Zabawa%20w%20terapii, Przedszkole, Ćwiczenia i zabawy(1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Opieka i wychowanie Program autorski Zabawa w terapii pedagogicznej dziecka przedszkolnego mgr Bożena Litwin nauczyciel Publicznego Przedszkola nr 23 w Rzeszowie I. WPROWADZENIE Pojęcie terapii początkowo związane z medycyną, dziś weszło na stałe do ter- minologii pedagogiki i oznacza różnego rodzaju oddziaływania np.: stymulacja rozwoju dziecka, nadawanie mu społecznie pożądanego kierunku, ożywienie potencjalnych możliwości dziecka w celu wyrównania występujących braków, korygowaniu zaburzeń. W oddziaływaniu terapeutycznym pedagoga korygowanie zaburzeń odbywa się głównie za pomocą środków pedagogicznych, a więc odpowiednio dobranych sytuacji wychowawczych, w których przez gry, zabawy, inscenizacje, improwizacje, przydział funkcji mogących pełnić terapeutyczną rolę, stwarza się dziecku korzystne warunki rozwoju. Oddziaływanie to określamy terminem terapia pedagogiczna – oddziaływanie terapeutyczno-wychowawcze. Zabawa jest naturalną formą aktywności dziecka charakterystyczną dla wieku przedszkolnego. To jedna z najważniejszych „sił napędowych” rozwoju dziecka, odpowiadająca jego potrzebom. Zabawa to działalność wykonywana dla przyjemności, to przyjemne spędzenie czasu. Zabawa dostarcza dziecku zadowolenia, wielu przeżyć, emocji i doświadczeń. We współczesnej pedagogice, coraz więcej mówi się o roli zabawy w rozwoju dziecka, jako podstawowej formie jego aktywności. Zabawa jest jedną z metod wychowawczych dziecka, która: − jest czynnością wykonywaną dla przyjemności, − jest działaniem atrakcyjnym, wykonywanym dobrowolnie, − jest zachowaniem swobodnym pozbawionym motywacji materialnych, − jest główną formą wyrażania zainteresowań dziecka, − jest czynnikiem kształtowania osobowości, − jest środkiem rozwoju psychiki dziecka, 29 Bożena Litwin – Program autorski ZABAWA W TERAPII PEDAGOGICZNEJ − jest sposobem zaspokojenia potrzeby ekspresji i twórczości, − jest formą aktywnego wypoczynku i odprężenia, − jest główną formą poznawania rzeczywistości, − jest naturalną i wrodzoną metodą uczenia się dziecka. Zabawa spełnia różne funkcje między innym: − wychowawczą, − kompensacyjną, − autorealizacyjną, − terapeutyczną, − relaksacyjną, − edukacyjną, − przygotowuje do życia. Działania poprzez zabawę mają wpływ na: 1) edukację estetyczną – rozwijają oraz pogłębiają wrażliwość, wyobraźnię artystyczną, pozwalają na własną twórczość, a nie odtwórczość znanych schematów, 2) edukację intelektualną – ponieważ kształtują spostrzegawczość, pamięć, myślenie, rozwijają zainteresowania i umiejętności, dostarczają wiedzy o otaczającej rzeczywistości, 3) edukację moralną, gdyż kształtują postawy humanistyczne, umiejętność rozumienia drugiego człowieka, 4) edukację społeczną, dlatego, że integrują grupę, kształtują kulturę współżycia i współdziałania. Zabawy ruchowe mogą być wykorzystane jako środki rozwoju osobistych, społecznych i twórczych zdolności dziecka. 1. Rozwój osobisty to: − wzrost siły percepcji (akcent w zabawie położony jest na wyostrzenie zmysłów), − wzrost zdolności do poruszania się (nacisk kładzie się na ćwiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowej, na świadomość własnego ciała, siłę ekspresji, reakcję lub na zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu), − orientacja w otoczeniu (wykorzystanie przestrzeni, uczenie się orienta- cji i związku z tą przestrzenią), − wzrost samoświadomości i swobody ruchu (poprzez ruch uczymy się siebie, rozwijamy własne możliwości, podejmujemy ryzyko, uczestniczymy w nowych sytuacjach). 2. Zdolności społeczne to; 30 CKPiDN w Mielcu – Zeszyty nauczycielskie – Nr 2/2005 − doświadczenie integracji grupy (w zabawie uczestnicy czują się zwią- zani ze sobą, wzmacnia się wzajemna komunikacja, otwartość na pomysły, wzajemne branie siebie pod uwagę, wypracowywanie czegoś wspólnego), − ufanie innym (swobodne czucie się w grupie, uczenie się brania od- powiedzialności za tych, którzy nam zaufali), − wyrażanie siebie w sytuacji grupowej (każdy jest postrzegany nie in- dywidualnie, ale jako zespół, ma świadomość bycia odpowiedzialnym za siebie i innych, daje to poczucie bezpieczeństwa), − praca z różnicami i ich ocenianie (zabawy ruchowe dają możliwość rozpoznawania różnic między ludźmi, wykorzystania ich i doceniania, uczą uwzględniania innych – takimi, jakimi są). 3. Zdolności twórcze to: − wykorzystanie ruchu jako środka ekspresji (odkrywanie swojego ciała jako instrumentu ekspresji, poprzez ruch próbujemy powiedzieć coś innym, wyrażamy swoje uczucia i myśli, nawiązujemy kontakt z samym sobą i z innymi), − rozwój fantazji, oryginalności i zdolności improwizacji (stymulowanie do poszukiwania rozwiązań poza tradycyjnymi, gotowymi wy- obrażeniami poprzez fantazjowanie, udawanie i inne). Program „Zabawa w terapii pedagogicznej dziecka przedszkolnego” ma na celu wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka poprzez odpowiednio dobrane zabawy, uwzględniając: − wiek i płeć dziecka, − jego potrzeby, − zainteresowania, − samopoczucie, − możliwości rozwojowe. Do jego napisania skłoniły mnie wieloletnie doświadczenia pedagogiczne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Zaobserwowałam, że poprzez stosowanie metody zabawy zarówno w pracy dydaktycznej, jak i wychowawczej można osiągnąć lepsze rezultaty. Dziecko, jako podmiot mojego działania jest mniej skrępowane, staje się bardziej otwarte, ufne, chętnie uczestniczy w działaniach edukacyjnych, z łatwością przyswaja przekazywaną mu wiedzę i nabywa nowe umiejętności. II. CELE I ZADANIA Stwarzanie warunków do rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka, to jedno z ważniejszych zadań przedszkola. Kształtowanie charakteru, wrażliwości moralnej stanowi podstawę pracy wychowawczej. 31 Bożena Litwin – Program autorski ZABAWA W TERAPII PEDAGOGICZNEJ Nadrzędnym celem działania jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi, aby osiągnąć wszechstronny jego rozwój. Cele szczegółowe: − wspieranie rozwoju intelektualnego dziecka, − wspieranie rozwoju umiejętności komunikowania się dziecka, − wspieranie umiejętności wyrażania przez dziecko własnych uczuć, przeżyć, spostrzeżeń, − budzenie wrażliwości estetycznej dziecka, − budzenie w dziecku troski o bezpieczeństwo własne i innych, − wspieranie rozwoju społeczno-moralnego dziecka, − wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, − wspieranie umiejętności samodzielnego działania dziecka, − wspieranie rozwoju przynależności dziecka do grupy i integracji społecznej. Zabawa dzięki temu, że sprawia dzieciom radość i przyjemność, uatrakcyjnia pracę, pomaga prowadzącemu w realizacji określonych celów wychowawczych. Dziecko uczestnicząc w zabawie: − zaspokaja swoje potrzeby, − kształci osobowość, − poznaje siebie i innych, − poznaje swoje możliwości i zainteresowania, − uczy się samoakceptacji i akceptacji innych, − uczy się wyrażać swoje uczucia, − uczy się współpracy w grupie, − wdraża się w role społeczne, − wyrabia nawyk słuchania i dostosowywania się do poleceń wydawanych przez prowadzącego zajęcia, − usprawnia małą i dużą motorykę, − rozwija wyobraźnię i fantazję, − poprawia werbalizację i komunikację, − uczy się radzenia sobie z zaburzeniami, problemami psychicznymi i emo- cjonalnymi, − zdobywa nowe doświadczenia, − uczy się efektywniej i może więcej osiągnąć. III. SPOSÓB REALIZACJI 32 CKPiDN w Mielcu – Zeszyty nauczycielskie – Nr 2/2005 Program „Zabawa w terapii pedagogicznej dziecka przedszkolnego” realizować będę jako dodatkową formę wspierania rozwoju dziecka podczas jego pobytu w placówce. Program otwarty jest na własną inwencję nauczyciela, daje mi możliwość do- wolnego korzystania z treści edukacyjnych i opracowywania scenariuszy w zależności od rodzaju i aktualnych potrzeb dzieci. Zajęcia będę prowadzić, poświęcając swój wolny czas, dwa razy w miesiącu w grupie dzieci 6- letnich. Czas trwania zajęć: 30 – 45 minut. Zajęcia odbywać się będą według scenariuszy opracowanych na podstawie treści edukacyjnych zamieszczonych w dalszej części programu. Czas trwania programu: rok szkolny 2003/2004. Kompetencje autora: Jestem nauczycielką dzieci z wadą słuchu w Przedszkolu Nr 23, Jestem absolwentką: o Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego – pedagogiki specjalnej, o Medycznego Studium Zawodowego – technik fizjoterapii. Ukończyłam kurs: o Pedagogika zabawy w pracy z osobami z upośledzeniem umysłowym, o Wstępny kurs języka migowego, o Mierzenie jakości pracy przedszkola, o Komputerowy. 33
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZakazane zabawy - Beverley Jo, beverley jo(1)Zabawy logopedyczne 2, logopediaZarządzanie zasobami ludzkimi w malym przedsiebiorstwie, Zarządzanie zasobami ludzkimiZabawy na świeżym powietrzu, LOGOPEDIA, logopedia podyplomowe, logopediazaliczenie II 3, Weterynaria Lublin, Weterynaria 1, Biochemia, Biochemia, ĆwiczeniaZabawy z alfabetem, WCZESNOSZKOLNA, Edukacja polonistyczna, e.polonistZabawy na bal karnawałowy - ZW nr 02 (30 ) -luty 1993, ZHP - Zachomikowane, ZUCHY - Cykle, PION ZUCHOWYzagadki 22, PRZEDSZKOLNE, zagadkiZadanie 09, Zadania, ćwiczenia, instrukcjeZabawy z marcową pogodą- scenariusz zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących w pracy z dziećmi, WIOSNA !!!!!!!!!!!!!!!!
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plszarlotka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|