Zagr Wibracje w transporcie, Ocena Ryzyka-mat. pomocnicze, Zagrożenia w pracy-PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ] eru • temat numeru • temat numeru • temat numeru temat numeru • • temat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru • t t emat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru Narażenia na drgania ogólne i miejscowe w transporcie Oto przykładowe wartości narażeń na drgania, z jakimi można się spotkać, podróżując po drogach publicznych samochodami osobowymi, odniesione do granic szkodliwości i uciążliwości. Grzegorz Dahlke Politechnika Poznańska, Instytut Inżynierii Zarządzania, Zakład Ergonomii i Inżynierii Jakości go rodzaju środków transportu jesteśmy nara- żeni na różnego rodzaju czynniki fizyczne. Należą do nich między innymi hałas i drgania. stosowanego do tej pory. W miejsce obliczanej wartości sumy wektorowej wprowadzone zostało tzw. dominujące ważone przyspieszenie drgań – największa wartość ważonego przyspieszenia drgań wybierana spośród trzech składowych kie- runkowych przyspieszeń, a więc w rzeczywistości jedna składowa kierunkowa (1). Drgania mechaniczne są silnym stresem, któ- ry wpływa równocześnie na wszystkie narządy człowieka. Pobudzają mechanoreceptory skóry i innych tkanek, powodując odruchowe reakcje całego organizmu. Wywołują zaburzenia w ukła- dach: kostno-stawowym, mięśniowym, krążenia oraz nerwowym. Wpływają więc na dolegliwości całego narządu ruchu, stanowiąc między innymi jeden z ergonomicznych czynników ryzyka wy- stąpienia dolegliwości mięśniowo-szkieletowych (MSD’s). W Dz.U. nr 212 z 28 października 2005 r., poz. 1769, podano wartości dopuszczalne dla ekspozycji na drgania mechaniczne (tab. 1). W Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z naraże- niem na hałas lub drgania mechaniczne podano, w przypadku wibracji wartości progów działania, tzn. wartości wielkości charakteryzujących hałas i drgania mechaniczne w środowisku pracy (bez uwzględniania skutków stosowania środków K LASYFIKACJA DRGAŃ ODDZIAŁUJĄCYCH NA CZŁOWIEKA Według Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne (Dz.U. nr 157 z dnia 19 sierpnia 2005 r., poz. 1318) drgania mechaniczne to drgania lub wstrząsy przekazywane do organizmu człowieka przez części ciała mające bezpośredni kontakt z drgającym obiektem. Wyodrębnione jako czynnik szkodliwy dla zdrowia w środowisku pracy występują w postaci drgań miejscowych albo drgań ogólnych. Dzielimy je na: • drgania miejscowe – drgania mechaniczne działające na organizm człowieka i przenoszone bezpośrednio przez kończyny górne, • drgania ogólne – drgania mechaniczne o ogól- nym działaniu na organizm człowieka, przeka- zywane do organizmu jako całości przez stopy lub części tułowia, w szczególności miednicę lub plecy. Zgodnie z nowymi przepisami sposób oceny drgań działających ogólnie znacznie różni się od Rodzaj drgań Wartość ekspozycji dziennej nie może przekraczać Wartość ekspozycji trwającej 30 minut i krócej nie może przekraczać Drgania działające na organizm człowieka przez kończyny górne 2,8 m/s 2 11,2 m/s 2 Drgania o ogólnym działaniu na organizm człowieka 0,8 m/s 2 3,2 m/s 2 Tab. 1. Wartości dopuszczalne dla ekspozycji na drgania mechaniczne (źródło: Dz.U. nr 212 z 28 października 2005 r., poz. 1769) Dopu szczalne wartości amplitud przyspieszeń drgań pionowych [m/s 2 ] Częstotliwości środkowe [Hz] Czas oddziaływania w minutach 1 16 25 60 150 240 480 960 1440 od 4 do 8 2,8 2,12 1,8 1,18 0,71 0,53 0,315 0,212 0,14 Tab. 2. Dopuszczalne wartości amplitud przyspieszeń drgań pionowych (źródło: ISO 2631 – części od 1 do 5) (3) 72 Promotor 5/08 temat numeru • P odczas przemieszczania się za pomocą różne- eru • temat numeru • temat numeru • temat numeru temat numeru • • temat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru • t t emat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru ochrony indywidualnej). W przypadku drgań me- chanicznych, jeżeli występują w postaci drgań miejscowych: dla ekspozycji dziennej wyrażonej w postaci równoważnej energetycznie dla 8 godzin działania sumy wektorowej skutecznych, ważonych częstotliwościowo przyspieszeń drgań, wyznaczo- nych dla trzech składowych kierunkowych (a hwx , a hwy , a hwz ) – wartość progu działania wynosi 2,5 m/s 2 . Jeśli występują w postaci drgań ogólnych: dla ekspozycji dziennej wyrażonej w postaci równoważ- nego energetycznie dla 8 godzin działania skutecz- nego, ważonego częstotliwościowo przyspieszenia drgań, dominującego wśród przyspieszeń drgań, wyznaczonych dla trzech składowych kierunkowych z uwzględnieniem właściwych współczynników (1,4a wx , 1,4a wy , a wz ) – wartość progu działania wynosi 0,5 m/s 2 . Podsumowując prezentowane wyniki, można określić, że na wartości zmierzone wpływ miały tak- że, poza jakością drogi, prędkość i stan techniczny pojazdu. Piśmiennictwo 1.KowalskiP.: Pomiar i ocena drgań mechanicznych w środowisku pracy według nowych przepisów prawnych . „Bezpieczeństwo pracy”, nr 9, 2006. 2.Czajka J.H.: Pomiary drgań i hałasu na stanowi- skach pracy w transporcie . Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000. 3.Engel Z.: Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem . PWN, Warszawa 2001. 4.Horst W.: Ryzyko zawodowe. Ergonomiczne czyn- niki ryzyka . Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004. 5.ISO2631-1:1997 Mechanical vibration and shock – Evaluation of human exposure to whole-body vibration – Part 1: General requirements. 6.ISO2631-2:2003 Mechanical vibration and shock – Evaluation of human exposure to whole-body vibration – Part 2: Vibration in buildings (1 Hz to 80 Hz). 7. ISO2631-4:2001 Mechanical vibration and shock – Evaluation of human exposure to whole-body vibration – Part 4: Guidelines for the evaluation of the effects of vibration and rotational motion on passenger and crew comfort in fixed-guideway transport systems. 8. ISO2631-5:2004 Mechanical vibration and shock – Evaluation of human exposure to whole-body vi- bration – Part 5: Method for evaluation of vibration containing multiple shocks. 9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i hi- gieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne (Dz.U. nr 157 z dnia 19 sierpnia 2005 r., poz. 1318). 10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 października 2005 r. zmieniające roz- porządzenie w sprawie najwyższych dopuszczal- nych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 212 z dnia 28 października 2005 r., poz. 1769). 11. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodli- wych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 217 z dnia 18 grudnia 2002 r., poz. 1833). 12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrud- niania przy niektórych z tych prac (Dz.U. nr 136 z dnia 25 lipca 2005 r., poz. 1145). 13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu prac wzbronionych kobietom (Dz.U. nr 127 z dnia 10 sierpnia 2002 r., poz. 1092). P RZYKŁAD PRAKTYCZNY NARAŻEŃ NA DRGANIA W POJAZDACH Badania narażeń na drgania ogólne i miejscowe przeprowadzono w samochodzie osobowym oraz autobusie miejskim. Uwzględniono następujące warunki: • badania w samochodzie osobowym: – narażenie na drgania ogólne (trasa o długości około 46 km; droga drugorzędna): prędkość: do 90 km/h, – narażenie na drgania miejscowe (trasa o dłu- gości około 2 x 6 km; droga drugorzędna): pomiar 1. – prędkość: 70 km/h; pomiar 2. – prędkość: 90 km/h. • badania w autobusie miejskim (trasa o długości około 2 x 6 km; droga drugorzędna): – narażenie na drgania ogólne – prędkość: 70 km/h, – narażenie na drgania miejscowe – prędkość: 70 km/h. Do pomiarów zastosowano czterokanałowy mier- nik poziomu dźwięku i drgań SVAN 948. W NIOSKI Analizując wyniki badań, można zaobserwować, że w badanych pojazdach nie zostały przekroczone wartości dopuszczalne określające warunki szko- dliwości drgań ogólnych i miejscowych. Porównując jednak wyniki z wartościami w tab. 2 (str. 72), można zauważyć, że przy narażeniu powyżej 4 godzin przekroczone zostaną zalecenia dotyczą- ce uciążliwości dla drgań ogólnych dla autobusu. W zestawieni wyników dla samochodów osobowych widoczne są duże różnice dla drgań miejscowych (przy prędkości 70 km/h i 90 km/h) w porów- naniu z takim samym narażeniem w autobusie (prędkość: 70 km/h). Spowodowane one zostały złym stanem technicznym zawieszenia przedniego samochodu osobowego. 74 Promotor 5/08 temat numeru •
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady pisania pracy licencjackiej, Szkoła, Zasady pisania pracZagrożone gatunki zwierząt na świecie. Czerwona Księga Zwierząt [ilustr], Misz masz, Różne misz - maszZagadnienia produktywności regionalnego zróżnicowania nakładów pracy i kredytowania produkcji rolniczej w świetle Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa, STUDIA FiR UŁZadady układania terakoty, Bezpieczenstwo i Higiena Pracy, bhp instrukcje, różne, Instrukcje-Różne(1)Zastosowanie Excela w pracy analityka finansowego specjalisty ds controllingu i analityka sprzedazy zaexan, Księgarnia Biznes, Finansezawsze w zgodzie z sasiadami-ZASADY MATEMATYCZNE-MNOŻENIE I DZIELENIE(1), Materiały dla klas 1-3 NOWE!!!, Adaś i Jaś na matematycznej wyspie, klasa 3 karty pracyZasady higieny oraz zagrożenia epidemiologiczne w gabinecie kosmetycznym, technik usług kosmetycznych, higienaZanim wyjedziesz do pracy – angielski, Nauka j.angielskiegoZalacznik.do.35-2011, Bhp, Bhp stolarz ,pracownik biurowy, konflikty w pracy i inne praceZadania 6, Prywatne, FiR WSB sem. 3, Statystyka
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|