Zasady wynagradzania plastyków konserwatorów, Stolarstwo, MEBLE ANTYKI SUPER ZBIOREK
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Ogólnopolska Rada Konserwatorów Dzie³ Sztuki ZPAP ZASADY WYNAGRADZANIA ARTYSTÓW PLASTYKÓW KONSERWATORÓW-RESTAURATORÓW DÓBR KULTURY listopad 2000 PREAMBU£A Celem opracowania „Zasad wynagradzania” by³o stworzenie p³aszczyzny porozumienia pomiêdzy inwestorem i wykonawc¹ oraz wypracowanie jednolitych kryteriów budowy kosztorysów ofertowych. Formê i zakres „Zasad wynagradzania” bêd¹ weryfikowa³y wnioski wynikaj¹ce z jego stosowania w praktyce. KOMENTARZ 1. Tabele wynagrodzeñ za wykonanie lub wykorzystanie dzie³a konserwatorskiego okreœlaj¹ wysokoœæ wynagrodzeñ autorskich w procencie od podstawy naliczania (stawka podstawowa), jak¹ jest orientacyjnie wysokoœæ przeciêtnego wynagrodzenia miesiêcznego w gospodarce narodowej og³aszanego przez Prezesa G³ównego Urzêdu Statystycznego, co kwarta³ w Monitorze Polskim. W tabelach uwzglêdniono wycenê za opracowanie 1dm 2 obiektu zabytkowego, przy 1. stopniu rewaloryzacji. Pozycje i tabele okreœlaj¹ wynagrodzenie za dzie³o konserwatorskie wyra¿one w procencie stawki podstawowej (sp). Stawkê podstawow¹ ustala wykonawca w oparciu o indywidualn¹ ocenê mo¿liwoœci realizacji zadania. Aby uzyskaæ kwotê wyra¿on¹ w z³otych nale¿y pomno¿yæ wartoœæ procentow¹ z tabeli przez przyjêt¹ stawkê podstawow¹. 2. Stopieñ rewaloryzacji odzwierciedla niezbêdne nak³ady zwi¹zane z konserwacj¹ i restauracj¹ oraz uwzglêdnia stopieñ zniszczenia obiektu. Podane wyceny obowi¹zuj¹ przy 1. stopniu rewaloryzacji, wy¿szy stopieñ rewaloryzacji powoduje mno¿enie wyceny przez wartoœæ rewaloryzacji wyznaczony w 10-ciostopniowej skali. 3. Wide³ki w wycenie za opracowanie 1 dm 2 uwzglêdniaj¹: stopieñ trudnoœci zabiegów, odpowiedzialnoœæ z tytu³u wartoœci dzie³a, ró¿nice w materiale, technice, sposobie opracowania zabytku nie ujête w tabelach, a maj¹ce wp³yw na przebieg prac. 4. Przy budowaniu wyceny w pierwszej kolejnoœci nale¿y uwzglêdniæ sk³adniki merytoryczne – stopieñ rewaloryzacji i wide³ki. Sk³adnikiem finansowym decyduj¹cym o wartoœci wyceny jest przyjêta wysokoœæ stawki podstawowej. W obiektach wieloelementowych ka¿dy element podlega indywidualnej wycenie (stopieñ rewaloryzacji, wide³ki, stawka podstawowa). 5. Wynagrodzenie nie obejmuje: a) monta¿u, demonta¿u, dzier¿awy rusztowañ, b) demonta¿u i transportu obiektów, c) kosztów ubezpieczenia obiektu w czasie konserwacji, d) ochrony obiektów przy wykonywaniu prac w miejscu wskazanym przez zamawiaj¹cego, e) kosztu przechowywania obiektów, przy których przerwano prace z przyczyn le¿¹cych po stronie zamawiaj¹cego. Czêœæ powy¿szych dzia³añ mo¿na wyceniæ na podstawie KNR do prac w obiektach zabytkowych. 6. Dodatkowo realizacja dzie³a konserwatorskiego w uci¹¿liwych warunkach powoduje wzrost wynagrodzenia: a) za prace na sklepieniach i stropach o 80%, b) za pracê na elewacjach o 25%, c) za pracê w nietypowych porach i przerwy w pracy ze wzglêdu na wymagania zamawiaj¹cego o 25%, d) za prace z materia³em zagrzybionym i zakaŸnym 50%, e) za inne warunki utrudniaj¹ce realizacjê do 40%, f) za prace na du¿ej wysokoœci po 10% powy¿ej ka¿dych 10 m. Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury 117 1 MALARSTWO SZTALUGOWE 1. A NA POD£O¯U P£ÓCIENNYM Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Obraz poni¿ej 25 dm 2 Obraz 25 - 250 dm 2 Obraz powy¿ej 250 dm 2 1. A - 1 technika temperowa 0,78 % - 5,84 % 0,62 % - 4,67 % 0,81 % - 5,41 % 1. A - 2 technika olejna 0,65 % - 5,44 % 0,52 % - 4,35 % 0,72 % - 6,90 % 1. A - 3 technika klejowa 1,00 % - 6,40 % 0,81 % - 5,41 % 1,10 % - 6,07 % 1. A - 4 techniki mieszane, nietypowe, wspó³czesne 0,63 % - 7,25 % 0,50 % - 5,80 % 0,70 % - 6,25 % 1. B NA POD£O¯U SZTYWNYM (drewnianym, drewnopochodnym, z tworzyw sztucznych) Tabela 1. Obraz poni¿ej 150 dm 2 Obraz powy¿ej 150 dm 2 1. B - 1 technika temperowa - œredniowiecze do XVI w. w³¹cznie 0,84 % - 5,90 % 1,08 % - 6,10 % 1. B - 2 technika temperowa od XVII w. w³¹cznie 0,75 % - 5,70 % 1,00 % - 5,95 % 1. B - 3 technika olejna 0,70 % - 5,44 % 0,81 % - 5,83 % 1. B - 4 technika klejowa 0,81 % - 6,00 % 0,95 % - 6,25 % 1. B - 5 techniki mieszane, nietypowe, wspó³czesne 0,54 % - 5,83 % 0,67 % - 6,05 % 1. C NA POD£O¯U METALOWYM 1. C - 1 ¿elaznym 2,59 % - 6,45 % 1. C - 2 ze stopów cyny i o³owiu 1,77 % - 5,08 % 1. C - 3 z miedzi i jej stopów 0,95 % - 3,77 % 1. C - 4 srebrnym 0,95 % - 3,77 % 1. D OBRAZY DWUSTRONNE wycena dla danej techniki, ka¿da strona liczona odrêbnie + 20% za niedostêpnoœæ pod³o¿a 2 MINIATURA 2. A obraz niezale¿nie od techniki i pod³o¿a 40,00 % - 156,00 % do150 cm 3 MALARSTWO ŒCIENNE 3. A SPOIWA ORGANICZNE 3. A - 1 techniki klejowe 0,33 % - 2,51 % 3. A - 2 techniki temperowe 0,30 % - 2,24 % 3. A - 3 techniki olejne 0,25 % - 1,69 % 3. A - 4 techniki oparte na klejach syntetycznych 0,26 % - 1,97 % 3. B SPOIWA MINERALNE 3. B - 1 technika wapienna na pobiale 0,33 % - 2,51 % 3. B - 2 fresk 0,26 % - 1,97 % 3. B - 3 technika krzemianowa 0,22 % - 1,42 % 3. C TECHNIKI MIESZANE nietypowe, wspó³czesne 0,43 % - 2,84 % 118 Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzie³ Sztuki Vol. 12 No 1 (44) 2001 Tabela 2. 4 SGRAFFITO 4. A klasyczne (dwubarwne) 0,33 % - 2,51 % 4. B modyfikowane i wielobarwne 0,43 % - 2,84 % 5 MOZAIKA 5. A Z KOSTEK KAMIENNYCH Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Kostki do 0,5 cm 2 Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm 2 Kostki powy¿ej 1,5 cm 2 5. A - 1 o powierzchni naturalnej 0,33 % - 1,26 % 0,30 % - 1,09 % 0,26 % - 0,98 % 5. A - 2 o powierzchni szlifowanej, polerowanej 0,75 % - 1,97 % 0,66 % - 1,80 % 0,52 % - 1,59 % 5. A - 3 o powierzchni z³oconej, srebrzonej 0,75 % - 2,47 % 0,66 % - 2,30 % 0,52 % - 2,09 % 5. B Z KOSTEK SZKLANYCH Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Kostki do 0,5 cm 2 Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm 2 Kostki powy¿ej 1,5 cm 2 5. B - 1 o powierzchni naturalnej 0,26 % -0,98 % 0,23 % -0,87 % 0,23 % - 0,71 % 5. B - 2 o powierzchni szlifowanej, polerowanej 0,52 % -1,59 % 0,49 % -1,53 % 0,33 % - 1,26 % 5. B - 3 o powierzchni z³oconej, srebrzonej 0,52 % - 2,09 % 0,49 % - 2,03 % 0,33 % - 1,76 % 5. C Z KOSTEK CERAMICZNYCH Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Kostki do 0,5 cm 2 Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm 2 Kostki powy¿ej 1,5 cm 2 5. C - 1 o powierzchni naturalnej 0,13 % - 0,49 % 0,10 % - 0,38 % 0,07 % - 0,27 % 5. C - 2 o powierzchni szlifowanej, polerowanej 0,23 % - 0,87 % 0,23 % - 0,71 % 0,13 % - 0,49 % 5. C - 3 o powierzchni z³oconej, srebrzonej 0,23 % - 1,37 % 0,23 % - 1,21 % 0,13 % - 0,99 % 6 TRANSFER OBIEKTÓW ujêtych w dzia³ach: 1, 3, 4, 5 (dotyczy samego zabiegu przeniesienia bez restauracji, nie obowi¹zuje stopieñ rewaloryzacji) 6. A przeniesienie na nowe pod³o¿e 1,98 % - 7,53 % 6. B rozdzielenie 2 warstw z przeniesieniem na nowe pod³o¿e 4,52 % - 10,38 % 7 WITRA¯ (ka¿da strona liczona wg odrêbnej wyceny) Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Malowane na gor¹co (wypalane) Malowane na zimno Nie malowane 7. A œredniowieczne, nowo¿ytne 0,49 % - 1,86 % 0,89 % - 2,57 % 0,33 % -1,09 % 7. B XIX i XX w. 0,39 % - 1,37 % 0,39 % - 1,48 % 0,20 % - 0,77 % 7. C szklenie witra¿owe 0,23 % - 0,55 % Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury 119 8 RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE 8. A DREWNIANE, RAMY, MEBLE Relief p³ytki Relief g³êboki, rzeŸba pe³na Tabela 2. 8. A - 1 polichromowane 0,41 %- 3,12 % 0,74 % - 4,26 % 8. A - 2 z³ocone, srebrzone 0,81 %- 4,48 % 1,15 % - 5,58 % 8. A - 3 marmoryzowane, mazerowane 0,30 % - 2,36 % 0,54 % - 3,36 % 8. A - 4 niepolichromowane (surowe) 0,20 % - 1,59 % 0,33 % - 2,46 % 8. A - 5 inkrustowane 1,22 % - 5,80 % 8. A - 6 fornirowane 0,30 % - 2,13 % 8. A - 7 intarsjowane 0,94 % - 4,92 % 8. A - 8 zdobione markieteriami Boulle’a 1,22 % - 5,80 % 8. A - 9 pokryte lak¹ 0,54 % - 3,61 % 8. A - 10 elementy p³askie i konstrukcyjne 0,17 % - 1,26 % 8. A - 11 drewno archeologiczne 0,17 % - 1,26 % 8. B Z KAMIENIA NATURALNEGO I SZTUCZNEGO 8. B - 1 PIASKOWCE, WAPIENIE MIÊKKIE, WAPIEÑ JU RAJSK Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Surowe Polichromowane Z³ocone, srebrzone 8. B - 1. a rzeŸba 0,43 % - 1,42 % 0,69 % - 1,86 % 0,95 % - 2,35 % 8. B - 1. b p³askorzeŸba 0,33 % - 1,26 % 0,59 % - 1,69 % 0,85 % - 2,13 % 8. B - 1. c detal architektoniczny skomplikowany 0,30 % - 1,09 % 0,52 % - 1,59 % 0,82 % - 2,08 % 8. B - 1. d detal architektoniczny prosty 0,26 % - 0,98 % 0,49 % - 1,53 % 0,75 %- 1,97 % 8. B - 1. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste 0,20 % - 0,77 % 0,26 % - 0,98 % 8. B - 2 MARMURY I WAPIENIE ZBITE, POLEROWANE (poza jurajskim) Tabela 1. Tabela 2. Surowe Z³ocone, srebrzone 8. B - 2. a rzeŸba 0,89 % - 2,57 % 1,71 % - 3,88 % 8. B - 2. b p³askorzeŸba 0,72 % - 2,30 % 1,44 % - 3,50 % 8. B - 2. c detal architektoniczny skomplikowany 0,66 % - 2,13 % 1,38 % - 3,34 % 8. B - 2. d detal architektoniczny prosty 0,49 % - 1,86 % 1,28 % - 3,23 % 8. B - 2. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste 0,37 % - 1,26 % 8. B - 3 SKA£Y MAGMOWE Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Niepolerowane Polerowane Z³ocone, srebrzone 8. B - 3. a rzeŸba 0,23 % - 0,87 % 0,46 % - 1,74 % 0,69 % - 1,86 % 8. B - 3. b p³askorzeŸba 0,23 % - 0,71 % 0,46 % - 1,42 % 0,66 % - 1,80 % 8. B - 3. c detal architektoniczny skomplikowany 0,16 % - 0,60 % 0,32 % - 1,20 % 0,59 % - 1,69 % 8. B - 3. d detal architektoniczny prosty 0,13 % - 0,49 % 0,26 % - 0,98 % 0,52 % - 1,59 % 8. B - 3. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste 0,07 % - 0,22 % 0,14 % - 0,44 % 8. B - 4 ALABASTER I INNE KAMIENIE PÓ£SZLACHET NE (powy¿ej 1,5 m 2 ) Tabela 1. Tabela 2. Surowe Z³ocone, srebrzone 8. B - 4. a rzeŸba 0,70 % - 2,33 % 1,10 % - 3,23 % 8. B - 4. b p³askorzeŸba 0,50 % - 2,13 % 0,90 % - 3,00 % 8. B - 4. c ok³adzina 0,40 % - 1,80 % 0,70 % - 2,80 % 8. B - 5 ELEMENTY I STANOWISKA ARCHEOLOGICZNE Tabela 1. Tabela 2. Surowe Z³ocone, srebrzone 0,23 % - 0,87 % 0,46 % - 1,74 % 120 Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzie³ Sztuki Vol. 12 No 1 (44) 2001 Tabela 1. 8. C Z CEG£Y I CERAMIKI BUDOWLANEJ 8. C - 1 RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Surowe Polichromowane Z³ocone, srebrzone 8. C - 1. a relief g³êboki, rzeŸba pe³na 0,30 % - 0,85 % 0,44 % - 1,27 % 0,59 % - 1,69 % 8. C - 1. b relief p³ytki 0,17 % - 0,63 % 0,25 % - 0,95 % 0,33 % - 1,26 % 8. C - 2 W¥TKI CEGLANE 8. C - 2. a w¹tki ceglane 0,13 % - 0,25 % 0,19 % - 0,38 % 0,25 % - 0,50 % 8. C - 2. b w¹tki ceglane zdobione szkliwem 0,26 % - 0,98 % 8. C - 3 PIEC KAFLOWY 8. C - 3. a relief g³êboki 0,47 % - 1,54 % 8. C - 3. b relief p³ytki 0,75 % - 1,82 % 8. D WYKONANE W NARZUCIE, ODLEWAMI O SPOIWIE MINERALNYM, STIUKOLUSTRO, SZTUKATERIA 8. D - 1 RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE Tabela 1. Tabela 2. Tabela 3. Surowe Polichromowane Z³ocone, srebrzone 8. D - 1. a relief p³ytki 0,18 % - 1,26 % 0,29 %-2,04 % 0,42 %-2,53 % 8. D - 1. b relief g³êboki, rzeŸba pe³na 0,32 % - 1,69 % 0,52 %-2,26 % 0,64 %-3,30 % 8. D - 2 STIUKOLUSTRO 1,08 % - 2,24 % 2,20 %-4,40 % 8. D - 3 LASTRIKO 8. D - 3 a lastriko wielobarwne 0,30 % - 1,50 % 8. D - 3 b lastriko jednobarwne 0,10 % - 1,00 % 8. E WYPRAWY ZABYTKOWE 8. E - 1 tynk 0,03 % - 0,10 % 8. E - 2 tynk z pobia³ami 0,04 % - 0,30 % 8. E - 3 sztablatury 0,05 % - 0,40 % 8. E - 4 tynk barwiony w masie 0,15 % - 0,60 % 8. F METALOWE 8. F - 1 RZEBA, P£ASKORZEBA 8. F - 1. a ¿elazo, ¿eliwo 0,27 % - 1,00 % 8. F - 1. b cyna,cynk 0,37 % - 1,50 % 8. F - 1. c miedŸ, mosi¹dz, br¹z 0,21 % - 1,00 % 8. F - 1. d kruszce szlachetne 0,54 % - 1,50 % 8. F - 1. e inne zdobione w ró¿nych technikach 0,54 % - 1,00 % 8. F - 2 ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE 8. F - 2. a ¿elazo, ¿eliwo 0,13 % - 0,30 % 8. F - 2. b cyna,cynk 0,16 % - 0,38 % 8. F - 2. c miedŸ, mosi¹dz, br¹z, o³ów 0,12 % - 0,26 % 8. F - 3 METAL ARCHEOLOGICZNY 8. F - 3. a formy proste 0,16 % - 0,33 % 8. F - 3. b formy z³o¿one 0,22 % - 0,43 % 8. G Z TWORZYW SZTUCZNYCH 0,33 % - 1,26 % 8. H WYKONANE TECHNIKAMI NIETYPOWYMI I MIESZANYMI 0,59 % - 1,69 % Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury 121
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagafilka.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|