ZAG. egz. IK (st.zaoczne)
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

ZAG. egz. IK (st.zaoczne), pedagogika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
1. Rodzaje dyskursów w interwencji i terapii.
Dyskurs

w znaczeniu potocznym
: rozmowa, dyskusja, wymiana zdań na jakiś temat

akademicki
: ma miejsce wtedy gdy ktoś mówi coś do kogoś

relacja społeczna poprzedzająca akt mówienia
Dyskurs jest stały (rozmawiam z kimś tak samo jak z innymi)
Ujawnia się to w jakim jestem dyskursie, gdy zaczynam mówić
Ujawnia się, gdy osoba zawiera, jakąś relację interpersonalną (gdy ktoś jest np. w d.
historycznym to jest w nim przez cały czas)
Trzeba nauczyć się wchodzić w dyskurs np.:
RODZAJE dyskursu
1.
Dyskurs mistrza
– wszechwiedząca. Wypowiada komunikaty jednoznaczne,
dyrektywne („masz zrobić tak i tak..”) Często wykorzystywany jest przez nauczycieli.
Wykorzystujemy go gdy osoba jest w ciężkim stanie kryzysowym.
2.
Dyskurs rozmówcy

prawie nic nie mówimy, słuchamy tej osoby, która jest w lekkim
stanie kryzysu, osoba ta wie czego chce, jest zorientowana ale chce się upewnić,
wymaga upewnienia. Wykorzystujemy minimalne komunikaty werbalna („aha..”)
3.
Dyskurs słuchacza
- (stratega) mottem jest: tak pracować z pacjentem, aby w
analogicznej sytuacji trudnej był w stanie wygeneralizować rozwiązanie sytuacji.
Poddajemy tutaj rozwiązanie, ale słuchacz sam wykreuje rozwiązanie. Podpowiadamy
kategorie aby podtrzymać poczucie sprawczości danej osobie.
1)dyskurs mistrza – osoby wiedzącej, wypowiada komunikaty dyrektywne, proste, zakazy,
nakazy, wykorzystywany przez nauczycieli;
2) dyskurs rozmówcy – przeciwny dyskursu mistrza, my prawie nic nie mówimy, słuchamy
drugiej osoby, wykorzystujemy minimalne reakcje werbalne
3)
dyskurs słuchacza
– stratega – „ tak pracować w toku interwencji z drugim
człowiekiem, aby w analogicznej sytuacji kryzysowej sam znalazł rozwiązanie i sam
sobie z nią poradził”. Uczy pokory, wsparcie zewnętrzne jest potrzebne, uczucie
sprawczości jest potrzebne.
 2. Różnice pomiędzy interwencją kryzysową a psychoterapią.
Interwencja kiedy:
Psychoterapia, kiedy:
·
Klient reaguje nieadekwatnie do sytuacji,
·
Klient wykazuje minimum prawidłowych
ma zaburzoną reakcję emocjonalną;
reakcji emocjonalnych, minimum
·
klient nie posiada umiejętności wiązania
równowagi emocjonalnej;
emocji z sytuacją
·
działania i zachowania klienta są
·
klient ma mocno zaburzoną umiejętność
kontrolowane
logicznego myślenia
·
klient nie stracił możliwości logicznego
·
działania i zachowania klienta są
myślenia
przypadkowe
·
Diagnoza selekcyjna – ukierunkowana na
·
Diagnoza całościowa
konkretny problem i usunięcie
symptomów. Ocena problemu w aspekcie
działania i funkcjonowania człowieka.
Krótko-terminowość analizy.
·
Działamy na problem i jego efekty, nie na
·
Działamy na osobowość. Zajmuje się też
zmianę osobowości. IK działa w obrębie
kryzysami chronicznymi w obrębie
emocji.
psychopatologii.
·
Głównym celem jest utrzymanie człowieka
·
Praca nad sobą, na celu mamy „naprawę”
przy życiu, aby w minimalny sposób mógł
człowieka w aspekcie całościowy, ze
funkcjonować
zmianą/ poprawą jego cech.
·
Rezultatem prawidłowo przeprowadzonej
·
Rezultat psychoterapii widoczny jest w
interwencji jest powrót klienta do stanu
zmienionych, poprawionych zachowaniach
równowagi sprzed kryzysu, bez
i działaniach klienta. Aby ktoś lepiej
dodatkowych wartości
radził sobie w życiu.
·
Konkretne w miarę szybkie zaspokojenie
·
Aby przeprowadzić psychoterapię klient
potrzeb klienta.
musi mieć
 3. Pojęcia PTSD i ASD
PTSD – zespół stresu pourazowego – ( weterani wojenni, ofiary przemocy) występuje z
opóźnieniem od zdarzenia traumatycznego, objawy bardziej pogłębione.
PTSD –
zespół stresu pourazowego
A.
występuje u ofiar przemocy z odroczeniem, nie ma tej ciągłości, jest to ciężkie zaburzenie.
Blokada powoduje zepchnięcie przeżyć do podświadomości ale wraca to z podwojoną siłą)
(*został zbadany na podstawie klinicznych diagnoz weteranów wojennych, było to silne zaplecze badawcze)
OBJAWY PTSD:
B. przeżywanie od nowa, w obojętnie jakiej sytuacji

obsesyjne myśli

zaburzenia koncentracji

nieadekwatne reagowanie emocjonalne

agresja

koszmary senne

niepamięć

unikanie rzeczy, osób, miejsc związanych z sytuacją traumatyczną

zaburzenia fizjologiczne

brak panowania nad własnym ciałem

smutek

symptomy: bóle głowy, arytmie, mdłości

zaburzenia logicznego myślenia w kategorii następstw

myślenie magiczne (przeżywanie rocznic itd.)
ASD – zespół ostrego stresu – to zaburzenie powstające bezpośrednio po doznanej traumie
(wypadek, gwałt, napaść, kataklizm) objawy utrzymują się nie dłużej niż dwa miesiące.
ATSD – zespół ostrego stresu pourazowego

występują silne symptomy (np. nagłe „rozklejanie się”)
w okresie nie dłuższym niż 2 miesiące po zdarzeniu
 4. Stres ( Selye – t. biologiczna i Lazarus – t. transakcyjna).
STRES
Wg Selye'a – każdy czynnik który zakłóca homeostazę (równowagę). Ciało człowieka korzysta
z określonych zasobów, które posiada po to by uporać się z działaniami stresującymi:
faza denerwowania się
·
faza odporności – organizm „się pozbierał” i jest w stanie poradzić sobie z nagłym
·
atakiem stresu. Kiedy stres jest zbyt duży, a organizm nie ma na tyle zasobów by
sobie z nim poradzić i uodpornić na niego, wtedy następuje kryzys.
Selye
Stres biologiczny – nie jest kryzysem
Wszelki wpływ otoczenia na organizm, który zmusza go do zmiany zachowania, celem
przystosowania się do nowej sytuacji. Wszystko co działa na organizm zaburza jego
równowagę.
3 RODZAJE stresorów:

dystres – zły stres, negatywny wpływ

neustres – neutralny

eustres – pozytywny, przyjemne przeżycia
Zaburzenia równowagi:
1.
Faza alarmowa
– mózg dostaje informację o tym, że jest źle
2.
Faza mobilizacji
– korzystanie z mechanizmów obronnych = mobilizacja organizmu,
reakcja
3.
Faza odporności
– organizm zareagował właściwie, zachował równowagę, homeostaza
wróciła do normy
4.
Faza wyczerpania
– organizm nie poradził sobie ze stresem, może wystąpić sytuacja
kryzysowa
Pamiętaj: ten sam stresor może wywołać zupełną inną reakcję u różnych ludzi np. egzamin.
Mają rożny wpływ na reakcję.
Lazarus Folkman – teoria stresu transakcyjnego, zwraca uwagę na to, że ten sam czynnik
może inaczej reagować na innych ludzi
1.
Ocena pierwotna
– ocena sytuacji: 3 kategorie:
- strata
- zagrożenie
- wyzwanie
 Przez to mogą być 3 sposoby reagowania:
2.
Ocena wtórna
– ocena możliwości radzenia sobie w danej sytuacji
- ucieczka
- szukanie wsparcia i informacji
- działanie ?
Wg Lazarusa –
sytuacja w której uczestniczę może mieć dla mnie różny przebieg. Zależy on
od tego w jaki sposób ocenię daną sytuację czy jest ona dla mnie zagrożeniem czy
wyzwaniem.
Ocena pierwotna – sytuacja
ocena wtórna – moje możliwości
To rozróżnienie osadza się w fundamentach naszego życia. Generalnie stresem jest również
stan, który ma dla mnie pozytywne znaczenie. W odróżnieniu od kryzysu, którego znaczenie
jest zawsze negatywne.
Stres –
wszelki wpływ otoczenia na organizm, który zmusza go do zmiany zachowania celem
przystosowania go do nowej sytuacji.
5. Kryzys (definicja, rodzaje, objawy kryzysu, kryzysy rozwojowe wg E.
Eriksona).
Definicja kryzysu
– (wg Caplana) to pewien stan psychiczny, powstały na skutek
nieprzezwyciężonych przeszkód w osiąganiu celów życiowych. Jest to stan przemijający,
występuje w różnych sytuacjach naszego życia []
Sytuacja -> symptomy -> analiza -> działanie = (reakcja liniowa, ciągła w czasie) kryzys
RODZAJE KRYZYSU
1.
Kryzysy sytuacyjne
– zależy od danej sytuacji traumatycznej (kryzysy wywołane
cudzą agresją i przemocą, zw. z uzależnieniami, z gwałtem itd.)
2.
Kryzysy rozwojowe
– wpisane w naturalny sposób w życie człowieka, wywołane
określonymi warunkami, które zmieniają się w ciągu życia człowieka
Najlepiej opisane przez Ericson’a
3.
Kryzysy egzystencjonalne
– związane z przeżyciami emocjonalnymi
4.
Kryzysy środowiskowe
– gdy sytuacja dotyczy zagrożenia społeczności lokalnej
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    Startzarzadzanie projektami, STUDIA, WZR I st 2008-2011 zarządzanie jakością, Zarzadzanie Projektami, dodatkowoZadania zaliczenie organizacja-wych. przedsz., pedagogika ogólna, Organizacja wychowania przedszkolnego ( Marta Kotarba-Kańczugowska)Zagadnienia do zajec labor z Teorii Maszyn i Mechanizmow st inz s5, ATH, 5 sem, tmim, TMiMzad nst 2 st, Skrypty, PK - materiały ze studiów, II stopień, semestr I, Wytrzymałość materiałówZagr Na st-Prod. mat. budowl-Elektryczność, Bezpieczenstwo i Higiena Pracy, bhp ocena ryzyka, Zagrożenia stanowiskowe-PDFZawisza, Szkoła i Studia, Studia, PedagogikaZasady dydaktyczne, Pedagogika Specjalna, dydaktykazabawa i zabawki dzisiaj - konferencja, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznejZadania egz sesji wiosennej 2015, SPECJALIZACJA- testy, pytania egzaminacyjne, ZADANIA EGAMINACYJNE SPECJALIZACJAZabiegi na chrząstce st.kolanowego(14), Prywatne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wanilia39.opx.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com