawowy - odbiór wra Ň e ı , percepcja, identyfikacja/rozpoznawanie; złudzenia – rola złudze ı Uwaga – procesy dowolne i mimowolne, funkcje uwagi 4.Procesy poznawcze: Pami ħę : definicja, 3 procesy pami ħ ci - kodowanie, przechowywanie i wydobywanie; model systemu pami ħ ciowego człowieka; charakterystyka 3 bloków pami ħ ci (pami ħę sensoryczna, krótkotrwała i długotrwała) My Ļ lenie: definicja, główne struktury wiedzy: poj ħ cia, organizacja poj ħę , schematy, skrypty, mapy umysłowe, my Ļ lenie dedukcyjne i indukcyjne Rozwi Ģ zywanie problemów: definicja, rodzaje problemów (dobrze i Ņ le sformułowane, otwarte, zamkni ħ te); strategie rozwi Ģ zywania problemów: heurystyki, algorytmy); czynniki utrudniaj Ģ ce rozwi Ģ zywanie problemów - nastawienie umysłowe, fiksacja funkcjonalna, afekt ojcowski, efekt pierwsze ı stwa/ Ļ wie Ň o Ļ ci, etapy rozwi Ģ zywania problemów Procesy decyzyjne : strategie ekonomii poznawczej Twórczo Ļę – definicja i kryteria twórczo Ļ ci, warunki twórczego my Ļ lenia (poznawcze, emocjonalne i społeczne), blokady twórczego my Ļ lenia (intelektualne, społeczne, emocjonalne), twórczo Ļę a inteligencja 5. Uczenie si ħ : warunkowanie klasyczne - uczenie si ħ przewidywalnych sygnałów; procesy podstawowe w warunkowaniu klasycznym: nabywanie, wygaszanie, generalizacja, ró Ň nicowanie; warunkowanie sprawcze - uczenie si ħ o konsekwencjach własnego zachowania, 2 rodzaje czynników wzmacniaj Ģ cych zachowanie: negatywne, pozytywne; 2 rodzaje czynników eliminuj Ģ cych zachowanie: brak wzmocnienia pozytywnego (wygaszanie), kara; modelowanie - uczenie si ħ poprzez obserwacj ħ modela. 6. Inteligencja: definicja; rozkład inteligencji w populacji i dziedziczenie inteligencji (model regresji do Ļ redniej); poziomy inteligencji jako strategii przetwarzania informacji wg Gardnera style poznawcze – tempo poznawcze wg Kagana, zale Ň no Ļę i niezale Ň no Ļę od pola wg Witkina, abstakcyjno Ļę i konkretno Ļę wg Goldsteina i Scheera; styl poznawczy a efektywno Ļę funkcjonowania zadaniowego 7. Osobowo Ļę : definicja; pragmatyzm/pryncypializm – koncepcja Snydera, umiejscowienie poczucia kontroli – koncepcja Rottera; ekstrawertyzm/introwertyzm - koncepcja Eysencka; Teoria Wielkiej Pi Ģ tki 8. Temperament: temperament a osobowo Ļę – ró Ň nice; poj ħ cie temperamentu „trudnego” wg Thomasa i Chess; efektywno Ļę działania osób wysoko- i niskoreaktywnych w zale Ň no Ļ ci od poziomu stymulacji 9. Psychologia ró Ň nic płciowych hipotezy pojawiania si ħ ró Ň nic płciowych – wpływ uwarunkowa ı biologicznych, procesów socjalizacji i ró Ň nic mi ħ dzykulturowych 10. Emocje definicja; fizjologia emocji: funkcje ciała migdałowatego; podstawowe emocje: zło Ļę , szcz ħĻ cie, smutek, strach, wstyd – funkcje; wpływ emocji na procesy umysłowe; wpływ emocji na działanie; automatyczna i podmiotowa regulacja emocji; poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera, agresja – przyczyny i sposoby hamowania 11. Stres : definicja, ogólny zespół adaptacyjny H. Selyego (stadia: reakcja alarmowa, stadium odporno Ļ ci i wyczerpania); poznawcze strategie modyfikowania stresu - zmiana oceny stresorów, restrukturyzacja procesów poznawczych; wsparcie społeczne. 12. Motywacja: poj ħ cie motywacji; funkcje motywacji; rodzaje motywacji: potrzeba afiliacji, motywy egotystyczne, motywacja osi Ģ gni ħę ; motywacja wewn ħ trzna i zewn ħ trzna; piramida potrzeb Maslowa; style atrybucyjne – optymizm/ pesymizm, prawo Yerkesa - Dodsona 13. Techniki wpływu społecznego reguła wzajemno Ļ ci, społeczny dowód słuszno Ļ ci, reguła lubienia i sympatii, niedost ħ pno Ļę , zaanga Ň owanie i konsekwencja. 14. Czynnik biologiczny i społeczny w rozwoju poznawczym i osobowo Ļ ci : hipoteza progu, hipoteza interakcyjna; 3 rodzaje wpływów genotypu na Ļ rodowisko - pasywny, "wywołanie", aktywny. 15. Rozwój wi ħ zi z drugim człowiekiem : poj ħ cie przywi Ģ zania; warunki kształtowania wi ħ zi, pozytywne konsekwencje przywi Ģ zania; konsekwencje braku przywi Ģ zania, koncepcja przywi Ģ zania osób dorosłych Bartholomew; etapy rozwoju moralnego człowieka wg Kohlberga. 16. Przebieg rozwoju poznawczego według Jeana Piageta charakterystyka 4 stadiów rozwoju intelektualnego: stadium sensoryczno-motoryczne (stało Ļę przedmiotu), my Ļ lenie przedoperacyjne (egocentryzm, centracja, brak poj ħę stało Ļ ci), operacje konkretne (zwi Ģ zek my Ļ lenia z rzeczywisto Ļ ci Ģ , poj ħ cia stało Ļ ci) operacje formalne (my Ļ lenie hipotetyczno-dedukcyjne) 17. Koncepcja E. Eriksona : charakterystyka 8 faz rozwoju człowieka w ci Ģ gu Ň ycia; mo Ň liwe rozwi Ģ zania kryzysów w kolejnych fazach rozwoju człowieka: niemowl ħ ctwo: ufno Ļę - nieufno Ļę , okres poniemowl ħ cy: autonomia - wstyd/zw Ģ tpienie, wczesne dzieci ı stwo (wiek przedszkolny): inicjatywa - poczucie winy, Ļ rednie dzieci ı stwo (młodszy wiek szkolny): przedsi ħ biorczo Ļę - poczucie ni Ň szo Ļ ci, dorastanie (adolescencja): to Ň samo Ļę - rozproszenie to Ň samo Ļ ci, wczesna dorosło Ļę : intymno Ļę - izolacja, dorosło Ļę ( Ļ rednia dorosło Ļę ): produktywno Ļę - stagnacja, starzenie si ħ (pó Ņ na dorosło Ļę ): integralno Ļę ego - rozpacz. 18. Zaburzenia zachowania: charakterystyka omawianych zaburze ı , nie Ļ miało Ļę ; zaburzenia l ħ kowe - nerwice (l ħ k, egocentryzm, objawy psychosomatyczne, nerwicowe bł ħ dne koło); zaburzenia od Ň ywiania (anoreksja, bulimia); depresja młodzie ı cza.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZagadnienia w chemii organicznej, Chemia, Organiczna, Chemia organicznaZagadnienia na finanse, GWSH, 2 sem, Podstawy finansów, Podstawy finansówZaliczka na poczet wynagrodzenia(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńzagadnienia na laborki z chemii, studia, semestr II, SEMESTR 2 PRZYDATNE (od Klaudii), Od Górskiego, II semestr, Chemia ogólna, Laboratoria, Chemia laborkiZagadnienia filozofii, FilozofiaZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZagadnienia mechanika gruntów, PODRECZNIKI, Mechanika gruntow i fundamentowanieZagadnienia akustyczne w projektowaniu, Nauka, Akustyka, Akustyka pomieszczeń, Akustyka budowlanaZagadnienia technologiczne i materiałowe w konstrukcjach sprężonych, Studia, Konstrukcje sprężonezad9, Informatyka, java
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plszarlotka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|