Zagr Chemiczne-Spaliny diesla, Ocena Ryzyka-mat. pomocnicze, Zagrożenia w pracy-PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ] BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2001 dr MA£GORZATA PONIAK mgr IVAN MAKHNIASHVILI mgr EWA KOZIE£ mgr JOANNA KOWALSKA Centralny Instytut Ochrony Pracy Spaliny silników Diesla zagro¿enie dla zdrowia pracowników paliny silnika Diesla s¹ to wielo- sk³adnikowe mieszaniny zwi¹z- ków chemicznych powstaj¹ce w wyniku niedoskona³ego spalania oleju na- pêdowego i silnikowego, a tak¿e zawar- tych w nich dodatków i zanieczyszczeñ. Wydzielaj¹ siê do atmosfery w postaci ga- zów, jak równie¿ w postaci cz¹stek sta- ³ych. W sk³ad fazy gazowej wchodz¹ wê- glowodory alifatyczne i ich nitrowe po- chodne, wêglowodory aromatyczne, a tak- ¿e tlenki azotu, siarki oraz wêgla. Wêgiel pierwiastkowy jest g³ównym sk³adnikiem cz¹stek sta³ych, na powierzchni których s¹ zaadsorbowane zwi¹zki organiczne. Emisja cz¹stek sta³ych o ró¿nych wymia- rach i kszta³cie jest zjawiskiem charakte- rystycznym dla silników Diesla [1,46]. Wêglowodory parafinowe, wêglowo- dory aromatyczne, w tym wielopiercie- niowe wêglowodory aromatyczne (WWA), aldehydy, pochodne fenolu, ami- ny aromatyczne, estry i alkohole wcho- dz¹ w sk³ad frakcji rozpuszczalnej cz¹- stek sta³ych. Zwi¹zki te stanowi¹ oko³o 1545% ich masy [4]. Natomiast organiczna frakcja nieroz- puszczalna zawiera sadzê oraz zwi¹zki siarki i metale pochodz¹ce g³ównie z pro- duktów cierania elementów silników. Frakcja ta zawiera równie¿ wodê zwi¹- zan¹ z siarczanami. Wielkoæ emisji cz¹stek sta³ych z sil- ników wysokoprê¿nych Diesla zale¿y od wielu czynników, m.in. od zawartoci siar- ki w paliwie. Obni¿enie zawartoci siarki w paliwie o ok. 0,05% przyczynia siê do zmniejszenia zawartoci ditlenku siarki w spalinach, a jednoczenie redukuje emi- sjê cz¹stek sta³ych o 818%, w zale¿no- ci od typu silnika. Równie¿ wzrost liczby cetanowej wielkoci charakteryzuj¹cej w³asnoci zap³onowe paliw powoduje zmniejsze- nie wielkoci emisji cz¹stek sta³ych w spalinach. Podstawowa w³aciwoæ oleju napê- dowego gêstoæ wp³ywa na emisjê cz¹- stek. Zmniejszenie gêstoci od wartoci 845 do 825 kg/m 3 powoduje spadek emi- sji o ok. 510% [4]. Praca wykonana w ramach Programu Wieloletniego (b. SPR-1) pn. Bezpieczeñ- stwo i ochrona zdrowia cz³owieka w ro- dowisku pracy dofinansowanego przez Komitet Badañ Naukowych Szkodliwe dzia³anie spalin silników Diesla Spaliny silników Diesla w warunkach nara¿enia zawodowego wch³aniane s¹ do organizmu przez uk³ad oddechowy. Za- warte w nich cz¹stki sta³e ³atwo wch³a- niaj¹ siê w pêcherzykach p³ucnych i ku- muluj¹ siê. Mog¹ one powodowaæ chro- niczne zaburzenia w uk³adzie oddecho- wym, wykazuj¹ tak¿e dzia³anie rakotwór- cze. W warunkach ostrej ekspozycji dzia- ³aj¹ dra¿ni¹co na b³ony luzowe oczu i dróg oddechowych oraz mog¹ byæ przy- czyn¹ bólu i zawrotów g³owy oraz zmê- czenia [4, 7]. W badaniach dowiadczalnych na zwierzêtach wykazano dzia³anie muta- genne i genotoksyczne organicznych eks- traktów cz¹stek sta³ych spalin pochodz¹- cych z silników wysokoprê¿nych. Stwier- dzono, ¿e cz¹stki sta³e zawarte w spali- nach by³y przyczyn¹ nowotworów p³uc u szczurów. Zmiany nowotworowe obser- wowano po 2-letnim nara¿eniu na stê¿e- nia cz¹stek sta³ych spalin na poziomie 4 mg/m 3 . Dotychczasowe wyniki badañ epide- miologicznych, które szczegó³owo omó- wiono w Wytycznych Szacowania Ryzy- ka Zawodowego dla Czynników Rako- twórczych [3], nie potwierdzaj¹ jedno- znacznie nara¿enia zawodowego na spa- liny silników Diesla i jego wp³ywu na zwiêkszone ryzyko wyst¹pienia nowo- tworów p³uc i pêcherza moczowego. Utrudniona jest interpretacja wyników badañ epidemiologicznych, m.in. ze wzglêdu na brak szczegó³owych badañ dotycz¹cych ilociowej oceny nara¿enia na substancje chemiczne wchodz¹ce w sk³ad tych spalin. Miêdzynarodowa Or- ganizacja Badañ nad Rakiem (IARC) uzna³a, ¿e istniej¹ wystarczaj¹ce dowody rakotwórczego dzia³ania cz¹stek sta³ych spalin silników Diesla, natomiast dowo- dy dzia³ania u ludzi s¹ ograniczone. Spa- liny te zosta³y uznane jako czynnik praw- dopodobnie rakotwórczy dla ludzi gru- pa 2A [3] oraz wprowadzone do wykazu czynników prawdopodobnie rakotwór- czych dla ludzi w rozporz¹dzaniu mini- stra zdrowia i opieki spo³ecznej z dnia 11 wrzenia 1996 r. [14]. Wielopiercieniowe wêglowodory aro- matyczne, wchodz¹ce w sk³ad spalin sil- ników Diesla, stanowi¹ liczn¹ grupê zwi¹zków (ponad 100), wród których wystêpuj¹ zwi¹zki o udowodnionym i prawdopodobnym dzia³aniu rakotwór- czym dla ludzi. Liczne badania toksykologiczne i epi- demiologiczne wskazuj¹ na wyran¹ za- le¿noæ miêdzy nara¿eniem na te zwi¹z- ki a wzrostem ryzyka powstawania no- wotworów. Wielopiercieniowe wêglo- wodory aromatyczne wykazuj¹ toksycz- noæ uk³adow¹, powoduj¹c uszkodzenie nadnerczy, uk³adu ch³onnego, krwiotwór- czego i oddechowego [3]. Przedstawione dane wskazuj¹, ¿e spa- liny wydzielaj¹ce siê z silników Diesla mog¹ stanowiæ zwiêkszone ryzyko zawo- dowe w zwi¹zku z prawdopodobieñ- stwem nara¿enia na zwi¹zki rakotwórcze. Z tego wzglêdu i zgodnie z sugestiami Zespo³u Ekspertów ds. Aktualizacji Wy- kazu Czynników Rakotwórczych jest ko- nieczne prowadzenie badañ identyfikacyj- nych oraz przeprowadzanie pomiarów stê¿eñ niebezpiecznych substancji che- micznych, na które s¹ nara¿eni pracow- nicy zatrudnieni przy obs³udze i konser- wacji urz¹dzeñ z silnikami wysokoprê¿- nymi Diesla. Szczególnie istotna jest oce- 11 BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2001 na nara¿enia zawodowego zwi¹zanego z wystêpowaniem zwi¹zków o dzia³aniu rakotwórczym i prawdopodobnie rako- twórczym dla ludzi, a przede wszystkim wielopiercieniowych wêglowodorów aromatycznych która powinna dotyczyæ benzo[a]pirenu oraz omiu pozosta³ych WWA, dla których zosta³a ustalona w przepisach krajowych wartoæ NDS na poziomie 0,002 mg/m 3 [13] jako suma ilo- czynów stê¿eñ 9 rakotwórczych WWA i odpowiednich wspó³czynników rako- twórczoci (tabela 1). operatorzy dwigów, wózków wid³owych i podnoników oraz stra¿acy. Ze wzglêdu na rakotwórcze dzia³anie spalin emitowanych z silników Diesla s¹ one przedmiotem badañ wielu naukow- ców zagranicznych placówek naukowo- -badawczych. Prace badawcze dotycz¹ analizy ich sk³adu, poziomu nara¿enia ró¿nych grup zawodowych, a tak¿e za- nieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Analiza chemicznych i py³owych za- nieczyszczeñ powietrza wystêpuj¹cych w rodowisku pracy kierowców by³a przed- miotem prac wielu autorów [35, 7, 8]. Badano zale¿noæ stê¿enia lotnych sk³ad- ników spalin od konstrukcji kabiny kie- rowcy, szczelnoci okien i drzwi, a tak¿e stanu technicznego pojazdów przede wszystkim od szczelnoci uk³adu wyde- chowego. Najwy¿sze stê¿enia niebez- piecznych dla zdrowia i rodowiska na- turalnego gazów: tlenku wêgla, tlenku azotu i ditlenku azotu wystêpowa³y na biegu ja³owym i wynosi³y odpowiednio: 34 mg/m 3 , 2,5 mg/m 3 , 6 mg/m 3 . Ocenia- no równie¿ nara¿enie kierowców na spa- liny na podstawie pomiarów stê¿eñ cz¹- stek sta³ych. rednie stê¿enie tych cz¹stek w strefie oddychania kierowców pracu- j¹cych na d³ugich trasach wynosi³o 0,038 mg/m 3 [4]. Dane dotycz¹ce zawodowego nara¿e- nia na spaliny Diesla pracowników ob- s³uguj¹cych wózki wid³owe w zak³adach przemys³owych przedstawione w mono- grafii Miêdzynarodowej Organizacji Ba- dañ nad Rakiem wskazuj¹, ¿e stê¿enia wielopiercieniowych wêglowodorów aromatycznych, ditlenku wêgla i tlenku wêgla by³y poni¿ej poziomu wykrywal- noci stosowanych metod. Natomiast stê- ¿enie tlenku azotu by³o w zakresie 1,6 13,6 mg/m 3 , ditlenku azotu 0,22,5 mg/ m 3 , tlenku wêgla 1,43,8 mg/m 3 , cz¹stek sta³ych 0,015,0 mg/m 3 . Stê¿enia che- micznych zanieczyszczeñ powietrza by³y uzale¿nione od pory roku; wyrany wzrost stê¿eñ substancji chemicznych i py³ów stwierdzano latem [3, 4]. Na szkodliwe dzia³anie spalin silników Diesla nara¿eni s¹ równie¿ pracownicy zajezdni autobusowych oraz samochodo- wych warsztatów naprawczych. Prace badawcze wykonywane w wielu placów- kach naukowo-badawczych USA, Nie- miec i Anglii dotycz¹ oceny nara¿enia na niektóre sk³adniki spalin w³anie tej gru- py zawodowej. Poziom stê¿eñ cz¹stek sta- ³ych pochodz¹cych ze spalin w gara¿ach samochodowych by³ w zakresie 0,011,2 mg/m 3 . Stê¿enia oznaczanych substancji wchodz¹cych w sk³ad spalin oznaczane w zajezdniach autobusowych przedsta- wiono w tabeli 2. Stra¿acy nale¿¹ do licznej grupy za- wodowej, która jest nara¿ona przede wszystkim na bardzo toksyczne produk- ty spalania powstaj¹ce w warunkach po- ¿arów, równie¿ na spaliny silników Die- sla, g³ównie podczas wyjazdów z jedno- stek do akcji ganiczo-ratownicznych oraz w pomieszczeniach gara¿owania wozów stra¿ackich. Dotychczasowe badania che- micznych i py³owych zanieczyszczeñ powietrza podczas przebywania stra¿a- ków na terenie jednostek ogranicza³y siê do pomiarów cz¹stek sta³ych, które by³y na poziomie 0,10,7 mg/m 3 [3, 4]. Wielopiercieniowe wêglowodory aro- matyczne (WWA) s¹ jednymi ze sk³adni- ków spalin silników Diesla, które mog¹ byæ przyczyn¹ chorób nowotworowych. Badania wykaza³y, ¿e dwukrotny wzrost zu¿ycia oleju silnikowego powoduje wzrost emisji WWA od 11 do 24%. Naj- wiêkszy wzrost stwierdzono dla ben- zo[a]pirenu oraz dla benzofluorantenów i benzo[e]pirenu. Obecnoæ sadzy w ko- morze spalania, która pe³ni rolê g³ówne- go adsorbenta i stabilizatora, ma wp³yw na zwiêkszon¹ emisjê WWA. Wielkoæ emisji tych zwi¹zków jest zale¿na rów- nie¿ od rodzaju oleju silnikowego. Ró¿nice w masach cz¹steczkowych WWA oraz w podstawowych w³asno- ciach tej grupy zwi¹zków powoduj¹, ¿e zwi¹zki te pochodz¹ce ze spalin Diesla mog¹ wystêpowaæ w powietrzu rodowi- ska pracy w fazie gazowej, jak równie¿ w postaci cz¹stek sta³ych. WWA o niskim ciê¿arze cz¹steczkowym 152178 g/mol, takie jak: acenaften, acenaftylen, antracen, fluoren i fenantren wystêpuj¹ najczêciej w powietrzu w fazie gazowej. Natomiast zwi¹zki o rednim ciê¿arze cz¹steczko- wym na poziomie 200 g/mol fluoranten i piren, wystêpuj¹ jednoczenie w fazie gazowej oraz sta³ej, a o wysokim ciê¿a- rze cz¹steczkowym 228-278 g/mol benz[a]antracen, benzo[a]piren, ben- zo[e]piren, benzo[b]fluoranten, ben- zo[j]fluoranten, benzo[k]fluoranten, ben- Tabela 1 WZGLÊDNY WSPÓ£CZYNNIK RAKOTWÓRCZOCI (WWK) POSZCZEGÓLNYCH WWA Nara¿enie zawodowe na spaliny Zawodowe nara¿enie pracowników na spaliny silników Diesla wystêpuje wród obs³uguj¹cych lub konserwuj¹cych sprzêt wyposa¿ony w silniki wysokoprê¿ne. S¹ to przede wszystkim kierowcy, pracow- nicy zajezdni, pracownicy kolei, górnicy, Tabela 2 SZKODLIWE SUBSTANCJE CHEMICZNE W ZAJEZD- NIACH AUTOBUSOWYCH [4] 12 BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2001 zo[g,h,i]perylen, chryzen, dibenz[a,h]an- tracen i indeno[1,2,3-c,d]piren, wystêpu- j¹ w postaci zaadsorbowanej na cz¹stecz- kach py³u [7, 8]. Nieliczne dane z pimiennictwa doty- cz¹ oceny nara¿enia zawodowego na WWA pracowników zatrudnionych przy obs³udze pojazdów i urz¹dzeñ z silnika- mi Diesla. Badania porównawcze [10, 11] stê¿eñ tych zwi¹zków w kanadyjskich kopalniach soli kamiennej i niklu oraz w powietrzu atmosferycznym miasta Sud- bury wykaza³y kilkakrotnie wiêksze stê- ¿enia tych zwi¹zków w kopalniach (ta- bela 3). Westerholm i Hang [9] badali zawar- toæ WWA w spalinach pochodz¹cych z 15. ró¿nych paliw. Najczêciej oznaczali fenantren, 1-metylofenantren, 3-metylo- fenantren, 2-metyloantracen, zwi¹zki, któ- re równie¿ wykrywali w paliwach. Bada- nia ich wykaza³y, ¿e jest mo¿liwe obni- ¿enie zawartoci tych zwi¹zków w spali- nach stosuj¹c paliwa o mniejszej zawar- toci tych zwi¹zków poni¿ej 4 mg/l. Przeprowadzone rozpoznanie w kra- jowych przedsiêbiorstwach wskazuje, ¿e dotychczas w celu oceny nara¿enia zawo- dowego, zwi¹zanego z emisj¹ spalin sil- ników Diesla s¹ wykonywane jedynie pomiary tlenku wêgla, tlenków azotu i wêglowodorów aromatycznych, a na wie- lu stanowiskach badania chemicznych zanieczyszczeñ powietrza w ogóle nie s¹ wykonywane. Jest to niezgodne z obowi¹zuj¹cymi w tym zakresie przepisami. Zgodnie bo- wiem z zaleceniami rozporz¹dzenia mi- nistra zdrowia i opieki spo³ecznej [14] pra- cownicy nara¿eni na dzia³anie substancji o dzia³aniu rakotwórczym i prawdopo- dobnie rakotwórczym powinni byæ objê- ci specjaln¹ opiek¹. Istotnym elementem dzia³añ profilaktycznych pracodawców jest przeprowadzanie systematycznych pomiarów stê¿eñ tych substancji chemicz- nych i dokonywanie oceny nara¿enia za- wodowego. W Centralnym Instytucie Ochrony Pra- cy jest realizowana praca badawcza, któ- rej g³ównym celem jest ustalenie sk³adu mieszanin substancji chemicznych wystê- puj¹cych w powietrzu na stanowiskach obs³ugi urz¹dzeñ i pojazdów z silnikami wysokoprê¿nymi Diesla oraz wskazanie substancji niebezpiecznych dla zdrowia, a tak¿e ustalenie metodyki ich pomiarów w powietrzu. Wyniki tego zadania u³atwi¹ pracodawcom i pracownikom zarz¹dza- j¹cym bezpieczeñstwem i higien¹ pracy wywi¹zywanie siê z obowi¹zku systema- tycznego dokonywania oceny nara¿enia zawodowego oraz ryzyka, zwi¹zanego z rakotwórczym dzia³aniem spalin silników Diesla. z nich s¹ to wêglowodory alifatyczne i cykliczne nasycone i nienasycone, za- wieraj¹ce od 6 do 19 atomów wêgla w cz¹steczce, dla których w wiêkszoci nie ma ustalonych wartoci normatywów hi- gienicznych w przepisach krajowych i zagranicznych. Wród tych substancji chemicznych stwierdzono obecnoæ wê- glowodorów aromatycznych benzenu, toluenu, ksylenów, etylobenzenu, izome- rów trimetylobenzenu oraz aldehydów formaldehydu, acetaldehydu, akroleiny substancji toksycznych z wykazu NDS rozporz¹dzenia ministra pracy i polityki spo³ecznej [12, 13]. W próbkach powietrza pobranych w kabinie kierowcy (rys. 2) na filtry z w³ók- na szklanego po³¹czone z rurkami poch³a- niaj¹cymi wype³nionymi ORBO-43 wy- kryto piêtnacie zwi¹zków z grupy WWA naftalen, acenaften, fluoren, fenantren, antracen, fluoranten, piren, benzo[a]antra- cen, chryzen, benzo[b]fluoranten, ben- zo[k]fluoranten, benzo[a]piren, diben- zo[a,h]antracen, benzo[g,h,i]perylen, in- deno[1,2,3,-c,d]piren. Uzyskane w niniejszej pracy wyniki badañ identyfikacyjnych mieszanin sub- stancji szkodliwych, wchodz¹cych w sk³ad tych spalin wykaza³y, ¿e w atmos- ferze stanowisk pracy mog¹ byæ obecne wielosk³adnikowe mieszaniny wêglowo- dorów alifatycznych i aromatycznych, zwi¹zków karbonylowych oraz wielopier- cieniowe wêglowodory aromatyczne, w tym 9 WWA, dla których zosta³a ustalo- na wartoæ NDS. Wykonywanie rutynowych pomiarów stê¿eñ wszystkich zidentyfikowanych sk³adników (ponad 140 substancji che- micznych) mieszanin emitowanych jest bardzo trudne, a ocena uzyskanych wy- ników dla wielu substancji chemicznych jest niemo¿liwa ze wzglêdu na brak w przepisach polskich jak równie¿ zagra- nicznych, ustalonych wartoci dopusz- czalnych stê¿eñ. Wytypowano sporód nich substancje, które powinny byæ ozna- czane w powietrzu na stanowiskach pra- cy podczas rutynowej oceny warunków pracy kierowców, pracowników zajezdni autobusowych i warsztatów samochodo- wych, stra¿aków, górników, pracowników obs³uguj¹cych spalinowe wózki wid³owe oraz inne maszyny i urz¹dzenia z silnika- mi Diesla. W tabeli 4 podano te substan- Identyfikacja substancji chemicznych w spalinach silników Diesla Przeprowadzone badania identyfika- cyjne z zastosowaniem chromatografii gazowej z detektorem masowym gazów spalinowych samochodu marki Mercedes z silnikiem Diesla wykaza³y obecnoæ w próbkach pobranych na wêgiel aktywny ponad 140 zwi¹zków (rys. 1). Wiêkszoæ WIELOPIERCIENIOWE WÊGLOWODORY AROMATYCZNE W KOPALNIACH Tabela 3 13 BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2001 Rys. 1. Chromatogram substancji chemicznych emitowanych z rury wydechowej samochodu marki Mer- cedes: kolumna HP5MS; temp. kol. 40300 o C; detektor MSD [4] Leberchert G., Czerczak S.: Spaliny silni- ka Diesla. Wytyczne szacowania ryzyka zdro- wotnego dla czynników rakotwórczych. IMP, £ód 1997, 6 42-84 [5] Mar L.C., Kirchstetter T.W., Harley R.A., Miguel A.H., Hering S.V., Hammond S.K.: Characterization of Polycyclic Aromatic Hy- drocarbons in Motor Vehicle Fuels and Exhaust Emissions. Environ. Sci Technol. 1999, 33, 3091-3099 [6] Schilhabel J., Levsen K.: Identification of Nitrated Polycyclic Hydrocarbons in Diesel Particulate extracts by Negative Ion Chemical Ionization and Tandem Mass Spectrometry. Fresenius Z. Anal. Chem. 1989, 333, 800-805 [7] Tan Y.L.: Analysis of Polynuclear Aroma- tic Hydrocarbons in Shale Oil and Diesel Par- ticulates. Anal. Lett., 1988, 21 (4), 553-562 [8] Tancell P.J., Rhead M.M., Pemberton R.D., Braven J.: Survival of Polycyclic Aromatic Hydrocarbons during Diesel Combustion. Environ. Sci Technol. 1995, 29, 2871-2876 [9] Westerholm R., Hang L.: A multivariate Statistical Analysis of Fuel-Related polycyc- lic Aromatic Hydrocarbons Emission from Heavy-Duty Vehicles. Environ. Sci. Technol. 1994, 28, 965-972 [10] Westaway K.C., Faulds A.J.: Diesel PAH Levels in Underground Mines. In: Health Issu- es Related to Metal and Nonmetallic Mining Eds. Butterworth Co., Boston, MA 1983, 355- 378 [11] Westaway K.C.: Polunuclear aromatic hydrocarbons and Mutagens in the Mine Envi- ronment. In: Workshop on Research Needs in Toxicology, Pub. No. AECL-9718, Canada 1988, 160-199 [12] Rozporz¹dzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 17 czerwca 1998 r. w sprawie najwy¿szych dopuszczalnych stê¿eñ i natê¿eñ czynników szkodliwych dla zdrowia w rodo- wisku pracy (Dz.U. nr 513, poz. 79) [13] Rozporz¹dzenie ministra pracy i polityki spo³ecznej z dnia 2 stycznia 2001 r. zmieniaj¹- ce rozporz¹dzenie w sprawie najwy¿szych do- puszczalnych stê¿eñ i natê¿eñ czynników szko- dliwych dla zdrowia w rodowisku pracy (Dz.U. nr 4, poz. 36) [14] Rozporz¹dzenie ministra zdrowia i opie- ki spo³ecznej z dnia 11 wrzenia1996 r. w spra- wie czynników rakotwórczych w rodowisku pracy oraz nadzoru nad stanem zdrowia pra- cowników zawodowo nara¿onych na te czyn- niki (Dz.U. 121, nr, poz. 571) * * * Rys. 2. Chromatogram substancji chemicznych w kabinie kierowcy: kolumna SUPELCOSIL LC-PAH; faza ruchoma acetonitryl/woda; detektor fluorescencyjny Tabela 4 SUBSTANCJE CHEMICZNE WRAZ Z WARTOCIAMI NAJWY¯SZYCH DOPUSZCZALNYCH STʯEÑ (NDS, NDSCh) OBOWI¥ZUJ¥CYMI W KRAJU cje chemiczne wraz z wartociami naj- wy¿szych dopuszczalnych stê¿eñ (NDS, NDSCh) obowi¹zuj¹cymi w kraju. Ocena ryzyka pracowników zawodo- wo nara¿onych na spaliny silników wy- sokoprê¿nych zostanie dokonana w trak- cie realizacji drugiego etapu zadania ba- dawczego. PIMIENNICTWO [1] Cantrell B. K., Watts W. F.: Diesel Exhaust Aerosol: Review of Occupational Exposure Appl. Occup. Environ. Hyg. 1997,1019-1027 [2] Dridi S., Driss M.R., Sabbah S., Bouguerra M.L.: Determination of Aromatic Hydrocar- bons in Airborne Diesel Exhaust Particulates by HPLC with UV Detection and Wavelenght Programming. J. Liq. Chrom.& Rel. Technol., 1998, 21 (4), 475-489 [3] IARC Monographs on the evaluation of carcinogenic risks to humans, Lyon 1989, 46, 41-185 14
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady pisania pracy licencjackiej, Szkoła, Zasady pisania pracZagrożone gatunki zwierząt na świecie. Czerwona Księga Zwierząt [ilustr], Misz masz, Różne misz - maszZagadnienia produktywności regionalnego zróżnicowania nakładów pracy i kredytowania produkcji rolniczej w świetle Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa, STUDIA FiR UŁZadady układania terakoty, Bezpieczenstwo i Higiena Pracy, bhp instrukcje, różne, Instrukcje-Różne(1)Zastosowanie Excela w pracy analityka finansowego specjalisty ds controllingu i analityka sprzedazy zaexan, Księgarnia Biznes, Finansezawsze w zgodzie z sasiadami-ZASADY MATEMATYCZNE-MNOŻENIE I DZIELENIE(1), Materiały dla klas 1-3 NOWE!!!, Adaś i Jaś na matematycznej wyspie, klasa 3 karty pracyZasady higieny oraz zagrożenia epidemiologiczne w gabinecie kosmetycznym, technik usług kosmetycznych, higienaZanim wyjedziesz do pracy – angielski, Nauka j.angielskiegoZalacznik.do.35-2011, Bhp, Bhp stolarz ,pracownik biurowy, konflikty w pracy i inne praceZabawy logopedyczne 2, logopedia
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pldotykserca.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|