Zasady wykonywania projektu lotu GUGiK, FOTOGRAMETRIA I TELEDETEKCJA, wykłady
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY 1) z dnia .................................... w sprawie wykonywania fotogrametrycznych zdjęć powierzchni kraju oraz pomiarów i opracowań fotogrametrycznych Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 3 lit. l ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086, z późn. zm. 2) ), zwanej dalej ustawą, zarządza się, co następuje: § 1. Rozporządzenie określa: 1) zasady wykonywania zdjęć lotniczych; 2) warunki przetwarzenia fotogrametrycznych zdjęć lotniczych; 3) metody opracowania ortofotomap 4) metody wykonywania numerycznych modeli terenu. § 2. Zasady wykonywania prac, o których mowa w § 1 zawarte są w załączniku do rozporządzenia § 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Minister Infrastruktury ..................................... 1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322). Właściwość Ministra Infrastruktury do wydania niniejszego rozporządzenia wynika z art. 44 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 154, poz. 1800). 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 110, poz. 1189, Nr 115, poz. 1229 i Nr 125, poz. 1363, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 i Nr 166, poz. 1612 oraz z 2004 r. Nr 10, poz. 76. Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia ........................... ZASADY WYKONYWANIA FOTOGRAMETRYCZNYCH ZDJĘC POWIERZCHNI KRAJU ORAZ POMIARÓW I OPRACOWAŃ FOTOGRAMETRYCZNYCH ROZDZIAŁ I. ZASADY OGÓLNE § 1 Postanowienia ogólne 1. Zasady stanowią standard Głównego Geodety Kraju (GGK) w zakresie prac fotolotniczych. Zasady są obowiązujące dla prac fotolotniczych zamawianych przez służbę geodezyjną i kartograficzną RP. 2. Zasady podają założenia techniczne i porządkowe dotyczące wykonywania prac fotolotniczych, obowiązujące przy projektowaniu i wykonywaniu fotogrametrycznych zdjęć lotniczych, obróbce fotolaboratoryjnej filmów lotniczych, badaniu jakości zdjęć i pracach fotoreprodukcyjnych. Uwaga: pod używanym w Wytycznych pojęciem “film lotniczy” rozumie się zwojową błonę fotograficzną wyprodukowaną specjalnie dla potrzeb fotogrametrycznych zdjęć lotniczych. 3. Fotogrametryczne zdjęcia lotnicze są podstawowym materiałem wyjściowym dla zadań geodezyjnych i kartograficznych realizowanych technologiami fotogrametrycznymi (sporządzanie map topograficznych, map zasadniczych i map tematycznych, oraz zakładanie i prowadzeniu systemów informacji o terenie). 4. Określenie “fotogrametryczne zdjęcia lotnicze”, przedstawiane dalej w skrócie jako “zdjęcia lotnicze”, “zdjęcia pomiarowe”, lub “zdjęcia” oznacza: 1) oryginały negatywów i diapozytywów zdjęć lotniczych, 2) diapozytywowe kopie sporządzone z oryginalnych negatywów zdjęć, 3) diapozytywowe kopie sporządzone z oryginalnych diapozytywów zdjęć (tzw. diapozytywy wtórne), 4) negatywowe kopie sporządzone z oryginalnych negatywów zdjęć, (tzw. negatywy wtórne), 2 5) pojęcie “fotogrametryczne zdjęcia lotnicze” rozciąga się również na cyfrową formę, uzyskaną poprzez zeskanowanie wymienionych materiałów na specjalistycznych skanerach przeznaczonych do skanowania zdjęć lotniczych. § 2. Warunki formalne wykonywania zdjęć lotniczych 1. Wykonywanie zdjęć lotniczych jest - w rozumieniu Ustawy “Prawo geodezyjne i kartograficzne” (Ustawa z dnia 17 maja 1989r z późniejszymi zmianami) - pracą geodezyjną z wynikającymi z tego konsekwencjami. 2. Zdjęcia lotnicze mogą wykonywać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, a także inne jednostki organizacyjne utworzone zgodnie z przepisami prawa, jeżeli przedmiot ich działalności obejmuje prowadzenie prac fotolotniczych. 3. Działalność gospodarcza w zakresie wykonywania zdjęć z powietrza dla celów fotogrametrycznych i innych wymaga koncesji. Wniosek o udzielenie koncesji kieruje się do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. 4. Podstawowym warunkiem realizacji koncesji jest uzyskanie certyfikacji, tj. pozytywnej oceny techniczno-lotniczego przygotowania posiadacza koncesji do wykonywania działalności lotniczej. Certyfikację przeprowadza Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego. 5. Sposób pozyskiwania oraz warunki udostępniania fotogrametrycznych zdjęć lotniczych oraz sposoby ich rejestrowania określa - w drodze rozporządzenia - Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji. 6. Wykonawca fotogrametrycznych zdjęć lotniczych w czasie nie krótszym niż 7 dni przed planowanym terminem nalotu, zobowiązany jest poinformować właściwy organ Ministerstwa Obrony Narodowej o swoim zamiarze wykonywania zdjęć wskazanego w zawiadomieniu obszaru. 7. Fotografowanie rejonów przygranicznych wymaga specjalnej zgody. Wykonawca zdjęć lotniczych występuje z wnioskiem o taką zgodę do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. 3 ROZDZIAŁ II. SPRZĘT FOTOLOTNICZY § 3. Samoloty fotogrametryczne. Instalacja kamery w samolocie 1. Zdjęcia lotnicze wykonuje się z pokładu środka latającego (samolotu, śmigłowca, itp.) specjalnie adoptowanego do takich zadań i wyposażonego w oprzyrządowanie nawigacyjne oraz kamerę pomiarową wraz z przyrządami pomocniczymi. 2. Pożądane cechy samolotu używanego do celów fotolotniczych to: 1) duży zakres prędkości: od 140 km/h do 350 km/h, 2) pułap praktyczny powyżej 5 000 ÷ 7 000 m, 3) duża stateczność lotu, 4) długi czas przebywania w powietrzu (powyżej 6h), 5) duża prędkość wznoszenia, umożliwiająca osiągnięcie pułapu maksymalnego w czasie 30 ÷ 45 min, 6) instalacja tlenowa lub hermetyzowana kabina przy lotach powyżej 3 500 m, 7) pokładowe źródło zasilania umożliwiające obsługę aparatury fotolotniczej, 8) możliwość rozmieszczenia stanowisk kamery i zabudowy fotoluków, 9) stanowisko nawigacyjne umożliwiające obserwację terenu na wprost i na boki od linii pionu do linii horyzontu, 10) wewnętrzna łączność umożliwiająca porozumiewanie się członków załogi (tzw. interkom). Tym wymaganiom najbardziej odpowiada samolot dwusilnikowy typu górnopłat. Załącznik nr 1 podaje podstawowe dane samolotów najczęściej używanych do misji fotolotniczych. 3. Samolot fotogrametryczny jest wyposażony w jedno lub dwa stanowiska kamery (rzadko więcej). Stanowisko kamery znajduje się nad fotolukiem, tj. wyciętym w podłodze samolotu otworem o średnicy około 50 cm (zależy od kąta rozwarcia obiektywu, grubości podłogi i mocowania kamery). Nad otworem, do podłogi mocowane jest podwieszenie kamery na którym zainstalowana jest właściwa kamera. Stanowisko kamery powinno być zaprojektowane: 1) w miejscu nie naruszającym konstrukcji samolotu, 2) blisko środka ciężkości samolotu, 3) blisko osi podłużnej samolotu, 4 4) w miejscu małego wpływu wibracji silnika (w węźle drgań konstrukcji samolotu), 5) z dala od ujścia spalin i olejów silnika, 6) z dala od silnych zawirowań aerodynamicznych, 7) w miejscu zapewniającym dogodny dostęp do kamery i sprzętu pomocniczego. 4. W samolotach hermetyzowanych fotoluk musi być przeszklony płytą płasko- równoległą ze szkła optycznego o zalecanej grubości 50 mm, ale nie mniejszej od 37 mm (ze względu na dużą powierzchnię i działanie sił spowodowanych różnicą ciśnień). 5. Fotoluk od zewnętrznej strony kadłuba samolotu powinien być zabezpieczony zasuwą, umożliwiającą jej odsuwanie w czasie lotu. 6. Na instalację kamery pomiarowej w samolocie, oprócz właściwej kamery zamontowanej na podwieszeniu, składa się szereg modułów aparatury fotolotniczej takich jak: 1) luneta nawigacyjna z regulatorem pokrycia i pomiarem kąta znosu, 2) system nawigacyjny, 3) system pomiaru światła i sterowania ekspozycją, 4) moduł centralny z pulpitem sterującym zarządzający kamerą i pozostałymi elementami instalacji. 7. Zależnie od skonfigurowania kamery z aparaturą pomocniczą i stopnia jej automatyzacji załogę samolotu fotogrametrycznego stanowią trzy, dwie, lub jedna osoba. W wariancie załogi trzyosobowej są to: pilot, nawigator i operator kamery. Załogę dwuosobową stanowi pilot i nawigator pełniący jednocześnie funkcje operatora kamery. Przy dużym zautomatyzowaniu i autonomiczności pracy kamery załogę może stanowić tylko pilot samolotu. 8. Samoloty fotogrametryczne wyposażone w system do precyzyjnego pomiaru położenia kamery w momencie ekspozycji opartego o GPS (technologia dGPS) mają antenę odbiorczą zamontowaną na górnej części kadłuba. Dla danego zestawu kamera-antena należy wyznaczyć ekscentr fazowego centrum anteny GPS względem przedmiotowego środka projekcji obiektywu. Ekscentr ten wyznacza się pomiarem geodezyjnym w czasie postoju samolotu. W czasie pomiaru kamera powinna zachowywać względem samolotu takie położenie, jakie zajmuje w locie na najczęściej wykorzystywanej wysokości przy 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|