Zasady organizowania wycieczek i ...
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych, wychowawca, Kurs, Regulaminy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 3
im. OBROŃCÓW WESTERPLATTE
w GOSTYNINIE
Zasady organizowania
wycieczek i imprez szkolnych
Tekst ujednolicony – 16 XI 2009 r.
Podstawy prawne:
1)
Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. nr 25, poz. 113 i nr 119, poz.
562)
2)
Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 1997 r. w sprawie zasad
i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki
(Dz. Urz. MEN nr 9, poz. 40) - obowiązuje do dnia 21 października 2002 r.
3)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków
bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się
i uprawiających sporty wodne (Dz. U. nr 57 poz. 358)
4)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. nr 135, poz. 1516)
- 1 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
§ 1. Zasady ogólne.
1.
Wycieczki i inne formy turystyki są integralną częścią działalności wychowawczej szkoły.
2.
Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu:
a)
poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
b)
poznawanie kultury i języka innych państw,
c)
poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
d)
wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
e)
upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz
umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
f)
podnoszenie sprawności fizycznej,
g)
poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych
ekologicznie,
h)
upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
i)
przeciwdziałanie patologii społecznej,
j)
poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
3.
Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych
oraz pozaszkolnych.
4.
Zamiar zorganizowania wycieczki wpisuje się do planu oddziaływań wychowawczych
obowiązującym w danym roku szkolnym, w terminie do 20 września. Zorganizowanie
pozaplanowej wycieczki jest możliwe po wyczerpującym uzasadnieniu i uzyskaniu zgody
dyrektora.
5.
Organizację i program wycieczek (imprez) dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb
uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności
specjalistycznych.
5
1
. Dzieci biorące udział w wycieczce muszą być uczniami jednego lub sąsiednich poziomów klas
6.
Dla uczniów klas I - III, wycieczki (imprezy) powinny być organizowane przede wszystkim na
terenie najbliższego regionu geograficzno - turystycznego.
7.
Dla uczniów klas IV – VI, mogą być organizowane wycieczki (imprezy) w bardziej odległe
rejony kraju.
7
1
. Czas trwania wycieczek o których mowa w §2 ust. 1b ogranicza się do:
a)
2 dni dla uczniów klas I-III,
b)
4 dni dla uczniów klas IV-VI.
8.
W wycieczkach (imprezach) organizowanych przez szkołę, mogą brać udział rodzice na
prawach uczestnika oraz uczniowie spoza szkoły.
9.
W wycieczkach (imprezach) nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją
przeciwwskazania lekarskie.
10.
Uczniowie niepełnosprawni, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach, jeżeli zostaną
zapewnione im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju
i stopnia niepełnosprawności.
- 2 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
11.
Za właściwe przygotowanie wycieczki (imprezy) odpowiada kierownik.
12.
Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele, rodzice
i uczniowie. Prace te obejmują zaznajomienie się z terenem wycieczki (korzystamy w tym
zakresie z map, przewodników, literatury pięknej, podań ludowych, przeźroczy i filmów).
13.
Podsumowanie wycieczki jest logiczną konsekwencją świadomego uczestnictwa. Omówienie
powinno w szczególności dotyczyć:
a)
stopnia realizacji celów i zadań,
b)
walorów edukacyjnych, krajoznawczych i turystycznych,
c)
rozliczenia finansowego,
d)
spostrzeżeń wychowawczych,
e)
wrażeń uczniów (mogą być wykorzystane formy pisemne, fotogazetki, itp.)
f)
wniosków.
§ 2. Formy krajoznawstwa, turystyki i innych imprez.
1.
Wycieczki:
a)
przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia
obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów
pokrewnych; organizowane są na terenie miasta w godzinach w których odbywałaby się
lekcja z danego przedmiotu (przedmiotów),
b)
krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania
kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych.
2.
Imprezy
a)
krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, rajdy, konkursy, turnieje,
b)
wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły
zimowe, szkoły ekologiczne, itp.
c)
sportowe – odbywające się na terenie szkoły, miasta lub wyjazdowe.
§ 3. Kierownik wycieczki i opiekunowie.
1.
Kierownikiem wycieczki (imprezy) musi być nauczyciel.
2.
Zadania kierownika (nie dotyczy wycieczek przedmiotowych)
1)
opracowuje program i harmonogram wycieczki (imprezy),
2)
opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników,
3)
zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki (imprezy)
oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
4)
zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich
przestrzegania,
5)
określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki
i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki (imprezy),
6)
nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę
pierwszej pomocy,
7)
organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
8)
dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
9)
dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
(imprezy),
- 3 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
10)
przekazuje dyrektorowi do zatwierdzenia na trzy dni przed planowanym terminem
wycieczki (imprezy) pełną dokumentację określoną w ust. 6 p. 1 - 3,
10
1
) w przypadku wycieczki (imprezy) zagranicznej na cztery tygodnie przed terminem
wyjazdu kierownik wycieczki (imprezy) przekazuje kartę wycieczki wraz
z załącznikami:
a)
informację zawierającą: nazwę kraju, czas pobytu, szczegółowy program
pobytu,
b)
imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów a także listę uczniów biorących
udział w wyjeździe wraz z podaniem ich daty urodzenia i miejsca
zamieszkania,
11)
dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki (imprezy)
w ciągu dwóch tygodni po jej zakończeniu; rozliczenie przechowywane jest w teczce
wychowawcy klasy i udostępniane na życzenie dyrektorowi lub rodzicom
uczestników.
3. Opiekunem może być: nauczyciel, rodzic lub inna pełnoletnia osoba po uzyskaniu zgody
dyrektora szkoły.
4. Zadania opiekuna:
1)
sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
2)
współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu
wycieczki (imprezy),
3)
sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym
uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
4)
nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
5)
wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
5. Zadania nauczyciela organizującego wycieczkę przedmiotową:
1)
sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
2)
sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przez uczniów zasad bezpieczeństwa,
3)
skreślony,
4)
realizuje cele wynikające z przyjętego planu wycieczki.
5
1
. Zadania nauczyciela organizującego imprezę sportową:
1)
zbiera opinię od wychowawców o uczniach mających wziąć udział w imprezie,
2)
organizuje pomoc dydaktyczną dla uczniów opuszczających zajęcia lekcyjne
z powodu zwiększonej aktywności sportowej,
3)
przygotowuje i przechowuje do końca roku szkolnego następującą dokumentację:
- listę uczestników,
- indywidualne zgody rodziców,
- kartę imprezy w przypadku opuszczania terenu szkoły,
- rozliczenie finansowe (jeżeli ponoszone były koszty);
4)
sprawuje opiekę nad podopiecznymi w ciągu całej imprezy,
5)
sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przez uczniów zasad bezpieczeństwa,
6. Dokumentacja wycieczki (imprezy) – nie dotyczy wycieczek przedmiotowych:
1)
karta wycieczki – załącznik nr 1
2)
dwa egzemplarze listy uczestników – załącznik nr 2,
3)
pisemna zgoda rodziców – załącznik nr 3,
- 4 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
4)
regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki – załącznik nr 4,
5)
preliminarz finansowy wycieczki,
6)
dowód ubezpieczenia wszystkich uczestników wycieczki od następstw nieszczęśliwych
wypadków (w przypadku dodatkowego ubezpieczenia).
7. Organizując imprezy i wycieczki przedmiotowe poza teren szkoły należy przekazać dyrektorowi
do zatwierdzenia na 1 dzień przed planowanym terminem wycieczki (imprezy) pełną
dokumentację określoną w ust. 6 p. 1-3 z uwzględnieniem ust. 8.
8. Pisemna zgody rodziców na udział ich dziecka w wycieczce lub imprezie przedmiotowej nie jest
konieczna przy wyjściach poza teren szkoły w ramach 2 godzin lekcyjnych.
§ 4. Zasady bezpieczeństwa.
1.
Udział uczniów w wycieczkach lub imprezach (z wyłączeniem przedmiotowych), wymaga
pisemnej zgody rodziców albo opiekunów prawnych. (
Załącznik nr 2
)
2.
Przed wyruszeniem na wycieczkę (imprezę) należy pouczyć jej uczestników o zasadach
bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku.
3.
Podczas wycieczek (imprez) należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania
się po drogach.
4.
Uczestnicy wycieczek (imprez) muszą być objęci ubezpieczeniem od następstw
nieszczęśliwych wypadków.
5.
Czas trwania i trasa wycieczki muszą być dopasowane do wieku i możliwości uczestników.
Tempo marszu dla młodzieży powyżej 10 roku życia nie powinno przekraczać dla chłopców
i dziewcząt odpowiednio 4,5 i 4 km/h. Dzienne odcinki trasy nie mogą przekraczać dla nich
odpowiednio 18 i 15 km.
6.
Opiekunowie są zobowiązani do stałego kontrolowania stanu liczbowego uczestników.
7.
Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób
zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan
zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły, a także specyfikę
zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
8.
Uczestnicy wycieczek rowerowych poruszający się po drogach publicznych, muszą posiadać
karty rowerowe.
9.
Długość trasy pokonywanej podczas wycieczek rowerowych nie może przekraczać 50 km
dziennie. Z tyłu i przodu bezwzględnie jadą osoby dorosłe. Odległość od roweru do roweru nie
powinna przekraczać 2-3 m. Przerwa między grupami co najmniej 200 m. Oznaczenia: z przodu
biała chorągiewka, z tyłu wysunięty lizak zamontowany przy siodełku rowerowym.
10.
Zabrania się prowadzenia wycieczek (imprez) podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi.
11.
Zabrania się organizowania wycieczek na terenach górskich leżących na obszarach parków
narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m nad poziomem morza, bez
udziału wykwalifikowanego przewodnika.
- 5 -
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com