ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE NT. ...
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE NT. POCZUCIA WARTOŚCI, studia różne, Opracowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZAJ
Ę
CIA SOCJOTERAPEUTYCZNE NT. POCZUCIA WARTO
Ś
CI
ny!
CEL
: wzmacnianie poczucia własnej warto
ż
ś
ci, budowanie pozytywnej samooceny.
OSI
Ą
GNI
Ę
CIA:
uczestnicy po zaj
ę
ciach:
– postrzegaj
ą
siebie jako ludzi warto
ś
ciowych;
– oceniaj
ą
siebie pozytywnie;
– wymieniaj
ą
pozytywne cechy swojej osobowo
ś
ci;
– akceptuj
ą
siebie;
– potrafi
ą
współpracowa
ć
w grupie,
siebie na tle pozostałych członków grupy,
– wiedz
ą
,
ż
e s
ą
wa
ż
ni dla innych;
– posiadaj
ą
ą
informacj
ę
na temat odbioru ich osoby przez innych,
wiele przykładów pozytywnej oceny ich osoby,
– aktywnieuczestnicz
ą
ą
w zaj
ę
ciach,
mieleniem;
– dostrzegaj
ą
w innych pozytywne cechy.
ą
zawstydzeniem, onie
ś
Ś
RODKI:
materiały papiernicze: papier arkusze du
ż
e i małe, długopisy, pisaki,
kreda, kredki; kubki, piasek lub ry
ż
, krzesła, kostka do gry, cukierki, karty do gry.
:
1.
„Autoprezentacja”
– uczestnicy samodzielnie wykonuj
ĘĆ
swoje
imi
ę
i nazwisko
.
Losy wrzucamy do jednego pojemnika. Przy wrzucaniu kolejne osoby
przedstawiaj
ą
losy, w które wpisuj
ą
ą
si
ę
w wybrany przez siebie sposób. Nast
ę
pnie dokonujemy losowania.
Kolejno wylosowanych wypisujemy na du
ż
ym arkuszu papieru. Te osoby b
ę
d
ą
mogły na
kolejnych zaj
ę
ciach (je
ż
eli zaj
ę
cia te s
ą
prowadzone w ramach jakiego
ś
cykl zaj
ęć
) lub po
przerwie wybra
ć
jedn
ą
gr
ę
lub zabaw
ę
, która im si
ę
najlepiej podoba i która zostanie dla
nich przeprowadzona.
2.
„Jestem człowiekiem, który...” –
uczestnicy siedz
na krzesłach ustawionych w kształcie
koła. Dla jednego z uczestników brak krzesła. Ten uczestnik stoi w
ą
ś
rodku i mówi zdanie:

Jestem człowiekiem, który...”
wszyscy, którzy spełniaj
ą
warunki wyra
ż
one w zdaniu
miejsce. Wówczas uczestnik któremu brakło miejsca powinien
usi
ąść
na zwolnionym krze
ś
le. Kto zostanie bez krzesła mówi zdanie: „
Jestem
człowiekiem
...” i zabawa rozpoczyna si
ą
wsta
ć
i zmieni
ć
ę
od pocz
ą
tku.
3.
„Tworzymy gr
ę

– przygotowujemy plansz
ę
do gry: na du
ż
ej planszy rysujemy kwadrat
cej tym lepiej). W pierwszym małym kwadracie
wpisujemy START. Na starcie ustawiamy cukierki, które b
ę
dego gracza.
Gracze rzucaj
ą
kostk
ą
. Rozpoczyna ten, który wyrzucił najmniejsz
ą
liczb
ę
oczek. Rzuca
jeszcze raz i przesuwa si
ę
d
ą
pionkami ka
ż
ę
do przodu o tyle miejsc ile wyrzucił oczek. Na polu, na którym
si
ę
zatrzymał wpisuje wymy
ś
lone przez siebie zadanie. Pozostali gracze wpisuj
ą
zadanie
wówczas, gdy trafi
ą
na puste pole. Je
ż
eli na polu, na którym si
ę
zatrzymaj
ą
zadanie jest
ju
ż
wpisane, musz
ą
je zrealizowa
ć
. Ka
ż
dy uczestnik, który dotrze do mety mo
ż
e zje
ść
cukierka. Je
ż
eli pozostały pola puste, gdy
ż
nie wpisano zada
ń
, mo
ż
e kolejny raz stan
ąć
na
starcie. Wówczas otrzymuje nowego cukierka.
4.
„Historyjki z kart” –
przygotowujemy tali
ę
kart. Tasujemy karty i kładziemy jedna na
drugiej na
ś
rodku. Kolejni uczestnicy bior
ą
kart
ę
z góry i opowiadaj
ą
własn
ą
historyjk
ę
.
ci.
Ka
ż
dy mówi jedno zdanie zwi
ą
zane z kart
ą
i wcze
ś
niejszymi wypowiedziami tak, aby
powstała jedna historyjka. Karty, które zostały odsłoni
ę
jak
ą
osob
ę
, czy liczb
ę
musz
ą
wymieni
ć
w swojej opowie
ś
ę
te układamy w
ęż
ykiem dookoła
stosu tych kart, które nie zostały wylosowane.
5. „6” –
uczestnicy wypisuj
ą
:
TEMAT
: Jestem wa
– pozytywnieoceniaj
– znaj
– niereaguj
PRZEBIEG ZAJ
musz
dzielimy go na mniejsze kwadraty (im wi
Wylosowana karta wskazuj
rzeczy, które wykonałem,
– sze
ść
rzeczy, w których jestem dobry,
– sze
ść
ść
rzeczy, które lubi
ę
,
– sze
ść
rzeczy, z których jestem dumny.
wiczenie.
6.
Mruganie”
– połowa uczestników siedzi w kr
ę
pnie omawiamy
ć
ich pary, tworz
ą
w ten sposób dwa kółka. Osoba z pary siedz
ą
ca na krze
ś
le za partnerem
ma za zadanie pilnowa
ę
gu na podłodze, za nimi na krze
ś
le siedz
ą
ć
go. Jeden z uczestników siedz
ą
cy na krze
ś
le nie ma pary. Mruga
do kogo
ś
ze
ś
rodkowego koła. Ta osoba ma za zadanie przej
ść
do mrugaj
ą
cego. Musi
zrobi
ć
to niepostrze
ż
enie poniewa
ż
pilnuje j
ą
partner.
7. „Reklama” –
uczestnicy pisz
ą
reklam
ę
w której reklamuj
ą
siebie jako najlepszego
przyjaciela.
8.

Serce”
– ka
ż
demu uczestnikowi przygotowujemy du
ż
e serce z kartonu. Uczestnicy
rzutu. Celem zabawy jest
umieszczenie w „sercu Kowalskiego wielu cukierków obrazuj
ą
cukierki lub pionki, ustawiaj
ą
si
ę
za lini
ą
ą
cych przyjazne uczucia
y serce.
9.
„Dłonie”
– uczestnicy siedz
ą
w kr
ę
gu. Ka
ż
dy otrzymuje kartk
ę
i przybory do pisania.
Kartk
ż
ę
podpisujemy swoim imieniem i odrysowujemy kontur dłoni. Nast
ę
pnie uczestnicy
wymieniaj
ą
si
ę
kartkami i wpisuj
ą
sobie wzajemnie mocne strony, cechy, za które ceni
ą
i szanuj
ą
siebie wzajemnie. Po zako
ń
czeniu ka
ż
dy mo
ż
e przeczyta
ć
tekst przeznaczony
na wspólnej planszy.
10.
„Komisja” –
losowo wybieramy z grona uczestników 3 osobow
ą
komisj
ę
. Ka
ż
dy
z uczestników (po wcze
ć
swoj
ą
kartk
ę
niejszym przygotowaniu) staje przed komisj
ą
i ma przekona
ć
członków komisji,
ż
e to wła
ś
nie on powinien otrzyma
ć
nagrod
ę
. Komisja przyznaje
wszystkim uczestnikom.
11.
„Polonez”

uczestnicy ustawiaj
ę
ą
si
ę
parami tak jak do odta
ń
czenia poloneza. Podnosz
ą
r
ę
ce do góry tworz
ą
c szerokie przej
ś
cie mi
ę
dzy osobami z pary. Jeden z uczestników,
stoj
ą
cy na ko
ń
cu nie ma pary. Wbiega on do
ś
rodka, chwyta za r
ę
k
ę
którego
ś
z uczestników i biegnie na pocz
ą
tek, gdzie ustawia si
ę
tak jak inni. Ten, kto stracił par
ę
biegnie bokiem na koniec i wbiega do
ś
rodka powtarzaj
ą
c wszystko do pocz
ą
tku...itd.
np.
piasek, ry
ż
itp. Prowadz
ą
cy odczytuje tekst: „
Wyobra
ź
my sobie nasze poczucie własnej
warto
ż
anki” –
uczestnicy otrzymuj
ą
kubek oraz co
ś
czym mo
ż
na kubek napełni
ć
ś
ci jako kubek. Kiedy jeste
ś
my z siebie zadowoleni nasz kubek jest pełny. Kiedy
jeste
ś
my niezadowoleni jest pusty. Nasz kubek mo
ż
e by
ć
napełniony przez innych ludzi,
kiedy mówi
ą
o nas dobrze. Z kolei my mo
ż
emy napełnia
ć
ich kubki, mówi
ą
c dobrze o nich.
dziemy
opró
ż
nia
ć
kubki innych, nasze te
ż
nie b
ę
d
ą
napełnione. Kiedy mówimy komu
ś
co
ś
dobrego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka
.
Człowiek ten słucha nas,
ale do jego kubka nic nie wpada”.
Przez chwil
ż
niaj
ą
si
ę
je
ż
eli mówimy o innych rzeczy złe lub bolesne. Je
ś
li ci
ą
gle b
ę
ę
rozmawiamy na temat tekstu. Nast
ę
pnie
uczestnicy rozchodz
ą
si
ę
po sali i napełniaj
ą
kubki innych osób, wypowiadaj
ą
c o nich
pozytywne stwierdzenia i przesypuj
ą
c cz
ęść
zawarto
ś
ci swoich kubków. Dzielimy si
ę
refleksjami z udziału w tym
ć
wiczeniu.
13.
„Szpaler gwiazd” –
Ka
ż
dy uczestnik przez chwil
ę
b
ę
dzie gwiazd
ą
, osob
ą
bardzo znan
ą
,
uwielbian
ą
. Wszyscy uczestnicy ustawiaj
ą
si
ę
w dwóch rz
ę
dach. Ostatnia osoba
przechodzi przez
ś
rodek szpaleru. Wszyscy witaj
ą
gwiazd
ę
. Zachowuj
ą
si
ę
jak jej fani.
c na siebie.
Kolejno mówi
ą
zdanie: „
Najbardziej lubi
ę
osob
ę
, która ..
.” i tu podaj
ą
jak
ąś
cech
ę
opisuj
ę
osob
ę
, która...” –
uczestnicy siedz
ą
w kr
ę
gu patrz
ą
ą
c
ą
wybran
ą
osob
ę
. Pozostali odgaduj
ą
o kogo chodzi.
15.
„Lubi
ę
, gdy Ty...”–
uczestnicy stoj
ą
w dwóch rz
ę
dach twarz
ą
do siebie tak, aby ka
ż
dy
miał par
ę
w drugim rz
ę
dzie. Zadaniem ka
ż
dej osoby jest powiedzie
ć
koledze (kole
ż
ance)
– sze
Nast
otrzymuj
wobec osoby, do której nale
dla niego i przyklei
ś
nagrod
12.
„Fili
Kubki opró
14.
„Najbardziej lubi
dy przesuwa
si
ę
o jedn
ą
osob
ę
i mówi to zdanie kolejnej osobie . Oczywi
ś
cie z innym zako
ń
czeniem.
16.
„Rysunek
” – uczestnicy otrzymuj
z drugiego rz
ę
du zdanie: „
Lubi
ę
, gdy Ty
...” Po zako
ń
czeniu wypowiedzi ka
ż
ą
kartki papieru i pisaki wypisuj
ą
swoje imi
ę
, wykonuj
ą
rysunek nt.:
„Czułem si
ę
wa
ż
ny gdy...”
po zako
ń
czeniu pracy omawiamy rysunki
i przygotowujemy wystaw
ę
tych prac.
17.

dy, kto chce podchodzi
z tyłu i na kartce kole
ż
anki, kolegi mo
ż
e napisa
ć
ż
yczenia dla tej osoby lub co
ś
miłego na
pami
Ż
yczenia”
– przypinamy uczestnikom na plecach kartki. Ka
ż
ą
tk
ę
.
18. Zako
:
– Podsumowanie: uczestnicy otrzymuj
ń
czenie z zaj
ęć
ą
dwie kartki. Na jednej wpisuj
ą
to za co
siebie lubi
ą
, na drugiej to za co siebie nie lubi
ą
. Je
ż
eli chc
ą
mog
ą
powiedzie
ć
co
ś
na ten temat. Kartki wrzucaj
ą
do dwóch pojemników. Osobno negatywy, osobno
pozytywy. Ten z pozytywnymi wypowiedziami zostanie zachowany. Pojemnik
z negatywnymi wypowiedziami spalimy.
– Po
ż
egnanie: Iskierka: uczestnicy ustawieni w kr
ę
gu, podaj
ą
sobie r
ę
ce i przesyłaj
ą
ki.
UWAGI:
Ka
ż
de
ć
wiczenie nale
ż
y podsumowa
ć
. Pilnowa
ć
, aby wszyscy uczestnicy zostali
zauwa
u
ś
cisk r
ę
ż
eni. Nie mo
ż
na nikogo pomin
ąć
.
Zaj
ę
cia mog
ą
by
ć
przeprowadzone w formie dłu
ż
szego bloku lub rozbite na dwa spotkania.
Proponuj
ę
drugie zaj
ę
cia rozpocz
ąć
od pkt. 11. Zaj
ę
cia adresowane s
ą
dla klas IV – VI.
LITERATURA:
Fuchs B.
Gry i zabawy na dobry klimat w grupie
Jedno
ść
Kielce 1999
Gajewska G., Szcz
ę
sna A. Doli
ń
ski A. 2002
Teoretyczno-metodyczne aspekty
wychowania młodzie
y a warsztat pedagoga
Zielona Góra
Griesbeck J. 2003
Zabawy dla grup
Kielce Jedno
ż
Gruszka M, Janiek I, Prarat J. 2003
Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły
podstawowej
Gda
ń
sk Wydawnictwo HARMONIA
Jachimska M. 1994
Grupa bawi si
ść
i pracuje
Wrocław Drukarnia Naukowa PAN
Kaduson H. Schaefer Ch. 2003
Zabawa w psychoterapii
Gda
ę
ń
sk Wydawnictwo
Psychologiczne
Sawicka K. 1999
Socjoterapia
Warszawa Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej MEN
AUTOR: mgr Alicja Łyszczarz
Szkoła Podstawowa nr 5 Myszków
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZachowania Organizacyjne, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR I Stopień, III Semestr, Zachowania organizacyjneZagadnienie2- PrognozaWstep handout, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 1 Wykładzabawy muzyczne0007, Studia, Praktyki, Zabawy muzycznezabawy muzyczne0020, Studia, Praktyki, Zabawy muzyczneZadania domowe - treści, Studia, PW - materiały, Informatyka, Informatyka II, Zadania domoweZarządzanie strategiczne - wykłady Piekarz, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - studia, Zarządzanie, Zarządzanie Strategicznezagadnienia na laborki z chemii, studia, semestr II, SEMESTR 2 PRZYDATNE (od Klaudii), Od Górskiego, II semestr, Chemia ogólna, Laboratoria, Chemia laborkiZaawansowane techniki programowania - 03. Szablony, Studia podyplomowe - mechatronika i coś tam jeszcze, Zaawansowane techniki programowaniaZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZagadnienie3Handout - Dekompozycja, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 2 Wykład
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wanilia39.opx.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com