Zagr Chemiczne-W domu, Ocena Ryzyka-mat. pomocnicze, Zagrożenia w pracy-PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE... LEKCJA 2 Temat: „Pamiętaj chemiku młody …” – czyli chemiczne zagrożenia zdrowia i życia Formy realizacji: • Œcie¿ka miêdzyprzedmiotowa – lekcja chemii. Cele szczegółowe: • uœwiadomienie uczniom, ¿e substancje chemiczne s¹ wszechobecne w naszym codziennym ¿yciu, • prezentacja substancji chemicznych znajduj¹cych siê w ka¿dym domu (proszki do prania, p³yny do zmywania, farby, kosmetyki, ¿ywnoœæ itp.), • uœwiadomienie uczniom szkodliwoœci substancji chemicznych, • kszta³towanie umiejêtnoœci rozpoznawania zagro¿eñ chemicznych, • prezentacja zagro¿eñ chemicznych (oparzenia, zatrucia itd.), • prezentacja sposobów udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach zagro¿enia chemicznego, • prezentacja sposobów oznaczania substancji chemicznych. Cele operacyjne: Po zakoñczeniu zajêæ uczeñ: • rozpoznaje w swoim otoczeniu substancje chemiczne, • potrafi nazwaæ szkodliwe substancje chemiczne, • wie, co to znaczy substancja: ¿r¹ca, truj¹ca, ³atwopalna, wybuchowa, rakotwórcza, szkodliwa, uczulaj¹ca, dra¿ni¹ca, • potrafi podaæ przyk³ady takich substancji, • wie, co to znaczy substancja niebezpieczna dla œrodowiska, • wie, w jaki sposób oznakowane s¹ te substancje, • wie, w jaki sposób powinny byæ transportowane takie substancje, • wie, jakie s¹ skutki kontaktu z tak¹ substancj¹, • wie, co nale¿y zrobiæ w przypadku kontaktu z tak¹ substancj¹. Metody nauczania: • problemowo-aktywizuj¹ca, • problemowa, • eksponuj¹ca. Pomoce dydaktyczne: • foliogramy nr 3-10 (plansze), • tabele, • opakowania po ¿ywnoœci, • opakowania po odkamieniaczach, p³ynach do zmywania, po wybielaczach, proszkach do prania, œrodkach dezynfekuj¹cych, • opakowania po farbach, klejach. Formy aktywizacji uczniów: • praca w grupach, • prezentacja. 116 MODUŁ III Spis foliogramów Nr Tytu³ 3. Jak postêpowaæ z substancjami truj¹cymi, szkodliwymi, dra¿ni¹cymi i uczulaj¹cymi oraz szkodliwymi dla œrodowiska? 4. Oznakowanie substancji niebezpiecznych. 5. Oznakowanie pojazdów przewo¿¹cych substancje niebezpieczne. 6. Dodatki do ¿ywnoœci. 7. Oznakowanie dodatków do ¿ywnoœci. 8. Chemia w kuchni. 9. Chemia w ³azience. 10. Chemia i remont. PLAN ZAJĘĆ ZE WSKAZÓWKAMI METODYCZNYMI L.p. Czynnoœci Czas 1. Czynnoœci organizacyjne, podzia³ uczniów na grupy (5 grup) 2 min. 2. Pogadanka, rozmowa z klas¹ – wprowadzenie nauczyciela (foliogramy nr 3-5) Nauczyciel: • informuje uczniów o zwi¹zkach niebezpiecznych, • wprowadza klasyfikacjê tych zwi¹zków, • podaje przyk³ady zwi¹zków niebezpiecznych, • prezentuje foliogramy z piktogramami oznaczaj¹cymi te substancje, • opisuje sposób transportowania zwi¹zków niebezpiecznych, • informuje o sposobach postêpowania z substancjami niebezpiecznymi. Uczeñ wype³nia kartê pracy nr 1 w trakcie pogadanki nauczyciela, wpisuje nazwê grupy zwi¹zków zgodnie z prezentowanymi przez nauczyciela piktogramami (foliogram nr 5), podaje przyk³ady i sposoby postêpowania z takimi substancjami. 10 min. 3. Prezentacja – chemia w ¿yciu codziennym (foliogramy nr 6-10) Nauczyciel prezentuje zwi¹zki chemiczne u¿ywane w domu: 1. Zwi¹zki chemiczne w produktach spo¿ywczych. 2. Inne zwi¹zki chemiczne u¿ywane w kuchni. 3. Zwi¹zki chemiczne u¿ywane w ³azience. 4. Zwi¹zki chemiczne u¿ywane przy remontach. Uczniowie wype³niaj¹ kartê pracy nr 2 (na schematycznym planie domu wpisuj¹ nazwy zwi¹zków u¿ywanych w poszczególnych pomieszczeniach) 10 min. 4. Zadanie w grupach. Nauczyciel rozdaje grupom zadania. Uczniowie wykonuj¹ w grupach (z pomoc¹ nauczyciela) zadania i przygotowuj¹ materia³y do prezentacji przed ca³¹ klas¹. 10 min. 5. Prezentacje grup Uczniowie prezentuj¹ najbardziej popularne zwi¹zki niebezpieczne, z którymi spotykaj¹ siê w domu, klasyfikuj¹, do jakiej grupy zwi¹zków niebezpiecznych one nale¿¹, oceniaj¹ szkodliwoœæ i sposób postêpowania z tymi substancjami. 10 min. 6. Zadanie pracy domowej dla grup. Prac¹ domow¹ jest wype³nienie kart pracy. Proszê zwróciæ uwagê, ¿e o niektórych zwi¹zkach nie ma mowy na lekcjach chemii w gimnazjum, jednak¿e, poniewa¿ czêœæ uczniów mo¿e skoñczyæ swoj¹ edukacjê na poziomie gimnazjum i ze wzglêdu na du¿¹ szkodliwoœæ tych¿e zwi¹zków (np. fenol, toluen, sk³adniki kosmetyków), informacja o tych zwi¹zkach powinna dotrzeæ do uczniów ju¿ na tym etapie edukacyjnym. Jest to praca domowa w grupach, wiêc uczniowie mog¹ w domu skorzystaæ z innych Ÿróde³ informacji ni¿ podrêczniki. 3 min. 117 ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE... MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA Chemia jest jedn¹ z nauk, która zanotowa³a w ostatnim wieku ogromny postêp. Nowoczesne technologie i spadek kosztów wytwarzania zwi¹zków chemicznych spowodowa³y, ¿e w naszym otoczeniu pojawi³o siê wiele takich, które, choæ s¹ potrzebne, nios¹ ze sob¹ bardzo niepo¿¹dane dla nas skutki. Niektóre substancje chemiczne maj¹ w³asnoœci ¿r¹ce, truj¹ce, s¹ ³atwopalne lub wrêcz wybuchowe. Niew³aœciwe obchodzenie siê z takimi substancjami mo¿e doprowadziæ do œmierci lub ciê¿kiego uszkodzenia cia³a. S¹ równie¿ inne substancje chemiczne, które mog¹ wywo³ywaæ uczulenia, dra¿niæ oczy lub skórê, sprzyjaæ takim chorobom jak rak, ograniczenie rozrodczoœci lub mutacje genowe. 1. Substancje chemiczne, substancje niebezpieczne. Niebezpiecznymi nazwano te substancje chemiczne, które w wyniku kontaktu z organizmem cz³owieka zagra¿aj¹ jego zdrowiu lub ¿yciu b¹dŸ dzia³aj¹ szkodliwie na œrodowisko. Niebezpieczne substancje chemiczne w zale¿noœci od rodzaju stwarzanych przez nie zagro¿eñ i w³aœciwoœci fizyko- chemicznych zosta³y przedstawione w poni¿szej tabeli: Klasa Charakterystyka Przyk³ady Piktogram Substancje o w³aœciwoœciach wybuchowych. Stwarzaj¹ mo¿liwoœæ wybuchu na skutek wstrz¹sów, uderzenia, tarcia lub zetkniêcia z powietrzem. Azotan (V) etylu; Azotan (V) celulozy (zaw. powy¿ej 12,6% N); Azydek o³owiu (II); Nadtlenek benzoilu; Piorunian rtêci (II) Substancje o w³aœciwoœciach utleniaj¹cych. Maj¹ w³aœciwoœci zapalne b¹dŸ mog¹ wywo³aæ po¿ar w zetkniêciu z materia³ami palnymi. Chromian (VI) potasu; Kwas azotowy (V); Manganian (VII) potasu; Nadtlenek wodoru; Tlenek chromu (VI) Substancje ³atwopalne. Nale¿¹ do nich gazy palne w normalnych warunkach temperatury i ciœnienia oraz ciecze o temperaturze zap³onu poni¿ej 0°C, temperaturze wrzenia nie przekraczaj¹cej 35°C. Alkany od C1 do C4; Chloroetan; Etyn; Tlenek wêgla; Wodór Substancje toksyczne. W wyniku spo¿ycia, wdychania lub kontaktu ze skór¹ dzia³aj¹ bardzo toksycznie b¹dŸ wywo³uj¹ bardzo powa¿ne nieodwracalne zmiany w stanie zdrowia. Kwas cyjanowodorowy i jego sole; Kwas fluorowodorowy; Fosfor bia³y. Wiêkszoœæ zwi¹zków rtêci (rozpuszczalnych w wodzie). Substancje: – szkodliwe – uczulaj¹ce – dra¿ni¹ce. Nale¿¹ do nich substancje dzia³aj¹ce szkodliwie na zdrowie cz³owieka, dzia³aj¹ce na uk³ad odd- echowy lub skórê, wywo³uj¹ce stan zapalny skóry, dzia³aj¹ dra¿ni¹co lub uszkadzaj¹ uk³ad oddechowy. Chlorek amonu; Jod; Manganian (VII) potasu; Kwas szczawiowy; Tlenek manganu (IV). Formaldehyd; Kobalt; Siarczek i tlenek kobaltu (II). Chlorek wapnia; Chromian (VI) potasu; Wêglan sodu. Substancje ¿r¹ce. S¹ to substancje, które w kontakcie ze skór¹ powoduj¹ jej oparzenia. Fosfor bia³y; Kwasy: azotowy (V); fluorowodorowy; siarkowy (VI); solny; Nadtlenek wodoru; Roztwór amoniaku; Sód; Wodorotlenek potasu i sodu. Substancje niebezpieczne dla œrodowiska. Naruszaj¹ równowagê biologiczn¹ œrodowiska. DDT; Pentachlorofenol; 2,4,5-trichlorofenol; Octan trifenylocyny. 118 MODUŁ III Substancje zakwalifikowane do jednej z tych klas mog¹ byæ sprzedawane i nabywane tylko wtedy, gdy maj¹ karty charak- terystyki, i gdy etykiety na ich opakowaniach zawieraj¹ oznakowania, na które sk³adaj¹ siê: • znak ostrzegawczy wraz z jego znaczeniem, • symbol ostrzegawczy, • wskazówki o rodzaju zagro¿enia, • wskazówki dotycz¹ce prawid³owego postêpowania. 2. Transport substancji niebezpiecznych Pojazdy samochodowe oraz wagony kolejowe przewo¿¹ce niebezpieczne substancje oznakowane s¹ prostok¹tnymi, pomarañczowymi tablicami z czarnym napisem cyfrowym (w postaci u³amka) - okreœlaj¹cym rodzaj substancji niebez- piecznej. Numer rozpoznawczy rodzaju niebezpieczeñstwa sk³ada siê z dwóch lub trzech cyfr. Pierwsza cyfra Druga i trzecia cyfra RODZAJ NIEBEZPIECZNEGO MATERIA£U RODZAJ NIEBEZPIECZEÑSTWA, STOPIEÑ ZAGRO¯ENIA 2 - gaz, 0 – brak dodatkowego zagro¿enia, 1 – wybuchowoœæ, 2 – zdolnoœæ wydzielania gazu, 3 – ³atwa zapalnoœæ, 5 – w³asnoœci utleniaj¹ce, 6 – toksycznoœæ, 8 – dzia³anie ¿r¹ce, 9 – niebezpieczeñstwo gwa³townej reakcji 3 - materia³ ciek³y zapalny, 4 - materia³ sta³y zapalny, 5 - materia³ utleniaj¹cy, 6 - materia³ ¿r¹cy. Podwójna cyfra oznacza intensywnoœæ g³ównego niebezpieczeñstwa, np. 66. X - oznacza absolutny zakaz kontaktu danego materia³u z wod¹. numer rozpoznawczy rodzaju niebezpieczeñstwa numer rozpoznawczy materia³u 3. Chemia w domu Dom kojarzy siê z ciep³em i bezpieczeñstwem. Jednak nawet w naszych domach czyha na nas „chemiczne” zagro¿enie. Szkodliwe substancje znajduj¹ siê w jedzeniu, napojach, proszkach do prania, p³ynach do mycia okien itp. Musimy mieæ œwiadomoœæ stosowania tych substancji i umiejêtnoœæ unikania tych naprawdê szkodliwych. Cytat z opakowania napoju ch³odz¹cego: S³odzony aspartamem i acesulfamem-k, C4. Sk³ad: ...aromat identyczny z naturalnym, guma arabska (...) regulator kwasowoœci (...) kwas askrobiowy, substancja klaruj¹ca, konserwowany chemicznie benzoesanem sodu. Napój zawiera fenyloalaninê, nie mo¿e byæ spo¿ywany przez ... 119 ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE... 3.1. Chemia spo¿ywcza Na opakowaniach produktów spo¿ywczych od pewnego czasu znajdujemy oznaczenia substancji rozpoczynaj¹ce siê liter¹ E z przypisan¹ jej liczb¹. Symbolem E, zgodnie z dostosowywaniem ustawodawstwa polskiego do norm europej- skich, oznacza siê dodatki do œrodków ¿ywnoœciowych. W Polsce stosowanie dodatków reguluje rozporz¹dzenie ministra zdrowia z 27 grudnia 2000 roku, które ustala miêdzy innymi wykaz substancji dodatkowych dozwolonych, dodawanych do œrodków spo¿ywczych i u¿ywek wg numerycznego systemu oznaczeñ Unii Europejskiej. Dodatków do ¿ywnoœci jest bardzo du¿o. Wykaz zawiera ok. 300 pozycji. Dzieli siê je na 24 grupy wed³ug funkcji, które pe³ni¹ – najwa¿niejsze z nich to: • barwniki; • aromaty; • substancje konserwuj¹ce; • przeciwutleniacze; • kwasy i regulatory kwasowoœci; • substancje stabilizuj¹ce i emulguj¹ce; • substancje zagêszczaj¹ce i ¿eluj¹ce; • substancje klaruj¹ce; • rozpuszczalniki ekstrakcyjne; • substancje wzmacniaj¹ce zapach i smak; • substancje wzbogacaj¹ce; • substancje do stosowania na powierzchniê; • substancje s³odz¹ce; • substancje spulchniaj¹ce. BARWNIKI: zwi¹zki chemiczne silnie absorbuj¹ce energiê promieniowania elektromagnetycznego, g³ównie w zakresie widzialnym i maj¹ce zdolnoœæ trwa³ego ³¹czenia siê z barwionym materia³em; s³u¿¹ do barwienia m.in. w³ókien, tworzyw sztucznych, skóry, papieru, ¿ywnoœci, np.: Symbol Nazwa polska Uwagi Stosowanie E150a Karmel napojom nadaje barwê brunatn¹, wypiekom – a¿ do czarnej podstawowy barwnik coca-coli i podobnych napojów, w du¿ych iloœciach w ka¿dym s³odkim cieœcie, dodatek do kawy Inka KONSERWANTY – substancje chemiczne przed³u¿aj¹ce wartoœæ konsumpcyjn¹ ¿ywnoœci przez zapobieganie zmianom wywo³ywanym przez czynniki biologiczne (drobnoustroje) i fizykochemiczne (utlenianie), np.: Symbol Nazwa polska Uwagi i stosowanie (w nawiasach przy nazwie œrodka spo¿ywczego podano dopuszczalne iloœci substancji konserwuj¹cej w mg/kg) E210 Kwas benzoesowy majonezy, marynaty, konserwy warzywne i owocowe, sa³atki, przetwory owocowe, pomidorowe, rybne, sosy warzywne (1000), margaryna, t³uszcze cukiernicze itp.(1000), napoje gazowane (300) E211 Benzoesan sodu E220 Dwutlenek siarki (bezwodnik kwasu siarkawego, SO 2 ) Siarczyn sodu powid³a, d¿emy, soki owocowe wysokos³odzone, koncentrat i przecier pomidorowy (125), ¿elatyna spo¿ywcza (750), wino i miody pitne (200), piwo (20), chrzan tarty i musztarda (250), suszone owoce – morele, gruszki i œliwki (2000) E221 E249 Azotyn potasu wêdzonki, peklowane wêdliny i peklowane konserwy miêsne sterylizowane i pasteryzowane (125, ³¹cznie azotany i azotyny), konserwy sterylizowane (20-wy¿sza temperatura obróbki) E250 Azotyn sodu 120
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady pisania pracy licencjackiej, Szkoła, Zasady pisania pracZagrożone gatunki zwierząt na świecie. Czerwona Księga Zwierząt [ilustr], Misz masz, Różne misz - maszZagadnienia produktywności regionalnego zróżnicowania nakładów pracy i kredytowania produkcji rolniczej w świetle Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa, STUDIA FiR UŁZadady układania terakoty, Bezpieczenstwo i Higiena Pracy, bhp instrukcje, różne, Instrukcje-Różne(1)Zastosowanie Excela w pracy analityka finansowego specjalisty ds controllingu i analityka sprzedazy zaexan, Księgarnia Biznes, Finansezawsze w zgodzie z sasiadami-ZASADY MATEMATYCZNE-MNOŻENIE I DZIELENIE(1), Materiały dla klas 1-3 NOWE!!!, Adaś i Jaś na matematycznej wyspie, klasa 3 karty pracyZasady higieny oraz zagrożenia epidemiologiczne w gabinecie kosmetycznym, technik usług kosmetycznych, higienaZanim wyjedziesz do pracy – angielski, Nauka j.angielskiegoZalacznik.do.35-2011, Bhp, Bhp stolarz ,pracownik biurowy, konflikty w pracy i inne praceZaklinaczka Duchów odc 17, Zaklinaczka duchów sezon 1
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkranzfafka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|