Zachowania Organizacyjne
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zachowania Organizacyjne, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR I Stopień, III Semestr, Zachowania ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zachowania
organizacyjne
Notatki na podstawie
wykładu Prof. dr hab. inż.
Zbigniewa Malary
Autorstwa Dawida Żurawskiego
1
Spis treści
Wykład I
6.10.10 ............................................................................................................................... 1
Wykład II
20.10.10 ......................................................................................................................... 2
Zachowania Jednostkowe ................................................................................................................... 2
Wykład III
27.10.10 ......................................................................................................................... 3
Zachowania Grupowe w organizacji .................................................................................................... 3
Wykład IV
03.11.10 ......................................................................................................................... 4
Zachowania międzyorganizacyjne i podstawowe relacje z otoczeniem ............................................. 4
Wykład V
10.11.10 ......................................................................................................................... 5
Reakcje strategiczne organizacji na otoczenie .................................................................................... 5
Wykład VI
24.11.10 ......................................................................................................................... 6
Przywództwo, styl kierowania i profil kompetencyjny współczesnego menadżera ........................... 6
Wykład VII
1.12.10 ........................................................................................................................... 6
Konflikty wewnątrzorganizacyjne ....................................................................................................... 6
Wykład VIII
8.12.10 ........................................................................................................................... 7
Zmiany w organizacji ........................................................................................................................... 7
Wykład IX
15.12.10 ......................................................................................................................... 8
Standardy etyczne i biznesowe ........................................................................................................... 8
Wykład X
05.01.11 ......................................................................................................................... 8
Etyka w biznesie – społeczna odpowiedzialność organizacji .............................................................. 8
2
Wykład I
6.10.10
Zbigniew Malara
„PrzedsiĘbiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesnoŚci”
, PWN Warszawa 2007
1)
Istotą zachowań organizacyjnych jest identyfikacja warunków w otoczeniu organizacji i samej organizacji, które towarzyszą zarządzaniu zasobami
ludzkimi.
Następnie zaś, należy tak kształtować owe warunki, aby sprzyjały one kreowaniu oczekiwanych zachowań personelu jako jednostek, jak również organizacji
jako całości.
Istotą jest więc rozpatrywanie problemów z punktu widzenia następujących determinant:
·
procesy wewnątrzorganizacyjne
·
funkcje
·
role
·
zachowania i postawy
OTOCZENIE
PROCESY WEWNĄTRZORGANIZACYJNE
Funkcje
Zachowania Organizacyjne
Role
2)
Procesy wewnątrzorganizacyjne:
1.
Procesy związane z pracą
2.
Uczenie się
3.
Zabawa (wieczory integracyjne, itp.)
4.
Procesy walki
3)
Funkcje:
1.
wykonawca
2.
uczestnik
3.
obserwator
4.
decydent (człowiek biorący na siebie odpowiedzialność
4)
Role, które przyjmuje jednostka organizacyjna:
1.
pracownik – realizuje procesy pracy
2.
przywódca – przełożeni
3.
negocjator
5)
Zachowania a postawy:
·
zachowanie to jednorazowy akt, a postawa to utrwalone zachowanie
·
do zachowania potrzebne jest przywództwo
Przywództwo
ZACHOWANIE
POSTAWA
Jednorazowy Akt
Utrwalone Zachowanie
6)
Systemy motywacyjne do dyspozycji przywódcy (grupy czynników motywujących):
1.
System pracy
2.
Systemy motywacyjne (narzędzia psychodynamiczne, socjotechnika)
3.
Samoprzywództwo
7)
Typy przywódców:
1.
autokrata
2.
demokrata
3.
nieingerujący
Zachowania organizacyjne:
·
8)
wszystko co się dzieje wewnątrz organizacji jest konsekwencją oddziaływania otoczenia (presji zewnętrznej)
·
zachowania organizacyjne podlegają różnym funkcjom zarządzania
·
zachowania dotyczą ludzi
1
Wykład II 20.10.10
Zachowania Jednostkowe
1)
Istota zachowań organizacyjnych
Jednostka =
Element organizacji
kompletny & komplementarny
idealnie wpasowana w całość
Część składowa=
Teoria oczekiwań i zachowania (D. Nadler, E. Lawler)
·
2)
Zachowania jednostki są wynikiem kombinacji czynników własnych i otoczenia
·
Zachowanie to wynik
świadomej
decyzji
·
Zachowania są zdeterminowane odmiennymi potrzebami lub celami (ludzie zachowują się tak, aby osiągnąć swoje cele)
·
Wybór zachowania zależy od rodzaju modeli oczekiwań przyjętych przez jednostkę lub grupę
Model definiowany jest przez odpowiedzi na trzy podstawowe pytania:
1.
Czy za włożony wysiłek uzyskamy nagrodę?
2.
Czy ta nagroda będzie adekwatna do wysiłku?
3.
Czy mam szansę na uzyskanie takiej nagrody
3)
Wybór zachowania – jest kombinacją okoliczności oraz
cech własnych i środowiska
4)
Zachowania a nagrody
Cechy
własne
Cechy
środowiska
Nagrody
Okoliczności
wewnętrzne:
zewnętrzne:
·
świadomość własnych osiągnięć
·
pochwała
·
szacunek do samego siebie
·
awans
Wybór
Zachowań
·
zadowolenie z uzyskania nowych
umiejętności
·
gratyfikacje
·
itp.
·
itp.
5)
Teoria sprawiedliwości (Adams)
Sprawiedliwość czynów (np. nagradzanie) podlega subiektywnej ocenie na podstawie doświadczeń historycznych jednostki.
6)
Warunki poprawnego funkcjonowania teorii oczekiwań
·
Rozpoznane są dokładnie potrzeby jednostki
·
Określone są wzorce zachowań
·
Określone są warunki efektywnego działania
·
Wyniki są powiązane z systemem nagród
·
Zidentyfikowane są bariery i czynniki niepożądane
·
Sprecyzowane są odpowiednie systemy potrzeb
7)
Teoria wzmocnień (B.F. Skindera)
·
Skutek (zachowanie) jest sumą reakcji na określone bodźce
·
Reakcje wzmocnione konsekwentnie bodźcami prowadzą do stanu wyższej motywacji
8)
4 możliwe typy bodźców:
·
Wzmacnianie pozytywne (nagroda)
·
Wygaszenie (brak wzmocnienia pozytywnego)
·
Uczenie się unikania negatywnych skutków (brak wzmacniania negatywnego)
Wzmacnianie negatywne (kara)
9)
Sześć reguł służących modyfikacjom zachowania
1.
Nie nagradzaj wszystkich jednakowo
2.
Pamiętaj, że brak reakcji to też reakcja
3.
Nie zapominaj, że nagroda jest zawsze za coś
4.
Piętnuj złe zachowania i postawy (reaguj)
5.
Nagradzaj publicznie, a karz na osobności
6.
Staraj się być sprawiedliwy
10)
Warunki przyjęcia zachowań i postaw przez jednostkę i grupę
·
Zachowania i/lub postawy są:
·
Celowe
·
Sprawiedliwe
·
Możliwe do realizacji
2
Wykład III 27.10.10
Zachowania Grupowe w organizacji
1)
cele jednostki = cele organizacji
2)
GRUPA
:
co najmniej dwie osoby
kierowane przez osobę trzecią
KOMITET:
Grupa powołana do
powzięcia decyzji
ZESPÓŁ:
Grupa złożona z trenera i
jego współpracowników
KOŁO:
grupa osób, które współpracują dla
rozwiązania konkretnych celów.
3)
Funkcje grup
·
Utrzymują i wzmacniają zachowanie i postawy oraz normy i wartości członków
·
Zaspokajają potrzeby afiliacji (akceptacji), pozycji i bezpieczeństwa
·
Umożliwiają wykształcenie nieformalnych kanałów komunikowania się
·
Członkowie grupy udzielają sobie nawzajem wsparcie
4)
Cechy grupy
Cechy, które powinna zawierać grupa:
·
przywództwo
·
normy i wartości grupowe
·
jedność, zwartość (swoista solidarność)
5)
Ewolucja grupy (etapy życia)
1.
Narodziny
kształtowanie norm zasad funkcjonowania
2.
Bunt
ścierają się wartości i osobowości
3.
Dojrzałość
w oparciu o ustrukturowane normy i wartości powstaje tożsamość grupy (grupa staje się spójna)
4.
Rozwiązanie
następuje rozwiązanie grupy
6)
Normy grupowe
Założenia i oczekiwania grupy jako całości wywodzące się z zasad etyki i moralności.
Rola
norm grupowych:
Korygują wszelkie odchylenia od przyjętych standardów za pomocą instrumentów formalnych i nieformalnych,
Przykłady:
·
wszelkie regulaminy,
·
krytyka słowna, itd.
7)
Metody uzyskiwania zwartości grupy:
·
Identyfikacja jednostki z celami grupy (organizacji)
·
Wykonywanie konkurencyjnych ale spójnych zadań (Rywalizacja)
·
Intensywność oddziaływań rozumiana jako częstość spotkań (relacji)
·
Ujednolicenie losów
8)
Solidarność (Guzzo & Shea)
·
jest czynnikiem zdeterminowanym przez 3 zmienne:
Współzależność
Współzależność
wyników
Siła
grupy
działań
Wybór
zachowania
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZastosowanie analiz geochemicznych w petrologii skal magmowych, Geologia, UNIWERSYTET WARSZAWSKI, SEMESTR I, METODY BADAŃ MINERAŁÓW I SKAŁ, Metody badan mineralow, Metody badanZagadnienia zaliczenie Budownictwo drogowe IBN 2015-16, politechnika lubelska, budownictwo, 3 rok, semestr 6, budownictwo drogoweZagadnienia egzaminacyjne IV rok Bo, Weterynaria, Rok 4, semestr VII, EgzaminyZafalszowania zywnosci, ◄ TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIE CZŁOWIEKA- SGGW, 10 - SEMESTR, Zafałszowaniazabawy muzyczne0007, Studia, Praktyki, Zabawy muzycznezabawy muzyczne0020, Studia, Praktyki, Zabawy muzyczneZagospodarowanie odpadów komunalnych po zmianach ustawowych, Politechnika Wrocławska Energetyka, - MGR II semestr, Systemy energetyczne z wykorzystaniem OZE i energii odpadowejzapis konstrukcji zadania, POLITECHNIKA WROCŁAWSKA (2009), Semestr II, Grafika Inżynierska - Zapis KonstrukcjiZajecia laboratoryjne nr 6, Politechnika Poznańska, Mechatronika, Semestr 01, Wprowadzenie do mechatroniki - laboratoriaZadania domowe - treści, Studia, PW - materiały, Informatyka, Informatyka II, Zadania domowe
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katafel.pev.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com