Zasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A, szkoła, etyka, etyka mediów
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A. Dziennikarstwo w Telewizji Polskiej S.A. realizuje idee słuŜby publicznej oparte na rzetelności, uczciwości, bezstronności i obywatelskiej wraŜliwości, a takŜe na najlepszych wzorcach i standardach warsztatowych. Wartości te wyznaczają dziennikarzom telewizji publicznej sposób postępowania zawodowego, w szczególności: 1. Dziennikarz wobec telewidzów 2. Informacje i opinie 4. Zbieranie i opracowanie materiałów 5. Tajemnica zawodowa 6. Dziennikarz wobec uczestników audycji 7. Ochrona prywatności i intymności 8. Przestępstw i sądy 9. Pokazywanie scen przemocy i nieszczęścia 10. Rozbudzanie nadmiernych obaw lub nadziei 11. Szacunek dla osób 12. Rzeczywiste autorstwo 13. Konflikt interesów 14. Reklama i reklama ukryta (kryptoreklama) 15. Lojalność i klauzula sumienia 1. Dziennikarz wobec telewidzów 1. Dziennikarz telewizji publicznej słuŜy społeczności widzów, szanując prawdę, dobro wspólne i wolność słowa, dokłada wszelkich starań, by zachować niezaleŜność i bezstronność. 2. Zadaniem dziennikarza jest realizacja prawa dostępu kaŜdego obywatela do informacji oraz tworzenie form debaty publicznej. 3. Dziennikarz jest świadom odpowiedzialności za słowo i treści zawarte w tworzonej lub współtworzonej audycji. 4. Powinnością i nieodłącznym elementem pracy dziennikarza jest przedstawianie zróŜnicowanych poglądów i opinii, szczególnie w sprawach kontrowersyjnych, budzących społeczne emocje. 5. Racją realizowanej przez dziennikarza audycji jest domniemane zainteresowanie telewidzów lub dobro publiczne, a nie interes dziennikarza lub nadawcy. 6. Dziennikarze, którzy byli pracownikami tajnych słuŜb PRL lub z nimi współpracowali, nie mają moralnego prawa do pracy w telewizji publicznej. 7. Dziennikarz dba o poprawność języka polskiego. 8. Dziennikarz wykazuje szczególną dbałość, aby audycje przeznaczone dla dzieci pomagały w rozumieniu otaczającego je świata oraz wspomagały ich rozwój. 2. Informacje i opinie 1. Dziennikarz wykazuje naleŜytą dbałość o wyraźne oddzielenie informacji od komentarza i opinii. 2. Informacje przekazywane przez dziennikarza powinny być zrównowaŜone i dokładne, tak aby telewidz mógł odróŜnić fakty od przypuszczeń i plotek oraz być przedstawiane we 1 - informacja, publicystyka, reportaŜ, dokument, edukacja 3. Sprostowania właściwym kontekście, opierać się na wiarygodnych i moŜliwie wielostronnych źródłach. śadne okoliczności, motywy, naciski czy inspiracje nie usprawiedliwiają podania fałszywych czy niesprawdzonych informacji ani zatajania informacji. 3. W sytuacjach konfliktowych dziennikarz obowiązany jest dołoŜyć wszelkich starań, by dotrzeć do źródeł informacji wszystkich stron sporu. Jeśli jest to niemoŜliwe informuje, Ŝe są to dane częściowe. 4. Opinie i komentarze nie mogą przeinaczać faktów ani być wynikiem nacisków instytucji, firm czy osób prywatnych. 3. Sprostowania 1. Omyłki i błędy naleŜy prostować moŜliwie szybko, nawet jeśli nie były zawinione przez dziennikarza czy redakcję, i bez względu na to, czy ktokolwiek wystąpi o sprostowanie. 2. Osobom lub instytucjom, wobec których popełniono błąd lub omyłkę, naleŜy zapewnić opublikowanie sprostowania na antenie. 4. Zbieranie i opracowanie materiałów 1. Przy zbieraniu i wykorzystywaniu materiałów dziennikarz nie moŜe posługiwać się metodami nagannymi moralnie i sprzecznymi z prawem. Zachowuje przy tym szczególną staranności i rzetelność, zwłaszcza sprawdza wiarygodność uzyskanych wiadomości lub podaje ich źródło. 2. Dziennikarz nie moŜe rozpowszechniać informacji, jeŜeli osoba ich udzielająca zastrzegła to ze względu na tajemnicę słuŜbową lub zawodową. 3. Opracowanie, skrót lub montaŜ materiałów dokonany przez dziennikarza nie moŜe zniekształcać informacji, komentarzy lub opinii. 4. Materiały archiwalne dziennikarz oznacza jako takie. 5. W przypadku materiału stanowiącego rekonstrukcję zdarzeń, dziennikarz obowiązany jest uprzedzić o tym telewidzów. 5. Tajemnica zawodowa 1. Dziennikarz nie moŜe ujawniać źródła informacji, osoby ani wizerunku informatora, jeŜeli zastrzeŜe on sobie anonimowość. 2. Dziennikarz nie moŜe ujawniać źródła informacji, które uzyskał jako poufne. 3. Dziennikarz obowiązany jest chronić dobra osobiste, a ponadto interesy działających w dobrej wierze informatorów i innych osób, które okazały mu zaufanie. 6. Dziennikarz wobec uczestników audycji 1. Rozmówców i gości audycji dziennikarz zapoznaje z jej załoŜeniem i celem oraz informuje kiedy i w jaki sposób zostaną wykorzystane ich wypowiedzi: w audycji na Ŝywo czy nagrywanej, w dyskusji, jako wywiad, czy indywidualna wypowiedź lub inne. Autoryzacja wypowiedzi obowiązuje, jeŜeli rozmówca to zastrzeŜe. 2. W przypadku nagrywania wypowiedzi dzieci, dziennikarz obowiązany jest uzyskać zgodę ich rodziców lub opiekunów. 3. Dziennikarz zachowuje równy dystans wobec polityków róŜnych orientacji. Niedopuszczalny jest lekcewaŜący lub stronniczy stosunek do kandydatów w wyborach parlamentarnych, prezydenckich lub samorządowych. 2 4. Dziennikarz nie moŜe dyskryminować któregokolwiek ze swoich rozmówców ani zachowywać bierności wobec obraźliwych zachowań zaproszonych gości utrudniających wypowiedzi ich oponentom. 7. Ochrona prywatno ś ci i intymno ś ci 1. KaŜdy ma prawo do ochrony swej prywatności i intymności. Dziennikarz nie moŜe bez zgody osoby zainteresowanej rozpowszechniać informacji oraz danych dotyczących prywatnej sfery jej Ŝycia. Naruszenie tej zasady moŜe nastąpić jedynie w przypadkach określonych w przepisach prawa. 2. Dopuszczalne jest rozpowszechnianie informacji oraz danych dotyczących prywatnej sfery Ŝycia osób pełniących funkcje publiczne, jeŜeli wiąŜe się to bezpośrednio z działalnością publiczną danej osoby. 8. Przest ę pstwa i s ą dy 1. Relacje dziennikarza o czynach przestępczych i zachowaniach antyspołecznych nie powinny ułatwiać ich naśladowania. 2. Dziennikarzowi nie wolno ujawniać danych osobowych i wizerunku ani innych danych umoŜliwiających identyfikację osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, chyba Ŝe właściwy prokurator lub sąd na to zezwoli. 3. Dziennikarz nie moŜe wypowiadać opinii co do winy ani co do rozstrzygnięcia w postępowaniu sądowym przed wydaniem orzeczenia w I instancji. 9. Pokazywanie scen przemocy i nieszcz ęś cia 1. Pokazywanie scen przemocy i okrucieństwa wymaga w kaŜdym przypadku zachowania przez dziennikarza koniecznej równowagi między dokładnością relacji, a osłabieniem wraŜliwości odbiorców. 2. W relacjach z wojen, zamieszek lub demonstracji dziennikarz powinien zachować postawę niezaangaŜowanego obserwatora, tak by nie stać się przedmiotem manipulacji. 3. W audycjach przeznaczonych dla dzieci, problemy przemocy fizycznej i psychicznej dziennikarz podejmuje tylko ze szczególną ostroŜnością, taktem i umiarem oraz wyłącznie w przypadku, gdy nie zagraŜają fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dziecka. 4. Dziennikarzowi nie wolno pokazywać na zbliŜeniu scen śmierci, osób przeŜywających fizyczne lub psychiczne cierpienia, drastycznych skutków katastrof, przestępstw i wojen. 10. Rozbudzanie nadmiernych obaw lub nadziei 1. W relacjach o zdarzeniach sensacyjnych lub tragicznych dziennikarz przedstawia informacje w sposób moŜliwie ścisły oraz unika wywoływania dodatkowych napięć i obaw u telewidzów. 2. Informacje, w szczególności o nowych metodach leczniczych lub lekach, dziennikarz opiera na wiarygodnych danych, tak by nie budzić przedwczesnych nadziei i nie powodować rozczarowań. 3. W audycjach przedstawiających horoskopy, wróŜby lub podobne tematy dziennikarz nie moŜe sugerować, Ŝe zawierają one godne zaufania wskazówki postępowania. 11. Szacunek dla osób 3 1. Dziennikarz powinien okazywać szacunek wszystkim osobom, bez względu na ich stosunek do religii lub odmienność ideową, kulturową czy obyczajową, co nie oznacza wyraŜania zgodności z ich poglądami. 2. Dziennikarzowi nie wolno nikogo dyskryminować ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość lub pochodzenie etniczne, religię lub wyznanie, przekonania polityczne, przynaleŜność organizacyjną, odrębność kulturową czy obyczajową, orientację seksualną. 3. Dziennikarz zachowuje szczególną wraŜliwość w kontakcie z osobami niepełnosprawnymi, dotkniętymi inną chorobą, a takŜe pozostającymi w ubóstwie. 4. Język wypowiedzi dziennikarza powinien być wolny od słów, wyraŜeń i scen wulgarnych, obscenicznych i obraźliwych, a w bezpośrednim przekazie informacji nie powinien zawierać określeń wartościujących i stronniczych. 12. Rzeczywiste autorstwo 1. Niedopuszczalny jest plagiat jawny lub ukryty, wewnętrzny lub zewnętrzny. Dziennikarzowi nie wolno dokonywać przeróbek tekstów ani korzystać bez zgody autorów z materiałów, utworów i tytułów audycji, ani teŜ z cudzego pomysłu dziennikarskiego. 2. Rzeczywiste autorstwo materiałów filmowych i tekstów dziennikarz obowiązany jest podać do wiadomości telewidzów. 13. Konflikt interesów 1. Dziennikarz nie moŜe czynić niczego, co mogłoby zagraŜać interesom, dobremu imieniu, wiarygodności, niezaleŜności i bezstronności telewizji publicznej. 2. Dziennikarz nie moŜe występować w roli rzecznika prasowego instytucji lub firm, ani współpracować w jakiejkolwiek formie z agencjami reklamowymi lub public relations. 3. Dziennikarz kandydujący do organów przedstawicielskich musi zawiesić swoją działalność dziennikarską na czas kampanii wyborczej, a w przypadku uzyskania mandatu – na okres zasiadania w parlamencie czy samorządzie. 4. Dziennikarz nie moŜe wspierać wyborczych kampanii parlamentarnych, prezydenckich lub samorządowych, brać udziału w pracach komitetów wyborczych ani uczestniczyć przy realizacji ich audycji wyborczych. 5. Dziennikarz nie moŜe prowadzić agitacji na rzecz partii politycznych i innych organizacji o charakterze politycznym, uprawiać propagandy politycznej ani publicznie manifestować własnych preferencji politycznych lub ideologicznych. 6. Dziennikarz nie moŜe angaŜować się bezpośrednio ani pośrednio w działalność gospodarczą lub podejmować takiej pracy, która mogłaby podwaŜać jego niezaleŜność jako dziennikarza TVP S.A. albo szkodzić wizerunkowi TVP S.A. jako nadawcy publicznego. 7. Dziennikarz nie moŜe przyjmować prezentów ani korzyści majątkowych z wyjątkiem drobnych upominków. Dziennikarz nie moŜe przyjmować przedmiotów do testowania, z wyjątkiem przypadków, gdy wymaga tego realizacja audycji. Przyjęcie przez dziennikarza takich przedmiotów do testowania nie moŜe wpłynąć na obiektywizm ocen. 8. Dziennikarz nie moŜe wykorzystywać swego wizerunku w celach komercyjnych bez wiedzy i zgody pracodawcy. 9. Dziennikarzowi nie wolno wykorzystywać uzyskanych informacji dziennikarskich zanim nie zostaną one przekazane do publicznej wiadomości. 10.Naganny jest nepotyzm tj. wykorzystywanie swego stanowiska słuŜbowego do protegowania – w zakresie umów o pracę, dzieło lub zlecenie, awansów i nagród – członków najbliŜszej rodziny, a takŜe osób pozostających z dziennikarzem w związkach nieformalnych. 4 11. Dziennikarzowi nie wolno wykorzystywać pracy w TVP S.A. do załatwiania prywatnych interesów. 12. Dziennikarz powinien dbać o to, by jego prywatne kontakty z politykami lub ludźmi biznesu nie wpływały negatywnie na rzetelność i bezstronność informacji i opinii. 14. Reklama i reklama ukryta (kryptoreklama) 1. Dziennikarzowi nie wolno występować w reklamie i zajmować się akwizycją reklam ani uczestniczyć w przedsięwzięciach promocyjnych i wypowiadać się w publikacjach promocyjnych z wyjątkiem akcji charytatywnych. 2. Dziennikarz nie moŜe czerpać jakichkolwiek korzyści z reklamy, reklamy ukrytej (kryptoreklamy). 15. Lojalno ść i klauzula sumienia 1. Dziennikarza obowiązuje lojalność wobec TVP S.A. i dbałość o jej dobre imię. 2. Dziennikarzowi nie wolno pracować dla wojskowych lub cywilnych słuŜb specjalnych ani przyjmować od nich jakichkolwiek zleceń. Dziennikarz moŜe natomiast dobrowolnie podzielić się z tymi słuŜbami waŜnymi informacjami, o ile nie narusza to zasad etyki dziennikarskiej. 3. Niedopuszczalne są działania wyrządzające szkodę zawodową współpracownikom i wszelkie formy nieuczciwej konkurencji zawodowej. 4. Dziennikarz ma prawo do odmowy wykonania polecenia słuŜbowego sprzecznego z prawem, zasadami etyki dziennikarskiej, standardami profesjonalnymi lub jego ugruntowanymi przekonaniami. Jeśli z tego powodu nastąpi rozwiązanie umowy o pracę, nie moŜe ono mieć charakteru zwolnienia dyscyplinarnego. Zmiany Jedną z najwaŜniejszych zmian jest zapis, Ŝe "dziennikarze, którzy byli pracownikami tajnych słuŜb PRL lub z nimi współpracowali, nie mają moralnego prawa do pracy w telewizji publicznej". W podjętej uchwale zarząd TVP podkreślił, Ŝe jej dziennikarzy obowiązuje bezstronność. "Dziennikarz nie moŜe czynić niczego, co mogłoby zagraŜać interesom, dobremu imieniu, wiarygodności, niezaleŜności i bezstronności telewizji publicznej" – napisano w uchwale. Znowelizowany kodeks etyczny określa równieŜ, Ŝe dziennikarze TVP nie mogą być rzecznikami instytucji lub firm, wspierać komitetów wyborczych w kampaniach wyborczych, agitować na rzecz partii politycznych. Dziennikarze TVP nie mogą teŜ "angaŜować się bezpośrednio lub pośrednio w działalność gospodarczą, która mogłaby podwaŜać ich niezaleŜność jako pracowników TVP, przyjmować prezentów i "korzyści majątkowych", a takŜe wykorzystywać zatrudnienie w TVP do załatwiania prywatnych interesów. Zarząd TVP zdecydował ponadto, Ŝe "dziennikarze kandydujący do organów przedstawicielskich muszą zawiesić swoją działalność dziennikarską na czas kampanii wyborczej, a w przypadku uzyskania mandatu – na okres zasiadania w parlamencie czy samorządzie". 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkatafel.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|