Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących(1), Metodyka pracy z osobami z ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących Warszawa, 2011 Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących Pod redakcją Donaty Kończyk Publikacja została wydana w ramach projektu „Edukacja, niepełnosprawność, informacja, technologia – likwidowanie barier w dostępie osób niepełnosprawnych do edukacji” realizo- wanego w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki współfi nansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Publikacja dystrybuowana bezpłatnie Publikacja jest dostępna w formach alternatywnych na zamówienie: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa tel.: +48 22 55 24 222, e-mail: bon@uw.edu.pl © Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, 2011 ISBN: 978-83-920140-3-4 Projekt okładki: Michał Chyliński Druk i oprawa Zakład Grafi czny UW. Zam. 1384/10 Spis treści Wstęp ............................................................................................................ 5 1. Struktura dokumentu .............................................................................. 5 Zasady adaptacji materiałów drukowanych dla osób słabowidzących ........ 7 1. Ogólne uwagi dotyczące korzystania z materiałów pisanych przez osoby słabowidzące ................................................................................ 7 2. Zasady ogólne adaptacji materiałów przeznaczonych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób słabowidzących............................................. 8 Założenia ogólne .................................................................................... 8 Etapy adaptacji........................................................................................ 9 3. Szczegółowe zasady adaptacji ................................................................. 9 Układ strony ............................................................................................ 9 Formatowanie tekstu .............................................................................. 10 Czcionka .................................................................................................. 11 Kontrast, nasycenie kolorów i cieniowanie ............................................. 13 Wyróżnienia w tekście ............................................................................. 13 Grafi ka ..................................................................................................... 14 Wytyczne do adaptacji materiałów w edytorze tekstowym MS WORD ...... 16 1. Założenia podstawowe............................................................................ 16 2. Parametry podręcznika ........................................................................... 16 3. Adaptacja podręcznika ............................................................................ 17 Formatowanie tekstu .............................................................................. 17 Elementy grafi czne .................................................................................. 18 Adaptacja elementów grafi cznych .......................................................... 19 Adaptacja tabel i krzyżówek .................................................................... 19 Wzory adaptacji tekstu i elementów grafi cznych .................................... 21 Adaptacja materiałów dla słabowidzących dzieci wczesnoszkolnych .......... 25 1. Rozwój widzenia u dzieci słabowidzących ............................................... 25 2. Szczegółowe wskazania dotyczące adaptacji materiałów dla dzieci słabowidzących na etapie edukacji wczesnoszkolnej .............................. 30 Ogólne uwagi .......................................................................................... 30 3 Tekst ........................................................................................................ 32 Adaptacja ćwiczeń literopodobnych ....................................................... 33 Liniatura .................................................................................................. 34 Kratki do pisania cyfr............................................................................... 34 Zapis nutowy ........................................................................................... 35 Numeracja ćwiczeń ................................................................................. 35 Numeracja stron...................................................................................... 36 Piktogramy .............................................................................................. 36 Sposoby wyróżniania tekstu.................................................................... 37 Spis treści ................................................................................................ 38 Połączenie tekstu i grafi ki ........................................................................ 38 Ilustracje – elementy grafi czne ............................................................... 41 Wzory rekomendowanych kolorów .............................................................. 46 Przykłady adaptacji ........................................................................................ 49 4 Wstęp Niniejszy dokument jest kontynuacją opracowania „ Zasady adaptacji materia- łów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących” opublikowanego w 2007 r. Dla treści zawartych w poradniku została przyjęta formuła ciągłego rozwoju, z założeniem cyklicznego uzupełniania zawartych wskazówek o najnowsze roz- wiązania i doświadczenia. Uniwersytet Warszawski od kilku lat podejmuje działania związane z adaptacją materiałów dydaktycznych do potrzeb i możliwości studentów słabowidzących. Dotychczas zebrane doświadczenia zostały zapisane w formie wskazówek, w jaki sposób adaptować materiały drukowane dla osób słabowidzących. Mogą być one wykorzystywane jako przewodnik dla tych wszystkich osób, które chcą przygotować jak najbardziej czytelne materiały dla osób z dysfunkcją wzroku. Wśród osób słabowidzących możemy wyróżnić zarówno takie, które dobrze czy- tają zwykły tekst drukowany, jak i takie, które mają tylko poczucie światła. Stąd również zakres adaptacji i spektrum stosowanych metod są bardzo szerokie: od pisma brajla, poprzez dużą lub powiększoną czcionkę, aż do zmniejszonego tek- stu. Używa się również takich adaptacji jak nagrania dźwięku czy nagrania audio. Niniejszy dokument obejmuje zagadnienie adaptacji podręczników przy zasto- sowaniu normalnej, powiększonej lub dużej czcionki dla osób słabowidzących. Obecne wydanie zostało poszerzone przede wszystkim o wskazania adaptacji dla dzieci szkolnych w młodszych klasach. Zasady te uwzględniają postęp dzieci w percepcji zarówno ilustracji jak i materiału drukowanego, w tym podręczników. Struktura dokumentu Niniejszy dokument podzielony jest na trzy zasadnicze części: ● Zasady adaptacji materiałów drukowanych dla osób słabowidzących (rozdział 1), 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zadanie3 25, Visual Basic, E-podrecznik Visual Basic, materialy, 25 lekcja, 25 zadaniaZadanie3d 17, Visual Basic, E-podrecznik Visual Basic, materialy, 17 lekcja, 17 zadaniaZasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnień
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkranzfafka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|