Zasady zachowania w szkole, Ruch drogowy, bezpieczeństwo, znaki drogowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ] MODUŁ II Magdalena Mierzbiczak bezpiecznego zachowania w szkole Zasady ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE MODUŁ II TEMAT: Zasady bezpiecznego zachowania w szkole PRZEZNACZONY DLA: uczniów klas I − III szkoły podstawowej CZAS REALIZACJI: na każdym poziomie percepcyjnym około 15 − 20 godzin. Temat dnia realizowany jest średnio w ciągu 3,6 h CELE EDUKACYJNE: – kształtowanie i promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia, – kształtowanie umiejętności rozpoznawania i zapobiegania zagrożeniom w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, – propagowanie bezpiecznego zachowania na co dzień. ZAKRES TEMATYCZNY: – bezpieczne poruszanie się w budynku szkolnym,· – rozważne korzystanie z urządzeń sportowych,· – zasady bezpiecznej zabawy,· – podstawy relacji społecznych w grupie rówieśniczej,· – okazywanie, kontrolowanie własnych uczuć i emocji. LITERATURA: 1. „Żyj bezpiecznie”, Program Profilaktyki i Zapobiegania Skutkom Oparzeń, Dla klas I−VI Szkoły Podstawowej. Program przygotowany przez Procter & Gamble, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000. 2. „Pierwsze kroki”, Jak uczyć o prawach człowieka. Human Rights Education Team, Londyn 1997. 3. Adam Łopatka, „Dziecko. Jego prawa człowieka”, Polskie Wyd. Prawne, Warszawa 2000. 4. Elizabeth Fenwich, „Matka i dziecko. Vademecum”, Letter Perfect International, Warszawa 1991. 5. „Jak żyć z ludźmi”, Program profilaktyczny dla młodzieży, MEN, Warszawa 1999. 6. „Gry i ćwiczenia terapeutyczne”, MEN, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1987. 7. „Wielkopolski Program Prewencyjny ,Bezpieczna Szkoła’”, Wydział Prewencji, Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu. 8. „Konwencja o Prawach Dziecka”, Polski Komitet UNICEF, Stowarzyszenie Konwencji Praw Dziecka, Warszawa 1992. 9. „Środowiskowy program wychowania zdrowotnego”. Akademia Medyczna, Lublin 1977. 10. Vopel Klaus, „Poradnik dla prowadzących grupy”, Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Wyd. Jedność, Kielce 1999. 11. „Songs, Games and Stories from Around the World”, Zbiór piosenek, historyjek i gier dla dzieci. Goodman H. ed., Londyn 1990. 12. Portal internetowy: „Medyczne Piccolo”, www.matkris.republika.pl/zabawka.htm 13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19.10.2001r., informator internetowy, www.abc.com.pl/serwis/du/2001/1617.htm 56 MODUŁ II Oœrodek Temat Treœci Cele Metody tematyczny dnia operacyjne i formy pracy MOJA SZKO£A 1. Poznajemy szko³ê i jej pracowników – zwiedzanie budynku szkolnego, – zapoznanie z rozmieszczeniem pomieszczeñ i ich przeznaczeniem, Uczeñ: – potrafi swobodnie i bezpiecznie poruszaæ siê po szkole, – wycieczka po szkole, – pokaz, – rozmowa kierowana, – w³aœciwie zachowuje siê w poznanych pomieszczeniach , – pracownicy szko³y (dyrektor, sekretarka, woŸny, pielêgniarka), – obserwacja, – umie korzystaæ z urz¹dzeñ szkolnych (szatnia, toaleta), – zabawy dramowe, naœladowcze, – lektura szkolna „Jacek, Wacek i Pankracek”, – estetyka pomieszczeñ, – poznanie kole¿anek i kolegów z klasy, – umiejêtnoœæ autoprezentacji, – zna pracowników szko³y i ich zawody, – umie podaæ pe³n¹ nazwê szko³y, – wiersze. – klasa i jej wyposa¿enie, – szanuje rzeczy swoje i kolegów, dba o mienie szkolne, – w³aœciwy stosunek do mienia spo³ecznego i osobistego – zna terminy: klasa, meble, przybory szkolne, dekoracja, – zwraca siê po imieniu do kolegów. 2. Otoczenie mojej szko³y – obserwacja budynku szko³y i jej otoczenia, – zna zasady organizuj¹ce spo³ecznoœæ szkoln¹ i przestrzega ich, – spacer wokó³ budynku szkolnego, – poszanowanie urz¹dzeñ, obiektów i przyrody wokó³ szko³y; bezpieczne korzystanie z nich , – zagro¿enia wynikaj¹ce z lekkomyœlnego k orzystania z urz¹dzeñ sportowych, – aktywnie obserwuje otaczaj¹ce œrodowisko, – nazywa elementy budynku szkolnego, – pogadanka, – program „Cukierki” – wczesna profilaktyka , – zna adres i numer szko³y, – program edukacyjny A. Ko³odziejczyka dla klas I - III – ulubione miejsca do zabawy (boisko, podwórko, – zna i przestrzega zasad bezpieczeñstwa w czasie zabaw na boisku i podwórku , – zna zasady kontaktów z nieznajomymi podczas zabaw. – kontakty z nieznajomymi 57 ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE Oœrodek Temat Treœci Cele Metody tematyczny dnia operacyjne i formy pracy SAMODZIELNI, PRACOWICI I POMYS£OWI 1. W klasie – klasa lekcyjna jako miejsce nauki i zabawy, – integracja zespo³u klasowego, – organizacja ¿ycia w klasie i w szkole (lekcja, przerwa), – kontrakt uczniowski , ustalenie i przestrzeganie zasad bezpieczeñstwa w szkole, w czasie zajêæ i podczas przerw, – ³ad i porz¹dek wokó³ miejsca pracy; praca dy¿urnego, – STATUT SZKO£Y, REGULAMIN UCZNIOWSKI, – zasady wspó³¿ycia w grupie rówieœniczej i s¹siedzkiej, – budowanie wiêzi kole¿eñskich i przyjacielskich, – rozumienie pojêcia dobry kolega, – rozwijanie wyobraŸni uczniów. Uczeñ: – potrafi wspó³¿yæ i wspó³dzia³aæ w zespole klasowym, – zna zwyczaje przyjête w szkole i w klasie, – potrafi utrzymaæ ³ad i porz¹dek w tornistrze i na ³awce, – zna zasady przygotowywania stanowiska do pracy; porz¹dkuje je po zakoñczeniu pracy, – bezpiecznie pos³uguje siê no¿yczkami i innymi narzêdziami , – zna czynnoœci dy¿urnego, – potrafi sprawnie ustawiæ siê w rzêdzie, w parach, w kole, – potrafi zachowywaæ siê bezpiecznie na korytarzu szkolnym; bezpiecznie bawi siê na przerwach . – Burza mózgów – wspólne opracowanie kontraktu uczniowskiego, – omawianie KODEKSU UCZNIA, 2. Poznajê prawa i obowi¹zki ucznia 3. Co to znaczy, byæ dobrym koleg¹? – omawianie lektury szkolnej (wybór nauczyciela), – scenki dramowe, – wystêp teatrzyku szkolnego, – pogadanka z pedagogiem szkolnym . KTO SIÊ CZUBI, TEN SIÊ LUBI 1. Wspólnie bawimy siê na podwórku, w domu i w szkole. – poznanie znaczenia s³ów: przyjaŸñ, kole¿eñstwo, sympatia, radoœæ, smutek, – pierwsza pomoc w przypadku skaleczenia, otarcia, krwotoku z nosa, omdlenia , – umie w sytuacjach ¿yciowych pos³ugiwaæ siê s³owami: przepraszam, proszê, dziêkujê, – umie oceniæ zachowanie kolegi, – liczy siê z potrzebami kolegów, – wie, co jest korzystne dla zespo³u klasowego, – umie pogodziæ indywidualnoœæ z interesem grupy, – w sposób w³aœciwy reaguje na krzywdê wyrz¹dzan¹ innym, – posiada umiejêtnoœæ jasnego formu³owania w³asnych s¹dów, – wie, ¿e ci¹gle powinien pracowaæ nad rozwojem swojego intelektu – rozmowy, – pogadanki, – gry dramowe (Jak przepraszaæ, K³ótnia z koleg¹, Podaj rêkê na zgodê), – zabawy pantomimiczne, – zabawy integruj¹ce, – æwiczenia na podstawie podrêcznika pierwszej pomocy dla klas I - III, „Ma³y ratowniczek” (programy profilaktyczne). 2. Poznajemy sytuacje sprzyjaj¹ce nawi¹zywaniu przyjaŸni. Czym jest przyjaŸñ? – umiejêtnoœæ okazywania i kontrolowania emocji, – sposoby rozwi¹zywania konfliktów i formy kulturalnego godzenia siê, – cechy charakteru, których nie lubimy u innych, 3. Jak okazywaæ sympatiê? „Nie czyñ drugiemu, co tobie niemi³e” – ¿art – jaki powinien lub mo¿e byæ? – zgodna i kulturalna zabawa warunkiem bezpieczeñstwa w³asnego i innych . 58
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ogólne postępowania administracyjnego, Postępowanie Administracyjne, Postępowanie administracyjne(2)Zasady sporządzania i oblicznia Świadectwa charakterystyki energetycznej budynkółw, świadectwa energetyczne - charakterystyka energetyczna budynkuZasady gospodarowania finansami publicznymi 10, finanse publiczne, finanse publiczneZasady administracji sieci, Informatyka, Sieci komputerowe, Sieci Komputerowe(1)Zasady mówienia - 5 zasad mówienia po angielsku, AngielskiZasady - prace licencjackie-1-1, prace licencjackie - wymogiZasady ruchu lotniczego, Lotnictwo, Nakolannik, Szybowce, Prawo lotnicze - SzybowceZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZasady posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, bhp, Instrukcje BHP, Instrukcje bhp(2)Zasady medycyny ratunkowej, ratownicto 2012 2013, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plqup.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|