Zarz cykl proj, projekty- III sektor
[ Pobierz całość w formacie PDF ] KOMISJA EUROPEJSKA EuropeAid Co-operation Office Stosunki ogólne Ewaluacja PODRĘCZNIK ZARZĄDZANIE CYKLEM PROJEKTU Programowanie Ewaluacja Identyfikacja Implementa cja Definiowanie Finansowanie Marzec 2001 Komisja Europejska – EuropAid Podręcznik Zarządzanie Cyklem Projektu Pierwsza wersja niniejszego podręcznika została sporządzona przez grupę zadaniową powołaną w ramach Komisji Europejskiej pod egidą Wydziału Ewaluacji, w konsultacji z państwami członkowskimi i ekspertami ACP Drugie wydanie, także sporządzone przez Wydział Ewaluacji Europejskiego Biura Koordynacji Pomocy we współpracy zarówno ze służbami Komisji jak i innymi partnerami, zostało wzbogacone cenną pomocą firmy PARTICP GmbH, która przygotowała wstępne analizy, szkolenia i pomogła rozwinąć niniejszy podręcznik. 1 ACP- Państwa Afryki, Karaibów i rejonu Pacyfiku stowarzyszone ze Wspólnotami na mocy Konwentu z Lomé. 2 Komisja Europejska – EuropAid Podręcznik Zarządzanie Cyklem Projektu Podręcznik Zarządzanie cyklem projektu Spis treści 2.1.Definicje: sześć faz cyklu projektu. ............................................................................................................. 5 3 Komisja Europejska – EuropAid Podręcznik Zarządzanie Cyklem Projektu 1. WSTĘP W 1992 roku Komisja Europejska przyjęła dokument pt. „Zarządzanie Cyklem Projektu” ( ZCP - ang.: Project Cycle Management - PCM ), zestaw narzędzi opisujących projektowanie i zarządzanie przedsięwzięciami, oparty na metodzie analizy tablicy logicznej, który był już powszechnie używany przez licznych donorów pomocy, włączając kilka państw członkowskich UE i rekomendowany przez Komitet ds. Pomocy na rzecz Rozwoju OECD. Podręcznik ten, będący uaktualnieniem wersji z 1993 roku, przedstawia główne założenia ZCP. Głównym celem ZCP była i jest poprawa zarządzania zewnętrznymi programami współpracy – wszelkiego rodzaju projektami i programami – poprzez branie, pod uwagę w większym stopniu zasadniczych kwestii i ramowych warunków, zarówno w odniesieniu do programowania i wdrażania projektów jak i programów: 1. Czytelne i realistyczne cele projektów i programów: ¾ opisanie wyraźnej różnicy pomiędzy celami i środkami do ich osiągnięcia; ¾ czytelne i realistyczne zdefiniowanie celu bezpośredniego, który musi zawsze pociągać za sobą trwałe korzyści dla grupy docelowej (przyp. tłum.: grupa, do której adresowany jest projekt, główni beneficjenci); ¾ ryzyko i założenia: główne zewnętrzne czynniki, które mogą znacząco wpłynąć na realizację i sukces projektu. 2. Czynniki związane z jakością, które mają znaczny wpływ na korzyści generowane przez projekt w dłuższym okresie czasu: ¾ potrzeba stworzenia racjonalnych ram danej polityki , szczególnie w odniesieniu do sektorowych polityk, „będących we władaniu” krajów - odbiorców pomocy; ¾ potrzeba wybrania odpowiedniej technologii , używając np. miejscowych odnawialnych źródeł; ¾ respektowanie społeczno-kulturowych wartości ludności, związanej z projektem; ¾ umiejętne kierowanie zasobami instytucji , czy to publicznych czy prywatnych, powołanych do zarządzania projektami; ¾ ekonomiczna i finansowa wykonalność projektów i zdolność przetrwania korzyści wynikających z projektów w dłuższym okresie czasu; ¾ horyzontalne zagadnienia związane z ochroną środowiska; jak również ¾ konieczność rozpoznania (zaakceptowania) różnic płci oraz zniwelowania nierównego traktowania mężczyzn i kobiet, które stanowią element nadrzędnych celów polityki UE 3. Zgodność projektów i programów i ich wkład do realizacji nadrzędnych celów polityki UE ¾ ZCP jest blisko związane z szeroką siecią zewnętrznej współpracy w ramach Unii Europejskiej, dla której zredukowanie ubóstwa jest podstawowym celem , podczas gdy strategiczne obszary wynikające z Traktatu z Maastricht są następujące : trwały i zdolny do samopowielania się rozwój , w szczególności poprzez równomierny rozwój, inwestycje, zatrudnienie, rozwój społeczny i ochronę środowiska naturalnego; integracja ze światową gospodarką , włączając w to wsparcie dla współpracy i integracji regionalnej; walka z ubóstwem; demokracja, prawa człowieka, rządy prawa i w razie potrzeby działania pokojowe i prewencyjne; ¾ ZCP stara się wziąć pod uwagę powyższe warunki od samego początku realizacji cyklu projektowego, próbując zapewnić iż projekty/programy są spójne z „nadrzędnymi celami polityki ” pomocy zewnętrznej Wspólnoty. Porównując z wersją z 1993 roku, podejście ZCP zostało wzbogacone obejmując nie tylko podejście do tradycyjnych projektów ale również do projektów sektorowych, gdzie ta zasada ma równe zastosowanie. Dlatego też oraz dla zilustrowania podstawowych elementów tego podejścia, podręcznik ten używa dwóch przykładów: przykłady z sektora programów drogowych, które pokazują przydatność podejścia na poziomie sektorowym, oraz przykład bardziej tradycyjnego podejścia do projektów zorientowanych na utrzymanie dróg. 4 Komisja Europejska – EuropAid Podręcznik Zarządzanie Cyklem Projektu Istnieje znaczna liczbaogólnych przykładów, jednak wówczas kiedy sektorowy przykład pokazuje szersze zagadnienia, to przykład projektu dotyczy specyfiki regionalnej lub lokalnej. Na bardziej operacyjnym poziomie, ZCP poszukuje poprawy poprzez dostarczenie danych dla lepszego wykonania studiów wykonalności, monitoringu i ewaluacji oraz przekazanie decydentom informacji o kluczowych stadiach przygotowania i wdrażania projektów i programów. Powoduje to aktywne włączenie głównych partnerów (grupy docelowe, beneficjenci, instytucje lokalne i decydenci) w trakcie realizacji cyklu projektowego. Ostatecznie ZCP jest zbiorem względnie prostych pojęć, zadań i technik, włączając: pojęcie cyklu projektu analizę partnerów narzędzie planowania oparte na „tablicy logicznej” główne czynniki związane z jakością plan czasowy działań i zasobów standardowy, spójny system głównych dokumentów projektowych. Zastosowanietych pojęć, narzędzi i standardowego układu dokumentów w trakcie realizacji projektu jest czasami określane jako „zintegrowane podejście” do zarządzania cyklem projektu. Jak wszystkie pojęcia i narzędzia, przydatność ZCP zależy od jakości dostępnych informacji (szczególnie pochodzących od zamierzonych do objęcia pomocą beneficjentów i grup docelowych), i od tego czy właściwie to narzędzie jest stosowane. 5 ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ ⇒
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZachowania Organizacyjne, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR I Stopień, III Semestr, Zachowania organizacyjneZaliczenie z techniki swietlnej, Polibuda, III semestr, Technika świetlna, w, technika świetlnaZadania 5 bilans masowy b.ftalowy, Akademia Górniczo - Hutnicza, Technologia Chemiczna, Studia stacjonarne I stopnia, SEMESTR 6, ELEMNTY TECHNOLOGII CHEMICZNEJ, PROJEKT, ZadaniaZarzadzanie w srodowisku ETI Elementarz, ETI, III Sem, Zarządzanie w Środowisku, ZWŚZagadnienia akustyczne w projektowaniu, Nauka, Akustyka, Akustyka pomieszczeń, Akustyka budowlanaZarzadzanie ryzykiem III wyklad(1), szkoła 5, zarzadzanie ryzykiem, zarzadz. aktualneZagadnienia akustyczne w projektowaniu(1), NAUKA, materialy budowlane, Materiały budowlane - wybrane artykułyZaburzenia psychiczne w przebiegu choroby Wilsona, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczneZarządzanie i komunikowanie społeczne, Semestr III, Psychologia zarządzania, Materiały, KomunikacjaZaburzenia borderline, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pldotykserca.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|