ZAGADNIENIA DO EGZAMINU
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

ZAGADNIENIA DO EGZAMINU, Biologia Uniwersytet Wrocławski, Psychologia, Wykłady
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zagadnienia do egzaminu z psychologii
dr Aleksandra Chybicka - Myszka
dr Marta Kochan-Wójcik
dr El
Ň
bieta Małkiewicz
dr Joanna Piskorz
mgr El
Ň
bieta Szumiło
1. Przedmiot psychologii: definicja, zadania psychologii
2.Kierunki w psychologii
behawiorystyczny, psychodynamiczny, poznawczy, biologiczny, humanistyczny,
ewolucjonistyczny: pogl
Ģ
d na natur
ħ
ludzk
Ģ
, determinanty zachowania, główny temat bada
ı
,
koncepcja rozwoju i wychowania
3. Spostrzeganie i uwaga
poziom podstawowy - odbiór wra
Ň
e
ı
, percepcja, identyfikacja/rozpoznawanie; złudzenia –
rola złudze
ı
Uwaga
– procesy dowolne i mimowolne, funkcje uwagi
4.Procesy poznawcze:
Pami
ħę
:
definicja, 3 procesy pami
ħ
ci - kodowanie, przechowywanie i wydobywanie; model
systemu pami
ħ
ciowego człowieka; charakterystyka 3 bloków pami
ħ
ci (pami
ħę
sensoryczna,
krótkotrwała i długotrwała)
My
Ļ
lenie:
definicja, główne struktury wiedzy: poj
ħ
cia, organizacja poj
ħę
, schematy, skrypty,
mapy umysłowe, my
Ļ
lenie dedukcyjne i indukcyjne
Rozwi
Ģ
zywanie problemów:
definicja, rodzaje problemów (dobrze i
Ņ
le sformułowane,
otwarte, zamkni
ħ
te); strategie rozwi
Ģ
zywania problemów: heurystyki, algorytmy); czynniki
utrudniaj
Ģ
ce rozwi
Ģ
zywanie problemów - nastawienie umysłowe, fiksacja funkcjonalna, afekt
ojcowski, efekt pierwsze
ı
stwa/
Ļ
wie
Ň
o
Ļ
ci, etapy rozwi
Ģ
zywania problemów
Procesy decyzyjne
: strategie ekonomii poznawczej
Twórczo
Ļę

definicja i kryteria twórczo
Ļ
ci, warunki twórczego my
Ļ
lenia (poznawcze,
emocjonalne
i
społeczne),
blokady
twórczego
my
Ļ
lenia
(intelektualne,
społeczne,
emocjonalne), twórczo
Ļę
a inteligencja
5. Uczenie si
ħ
:
warunkowanie klasyczne
- uczenie si
ħ
przewidywalnych sygnałów; procesy podstawowe w
warunkowaniu klasycznym: nabywanie, wygaszanie, generalizacja, ró
Ň
nicowanie;
warunkowanie sprawcze
- uczenie si
ħ
o konsekwencjach własnego zachowania, 2 rodzaje
czynników wzmacniaj
Ģ
cych zachowanie: negatywne, pozytywne; 2 rodzaje czynników
eliminuj
Ģ
cych zachowanie: brak wzmocnienia pozytywnego (wygaszanie), kara;
modelowanie
- uczenie si
ħ
poprzez obserwacj
ħ
modela.
6. Inteligencja:
definicja; rozkład inteligencji w populacji i dziedziczenie inteligencji (model regresji do
Ļ
redniej); poziomy inteligencji jako strategii przetwarzania informacji wg Gardnera
style poznawcze
– tempo poznawcze wg Kagana, zale
Ň
no
Ļę
i niezale
Ň
no
Ļę
od pola wg
Witkina, abstakcyjno
Ļę
i konkretno
Ļę
wg Goldsteina i Scheera; styl poznawczy a efektywno
Ļę
funkcjonowania zadaniowego
7. Osobowo
Ļę
:
definicja; pragmatyzm/pryncypializm – koncepcja Snydera, umiejscowienie poczucia kontroli
– koncepcja Rottera; ekstrawertyzm/introwertyzm - koncepcja Eysencka; Teoria Wielkiej
Pi
Ģ
tki
8. Temperament:
temperament a osobowo
Ļę
– ró
Ň
nice; poj
ħ
cie temperamentu „trudnego” wg Thomasa i Chess;
efektywno
Ļę
działania osób wysoko- i niskoreaktywnych w zale
Ň
no
Ļ
ci od poziomu
stymulacji
9. Psychologia ró
Ň
nic płciowych
hipotezy pojawiania si
ħ

Ň
nic płciowych – wpływ uwarunkowa
ı
biologicznych, procesów
socjalizacji i ró
Ň
nic mi
ħ
dzykulturowych
10. Emocje
definicja; fizjologia emocji: funkcje ciała migdałowatego; podstawowe emocje: zło
Ļę
,
szcz
ħĻ
cie, smutek, strach, wstyd – funkcje; wpływ emocji na procesy umysłowe; wpływ
emocji na działanie; automatyczna i podmiotowa regulacja emocji; poznawcza teoria
pobudzenia Lazarusa i Schachtera, agresja – przyczyny i sposoby hamowania
11. Stres
:
definicja, ogólny zespół adaptacyjny H. Selyego (stadia: reakcja alarmowa, stadium
odporno
Ļ
ci i wyczerpania);
poznawcze strategie modyfikowania stresu - zmiana oceny stresorów, restrukturyzacja
procesów poznawczych; wsparcie społeczne.
12. Motywacja:
poj
ħ
cie motywacji; funkcje motywacji; rodzaje motywacji: potrzeba afiliacji, motywy
egotystyczne, motywacja osi
Ģ
gni
ħę
; motywacja wewn
ħ
trzna i zewn
ħ
trzna; piramida potrzeb
Maslowa; style atrybucyjne – optymizm/ pesymizm, prawo Yerkesa - Dodsona
13. Techniki wpływu społecznego
reguła wzajemno
Ļ
ci, społeczny dowód słuszno
Ļ
ci, reguła lubienia i sympatii, niedost
ħ
pno
Ļę
,
zaanga
Ň
owanie i konsekwencja.
14. Czynnik biologiczny i społeczny w rozwoju poznawczym i osobowo
Ļ
ci
:
hipoteza progu, hipoteza interakcyjna; 3 rodzaje wpływów genotypu na
Ļ
rodowisko -
pasywny, "wywołanie", aktywny.
15. Rozwój wi
ħ
zi z drugim człowiekiem
:
poj
ħ
cie przywi
Ģ
zania; warunki kształtowania wi
ħ
zi, pozytywne konsekwencje przywi
Ģ
zania;
konsekwencje braku przywi
Ģ
zania, koncepcja przywi
Ģ
zania osób dorosłych Bartholomew;
etapy rozwoju moralnego człowieka wg Kohlberga.
16. Przebieg rozwoju poznawczego według Jeana Piageta
charakterystyka 4 stadiów rozwoju intelektualnego:
stadium sensoryczno-motoryczne (stało
Ļę
przedmiotu),
my
Ļ
lenie przedoperacyjne (egocentryzm, centracja, brak poj
ħę
stało
Ļ
ci),
operacje konkretne (zwi
Ģ
zek my
Ļ
lenia z rzeczywisto
Ļ
ci
Ģ
, poj
ħ
cia stało
Ļ
ci)
operacje formalne (my
Ļ
lenie hipotetyczno-dedukcyjne)
17. Koncepcja E. Eriksona
:
charakterystyka 8 faz rozwoju człowieka w ci
Ģ
gu
Ň
ycia; mo
Ň
liwe rozwi
Ģ
zania kryzysów w
kolejnych fazach rozwoju człowieka:
niemowl
ħ
ctwo: ufno
Ļę
- nieufno
Ļę
,
okres poniemowl
ħ
cy: autonomia - wstyd/zw
Ģ
tpienie,
wczesne dzieci
ı
stwo (wiek przedszkolny): inicjatywa - poczucie winy,
Ļ
rednie dzieci
ı
stwo (młodszy wiek szkolny): przedsi
ħ
biorczo
Ļę
- poczucie ni
Ň
szo
Ļ
ci,
dorastanie (adolescencja): to
Ň
samo
Ļę
- rozproszenie to
Ň
samo
Ļ
ci,
wczesna dorosło
Ļę
: intymno
Ļę
- izolacja,
dorosło
Ļę
(
Ļ
rednia dorosło
Ļę
): produktywno
Ļę
- stagnacja,
starzenie si
ħ
(pó
Ņ
na dorosło
Ļę
): integralno
Ļę
ego - rozpacz.
18. Zaburzenia zachowania:
charakterystyka omawianych zaburze
ı
, nie
Ļ
miało
Ļę
; zaburzenia l
ħ
kowe - nerwice (l
ħ
k,
egocentryzm, objawy psychosomatyczne, nerwicowe bł
ħ
dne koło); zaburzenia od
Ň
ywiania
(anoreksja, bulimia); depresja młodzie
ı
cza.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZagadnienia w chemii organicznej, Chemia, Organiczna, Chemia organicznaZagadnienia na finanse, GWSH, 2 sem, Podstawy finansów, Podstawy finansówZaliczka na poczet wynagrodzenia(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńzagadnienia na laborki z chemii, studia, semestr II, SEMESTR 2 PRZYDATNE (od Klaudii), Od Górskiego, II semestr, Chemia ogólna, Laboratoria, Chemia laborkiZagadnienia filozofii, FilozofiaZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZagadnienia mechanika gruntów, PODRECZNIKI, Mechanika gruntow i fundamentowanieZagadnienia akustyczne w projektowaniu, Nauka, Akustyka, Akustyka pomieszczeń, Akustyka budowlanaZagadnienia technologiczne i materiałowe w konstrukcjach sprężonych, Studia, Konstrukcje sprężonezad9, Informatyka, java
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szarlotka.pev.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com