Zagr Chemiczne-W domu
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zagr Chemiczne-W domu, Ocena Ryzyka-mat. pomocnicze, Zagrożenia w pracy-PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE...
LEKCJA 2
Temat: „Pamiętaj chemiku młody …”
– czyli chemiczne zagrożenia zdrowia i życia
Formy realizacji:

Œcie¿ka miêdzyprzedmiotowa – lekcja chemii.
Cele szczegółowe:

uœwiadomienie uczniom, ¿e substancje chemiczne s¹ wszechobecne w naszym codziennym ¿yciu,

prezentacja substancji chemicznych znajduj¹cych siê w ka¿dym domu (proszki do prania, p³yny do zmywania,
farby, kosmetyki, ¿ywnoœæ itp.),

uœwiadomienie uczniom szkodliwoœci substancji chemicznych,

kszta³towanie umiejêtnoœci rozpoznawania zagro¿eñ chemicznych,

prezentacja zagro¿eñ chemicznych (oparzenia, zatrucia itd.),

prezentacja sposobów udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach zagro¿enia chemicznego,

prezentacja sposobów oznaczania substancji chemicznych.
Cele operacyjne:
Po zakoñczeniu zajêæ uczeñ:

rozpoznaje w swoim otoczeniu substancje chemiczne,

potrafi nazwaæ szkodliwe substancje chemiczne,

wie, co to znaczy substancja: ¿r¹ca, truj¹ca, ³atwopalna, wybuchowa, rakotwórcza, szkodliwa, uczulaj¹ca,
dra¿ni¹ca,

potrafi podaæ przyk³ady takich substancji,

wie, co to znaczy substancja niebezpieczna dla œrodowiska,

wie, w jaki sposób oznakowane s¹ te substancje,

wie, w jaki sposób powinny byæ transportowane takie substancje,

wie, jakie s¹ skutki kontaktu z tak¹ substancj¹,

wie, co nale¿y zrobiæ w przypadku kontaktu z tak¹ substancj¹.
Metody nauczania:

problemowo-aktywizuj¹ca,

problemowa,

eksponuj¹ca.
Pomoce dydaktyczne:

foliogramy nr 3-10 (plansze),

tabele,

opakowania po ¿ywnoœci,

opakowania po odkamieniaczach, p³ynach do zmywania, po wybielaczach, proszkach do prania, œrodkach
dezynfekuj¹cych,

opakowania po farbach, klejach.
Formy aktywizacji uczniów:

praca w grupach,

prezentacja.
116
MODUŁ III
Spis foliogramów
Nr Tytu³
3. Jak postêpowaæ z substancjami truj¹cymi, szkodliwymi, dra¿ni¹cymi i uczulaj¹cymi oraz szkodliwymi dla œrodowiska?
4. Oznakowanie substancji niebezpiecznych.
5. Oznakowanie pojazdów przewo¿¹cych substancje niebezpieczne.
6. Dodatki do ¿ywnoœci.
7. Oznakowanie dodatków do ¿ywnoœci.
8. Chemia w kuchni.
9. Chemia w ³azience.
10. Chemia i remont.
PLAN ZAJĘĆ ZE WSKAZÓWKAMI METODYCZNYMI
L.p.
Czynnoœci
Czas
1.
Czynnoœci organizacyjne, podzia³ uczniów na grupy (5 grup)
2 min.
2.
Pogadanka, rozmowa z klas¹ – wprowadzenie nauczyciela
(foliogramy nr 3-5)
Nauczyciel:

informuje uczniów o zwi¹zkach niebezpiecznych,

wprowadza klasyfikacjê tych zwi¹zków,

podaje przyk³ady zwi¹zków niebezpiecznych,

prezentuje foliogramy z piktogramami oznaczaj¹cymi te substancje,

opisuje sposób transportowania zwi¹zków niebezpiecznych,

informuje o sposobach postêpowania z substancjami niebezpiecznymi.
Uczeñ wype³nia kartê pracy nr 1 w trakcie pogadanki nauczyciela, wpisuje nazwê
grupy zwi¹zków zgodnie z prezentowanymi przez nauczyciela piktogramami
(foliogram nr 5), podaje przyk³ady i sposoby postêpowania z takimi substancjami.
10 min.
3.
Prezentacja – chemia w ¿yciu codziennym
(foliogramy nr 6-10)
Nauczyciel prezentuje zwi¹zki chemiczne u¿ywane w domu:
1. Zwi¹zki chemiczne w produktach spo¿ywczych.
2. Inne zwi¹zki chemiczne u¿ywane w kuchni.
3. Zwi¹zki chemiczne u¿ywane w ³azience.
4. Zwi¹zki chemiczne u¿ywane przy remontach.
Uczniowie wype³niaj¹ kartê pracy nr 2 (na schematycznym planie domu wpisuj¹
nazwy zwi¹zków u¿ywanych w poszczególnych pomieszczeniach)
10 min.
4.
Zadanie w grupach.
Nauczyciel rozdaje grupom zadania. Uczniowie wykonuj¹ w grupach (z pomoc¹
nauczyciela) zadania i przygotowuj¹ materia³y do prezentacji przed ca³¹ klas¹.
10 min.
5.
Prezentacje grup
Uczniowie prezentuj¹ najbardziej popularne zwi¹zki niebezpieczne, z którymi
spotykaj¹ siê w domu, klasyfikuj¹, do jakiej grupy zwi¹zków niebezpiecznych
one nale¿¹, oceniaj¹ szkodliwoœæ i sposób postêpowania z tymi substancjami.
10 min.
6. Zadanie pracy domowej dla grup.
Prac¹ domow¹ jest wype³nienie kart pracy. Proszê zwróciæ uwagê, ¿e o niektórych
zwi¹zkach nie ma mowy na lekcjach chemii w gimnazjum, jednak¿e, poniewa¿ czêœæ
uczniów mo¿e skoñczyæ swoj¹ edukacjê na poziomie gimnazjum i ze wzglêdu na du¿¹
szkodliwoœæ tych¿e zwi¹zków (np. fenol, toluen, sk³adniki kosmetyków), informacja
o tych zwi¹zkach powinna dotrzeæ do uczniów ju¿ na tym etapie edukacyjnym.
Jest to praca domowa w grupach, wiêc uczniowie mog¹ w domu skorzystaæ
z innych Ÿróde³ informacji ni¿ podrêczniki.
3 min.
117
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE...
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
Chemia jest jedn¹ z nauk, która zanotowa³a w ostatnim wieku ogromny postêp. Nowoczesne technologie i spadek
kosztów wytwarzania zwi¹zków chemicznych spowodowa³y, ¿e w naszym otoczeniu pojawi³o siê wiele takich, które, choæ
s¹ potrzebne, nios¹ ze sob¹ bardzo niepo¿¹dane dla nas skutki. Niektóre substancje chemiczne maj¹ w³asnoœci ¿r¹ce,
truj¹ce, s¹ ³atwopalne lub wrêcz wybuchowe. Niew³aœciwe obchodzenie siê z takimi substancjami mo¿e doprowadziæ
do œmierci lub ciê¿kiego uszkodzenia cia³a. S¹ równie¿ inne substancje chemiczne, które mog¹ wywo³ywaæ uczulenia,
dra¿niæ oczy lub skórê, sprzyjaæ takim chorobom jak rak, ograniczenie rozrodczoœci lub mutacje genowe.
1. Substancje chemiczne, substancje niebezpieczne.
Niebezpiecznymi nazwano te substancje chemiczne, które w wyniku kontaktu z organizmem cz³owieka zagra¿aj¹
jego zdrowiu lub ¿yciu b¹dŸ dzia³aj¹ szkodliwie na œrodowisko.
Niebezpieczne substancje chemiczne w zale¿noœci od rodzaju stwarzanych przez nie zagro¿eñ i w³aœciwoœci fizyko-
chemicznych zosta³y przedstawione w poni¿szej tabeli:
Klasa
Charakterystyka
Przyk³ady
Piktogram
Substancje
o w³aœciwoœciach
wybuchowych.
Stwarzaj¹ mo¿liwoœæ wybuchu
na skutek wstrz¹sów, uderzenia,
tarcia lub zetkniêcia z powietrzem.
Azotan (V) etylu;
Azotan (V) celulozy (zaw. powy¿ej 12,6% N);
Azydek o³owiu (II); Nadtlenek benzoilu;
Piorunian rtêci (II)
Substancje
o w³aœciwoœciach
utleniaj¹cych.
Maj¹ w³aœciwoœci zapalne b¹dŸ
mog¹ wywo³aæ po¿ar w zetkniêciu
z materia³ami palnymi.
Chromian (VI) potasu; Kwas azotowy (V);
Manganian (VII) potasu; Nadtlenek wodoru;
Tlenek chromu (VI)
Substancje
³atwopalne.
Nale¿¹ do nich gazy palne
w normalnych warunkach
temperatury i ciœnienia oraz ciecze
o temperaturze zap³onu poni¿ej
0°C, temperaturze wrzenia nie
przekraczaj¹cej 35°C.
Alkany od C1 do C4;
Chloroetan;
Etyn;
Tlenek wêgla;
Wodór
Substancje
toksyczne.
W wyniku spo¿ycia, wdychania
lub kontaktu ze skór¹ dzia³aj¹
bardzo toksycznie b¹dŸ wywo³uj¹
bardzo powa¿ne nieodwracalne
zmiany w stanie zdrowia.
Kwas cyjanowodorowy i jego sole;
Kwas fluorowodorowy;
Fosfor bia³y.
Wiêkszoœæ zwi¹zków rtêci
(rozpuszczalnych w wodzie).
Substancje:
– szkodliwe
– uczulaj¹ce
– dra¿ni¹ce.
Nale¿¹ do nich substancje
dzia³aj¹ce szkodliwie na zdrowie
cz³owieka, dzia³aj¹ce na uk³ad odd-
echowy lub skórê, wywo³uj¹ce stan
zapalny skóry, dzia³aj¹ dra¿ni¹co
lub uszkadzaj¹ uk³ad oddechowy.
Chlorek amonu; Jod; Manganian (VII)
potasu; Kwas szczawiowy;
Tlenek manganu (IV). Formaldehyd;
Kobalt; Siarczek i tlenek kobaltu (II).
Chlorek wapnia; Chromian (VI) potasu;
Wêglan sodu.
Substancje
¿r¹ce.
S¹ to substancje, które
w kontakcie ze skór¹ powoduj¹ jej
oparzenia.
Fosfor bia³y; Kwasy: azotowy (V);
fluorowodorowy; siarkowy (VI); solny;
Nadtlenek wodoru; Roztwór amoniaku;
Sód; Wodorotlenek potasu i sodu.
Substancje
niebezpieczne
dla œrodowiska.
Naruszaj¹ równowagê biologiczn¹
œrodowiska.
DDT; Pentachlorofenol;
2,4,5-trichlorofenol;
Octan trifenylocyny.
118
MODUŁ III
Substancje zakwalifikowane do jednej z tych klas mog¹ byæ sprzedawane i nabywane tylko wtedy, gdy maj¹ karty charak-
terystyki, i gdy etykiety na ich opakowaniach zawieraj¹ oznakowania, na które sk³adaj¹ siê:

znak ostrzegawczy wraz z jego znaczeniem,

symbol ostrzegawczy,

wskazówki o rodzaju zagro¿enia,

wskazówki dotycz¹ce prawid³owego postêpowania.
2. Transport substancji niebezpiecznych
Pojazdy samochodowe oraz wagony kolejowe przewo¿¹ce niebezpieczne substancje oznakowane s¹ prostok¹tnymi,
pomarañczowymi tablicami z czarnym napisem cyfrowym (w postaci u³amka) - okreœlaj¹cym rodzaj substancji niebez-
piecznej.
Numer rozpoznawczy rodzaju niebezpieczeñstwa sk³ada siê z dwóch lub trzech cyfr.
Pierwsza cyfra
Druga i trzecia cyfra
RODZAJ NIEBEZPIECZNEGO MATERIA£U
RODZAJ NIEBEZPIECZEÑSTWA,
STOPIEÑ ZAGRO¯ENIA
2 - gaz,
0 – brak dodatkowego zagro¿enia,
1 – wybuchowoœæ,
2 – zdolnoœæ wydzielania gazu,
3 – ³atwa zapalnoœæ,
5 – w³asnoœci utleniaj¹ce,
6 – toksycznoœæ,
8 – dzia³anie ¿r¹ce,
9 – niebezpieczeñstwo gwa³townej
reakcji
3 - materia³ ciek³y zapalny,
4 - materia³ sta³y zapalny,
5 - materia³ utleniaj¹cy,
6 - materia³ ¿r¹cy.
Podwójna cyfra oznacza intensywnoœæ g³ównego niebezpieczeñstwa, np. 66.
X - oznacza absolutny zakaz kontaktu danego materia³u z wod¹.
numer rozpoznawczy
rodzaju niebezpieczeñstwa
numer rozpoznawczy
materia³u
3. Chemia w domu
Dom kojarzy siê z ciep³em i bezpieczeñstwem. Jednak nawet w naszych domach czyha na nas „chemiczne”
zagro¿enie. Szkodliwe substancje znajduj¹ siê w jedzeniu, napojach, proszkach do prania, p³ynach do mycia okien itp.
Musimy mieæ œwiadomoœæ stosowania tych substancji i umiejêtnoœæ unikania tych naprawdê szkodliwych.
Cytat z opakowania napoju ch³odz¹cego:
S³odzony aspartamem i acesulfamem-k, C4. Sk³ad: ...aromat identyczny z naturalnym, guma arabska (...)
regulator kwasowoœci (...) kwas askrobiowy, substancja klaruj¹ca, konserwowany chemicznie benzoesanem
sodu. Napój zawiera fenyloalaninê, nie mo¿e byæ spo¿ywany przez ...
119
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE...
3.1. Chemia spo¿ywcza
Na opakowaniach produktów spo¿ywczych od pewnego czasu znajdujemy oznaczenia substancji rozpoczynaj¹ce siê
liter¹ E z przypisan¹ jej liczb¹. Symbolem E, zgodnie z dostosowywaniem ustawodawstwa polskiego do norm europej-
skich, oznacza siê dodatki do œrodków ¿ywnoœciowych.
W Polsce stosowanie dodatków reguluje rozporz¹dzenie ministra zdrowia z 27 grudnia 2000 roku, które ustala
miêdzy innymi wykaz substancji dodatkowych dozwolonych, dodawanych do œrodków spo¿ywczych i u¿ywek wg
numerycznego systemu oznaczeñ Unii Europejskiej. Dodatków do ¿ywnoœci jest bardzo du¿o. Wykaz zawiera ok. 300
pozycji. Dzieli siê je na 24 grupy wed³ug funkcji, które pe³ni¹ – najwa¿niejsze z nich to:

barwniki;

aromaty;

substancje konserwuj¹ce;

przeciwutleniacze;

kwasy i regulatory kwasowoœci;

substancje stabilizuj¹ce i emulguj¹ce;

substancje zagêszczaj¹ce i ¿eluj¹ce;

substancje klaruj¹ce;

rozpuszczalniki ekstrakcyjne;

substancje wzmacniaj¹ce zapach i smak;

substancje wzbogacaj¹ce;

substancje do stosowania na powierzchniê;

substancje s³odz¹ce;

substancje spulchniaj¹ce.
BARWNIKI:
zwi¹zki chemiczne silnie absorbuj¹ce energiê promieniowania elektromagnetycznego, g³ównie w zakresie
widzialnym i maj¹ce zdolnoœæ trwa³ego ³¹czenia siê z barwionym materia³em; s³u¿¹ do barwienia m.in. w³ókien, tworzyw
sztucznych, skóry, papieru, ¿ywnoœci, np.:
Symbol
Nazwa polska
Uwagi
Stosowanie
E150a
Karmel
napojom nadaje barwê
brunatn¹,
wypiekom – a¿ do czarnej
podstawowy barwnik coca-coli i podobnych
napojów, w du¿ych iloœciach w ka¿dym
s³odkim cieœcie, dodatek do kawy Inka
KONSERWANTY
– substancje chemiczne przed³u¿aj¹ce wartoœæ konsumpcyjn¹ ¿ywnoœci przez zapobieganie zmianom
wywo³ywanym przez czynniki biologiczne (drobnoustroje) i fizykochemiczne (utlenianie), np.:
Symbol
Nazwa polska
Uwagi i stosowanie
(w nawiasach przy nazwie
œrodka spo¿ywczego podano
dopuszczalne iloœci substancji konserwuj¹cej w mg/kg)
E210
Kwas benzoesowy
majonezy, marynaty, konserwy warzywne i owocowe, sa³atki,
przetwory owocowe, pomidorowe, rybne, sosy warzywne (1000),
margaryna, t³uszcze cukiernicze itp.(1000), napoje gazowane (300)
E211
Benzoesan sodu
E220
Dwutlenek siarki
(bezwodnik kwasu
siarkawego, SO
2
)
Siarczyn sodu
powid³a, d¿emy, soki owocowe wysokos³odzone, koncentrat i przecier
pomidorowy (125), ¿elatyna spo¿ywcza (750), wino i miody pitne
(200), piwo (20), chrzan tarty i musztarda (250), suszone owoce –
morele, gruszki i œliwki (2000)
E221
E249
Azotyn potasu
wêdzonki, peklowane wêdliny i peklowane konserwy miêsne
sterylizowane i pasteryzowane (125, ³¹cznie azotany i azotyny),
konserwy sterylizowane (20-wy¿sza temperatura obróbki)
E250
Azotyn sodu
120
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZasady pisania pracy licencjackiej, Szkoła, Zasady pisania pracZagrożone gatunki zwierząt na świecie. Czerwona Księga Zwierząt [ilustr], Misz masz, Różne misz - maszZagadnienia produktywności regionalnego zróżnicowania nakładów pracy i kredytowania produkcji rolniczej w świetle Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa, STUDIA FiR UŁZadady układania terakoty, Bezpieczenstwo i Higiena Pracy, bhp instrukcje, różne, Instrukcje-Różne(1)Zastosowanie Excela w pracy analityka finansowego specjalisty ds controllingu i analityka sprzedazy zaexan, Księgarnia Biznes, Finansezawsze w zgodzie z sasiadami-ZASADY MATEMATYCZNE-MNOŻENIE I DZIELENIE(1), Materiały dla klas 1-3 NOWE!!!, Adaś i Jaś na matematycznej wyspie, klasa 3 karty pracyZasady higieny oraz zagrożenia epidemiologiczne w gabinecie kosmetycznym, technik usług kosmetycznych, higienaZanim wyjedziesz do pracy – angielski, Nauka j.angielskiegoZalacznik.do.35-2011, Bhp, Bhp stolarz ,pracownik biurowy, konflikty w pracy i inne praceZaklinaczka Duchów odc 17, Zaklinaczka duchów sezon 1
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kranzfafka.pev.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com