Zasady dobrej komunikacji
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zasady dobrej komunikacji, wypracowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Hubert Polatowski1 Zasady dobrej komunikacji.2 Zachowania �wiadcz�ce o dobrym s�uchaniu.3 J�zyk cia�a.Komunikacja to proces wymiany informacji mi�dzy jej uczestnikami. Poj�cie komunikowanie pochodzi z �aci�skiego communico, oznaczaj�cego �czyni� wsp�lnym, co� z kim� dzieli�, a tak�e �komu� czego� u�yczy�, udzieli�, dopu�ci� do udzia�u�. Polskie okre�lenie komunikacja jest bliskie znaczeniowo angielskim �communication� oraz �communicate�. Najcz�ciej komunikowanie si� rozumiemy jako przekazywanie wiadomo�ci pomi�dzy nadawc�, a odbiorc�. Pe�ny proces komunikowania si� powinien przebiega� w dw�ch kierunkach. Z jednej strony nadawca przekazuje sw�j komunikat, z drugiej odbiorca reaguje w taki spos�b, ze zwrotnie przesy�a wiadomo�� nadawcy. Brak skutecznej komunikacji jest jedn� z najpowa�niejszych przeszk�d na drodze do �ycia mi�dzy innymi lud�mi. Dotyczy to zar�wno przekazywania odpowiednich wiadomo�ci, jak r�wnie� rozumienia znacze� tych wiadomo�ci, czy te� stanowi trudno�� dla nauczania si� nowych rzeczy. M�odych ludzi powinno si� uczy� efektywnego porozumiewania si� i wychowywania dzieci, zanim jeszcze zostan� rodzicami, a nie dopiero w�wczas, gdy ich w�asne nastoletnie dzieci zaczn� chodzi� na wagary czy ucieka� z domu. Aby zapobiec takim nale�y pami�ta� aby trzyma� si� zasad dobrej komunikacji.Oczywi�cie najwa�niejsz� zasad� dobrej komunikacji jest u�ywanie j�zyka zrozumia�ego dla rozm�wcy. Na przyk�ad dobrom komunikacj� nie mo�emy nazwa� takiej sytuacji gdzie dwaj osobnicy pr�buj� si� porozumie� w innych j�zykach. Nadawca wysy�a do odbiorcy pewien komunikat kt�ry powinien by� wys�any w odpowiednim kodzie czyli na przyk�ad j�zyku, dzi�ki temu nast�puje sprz�enie zwrotne. Wa�ne jest o dbanie o przejrzysto�� i precyzj� informacji. Nasze informacje musz� by� prawdziwe i zrozumia�e dla odbiorcy. Nale�y podkre�la� rzeczy wa�ne, te kt�re chce si�, by inni zapami�tali. M�wi�c nale�y dobiera� w�a�ciwy ton g�osu aby s�uchacz wiedzia� z czym ma do czynienia. Nale�y utrzymywa� emocjonalny dystans do siebie, rozm�wcy i tego co si� m�wi. Wa�ne jest aby uwa�nie s�ucha� drugiej strony i pokazywa�, �e to si� robi. U�ywanie parafraz, powtarzanie w�asnymi s�owami, pomaga poniewa� pokazuje �e sami rozumiemy co m�wimy. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozm�wc� pokazuje drugiej stronie �e jej nie ignorujemy i potwierdza to �e do niej wysy�amy komunikat. Powinno si� nie os�dza� swoich rozm�wc�w, ale to CO m�wi�.Aby pokaza� drugiej osobie to �e jeste�my dobrymi s�uchaczami, nale�y w pewien spos�b si� zachowywa� i przestrzega� pewnych regu�. Definiowanie swoimi s�owami tego, co druga osoba do nas m�wi i precyzowanie przez zadawanie pyta�. S�uchanie z nastawieniem na zrozumienie emocji rozm�wcy czyli s�uchanie empatyczne. Taktowny i �yczliwy ton g�osu wobec m�wcy wskazuje �e interesujemy si� nim. Przygotowywanie odpowiedzi co, kto? w czasie, gdy m�wi druga osoba jest nie na miejscu. Trzeba pami�ta� �e zwracanie uwagi na zgodno�� s��w i emocji a tak�e przerywanie m�wcy stanowi wielki problem dla niego i nale�y tego unika� je�eli chce si� pokaza� i� jest si� dobrym s�uchaczem. Aby nie zrazi� do siebie drugiej osoby powinno si� powstrzyma� przed ocenianiem i os�dzaniem. Jednak najwa�niejsz� zasad� dobrego s�uchacza jest skupienie tylko na rozm�wcy i nie przerywanie mu podczas gdy do nas m�wi. Powinno si� jeszcze zachowa� zgodno�� gest�w i wyrazu twarzy ze s�owami oraz odpowiedni� odleg�o�� od rozm�wcy. Na ko�cu rozmowy powinni�my pokaza�, �e m�wca zosta� uwa�nie wys�uchany.Du�� rol� w komunikacji odgrywa �j�zyk cia�a" czyli komunikacja niewerbalna. Do j�zyka cia�a zalicza si�: mimik�, kontakt wzrokowy, gesty, pozycj� cia�a, dotyk. Nie wypowiadaj�c ani s�owa, nasze cia�o nieustannie porusza si�, co wyra�a nasze samopoczucie, nastawienia, postawy etc. Komunikacja niewerbalna jest procesem przebiegaj�cym spontanicznie, dokonuj�cym si� w spos�b ci�g�y i, w du�ej mierze, bez udzia�u naszej �wiadomo�ci. Nawet je�eli zdajemy sobie spraw� z tego i� nasze cia�o zachowuje si� w spos�b samoistny, to w niewielkim jedynie stopniu potrafimy sprawowa� kontrol� nad tym procesem. Oto przyk�ad: uczuciu silnego niepokoju, zdenerwowania cz�sto towarzyszy dr�enie rak. Pomimo usilnych stara�, nie mo�emy tego powstrzyma�, dokonuje si� ono wbrew naszej woli. Innym przyk�adem jest zmiana wielko�ci �renic - dokonuje si� bez udzia�u naszej �wiadomo�ci i nie sprawujemy nad ni� �adnej kontroli. Ale na przyk�ad twarz w du�ej mierze podlega naszej kontroli. Potrafimy sprawi�, by nasza twarz wyra�a�a u�miech, zdziwienie czy oburzenie. Mimika twarzy stanowi �r�d�o informacji na temat stan�w emocjonalnych i postaw, takich jak sympatia czy wrogo��. Naukowcy stwierdzili, �e istnieje sze�� g��wnych rodzaj�w mimiki odpowiadaj�cych nast�puj�cym emocjom: szcz�cie, zdziwienie, strach, smutek, gniew, pogarda. Twarz jest najbardziej ekspresyjna cz�ci� cia�a - odzwierciedla szybko zmieniaj�ce si� nastroje, reakcje na wypowiedzi i zachowania rozm�wcy. Wyra�a przede wszystkim uczucia i emocje. Niekt�re obszary twarzy s� bardziej ekspresyjne ni� inne. Przekazywanie informacji przez nasze cia�o jest zjawiskiem nieuchronnym. Mo�na przesta� m�wi� w sensie wokalnym ale czasami nie mo�na w og�le wstrzyma� emitowania informacji przez nasze cia�o. Stale wysy�amy sygna�y poprzez postaw�, pochylenie, rozlu�nienie, napi�cie, gesty. Co pokazuje nasze samopoczucie, nastawieni czy tez emocje.Bibliografia:1) �Podstawy komunikacji spo�ecznej� Em Griffin, Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 20032) �Sztuka skutecznego porozumiewania si� Matthew McKay, Martha Davis, Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 20063) �Wsp�czesne teorie socjologiczne�, wyb�r i opracowanie Aleksandra Jasi�ska � Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Zi�kowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006,Inne �rud�a:4) Internet [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rodi314.opx.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com