Zarys Embriologii wraz z elementami biologii rozwoju. Kozłowska K. AMG 2005, MEDYCYNA, Biologia medyczna z ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] AKADEMIA MEDYCZNA W GDASKU Krystyna Kozłowska ZARYS EMBRIOLOGII wraz z elementami biologii rozwoju Gdask 2005 Recenzent: prof. dr hab. med. Anna Balcerska Wydano za zgod Senackiej Komisji Wydawnictw Akademii Medycznej w Gdasku © Copyright by Medical University of Gdask ISBN 83-60253-05-6 Wydawca : Akademia Medyczna w Gdasku Druk : Dział Wydawnictw AMG ul. Marii Skłodowskiej-Curie 3a, Zlecenie DW/2005/405 SPIS TRECI WSTP.........................................................................................................................5 1. CHROMOSOMALNA I GENETYCZNA DETERMINACJA PŁCI ................6 2. MECHANIZM RÓNICOWANIA SI PŁCI ................................................ 14 3. GAMETOGENEZA ....................................................................................... 23 4. PROCES WZROSTU KOMÓREK I JEGO MOLEKULARNE ASPEKTY.... 32 5. PROCES RÓNICOWANIA ......................................................................... 41 6. MOLEKUŁY ADHEZJI................................................................................. 45 7. MIERĆ KOMÓRKI ..................................................................................... 51 8. ZAPŁODNIENIE........................................................................................... 60 9. BRUZDKOWANIE........................................................................................ 68 10. IMPLANTACJA ............................................................................................ 70 11. DRUGI TYDZIE ROZWOJU ZARODKA................................................... 72 12. TRZECI TYDZIE ROZWOJU – GASTRULACJA ...................................... 76 13. OKRES ZARODKOWY ROZWOJU 4 – 8 TYDZIE .................................. 83 14. BŁONY PŁODOWE...................................................................................... 93 15. ŁOYSKO................................................................................................... 102 16. ZALENOCI IMMUNOLOGICZNE MIDZY MATK A PŁODEM ...... 109 17. NARZD SKRZELOWY ............................................................................ 114 18. ROZWÓJ TWARZY .................................................................................... 118 19. ROZWÓJ JAMY USTNEJ ........................................................................... 123 20. ROZWÓJ PRZEWODU POKARMOWEGO I JEGO POCHODNYCH ........ 127 21. ROZWÓJ UKŁADU ODDECHOWEGO ..................................................... 135 22. ROZWÓJ GRUCZOŁÓW DOKREWNYCH................................................ 138 23. OKRES ROZWOJU OSOBNICZEGO CZŁOWIEKA.................................. 146 24. ROZWÓJ UKŁADU NACZYNIOWEGO .................................................... 163 25. ROZWÓJ UKŁADU NERWOWEGO .......................................................... 177 26. ROZWÓJ UKŁADU LIMFATYCZNEGO ................................................... 186 27. ROZWÓJ UKŁADU MOCZOWO – PŁCIOWEGO ..................................... 193 28. ROZWÓJ UKŁADU SZKIELETOWEGO ................................................... 203 29. ROZWÓJ UKŁADU MINIOWEGO........................................................ 212 30. ROZWÓJ SKÓRY....................................................................................... 216 31. ROZWÓJ OKA ........................................................................................... 219 32. ROZWÓJ NARZDU SŁUCHU I RÓWNOWAGI ..................................... 224 33. ROZWÓJ KOMÓREK WCHOWYCH ...................................................... 232 Wstp 5 WSTP Embriologiczne impresje historyczne W wiecie oywionym rozród jest zjawiskiem powszechnym jednake me- chanizm tego zjawiska długo był tajemnic. Arystoteles twierdził np., e robaki i ryby powstaj z mułu. Dopiero w XVII wieku Harvey stwierdza: „ omne vivum ex ovo ” (wszystko, co ywe z jaja powstaje). Jednake a do pocztku XIX wieku embriologia była traktowana jako ga- ł anatomii. Zmieniło si to, gdy w trzecim dziesicioleciu XIX wieku K. van Baer udowodnił, e wszystkie ssaki rozwijaj si z komórki jajowej – wtedy embriologia zaczła być traktowana jako odrbna dziedzina nauki. W trakcie mijajcych lat, gdy ju było oczywiste, e wikszoć organizmów ywych zbudowana jest z komórek, jednoczenie stawało si jasne, e pomnaa- nie organizmów nie jest wynikiem prostego zwikszenia si iloci tych komórek choćby z takiej przyczyny, e i do dzisiaj nie wiemy, jaka sekwencja wydarze towarzyszy powstawaniu z jednej komórki o bardzo prostej budowie komórek o skomplikowanej strukturze i funkcji. Poza tym, choć wiadomo, e organizmy wysze powstaj na drodze rozrodu płciowego, to do koca równie nie wiemy, jak odbywa si powstawanie tych organizmów, zrónicowanych pod wzgldem płci. W dalszym cigu nie potrafimy równie sterować powyszymi procesami – zwizanymi z rozrodem i rozwojem organizmu. Dlatego coraz czciej embrio- logia jest traktowana jako baza wiedzy szerszej, zwanej biologi rozwoju i tego włanie przedmiotu naucza si aktualnie na czołowych uczelniach wiata. Zwłaszcza, e nowe odkrycia i techniki stosowane przy badaniu zjawisk doty- czcych rozwoju – zrewolucjonizowały embriologi. Obecnie uwaa si, e dyscyplina ta jest istotna nie tylko do poznania struk- tury i mechanizmów rónicowania tworzcego si organizmu, w poszczególnych fazach jego rozwoju, ale take do bezporedniej praktyki lekarza. Ostatnie dzie- siciolecie dostarcza dowodów, e wiele chorób płodu mona zidentyfikować ju w macicy, a operacje usuwajce wiele nieprawidłowoci u płodu stan si wkrót- ce zabiegiem rutynowym. Z racji perspektywy tych poczyna terapeutycznych, konieczna jest dobra znajomoć procesów rozwojowych w organizmie prawidłowo rozwijajcym si. Std wynika koniecznoć kształcenia studentów w zakresie embriologii, a jeli uczelnia dy do osignicia poziomu choćby zblionego do poziomu kształcenia na wiecie – konieczne staje si nauczanie tego przedmiotu w kontekcie biologii rozwoju.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZaginiona historia starozytnych Ameryk, HISTORIA i różne historie, 20. Historia AmerykiZack i Miri kręcą porno ... Zack and Miri Make a Porno (2008), rożneZabili Mi Żółwia historia, Muzyka Dyskografia, Różne, Zabili Mi Żółwia, Zabili Mi Żółwia [1999] Mordercy ŻółwiówZagrożone gatunki zwierząt na świecie. Czerwona Księga Zwierząt [ilustr], Misz masz, Różne misz - maszZaburzenia w krążeniu, medycyna, Patomorfologia, Zaburzenia krążeniaZARYS FILOZOFII, FILOZOFIAZagrożenia naturalne prezentacja, KWK, Prezentacje, RóżneZakazane owoce -Forbidden. Fruit. 2009. DVDRip. XviD-LAP, Pliki, RÓŻNE PLIKI, alf3Zanieczyszczenia wód, ⁂Przetwórstwo tworzyw sztucznych + chemia⁂, Chemia-rozneZAgrożenia zdrowia kierowców pojazdów silnikowych, bhp, BHP różne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plszarlotka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|