Zasady ruchu rowerów, PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zasady ruchu rowerów jednośladowych 58 Pędzenie zwierząt. Pędzenie zwierząt zawsze powinno odbywać się pod nadzorem. Jeżeli to możliwe przed stadem pędzonych zwierząt powinna znajdować się osoba ostrzegająca innych uczestników ruchu drogowego, zwłaszcza na zakręcie lub w pobliżu szczytu wzniesienia. Bezpieczniej jest unikać pędzenia zwierząt po zmroku, niemniej jednak wykonując tą czynność, należy stosować ubiór o właściwościach odblaskowych i nieść światła (białe z przodu a czerwone z tyłu stada). Zasady ruchu rowerów jednośladowych Niniejsze zasady stanowią zasady dodatkowe do zasad zawartych w kolejnych rozdziałach, mających zastosowanie w przypadku wszystkich pojazdów (poza rozdziałem dotyczącym autostrad na stronie 85). Należy również zapoznać się z informacjami ze str. 118 – Ty i Twój rower. 59 Ubiór. Powinien być we właściwym rozmiarze i prawidłowo zastosowany, obowiązuje używanie: • hełmów ochronnych dla rowerzystów, spełniających obecne wymogi prawne • odzieży przeznaczonej do jazdy na rowerze. Należy unikać stosowania odzieży, która może ulec zaplątaniu w łańcuch lub koło lub też zasłonić światła roweru • ubioru w jasnym kolorze lub o właściwościach fluorescencyjnych w porze dziennej i w przypadku ograniczonej widoczności zapewniającego lepszą widoczność z punktu widzenia innych uczestników ruchu • ubioru i/lub wyposażenia (paska, opasek na ramiona lub na kostki) o właściwościach odblaskowych w porze nocnej. Zasada 59 Zapewnienie własnej widoczności 21 60 Pomiędzy zachodem a wschodem słońca rower MUSI być wyposażony w zapalone światło pozycyjne barwy białej z przodu a czerwonej z tyłu. Z tyłu rower MUSI być też wyposażony w czerwone światło odblaskowe (i żółte światła odblaskowe przy pedałach, jeżeli wyprodukowany po 24/1/96). Przednie białe światła odblaskowe i światła odblaskowe zainstalowane na szprychach będą również pomocne w zapewnieniu lepszej widoczności z punktu widzenia innych uczestników ruchu. Dozwolone jest korzystanie ze świateł migających, niemniej jednak zalecane jest, aby osoby kierujące rowerami w obszarach bez latarni ulicznych korzystały z przedniego światła pozycyjnego zapalonego na stałe. Law RVLR reg 13, 15, 21 & 27 (z poprawkami w ramach RVL(A)R) (patrz str. 123) 61 W czasie jazdy rowerem Drogi dla rowerów i inne udogodnienia. Należy korzystać z dróg dla rowerów, linii zatrzymania dla kierujących rowerami, obszarów przeznaczonych dla kierujących rowerami a także przejść w stylu tukan, chyba, że jest to w danym momencie niebezpieczne. Korzystnie z tych udogodnień nie jest obowiązkowe i uzależnione jest od doświadczenia i umiejętności osoby kierującej rowerem, niemniej jednak może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. 62 Drogi dla rowerów. Zazwyczaj znajdują się w oddaleniu od jezdni, ale można je też znaleźć wzdłuż dróg dla pieszych lub chodników. Rowerzyści i piesi mogą być od siebie oddzieleni lub mogą korzystać z tej samej przestrzeni (bez wyznaczonych granic). Korzystając z dróg z wyznaczonym granicami NALEŻY trzymać się strony wyznaczonej dla kierujących rowerami, ponieważ strona przeznaczona dla pieszych stanowi drogę dla pieszych lub chodnik. Kierującego rowerem obowiązuje zachowanie szczególnej ostrożności i ustępowanie miejsca pieszym, zwłaszcza dzieciom, osobom starszym i niepełnosprawnym. Jeżeli zaistnieje taka konieczność kierujący rowerem zawsze powinien być przygotowany do zwolnienia jazdy lub zatrzymania się. Należy zachować ostrożność w pobliżu skrzyżowań dróg, gdyż kierujący rowerem może mieć ograniczone pole widzenia innych uczestników ruchu, którzy mogli go nie zauważyć. Law RTRO Arts 3 & 4(5) (patrz str. 123) 63 Drogi dla rowerów. Oznaczane są białą linią, (która może być linią przerywaną) wzdłuż jezdni (patrz Zasada 140). Kierując rowerem, tam gdzie jest to praktyczne, należy to robić w granicach wyznaczonych liniami. Przed opuszczeniem drogi dla rowerów należy sprawdzić czy jest to bezpieczne i wyraźnie zasygnalizować swój zamiar innym uczestnikom ruchu. Korzystnie z dróg dla rowerów nie jest obowiązkowe i uzależnione jest od doświadczenia i umiejętności osoby kierującej rowerem, niemniej jednak może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. 22 Zasady ruchu rowerów jednośladowych 64 ZABRANIA się jazdy rowerem po drodze dla pieszych lub chodniku, chyba, że w sytuacji korzystania z wydzielonej drogi dla rowerów. Law RTRO Art. 3 (patrz str. 123) 65 Pasy ruchu dla autobusów. Większość pasów ruchu dla autobusów, z wyłączeniem pasa ruchu dla autobusów na autostradzie, może być wykorzystywana przez osoby kierujące motocyklami i rowerami zgodnie z umieszczonymi tam znakami drogowymi. Należy zwracać uwagę na osoby wysiadające lub wsiadające do autobusu. Podczas wyprzedzania autobusu lub opuszczania pasa ruchu dla autobusów należy zachować szczególną ostrożność gdyż wiąże się to z wjechaniem na drogę o nasilonym ruchu. 66 Kierujący rowerem • powinien, trzymać kierownicę obiema rękoma, poza sytuacją dawania sygnału lub zmiany biegu, • powinien, trzymać obie stopy na pedałach, • jazda rowerem nie powinna być uprawiana przez więcej niż dwie osoby jadące obok siebie, na wąskich drogach lub w przypadku nasilenia ruchu drogowego jak również w pobliżu zakrętów należy jechać jeden za drugim, • powinien, unikać jazdy rowerem w niewielkiej odległości za innym pojazdem, • powinien, unikać wożenia czegokolwiek, co mogłoby mieć wpływ na zachowanie równowagi kierującego lub zaplątać się w kole lub łańcuchu, • powinien, wykazywać należyty wzgląd w odniesieniu do innych uczestników ruchu, a zwłaszcza niewidomych i niedowidzących pieszych. Jeżeli zaistnieje taka konieczność kierujący rowerem powinien poinformować pieszych o swojej obecności, na przykład korzystając z dzwonka lub trąbki do roweru. Kierujący rowerem • przed odjechaniem od krawężnika, wykonaniem skrętu lub innego manewru, powinien rozejrzeć się dookoła, aby upewnić się, iż jest to bezpieczne, dać wyraźny sygnał innym uczestnikom ruchu drogowego, co do swoich zamiarów (patrz strona 103), • powinien, patrzeć przed siebie, aby uniknąć gwałtownego omijania przeszkód na drodze takich jak studzienki kanalizacyjne, wyboje i zaparkowane pojazdy. Przejeżdżając obok zaparkowanych pojazdów należy zapewnić im odpowiednio dużo miejsca i uważać na otwierane drzwi lub pieszych przecinających pas ruchu kierującego rowerem, • powinien, zwracać uwagę na innych uczestników ruchu nadjeżdżających z tyłu, 67 23 • powinien, zachować szczególną ostrożność w okolicach progów zwalniających na drodze, zwężenia jezdni i innych elementów regulujących ruch uliczny, • powinien, zachować ostrożność podczas wyprzedzania. (patrz Zasada 162-169). 68 Kierującemu rowerem ZABRANIA się • przewożenia pasażera chyba, że rower został fabrycznie wyposażony lub zaadaptowany dla potrzeb przewożenia pasażera, • czepiania się pojazdu lub naczepy w ruchu, • niebezpiecznej jazdy, jazdy bez zachowania właściwej ostrożności lub względu w stosunku do innych uczestników ruchu, • jazdy po spożyciu alkoholu lub narkotyków z włączeniem leków. Law RTO 1995 Arts 35, 37, 42, 43 & 44 (patrz str. 123) 69 Kierującego rowerem OBOWIĄZUJE stosowanie się do wszystkich znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej. Laws RTO 1995 Art. 50, TSR Reg 8 (patrz str. 123) 70 Parkując rower • należy, znaleźć widoczne miejsce, aby pozostawić rower w miejscu widocznym przez inne osoby, • tam gdzie zapewnione należy korzystać ze stanowisk do parkowania rowerów lub innych miejsc z podobnymi udogodnieniami, • nie należy zostawiać roweru w miejscu gdzie może spowodować zatarasowanie lub zagrożenie z punktu widzenia innych uczestników ruchu, • rower należy zabezpieczyć w sposób zapobiegający przewróceniu się, spowodowaniu zatarasowania lub zagrożenia. 71 Kierującemu rowerem ZABRANIA się przejeżdżania linii zatrzymania na czerwonym świetle. Niektóre skrzyżowania wyposażone są w linie zatrzymania dla kierujących rowerami, pozwalające rowerzystom na czekanie i ustawienie się w odpowiedniej pozycji przed pozostałymi uczestnikami ruchu (patrz Zasada 178). Laws RTO 1995 Art. 50 & TSR reg 33(1) (patrz str. 123) 72 Skrzyżowania Po lewej stronie. Dojeżdżając do skrzyżowania z lewej strony, kierujący rowerem powinien zwrócić uwagę na skręcające lub wyjeżdżające przed nim z bocznych dróg pojazdy. Tuż przed 24 Zasady ruchu rowerów jednośladowych wykonaniem skrętu, należy zwrócić uwagę na rowerzystów lub motocyklistów wyprzedzających z lewej strony. Nie należy jeździć po lewej stronie pojazdów sygnalizujących lub zwalniających w celu wykonania skrętu w lewo. 73 Należy zwracać szczególną uwagę na pojazdy o zwiększonej długości, które wymagają więcej miejsca w czasie wykonywania manewrów na zakrętach. Należy pamiętać, iż kierowcy mogą mieć ograniczone pole widzenia. Możliwe, iż kierowcy zmuszeni będą do przesunięcia się w prawo przed wykonaniem skrętu w lewo. Należy zaczekać na wykonanie tego manewru ze względu na to, że podczas skręcania tylne koła podjeżdżają bardzo blisko krawężnika. Należy oprzeć się pokusie jazdy po przestrzeni pomiędzy pojazdem a krawężnikiem. 74 Po prawej stronie. Skręcając w prawo, należy rozejrzeć się i upewnić, iż jest to bezpieczne, następnie dać sygnał i przesunąć na środkową część jezdni. Przed wykonaniem skrętu, należy poczekać na pojawienie się bezpiecznej przestrzeni pomiędzy nadjeżdżającymi z przeciwka pojazdami. Bezpieczniejsze może być czekanie po lewej stronie, na pojawienie się bezpiecznej przestrzeni lub zejście z roweru i przejście na drugą stronę jezdni. 75 Dwujezdniowe drogi ekspresowe. Należy pamiętać, iż na większości dwujezdniowych dróg expressowych pojazdy poruszają się z dużą prędkością. Przechodząc przez drogę należy poczekać na pojawienie się bezpiecznej przestrzeni i przejść każdą z części jezdni oddzielnie. Przechodząc przez drogę zjazdową należy zachować szczególną ostrożność. 76 Ronda Wyczerpujące informacje, co do stosowania właściwej procedury na rondach, zawarte są w zasadach 184-190 i w Aneksie na stronach 135-139. Ronda mogą być niebezpieczne i należy zachowywać na nich szczególną ostrożność. 77 Kierujący rowerem może uznać za bezpieczniejsze, prowadzenie roweru korzystając z drogi dla pieszych, chodnika lub pobocza. W przypadku podjęcia decyzji pozostania po lewej stronie należy • zdawać sobie sprawę z ograniczonego pola widzenia kierowców, • zachować ostrożność podczas przejeżdżania rowerem przez drogi zjazdowe z ronda. Może zaistnieć konieczność dania sygnału w prawo w celu zaznaczenia zamiaru pozostania na rondzie, • zwracać uwagę na pojazdy z zamiarem opuszczenia lub wjechania na rondo przejeżdżające przez pas ruchu kierującego rowerem. 25
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo MedyczneZasady badań pedagogicznych - T. Pilch, Pedagogika, Metodologia badań
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|