Założenia programowe - cel szkolenia, KWP C, Szkolenia instruktorów
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->1.Założeniaprogramowe i cel szkoleniaSzkolenie realizowane jest w ramach projektuWzrostkompetencji kadry ośrodkówszkolenia kierowców.Celami szczegółowymi są:1. Wzrost poziomu wiedzy o przepisach dotyczących pracy instruktora, zmianach wprzepisach ruchu i transportu drogowego, procedurach administracyjnych, nowoczesnychśrodkach dydaktycznych.2. Wzrost kwalifikacji w zakresiekształcenia dorosłych, stosowania nowych narzędziedukacyjnych,techniki prowadzenia pojazdów.3. Wzrostumiejętności wzakresierozwiązywania sytuacji konfliktowych,empatii,asertywności, wsparcie dla kobiet instruktorów (wyrównanie szans, zwiększeniekonkurencyjności na rynku pracy).Uczestnikami szkolenia sa:5000 osób z terenu całej Polski, w tym 1000 kobiet (20%); samozatrudnieni –1750,zatrudnieni w mikro– 2000, w małych i średnich przedsiębiorstw- 1250. Ponad 75%uczestników będą stanowili mali i mikroprzedsiębiorcy lub ich pracownicy, ponad 50%uczestników będzie w wieku powyżej 45 lat.Szkoleniezakłada osiągnięcie następującychrezultatówmiękkich:a) wzrost kwalifikacji w zakresiepracy z kandydatem na kierowcę,samodoskonaleniazawodowego, w tym wykorzystywania nowoczesnej techniki prowadzenia pojazdów,korzystania z technologii teleinformatycznych, AV itp.,b) wzrost umiejętności pracy z osobami dorosłymi, korzystania ze źródeł prawa,rozwiązywania sytuacji konfliktowych (empatia, asertywność),zdobywania informacjiniezbędnych w pracy zawodowej, prowadzenia dokumentacji związanej z pracą instruktoraoraz działalnościąOSK,c) wzrost poziomu wiedzy w zakresieprzepisówdot. pracy instruktora, zmian w przepisachruchu i transportu drogowego, procedur administracyjnych,nowoczesnych środkachdydaktycznych,d) wzrost zdolności motywacyjnych i wiarywe własne możliwości,podniesienie poziomusamooceny, przełamanieniechęci do pracyipoczucia bezradności,e) wyrównanie szans zawodowych kobiet w sektorze szkolenia kierowcówpoprzez wzrostasertywności u kobiet, zwiększenie odporności na sytuacje konfliktowe, obciążenia i stres,podniesienie poziomu własnej samooceny, poprawę umiejętności w korzystaniu ze środkówtechnicznychwspomagających nauczanie.Program szkoleniauwzględnia:1) badania ankietowe instruktorównauki jazdy przeprowadzonew ramach 14 konferencjimetodycznych„Społeczna misja instruktora nauki jazdy”wskazującena główneproblemy wpracy instruktorów,tj.:-niejasne i często zmieniające się przepisy-uciążliwości administracyjne1-kłopoty z organizacją pracy- rentownośći konkurencyjność.2)analizępotrzeb szkoleniowych grupy docelowej,z której wynika oczekiwana przezuczestników tematyka szkoleń:- przepisy, dokumentacja, prawai obowiązkówinstruktora- zmiany w przepisach ruchu i transportu drogowego-sposoby rozwiązywania sytuacjikonfliktowych,panowanie nad stresem, asertywność,przeciwdziałanie wypaleniuzawodowemu- elementy pedagogiki i metodyki prowadzeniazajęć z dorosłymi-relatywnie mały udział kobiet w kadrze szkolącej,3)Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „GAMBIT 2005”,4) rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami.Wartością dodaną szkolenia ma być:-poprawa konkurencyjności osób uczestniczących w projekcie oraz szkół jazdy na krajowymi europejskim rynku szkolenia kierowców-zwiększenie efektywności OSK pod względem wyników gospodarczych i wynikówdydaktycznych-poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego-przeprowadzenie przez ITS badań naukowych dla potrzeb całej branży-przygotowanie uczestników projektu do uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowychinstruktora nauki jazdy w ramach polskiego systemu akredytacji-promowanie zasady równych szans kobiet i mężczyzn.2. Metodyka2.1. Wskazówkiogólne.W celu wzmocnienia efektywności szkolenia problematyka będzie omawiana w sposóbholistyczny uwzględniającyzależności między tematami. Ćwiczenia i dyskusje grupowezostały opracowane w sposób całościowy, obejmujący wiele zagadnień jednocześnie. Pozwolito uczestnikom na lepsze zrozumienie funkcjonowania w zawodzie wykładowcy i instruktoranauki jazdy,które nie może być rozpatrywane przez pryzmat oddzielnych czynników. Dziękitemu uczestnicy będą mogli spojrzeć na całokształt problemów, z którymi spotykają się wżyciu, a przez to na własną efektywność zawodową.Nomenklatura tematyczna przedstawianajest w szkoleniu w sposób odbiegający od ujęciaencyklopedycznego. Pozwoli to na uniknięcie uczenia się hasłowego na rzecz dokonywaniamerytorycznej analizy treści przedstawianej podczas szkolenia. Systematyzacja hasełszkoleniowych nastąpi dopiero w końcowej fazie szkolenia, czemu służyć będą słownikitematyczne nomenklatury szkoleniowej opracowane oddzielnie dla każdego z modułówszkoleniowych.2Cykl szkoleniowy „szkolenie stacjonarne –e-learning–szkolenie stacjonarne” zakłada naukęmetodą asynchroniczną połączoną z szerokim dostępem do baz danych.Samodzielna naukaprowadzona w trybie asynchronicznymmoże być połączona ze sprawdzianami lubdyskusjami odbywanymi w trybie synchronicznym.Przyjęta metoda szkoleń stacjonarnych i szkolenia e-learningowegoma sama w sobie walordydaktyczny wobec uczestników.Aby program był zrealizowany we wszystkich grupach wg tej samej metody i w takim samymnatężeniu merytorycznym wszyscy wykładowcy otrzymają scenariusze zajęć, minutowy planrealizacji oraz prezentacjęPPT. Wykładowco otrzymają wsparcie ze strony ekspertów, którzybędą mogli wesprzeć proces szkolenia udzielając wykładowcom wskazówek merytorycznychi metodycznych2.2. Teka L-instruktor.plRealizacja programu szkolenia wsparta jest samokształceniem. Służą temu materiałyszkoleniowe „Teka L-instruktor.pl”, które otrzyma każdy uczestnik. Są to:a) Skrypt Dzień 1zawierający plan i tematykę szkolenia, aktywne notatki, opis poradników, wzorydokumentów, projekt ustawy o kierującychb) Przewodnik metodyczny e-learninguzawierający tematykę i zasady szkolenia, aktywne notatki, artykuły eksperckie rozszerzająceomawiana tematykę, zasady testu końcowego,c) „Poradnik metodyczny dla instruktorów nauki jazdy” (opracowanie autorskie, dotychczasniepublikowane)zawierający treściz zakresu metodyki i psychologii pracy instruktora jazdy, scenariuszezadań, metody oceny postępów,przykłady dobrych praktyk,d) „Poradnik praktycznej nauki jazdy” (opracowanie autorskie, dotychczas niepublikowane)zawierającymetodykętreningu podstawowych manewrów,scenariuszezadań praktycznych,sposobyoceny stopnia umiejętności,arkuszepostępui ocene)Poradnik planer z terminarzem do lipca 2011umożliwiający planowanie zajęć, notowanie uwag i ocen, analizę postępów, zarządzanieczasem, sporządzanie charakterystyk i indywidualizację procesu szkolenia,f) Poradnik „Zbiór Prawa”zawierający teksty ujednolicone aktów prawnych dotyczących pracy instruktora nauki jazdy iośrodków szkolenia kierowców aktualizowane co dwa tygodnieg) Skrypt Dzień 2zawierający plan i tematykę szkolenia, aktywne notatki, artykuły eksperckie32.3. Opis metodya) Szkolenie stacjonarne Dzień 1W tym etapie szkolenia nacisk położony jest na omówienie obszarów szkolenia, wyjaśnieniepodstawowychpojęć, wskazanie sposobów korzystania z dostarczonych materiałów, narzędzi.Każdy prowadzący będzie uwzględnić fakt, że uczucia i poglądy uczących się odgrywająważną rolę w tym, jak przebiega nauka. Emocjonalny klimat grupy należy starannie i ciągleobserwować.Do tego należy również praktykowanie otwartej komunikacji, która umożliwiawszystkim uczestnikom rozmawianie o swoich procesach nauki. Ważne jest, aby w grupiepanowała wspierająca naukę atmosfera , która charakteryzuje się wzajemnym szacunkiem iuznaniem.Przyjęte procesy nauki uwzględniają aspekty operacji umysłu. Nie ma żadnej dydaktycznejmetody ani żadnej techniki nauczania, która sama dla siebie może uwzględnić różnorodnośćludzkiego mózgu. Kto chce zajmować się dydaktyką, musi umieć wybierać z dużegorepertuaru takie metody i techniki, które odpowiednie są dla określonej sytuacji i dlaokreślonej grupy. W tym dla tak bardzo zróżnicowanej wiekowo, poziomem wykształcenia iaspiracji, jakim są instruktorzy i wykładowcy nauki jazdy. Obok tradycyjnychmetodpodających (wykłady, mini wykłady, omówienia) stosowane będą bardziej wyrafinowanemetody problemowe ( studium przypadku, dyskusje, turnieje wiedzy) i eksponujące(ćwiczenia, autoprezentacje).b) E-learningE-learningto główny etap szkolenia (szczegółowe przedstawienie tematów z wykorzystaniemobrazu, tekstu i dźwięku), który umożliwi uczestnikom szkolenia indywidualizacje izarządzanieczasem, tempem i miejscem nauki, atakże wyborem źródeł i form pozyskiwaniadodatkowegomateriału do nauczenia.Zakładając, że dorosły uczy się tego czego chce lub tego co przyniesie mu spodziewaneefektyprowadzący będą stosowali argumentacje opartą o osobiste doświadczeniauczestników. Najpierw jest doświadczenie, a potem teoria je wyjaśniająca.Uczenie odbywasię w sposób cykliczny, tzn. z doświadczenia wynika refleksja, z refleksjipodczas analizy rodzą się wnioski, a następnie wnioski te są zastosowane w praktyce.Zastosowanie natomiast staje się kolejnym doświadczeniem, które może rozpocząć cykluczeniaod początku. Każdy z uczestników szkolenia odnajdzie w cyklu uczenia przezdoświadczenie najbardziej odpowiadający mu sposób uczenia się–doświadczenie, refleksję,analizę, zastosowanie.Opisana metoda pozwoli uczestnikowi samodzielnie dokonywać wyborutempa i sposobuanalizowania materiału zawartego w skryptach, e-learningu i w kontaktach z ekspertami.c) Szkolenie stacjonarne Dzień 2Szkolenie stacjonarne Dzień 2 toewaluacja,omówienie przebiegu i wyników egzaminu,analiza raportów zebranych od uczestników iprzedstawienie na ich podstawie katalogusytuacji trudnych,wymiana doświadczeń i sposobów rozwiązywania najważniejszychproblemów zawodu instruktora jazdy.4Doświadczeniejest tak ważnym czynnikiem w procesie uczenia się, szkolenie powinno teżstwarzać okazję do wymiany doświadczeń między uczestnikami. Może dać to szansę nauki odsiebie nawzajem, korzystania z doświadczeń innych osób, wywodzących się z różnychśrodowisk. Sugeruje to stosowanie przede wszystkim metod interaktywnych, aktywizujących,które umożliwiają tego typu wymianę, np. dyskusji. W czasie dyskusji poszczególne osobystają wobec konieczności wykorzystania swojego doświadczenia, podzielenia się nim zinnymi. Może to prowadzić również do krytycznej refleksji nad dotychczasowymdoświadczeniem. Konfrontacja doświadczenia zdobywanego w trakcie szkolenia zdotychczasowym, wyniesionym z sytuacji życiowych, może zapoczątkować proces zmiany.Proces realizacji projektu, to również próba inwentaryzacji dobrych praktyk polskich szkółnaukijazdy. Bazą do tego będą zajęcia 2 Dnia projektu. Efektem wspólny słownik terminów ipojęć, opis interesujących metod prowadzenia szkolenia i uruchomienie procesu pozytywnejrywalizacji.2.4.Ankieta ewaluacyjna Dzień 1Wszyscy uczestnicy wypełniając anonimowa ankietę ewaluacyjna ocenią :stopień spełnienia oczekiwań,program,organizacjęszkolenia,otrzymane materiałyszkoleniowe,przygotowanie merytoryczne wykładowców, przyjętą metodykę szkolenia.Wyniki ankiety będą jedna z podstaw ewentualnej modyfikacjiprogramu szkoleniastacjonarnego Dzień 2.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZałącznik 6 Formularz oceny egzaminu praktycznego, Materiały dla Instruktorów nauki jazdy, uk driving, kodeks drogowy ang, kodeks drogowy angZadanie 09, Zadania, ćwiczenia, instrukcjezajecia5, UP zajęcia, Chemia organiczna, instrukcjehemiiorganicznejZajęcia nr 2 BIOPALIWA. Ćwiczenie 2.2. EKS1A400034 j, Politechnika Białostocka - Ekoenergetyka, semestr IV, Biopaliwa, Laboratorium, InstrukcjeZasady bhp przy pracach w zbiornikach, Instrukcje BHPZał. NR 1 InstrukcjaMETREL, Elektrotechnika Politechnika, Instalacje elektryczne i oświetlenie, laborkiZaawansowane programowanie w systemie Linux, Informatyka, LinuxZałšcznik do uchwały - Program zapobiegania przestępczo-ci cz.I, WSPOL, WSPOL ochrona osób mienia obiektówZadanie roznice kursowe, Programy, RACHUNKOWOŚĆ, PODSTAWY RACHUNKOWOŚCI, MATERIAŁY NA WYKŁADYZałącznik 2 Prawo na temat ruchu drogowego i bezpieczeństwa, Materiały dla Instruktorów nauki jazdy, uk driving
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|