Zasady pierwsze, filozofia, PEF opracowania tematów
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ZASADY PIERWSZE (gr. [archái], [archái epistemonikái], [archái anapódeiktoi]; łac. principia, principia demonstrationis, prima principia /indemonstrabilia/) – podstawowe prawa rządzące istnieniem realnych rzeczy, które odczytane przez intelekt stają się zasadami racjonalnego poznawania, wnioskowania, działania i wytwarzania; naczelne prawa logiczne. N AZWA PIERWSZYCH ZASAD . W poznaniu metafizycznym obok transcendentaliów wyróżniamy pierwsze prawa (zasady), rządzące bytowaniem rzeczy, będące podstawowym narzędziem procesu poznawczego człowieka, zachodzącego w różnych dziedzinach jego działania. Obok nazwy „pierwsze zasady” używane są też takie jak „metafizyczne pierwsze zasady” (każdego bytu i poznania): „najwyższe zasady”, „zasady naczelne”, „podstawowe zasady”, a także: „aksjomaty ogólne” (dignitates), „zasady rozumu” (principia rationis), „naczelne prawa logiczne”. Mimo że nazwy niektórych p. z. (np. tożsamości, niesprzeczności, wyłączonego środka, celowości, racji bytu, doskonałości), z którymi spotykamy się na terenie metafizyki i nazwy praw logicznych są takie same, to jednak należy wskazać na ich odrębność, i to nie tylko co do zakresu obowiązywalności, ale także co do struktury i funkcji (metafizyczne p. z. są formułowane w formie sądów egzystencjalnych) (zob. S. Kamiński, Czym są w filozofii i w logice tzw. p. z.? , 5, 14 n.). Pełnią one w poznaniu metafizycznym określoną funkcję, różną od tej, jaką mają p. z. logiczne. Odmienność ta wynika z ich natury: są wyrazem porządku racjonalnego złożonego w realnie istniejących bytach. Fakt istnienia takiego porządku afirmowany jest w aktach poznawczych człowieka i ujawniany w jego rozumnej działalności oraz w prawach odkrywanych w nauce. H ISTORIA PIERWSZYCH ZASAD . Odwołując się do historii wyodrębnienia p. z., wskazuje się na Parmenidesa, Platona, a następnie Arystotelesa oraz filozofów średniowiecznych (Rajmund Lullus, Tomasz z Akwinu, Jan Duns Szkot), nowożytnych (F. Suárez, G. W. Leibniz, Ch. Wolff) i współczesnych (G. W. F. Hegel, J. Łukasiewicz), którzy sformułowali poszczególne zasady i nadali im określoną interpretację: logiczną, psychologiczną lub metafizyczną. W ten sposób zostały wyróżnione zasady: tożsamości, niesprzeczności, wyłączonego środka oraz racji dostatecznej. Problem ich pierwszeństwa i stosunku do Zasady pierwsze PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 1 innych zasad dowodzony jest na podstawie kryterium historycznego, logicznego lub metafizycznego. Odnośnie kolejności interpretacji p. z., spotykamy ich podwójną wykładnię: metafizyczną i logiczną. Ponadto, p. z. w interpretacji metafizycznej są charakterystyką sposobu bytowania rzeczy, zaś w logicznej wskazują na zasady poznania, prawa wnioskowania i dowodzenia. Utrwaliła się też liczba p. z., która – choć nie przez wszystkich filozofów akceptowana – sprowadza się do czterech w interpretacji logicznej (tożsamości, niesprzeczności, wyłączonego środka, racji dostatecznej), a sześciu w interpretacji metafizycznej (obok wymieniony czterech ponadto: zasada racji bytu, celowości i doskonałości). Wśród filozofów panują różne opinie na temat hierarchii i porządku owych zasad (A. Korcik, O tak zwanych naczelnych prawach rozumowania i zależnościach między nimi , 185): jedni dowodzą np., że zasada niesprzeczności jest negatywną postacią zasady tożsamości (tamże, 187), inni, że zasada wyłączonego środka jest postacią zasady niesprzeczności czy tożsamości (S. Kamiński, Czym są w filozofii i w logice tzw. p. z . ? , 12). Od czasów Wolffa zasadę racji dostatecznej próbowano wywieść z zasady niesprzeczności (tamże, 13). Bezpośrednio z tym wiąże się problem, czy p. z. są wyprowadzalne z jednej naczelnej zasady (np. tożsamości lub niesprzeczności), czy są w ogóle wyprowadzalne, czy jest tylko jedna p. z., czy jest ich wiele? Widoczna jest także tendencja do redukowania wszystkich zasad do jednej, naczelnej: albo niesprzeczności, albo tożsamości, albo wyłączonego środka, i wyprowadzanie z niej pozostałych. Można to zauważyć zarówno w logicznej, jak i metafizycznej interpretacji (zob. Korcik, O tak zwanych naczelnych prawach [...] , 176). Arystoteles w V księdze Metafizyki wskazywał na prymat zasady niesprzeczności i na różne sposoby jej uzasadnia. „W nowszej jednak filozofii – zauważa M. A. Krąpiec – od czasów Suáreza na pierwszym miejscu stawia się zasadę tożsamości bytowej. I chociaż niektórzy logicy zasadę tę uważają za bezwartościowe i nic nie mówiące sformułowanie zasady (nie)sprzeczności, to jednak wielu filozofów uznaje tożsamość za pierwszą i naczelną zasadę. [...] między innymi T. Zigliara, D. Mercier, R. Garrigou-Lagrange, J. Maritain, Verardo, J. H. Nicolas. Istnieje jednak wielu myślicieli, którzy stoją na starym, Zasady pierwsze PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 2 arystotelesowskim stanowisku absolutnego pierwszeństwa zasady (nie)sprzeczności. Tu należy Z. Gonzales, C. Sanseverino, M. Liberatore, A. Stökl, J. Gredt, a zwłaszcza G. M. Manser [...]” (Krąpiec Dz II 128). S. Kamiński zauważył, że niektórzy neotomiści zasadę wyłączonego środka traktują jako pryncypium metafizyczne, które dzieli się „na zasadę niesprzeczności (coś nie może zarazem istnieć i nie istnieć) oraz zasadę wyłączonego środka (coś istnieje lub nie istnieje)” (S. Kamiński, Czym są w filozofii i w logice tzw. p. z.? , 12). Akwinata stał na stanowisku, że „pierwszą zasadą jest zasada niesprzeczności, która opiera się na pojęciu bytu i niebytu. A na tej zasadzie opierają się wszystkie inne zasady” ( S. th , I–II, q. 92, a. 2). I NTERPRETACJE PIERWSZYCH ZASAD . W filozofii parmenidejsko-platońskiej zasady tożsamości i niesprzeczności mają interpretację ontyczną, tzn. charakteryzują sposób bytowania rzeczy, utożsamiony ze sposobem poznania, gdyż – jak powie Parmenides (Diels-Kranz 28 B 7) – byt jest tożsamy z myślą, jest tym, co „jest myślane”; jest też tożsamy z ideą, która jest niezłożona, niezmienna, tożsama z sobą. Nie istnieje tu problem logicznej czy ontologicznej interpretacji p. z., gdyż płaszczyzna poznania jest utożsamiona z płaszczyzną bytowania rzeczy (Platon, Soph ., 230 A–D). Tego typu interpretacja p. z. występuje tam, gdzie ma miejsce niezłożeniowa i tożsamościowa koncepcja bytu. Autonomiczne rozumienie p. z. i ich odróżnienie od praw logicznych pojawia się wraz z oddzieleniem płaszczyzny poznania od płaszczyzny bytowania rzeczy. Stało się to za sprawą Arystotelesa. W ten sposób doszło do odróżnienia porządku zasad od porządku przyczyn oraz porządku poznania od porządku bytowania. Zarzucenie odrębności tych porządków nastąpiło w czasach nowożytnych, kiedy to całą dziedzinę zasad związano z życiem racjonalnym i odcięto od bytu. Ideał budowania nauk oparty na modelu „more geometrico” pociągnął za sobą konieczność uporządkowania praw i zasad przez określenie podstawowych aksjomatów. Takimi aksjomatami były „principia demonstrationis” i one zostały wpierw wykorzystane. Tą drogą poszli np. A. Arnauld i P. Nicole – autorzy podręcznika Logique de Port- Royal. „Dopiero teoria wiedzy naukowej Leibniza zapoczątkowała koncepcję pierwszych zasad myślenia jako w jakimś sensie naczelnych w logice. Sam Leibniz nie zbudował systemu logiki w oparciu o omawiane zasady. Atoli Zasady pierwsze PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 3 wyraźnie wymieniwszy – chyba pierwszy w dziejach – wszystkie cztery zasady, nadał im sens nie ontologiczny, ale zdecydowanie teoriopoznawczy i uczynił fundamentem racjonalistycznej epistemologii” (S. Kamiński, Czym są w filozofii i w logice tzw. p. z.? , 15). Tę interpretację przejął później Wolff, zaś w XVIII w. H. S. Reimarus, później I. Kant i in. W ten sposób p. z. będą spełniały rolę głównie epistemologiczną. Zasady tożsamości, niesprzeczności oraz wyłączonego środka przedstawił Arystoteles w formie zasad logicznych i wskazał na ich praktyczne znaczenie, natomiast wartość i istotę tych zasad związał ze strukturą i naturą bytu. „Arystoteles wprawdzie sformułował w postaci metalogicznej zasady niesprzeczności i wyłączonego środka (ściślej – dwuwartościowości) oraz podkreślał ich olbrzymią wartość praktyczną (zwłaszcza pierwszej) w sztuce prowadzenia sporów z przeciwnikami filozoficznymi, ale nic nie wskazywało na to, aby w swym wykładzie systemu logiki traktował je jako naczelne prawa lub reguły logiczne. Walor zasady niesprzeczności leży według Stagiryty przede wszystkim w dziedzinie ontologicznej, a wtórnie – w teoriopoznawczej. Dlatego zasada ta odgrywa podstawową rolę jako filozoficzne założenie zewnętrzne logiki (jak i wszystkich nauk), lecz nie stanowi pierwszej przesłanki systemu praw, względnie reguł logicznych. Dlatego właśnie jest przedmiotem filozofii pierwszej” (tamże, 14). Stąd zarówno dla Arystotelesa, podobnie jak później dla Tomasza z Akwinu p. z. jako „charakterystyki” porządku (racjonalnego) istnienia bytu są przede wszystkim przedmiotem metafizyki („de primis principiis demonstrationis” – In Metaphysicorum , lib. III, lect. 2, oraz lib. XI, lect. 4). Nie znaczy to, że już wówczas oddzielano od siebie interpretację logiczną i metafizyczną tych zasad. Zdarzało się nawet, że upodobniano w pewnych aspektach przedmiot logiki i metafizyki. Stąd „filozoficzne podstawy logiki formalnej uważano za principia demonstrationis . Znamienne jest i to – uważa Kamiński – że gdy później wprowadzono rozróżnienie principium complexum i incomplexum , to za primum principium incomplexum uważano pojęcie bytu, a za primum principium complexum – zasadę niesprzeczności, która bazuje na rozróżnieniu bytu od niebytu ( Czym są w filozofii i w logice tzw. p. z.? , 15). W YODRĘBNIENIE PIERWSZYCH ZASAD . W księdze IV Metafizyki Arystoteles stwierdził: „do filozofa, czyli tego, kto rozważa o wszelkiej substancji, należy Zasady pierwsze PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 4 również badanie zasad dowodzenia sylogistycznego” ( Met. , 1005 b 6–8). Zasady bowiem, podobnie jak substancja, odnoszą się do wszystkiego co istnieje i tylko właściwie do tego, co istnieje („[...] ten, kto poznaje byty, o ile są bytami, musi umieć poznać „najpewniejsze [zasady] odnoszące się do wszystkiego” – tamże, 10–11). Taka zasada musi być oczywista dla wszystkich, niewyprowadzalna z innej zasady. Nie może być hipotezą i przypuszczeniem. Nie można względem niej się mylić („Zasadą zaś najpewniejszą ze wszystkich jest ta, co do której niepodobna być w błędzie, bo z konieczności taka zasada musi być zarówno najbardziej zrozumiała (gdyż pomyłka zachodzi zawsze w tym, czego się nie zna), jak też musi być niczym nie uwarunkowana. Co bowiem jest konieczne do poznawania bytów, to już nie podlega niczemu i jako konieczne dla poznania czegokolwiek musi być uprzednio poznane. Oczywiste zatem, że taka zasada jest najpewniejsza ze wszystkich” (tamże, 13–19). Zasadą taką jest zasada niesprzeczności, którą Arystoteles sformułował w następujący sposób: „[...] niemozliwe by jedno i to samo czemuś jednemu i pod tym samym względem zarazem przysługiwało i nie przysługiwało” (tamże, 19–20). Nie jest to jednak zasada przyjęta a priori, jest ona poznawczym ujęciem (odczytaniem) rzeczywistości (bytu), jest rozwinięciem pierwszego aktu poznawczego zwerbalizowanego w sądzie: „jest byt i tylko byt”; sąd ten pociąga za sobą równocześnie odrzucenie jego negacji „niebytu nie ma”. I tak, jak byt jest wyrazem realnej rzeczywistości, tak też jest podstawą prawdziwego poznania. Jeśli byt jest tym, na czym opiera się nasze poznanie, to również poznawcze ujęcie bytu w zasadzie tożsamości będzie tym, na czym osadza się proces poznawania (życie racjonalne), jednak poznanie to aktualizuje się w procesie oddzielaniu bytu od niebytu, co wyraża zasada niesprzeczności, która jest odczytaniem natury bytu – poznanej analogicznie do sposobu istnienia rzeczywistości (tamże, 1005 b). Krąpiec podkreśla, że p. z. fundują nie tylko porządek poznania, ale w ogóle porządek racjonalnego istnienia i działania bytu („Gdyby nie obowiązywała zasada (nie)sprzeczności, to dlaczego człowiek udający się do domu idzie tą właśnie drogą, a nie inną? I dlaczego raczej idzie, niż nie idzie? Dlaczego zwraca uwagę na to, by nie wpaść do rzeki lub dołu? Dlaczego raczej wybiera dobro (osobiste) aniżeli zło?” – Krąpiec, Dz II 126). Tego typu działanie oparte jest na odróżnianiu bytu od niebytu, a więc na zasadzie Zasady pierwsze PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllo2chrzanow.htw.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|