ZarzÄ…dzanie Å›rodowiskiem, inżynieria ochrony środowiska kalisz, z mix inżynieria środowiska moje z ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] MINISTERSTWO EDUKACJI i NAUKI Adam Kowalak Danuta Prądzyńska Zarządzanie środowiskiem 311[24].Z2.02 Poradnik dla ucznia Wydawca: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom 2005 ______________________________________________________________________ „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” Recenzenci: mgr inż. Barbara Korecka mgr inż. Marzena Baranowska Opracowanie redakcyjne: mgr inż. Katarzyna Maćkowska Konsultacja: dr hab. Barbara Baraniak Korekta: mgr inż. Teresa Sagan Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[24].Z2.02 „Zarządzanie środowiskiem” zawartego w programie nauczania dla zawodu technik ochrony środowiska. Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005 „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 1 SPIS TREŚCI 1. Wprowadzenie ............................................................................................................ 3 2. Wymaganiawstępne.............................................................................................. 4 3. Celekształcenia...................................................................................................... 5 4. Materiał nauczania ................................................................................................ 6 4.1. Polityka zrównoważonego rozwoju ............................................................. 6 4.1.2. Pytania sprawdzające ........................................................................... 8 4.1.3. Ćwiczenia............................................................................................. 8 4.1.4. Sprawdzian postępów .......................................................................... 10 4.2. Podstawy zarządzania środowiskiem * ....................................................................................... 11 4.2.2. Pytania sprawdzające ........................................................................... 15 4.2.3. Ćwiczenia............................................................................................. 15 4.2.4. Sprawdzian postępów .......................................................................... 16 4.3. Instytucje związane z ochroną środowiska ................................................. 17 4.3.1. Materiał nauczania ................................................................................ 17 4.3.2. Pytania sprawdzające ............................................................................ 19 4.3.3. Ćwiczenia .............................................................................................. 19 4.3.4. Sprawdzian postępów............................................................................ 21 4.4. Struktura organizacyjna systemu ochrony środowiska w Polsce oraz kompetencje administracji publicznej w zarządzaniu środowiskiem ......................................................................... 22 4.4.1. Materiał nauczania ................................................................................ 22 4.4.2. Pytania sprawdzające ............................................................................ 25 4.4.3. Ćwiczenia .............................................................................................. 25 4.4.4. Sprawdzian postępów............................................................................ 26 4.5. Organizacje pozarządowe............................................................................. 27 4.5.1. Materiał nauczania ................................................................................ 27 4.5.2. Pytania sprawdzające ............................................................................ 29 4.5.3. Ćwiczenia .............................................................................................. 29 4.5.4. Sprawdzian postępów............................................................................ 30 4.6. Mechanizmy finansowania inwestycji ekologicznych ................................ 31 4.6.1. Materiał nauczania ................................................................................ 31 4.6.2. Pytania sprawdzające ............................................................................ 33 4.6.3. Ćwiczenia .............................................................................................. 33 4.6.4. Sprawdzian postępów............................................................................ 39 5.Sprawdzian osiągnięć................................................................................................ 40 6. Literatura .................................................................................................................. 44 „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 2 4.1.1. Materiał nauczania ............................................................................... 6 4.2.1. Materiał nauczania ............................................................................... 11 1. WPROWADZENIE Narastający w ostatnim czterdziestoleciu kryzys cywilizacji ludzkiej jest ściśle związany z postępującą degradacją środowiska przyrodniczego. Destrukcyjna działalność człowieka ujawniła się obecnie na niespotykaną dotąd skalę, zarówno w krajach najbogatszych, jak i najbiedniejszych, zagrażając dalszemu rozwojowi cywilizacyjnemu całej ludzkości. Nigdy dotąd w historii nie mieliśmy do czynienia z zagrożeniami globalnymi, wywołanymi przez nieprzemyślane działania gospodarcze. Ginęły całe cywilizacje – państwa, ale były to katastrofy o charakterze lokalnym. Dziś stoimy przed zagrożeniami obejmującymi całą planetę Ziemię. Zagrożone jest nie tylko środowisko przyrodnicze, ale także psychika ludzka. Nadmierne zużywanie zasobów przyrody oraz kreowanie nadrzędnością procesów gospodarczych nad interesem środowiska przyrodniczego doprowadziło do poważnego zachwiania równowagi środowiska planety. Załamanie jego odporności jest tylko kwestią czasu. Rozpoczął się też niepokojący proces rozchwiania psychiki współczesnego człowieka poprzez narastanie światopoglądu nihilistycznego, charakteryzującego się poczuciem braku sensu we wszystkich wymiarach ludzkiego życia. Chcąc mówić o zmianie, prowadzącego do unicestwienia, kierunku rozwoju cywilizacji konieczna jest zmiana wzorców myślenia i całego systemu wartości. Rozwój powinien mieć charakter zrównoważony, trwały, samopodtrzymujący się. Pociąga to za sobą konieczność wprowadzenia ukierunkowanego na środowisko systemu zarządzania zarówno gospodarką, jak i społeczeństwem. W poradniku zamieszczono: – wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika, – cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem, – materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania treści jednostki modułowej, – zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści, – ćwiczenia pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować umiejętności praktyczne, – sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że opanowałeś wiedzę i umiejętności z zakresu tej jednostki modułowej, – literaturę uzupełniającą. Gwiazdką oznaczono zagadnienia, pytania i ćwiczenia, których zakres stanowi poszerzenie programu nauczania. Ich zrozumienie czy też rozwiązanie może sprawić Ci trudności. W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 3 2. WYMAGANIA WSTĘPNE Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć: – wymieniać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, – posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa ochrony środowiska, takimi jak ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, dyrektywa, – posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny ochrony środowiska (m.in. takie pojęcia, jak zanieczyszczenie środowiska, skażenie, degradacja, główne źródła zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza), – obsługiwać komputer na poziomie podstawowym, – korzystać z różnych źródeł informacji. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 4
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarzÄ…dzanie logistyczne(1), LogistykaZarzÄ…dzanie logistyczne dr inz Z Pastuszak, LogistykaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZadania 2, Studia, Stopień 2 Semestr I, Statystyczne systemy informatyczne w AD, R moje prace, Wykłady i zadania, 2. Statystyki opisowe w R, ZrobioneZarzÄ…dzanie WiedzÄ…2. OgĂłlne zasady oceny zgodnoĹ›ci maszyn[1], BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY, MINIMALNE WYMAGANIAZarządzanie Jakością wykład 1, Transport Polsl Katowice, 6 semestr, Studia 6, MOje, ZJ, ZJZapiekana polędwica wieprzowa w pikantnej kruszonce - Przepis - Smaker, Kuchnia, Moje przepisyZarzÄ…dzanie energiÄ… i zamykanie systemu w Windows XP, porady do kompaZasoby ludzkie - planowanie i zarzÄ…dzanie, zzlZarzÄ…dzanie czasem w rodzinie - MaÅ‚gorzata Å»mudzka-KosaÅ‚a, RÓŻNOŚCI
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|