Zasady dydaktyczne, Pedagogika Specjalna, dydaktyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zasady dydaktyczne (W. Okoı) Zasadami dydaktycznymi nazywamy oglne normy postħpowania dydaktycznego. OkreĻlajĢ one jak naleŇy realizowaę cele ksztaþcenia. Zasady nauczania (Kupisiewicz) Î ánormy postepowania dydaktycznego, ktrych przestrzeganie pozwala nauczycielowi zaznajamiaę uczniw z podstawami usystematyzowanej wiedzy, rozwijac ich zainteresowania i zdolnoĻci poznawcze, wpjac im okreĻlone poglĢdy i przekonania oraz wdraŇaę do samoksztaþcenia.Ñ Zasady nauczania (K.Kruszewski) Î áto reguþy organizowania i prezentowania wiadomoĻci, nieco dokþadniej: oglne normy postħpowania nauczyciela w czasie przygotowania i prowadzenia lekcji umoŇliwiajĢce uwzglħdnienie jednoczeĻnie info z wielu Ņrdeþ i utrzymanie kierunku czynnoĻci uczenia siħ uczniw. Wincenty Okoı wymienia nastħpujĢce zasady dydaktyczne: • Zasada systemowoĻci • Zasada poglĢdowoĻci • Zasada samodzielnoĻci • Zasada zwiĢzku teorii z praktykĢ • Zasada efektywnoĻci • Zasada stopniowania trudnoĻci • Zasada zwiĢzku indywidualizacji i uspoþecznienia • Zasada systemowoĻci (czyli o porzĢdkowaniu wiedzy w gþowach uczniw) Zasada ta poczĢtek swj wziħþa z zasady systematycznoĻci. SystematycznoĻę jest bowiem cechĢ rozsĢdnego dziaþania. SystematycznoĻę bardzo ĻciĻle wiĢŇe siħ z ksztaþceniem. Np., skutecznoĻę procesu ksztaþcenia zaleŇy od stopnia uporzĢdkowania materiaþu dydakt., od jego planowego ujħcia wedþug pewnych wþaĻciwych dlaı zaþoŇeı, od racjonalnego podzielenia materiaþu na sensowne fragmenty i kolejnego ich opanowywania w ciĢgþym nawiĢzywaniu do jakiĻ caþoĻci, od tego, czy podĢŇajĢc naprzd, uczeı dobrze opanowa þmateriaþ poprzedni, niezbħdny do zrozumienia i opanowania materiaþu nowego, od tego wreszcie, nabywaniu wiedzy systematycznie towarzyszy rozwijanie i doskonalenie odpowiednich sprawnoĻci i kompetencji praktycznych. WaŇne jest to, aby poznajĢc rŇne aspekty Ļwiata jako systemu za poĻrednictwem rŇnych przedmiotw, uczniowie mieli na uwadze caþoĻę, swoistĢ jednoĻę Ļwiata. Zasadzie systemowoĻci jest podporzĢdkowana zasada korelacji Î þĢcznoĻci miħdzy przedmiotami nauki szkolnej, o ktrej to czħsto zapomina siħ w szkole. Ale zas. Syst. Odnosi siħ nie tylko do treĻci ksztaþcenia, lecz takŇe do przebiegu ksztaþcenia. GdyŇ proces ksztaþcenia jest rwnieŇ systemem( o czym przypomina ta zasada). Jest systemem gdyŇ: 1. stanowi sekwencjħ celowych czynnoĻci nauczycieli i uczniw, ktre zmierzajĢ do wprowadzenia zamierzonych zmian w uczniach. 2. skþada siħ z takich elementw jak nauczyciele, uczniowie, treĻci ksztaþcenia i Ļrodowisko dydaktyczno-wychowawcze. 3. elementy te wchodzĢ ze sobĢ w zwiĢzki przyczynowo-skutkowe i czasowo- przestrzenne, podlegajĢ swoistej dynamice w czasie trwania procesu, powodujĢc bardziej , czy mniej korzystne, bardziej, czy mniej trwaþe Ļlady w uczniach. Jeszcze jednĢ cechĢ charakterystycznĢ dla z.s jest to, Ňe w treĻci nauczania wystħpujĢ ukþady materialne, ktrych skþadniki powiĢzane sĢ þaıcuchami zaleŇnoĻci przyczynowo- skutkowych. Ukþady te majĢ inne wþaĻciwoĻci niŇ ich skþadnki (np. inne wþaĻciwoĻci majĢ zwiĢzki chemiczne, niŇ wchodzĢce w ich skþad pierwiastki). Uczenie siħ przebiega skuteczniej, gdy te ukþady jako zbiory elementw sĢ naleŇycie usystematyzowane w dostħpnych uczniom materiaþach na lekcji, a zarazem zapewnia siħ odpowiedniĢ hierarchizacje. Jeszcze lepsze efekty zapewnia jednak nauczanie- uczenie siħ, w ktrym nie wszystkie elementy bĢdŅ zwiĢzki sĢ uczniom dane w gotowej postaci. Zadanie uczniw moŇe byę wwczas dwojakie: * wykrycie danych elementw lub zwiĢzkw(problemy typu áodkryę) * takie poþĢczenie danych im elementw, aby powstaþy z nich nowe wytwory( problemy typu áwynaleŅęÑ). RozwiĢzywanie przez mþodzieŇ problemu jednego i drugiego typu jest wyrazem konsekwentnego stosowania z.s.. Zasada poglĢdowoĻci ( czyli respektowanie drogi miħdzy konkretem a abstrakcjĢ) Jak twierdzi W. Okoı, kaŇdĢ obserwacjħ poprzedza spostrzeŇenie, a obserwacjħ Î myĻlenie. Tak wiec organizujĢc obserwacjħ rzeczywistoĻci przez swoich uczniw, nauczyciel kojarzy w ich dziaþaniu poznawczym myĻl z rzeczywistoĻciĢ, to, co konkretne, z tym co abstrakcyjne. Nie moŇna zatem utoŇsamiaę poglĢdowoĻci ani z samĢ konkretnoĻciĢ czy bezpoĻrednioĻciĢ, ani z abstrakcjĢ, stosujĢc ja bowiem obracamy siħ bowiem na drodze od konkretu do abstrakcji i od abstrakcji do konkretu. Inaczej mwiĢc poglĢdowoĻę jest poszukiwaniem teorii na áobszarzeÑ od konkretu do abstrakcji. Na tym obszarze droga od konkretu do abstrakcji jest nie mniej waŇna niŇ droga od abstrakcji do konkretu . Droga od abstrakcyjnych twierdzeı do konkretu przebiega tu poprzez procesy myĻlenia, w ktrych dokonuje siħ synteza danych teorii z danymi rzeczywistoĻci. CzymŇe jest wiħc zasada poglĢdowoĻci? MoŇna jĢ okreĻlię jako zespþ norm, ktre wywodza siħ z prawidþowoĻci procesu ksztaþcenia, dotyczĢcych poznawania rzeczywistoĻci na podstawie obserwacji, myĻlenia i praktyki Î na drodze od konkretu do abstrakcji i od abstrakcji do konkretu. Zasada samodzielnoĻci (czyli ograniczonej zaleŇnoĻci ucznia od nauczyciela) Jak twierdzi Okoı, wszħdzie tam, gdzie przecenia siħ tzw. Kierownicza rolħ nauczyciela, uszczerbku doznaje samodzielnoĻę ucznia, co w konsekwencji niekorzystnie odbija siħ na efektach wychowania i ksztaþcenia. To przecieŇ dĢŇenie do samodzielnoĻci jest naturalnĢ cecha dzieciıstwa i mþodoĻci. SamodzielnoĻę dziaþania uwzglħdnia rodzina i szkoþa przez stopniowe wdraŇanie dziecka do samodzielnego: • wyboru i planowania pracy • wykonywania pracy • sprawdzania wykonanej pracy Nawet wtedy gdy narzuca siħ dzieciom temat plan pracy , moŇliwe jest poddawanie pewnych czħĻci planu pracy pod ich rozwagħ, uzaleŇniajĢc je od ich pomysþowoĻci. MoŇna im indywidualnie lub zespoþowo powierzaę planowanie coraz trudniejszych prac, wdraŇajĢc im zarazem samĢ ideħ planowania wszelkich podejmowanych przez nie prac. Zgodnie z z.s. sprawdzanie wykonanej pracy jest tyleŇ zadaniem ucznia, co nauczyciela. To uczeı jest wykonawcĢ pracy, toteŇ on wie najlepiej jak jĢ wykonaþ. Pozbawienie go prawa do samokontroli moŇe wpþywaę hamujĢco na jego tok rozwojowy. Nauczyciel ksztaþtuje u uczniw myĻlenie samodzielne wtedy, gdy: 1. WdraŇa ich do formuþowania problemw 2. uczy ich samodzielnego rozwiĢzywania 3. przyzwyczaja uczniw do sprawdzania odpowiedz zasada samodzielnoĻci zawiera w sobie postulat aktywnoĻci i ĻwiadomoĻci uczniw. Zasada zwiĢzku teorii z praktykĢ Podstawħ tej teorii stanowi wiedza o tej stronie procesu ksztaþcenia, ktra odnosi siħ do zwiĢzku miħdzy poznawaniem rzeczywistoĻci, czego efektem jest teoria, a jej zmienianiem, czyli praktykĢ. Teoria Î zespl twierdzeı wyjaĻniajĢcych danĢ dziedzine rzeczywistoĻci oraz mechanizmy jej przeksztaþcania. Praktyka Î materialna dziaþalnoĻę ludzi, przeksztaþcajĢca rzeczywistoĻc stosownie do ich potrzeb. ZwiĢzek miħdzy jednĢ a drugĢ jest w nauczaniu wiħc oczywisty: teoria daje mþodzieŇy poznanie Ļwiata, praktyka uczy oddziaþywania naı skutecznego, bo opartego na poznaniu jej wþaĻciwoĻci.. Zasada efektywnoĻci (czyli zwiĢzku miħdzy celami a wynikami ksztaþcenia) Niestety czħstĢ praktykĢ jest pomijanie efektywnoĻci nauki. Troska o wysokie osiĢgniħcia jednak skierowaþa myĻli badacza nie tylko na metody pracy nauczycieli i uczniw, lecz takŇe na wykorzystanie czasu lekcyjnego. Jak wykazaþ w badaniach Bloom, iloĻę efektywnie zajħtego czasu w klasie podlega zmianom w toku uczenia. Do zmiennych, korelujĢcych doĻę wysoko z osiĢgniħciami szkolnymi mþodzieŇy, zalicza siħ takŇe inteligencjħ i zdolnoĻci, mierzone odpowiednimi testami. Innymi zmiennymi sĢ takŇe wiadomoĻci i sprawnoĻci , ktrych posiadanie lub brak wyraŅnie wpþywa na uczenie siħ jakiegoĻ przedmiotu czy na realizacjħ jakiegoĻ zadania dydaktycznego. Dydaktycznego ta zasadĢ wiĢŇe siħ rwnieŇ sprawdzanie osiĢgniħę szkolnych. Coraz silniej do gþosu dochodzi tendencja aby sprawdzanie typu tradycyjnego, zastħpowaę sprawdzaniem ksztaþtujĢcym, ktre jest ukierunkowane na poszukiwanie sposobw optymalnego opanowania tych treĻci przez ucznia czy te z ulepszanie pracy nauczyciela lub na doskonalenie programu. Jak widaę z.e. dot. Funkcjonowania i optymalizacji wielu czynnikw, biorĢcych bezpoĻredni lub poĻredni udziaþ w procesie dydaktycznym.( bezpoĻrednie- met. Pracy, wiadomoĻci, sposb postħpowania nauczyciela; poĻrednie Î inteligencja, zdolnoĻci uczniw itp.) Zasada przystħpnoĻci (czyli pokonywania trudnoĻci uczniw w poznawaniu i przeksztaþcaniu rzeczywistoĻci) Z.P. zwana tez czħsto z. stopniowania trudnoĻci i jest znana juŇ od czasw Komeıskiego. WĻrd wielu zaleceı, czħsto wielu autorw zapomina o jednym Î przechodzeniu od rzeczy oglnych, do bardziej szczegþowych. Chodzi tutaj o drogħ od abstrakcji do konkretu, ktrej harmonijne respektowanie wraz z drogĢ od konkretu do abstrakcji daje wiħksze efekty, niŇ stosowanie wyþĢcznie jednej z tych drg. Peþniejsze pojmowanie z. p. opiera siħ na wyst w procesie ksztaþcenia prawidþowoĻciach psycho., ktre dot faz rozw.psych.dzieci. NajwaŇniejszy wniosek, jaki siħ wiĢŇe siħ z z.p. dot. Potrzeby poszukiwania takich sposobw nawiĢzania przez nauczyciela kontaktu z uczniem, jak rwnieŇ doboru takich metod, pracy i Ļrodkw, aby w stopniu max uruchomię te siþy i moŇliwoĻci ogþu uczniw, jakie odpowiadajĢ danej fazie ich rozwoju umysþowego, spoþ-moralnego i fizycznego. Szczeglnie waŇna jest przy tym znajomoĻę wszystkich uczniw w klasie, rŇnic w ich postħpach szkolnych, w ich temperamencie i tempie uczenia siħ, jak rwnieŇ znajomoĻc klasy jako zbiorowoĻci. Zasada indywidualizacji i uspoþecznienia( czyli zwiĢzku interesw jednostki i zbiorowoĻci) DziĻ Ňycie wymaga uspoþecznienia postaw i zachowaı mþodzieŇy, rozwiniħcia umiejħtnoĻci wspþdziaþania w pracy zespoþowej itp. Niestety szkoþa wciĢŇ traktuje ucznia jako jednostkħ i przyzwyczaja go do takiej indywidualnej postawy. Z.U. þĢczĢc interes indywidualny ze spoþecznym, tylko czħĻciowo odpowiada áNowej technice socjologicznejÑ, ktra odnosi siħ do spoþecznych grup mþodzieŇy zwiĢzanych wsplnoĻciĢ celw i realnych zadaı spoþecznych. Jak dþugo szkoþa bħdzie szkoþĢ, tak dþugo konieczna w niej bħdzie praca indywidualna. W stopniu znacznie wyŇszym procesy socjalizacji i uspoþecznienia realizujĢ siħ przy wzbogacaniu tych klasycznych juŇ form przez rŇne formy pracy grupowej. Praca ta stwarza autentyczne warunki zmiany pracy indywidualnej na spoþecznĢ. Praca grupowa, ukierunkowana na to, aby ucznia uczynię spoþecznie dojrzaþym czþowiekiem, moŇe wystħpowaę w szkole w rŇnych postaciach. JuŇ sama klasa szkolna jako caþoĻę moŇe byę grupĢ odpowiednio zorganizowanĢ i harmonijnie rozwiĢzujĢcĢ wsplne zadania. Proces ksztaþcenia, w ktrym stosuje siħ harmonijne ze sobĢ þĢczone rŇne formy pracy mþodzieŇy, tj. prace indywidualnĢ, pracħ frontalnĢ i prace grupowĢ, sprzyja socjalizacji i uspoþecznieniu mþodzieŇy, dlatego, Ňe þĢczy technikħ psycholog. Z socjologicznĢ, a zarazem dlatego, Ňe respektuje dobro jednostki i dobro spoþecznoĻci.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|