Zaj4 stat opisowe1, WSFiZ, IV semestr, Statystyka (ćwiczenia)
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia” Statystyki opisowe I Pakiet SPSS posiada szereg opcji służących do eksploracji danych w obrębie jednej zmniennej lub kilku zmiennych niezależnie. Opcje te znajdują się w menu “Analiza” w “Opis statystyczny”. Rysunek 4.1. Pierwsza z dostępnych opcji to czyli liczebności (frekwencje). Służy do zliczania ilości przypadków w każdej kategorii odpowiedzi. Po wybraniu tej opcji pojawia się następujące okno: “Częstości” Lista wszystkich zmiennych Opcja wyświetlania tabeli częstości Lista docelowa Rysunek 4.2. Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia” Z listy zmiennych należy wybrać te, które mają zostać poddane analizie i przenieść je do okna zatytułowanego “Zmienne”. Warto sprawdzić, czy opcja “Pokaż tebele częstości” jast aktywna (zaznaczona “ptaszkiem”). Jeśli porządane zmienne znalazły się we właściwym oknie a opcja wyświetlania tabeli jest włączona należy nacisnąć “OK” lub “Wklej” (jeśli chcemy używać Syntaxa). W oknie Raportu znajdziemy tabelę (lub w przypadku kilku zmiennych kilka tabel) zawierającą interesujące nas dane. Opcje “Statystyki” i “Wykresy” zostaną omówione nieco później. Opcja “Format” służy do zmieniania formatu wydruku. Pozwala ona na uporządkowanie kategorii na wydruku, w zależności od potrzeb, w porządku rosnących lub malejących kategorii, bądź też rosnących lub malejących liczebności. Poniżej przedsawione jest okno opcji “Format” Rodzaj uporządkowania Opcja dotyczące organizacji Raportu Rysunek 4.3. Poniższy fragment wydruku prezentuje tabelę liczebności dla zmiennej “sex”. W tym przypadku wybrany jest porządek rosnących wartości zmiennej. Rysunek 4.4. Wydruk zatytułowzny jest “Częstości”. Pierwsza tabela zawiera podsumowanie “ważnych danych” i “braków danych” Właściwe informacje zawiera tabela druga. W pierwszej kolumnie pojawiają się etykiety danych - “mężczyzna” i “kobieta”, w drugiej kolumnie - liczebności poszczególnych kategorii, w trzeciej - procentowy udział danej kategorii we wszystkich odpowiedziach, w czwartej - procentowy udział danej kategorii we wszystkich odpowiedziach będących “ważnymi” rekordami (po odjęciu brakujących danych), w ostatniej kolumnie pojawiają się procenty skumulowane - czyli ile procent odpowiedzi zawiera się w danej kategorii i wszystkich poprzednich razem (zawsze w ostatnim rzędzie powinno być 100). Kolumny zawierające liczebności i procenty są podsumowane. W podsumowaniu tabeli (”Ogółem”) pojawia się liczba wszystkich rekordów. Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia” Omówione wcześniej polecenia “Częstości” pozwalały na obliczenie liczebności dla “izolowanych” zmiennych. Nie znajdzie ono zastosowania, gdy interesują nas liczebności, danej zmiennej podzielonej na kategorie ze względu na inną zmienną - np. liczba osób palących i niepalących z uwzględnieniem podziału na płeć (osobno kobiet, osobno mężczyzn). Do takiego rodzaju obliczeń służy polecenie “Tabele krzyżowe” z menu “Analiza”, “Opis statystyczny”. Rysunek 4.5. Polecenie służy do drukowania tzw. tabel krzyżowych zawierających liczebności (częstości) dla każdej kategorii jednej zmiennej podzielonej na wszystkie kategorie drugiej zmiennej. Na przykład badając liczebności osób posiadających samochód z podziałem na płeć otrzymamy liczebności dla czterech przypadków - mężczyźni nie posiadający samochodu, mężczyźni posiadający samochód, kobiety nie posiadające samochodu, kobiety posiadające samochód. Aby wydrukować tabelę krzyżową wybieramy polecenie “Tabele krzyżowe” z menu “Analiza”, “Opis statystyczny”. Otworzy się wówczas następujące okno: Lista zmiennych Miejsce na zmienną, której kategorie wyświetlą się w rzędach Miejsce na z mienną, której kategorie wyświetlą się w kolumnach Miejsce na zmienną dzielącą tabelę na warstwy Opcja ukrywania tabeli frekwencji Rysunek 4.6. Do okna zatytułowanego “Zmienne w wierszach” wprowadzamy jedną ze zmiennych (np. płeć), do okna zatytułowanego “zmienne w kolumnach” - drugą (np. z problemy z alkoholem). (W zasadzie przydzielenie zmiennych do rzędów lub kolumn może być przypadkowe, ze względów technicznych wato jednak w kolumnach umieszczać zmienne o niewielkiej ilości kategorii tak, aby tabela nie była szersza od strony - ułatwia to później analizę tabeli.) Na koniec użyć “OK” lub “Wklej”. “Tabele krzyżowe” Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia” W Raporcie otrzymamy następującą tabelę: Rysunek 4.7. W raporcie otrzymamy dwie tabele - pierwsza zawiera informacje dotyczące tego, ile osób badanych zostało uwzględnionych w badaniu, a druga - właściwe częstości. Zgodnie z poleceniem w rzędach pojawiły się kategorie zmiennej “płeć” a w kolumnach - kategorie zmiennej “problemy z alkoholem” W poszczególnych komórkach tabeli znajdują się liczebności. Na zewnątrz tabeli znajdują cię liczebności brzegowe - tj. liczebności dla jednej zmiennej (te same, które można uzyskać używając polecenia “Częstości”) oraz wartości procentowe tych liczebności. Do tabeli można ponadto wprowadzić, używając okna ”Warstwa...” dodatkowy wymiar. Spowoduje to rozwarstwienie tabeli - tj. pojawią się osobne tabele dla każdej kategorii zmiennej rozwarstwiającej. Na przykład, gdyby do danych przedstawionych powyżej dodać trzecią zmienną - np. palenie papierosów - w raporcie otrzymalibyśmy osobną tabelę dla każdej kategorii trzeciej zmiennej - w podanym przypadku dwie tabele - jedna dla palących, druga dla niepalących. Używając klawisza “Komórki” można spowodować drukowanie w poszczególnych komórkach tabeli innych wartości niż tylko częstości obserwowane które są ustawione jako opcja domyślna. Rysunek 4.7. Wszystkie wybrane wartości - np. w oczekiwane, procenty, reszty - będą się wyświetlać w każdym z okien tabeli dlatego, ze względu na przejrzystość wydruku, nie warto wybierać wartości, które nie będą przydatne. Gdyby, w przypadku analizy częstości dla płci i problemów alkoholowych wybrać, poza “frekwencjami obserwowanymi” także “oczekiwane” oraz wszystkie opcje procentów, raport wyglądałby następująco. Rysunek 4.8. artości
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZachowania Organizacyjne, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR I Stopień, III Semestr, Zachowania organizacyjneZastosowanie analiz geochemicznych w petrologii skal magmowych, Geologia, UNIWERSYTET WARSZAWSKI, SEMESTR I, METODY BADAŃ MINERAŁÓW I SKAŁ, Metody badan mineralow, Metody badanZaliczenie z techniki swietlnej, Polibuda, III semestr, Technika świetlna, w, technika świetlnaZagadnienie2- PrognozaWstep handout, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 1 WykładZagadnienia do egzaminu- opracowanie, Biotechnologia PWR, Semestr 3, Inżynieria Chemiczna - wykład (Noworyta), egzamin - zagadnienia i opracowanieZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZagadnienie3Handout - Dekompozycja, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 2 WykładZasady i plan laboratorium dla kierunku BIOTECHNOLOGIA, Technologia INZ PWR, Semestr 3, Chemia Fizyczna, Chemia fizyczna - LaboratoriumZadania 5 bilans masowy b.ftalowy, Akademia Górniczo - Hutnicza, Technologia Chemiczna, Studia stacjonarne I stopnia, SEMESTR 6, ELEMNTY TECHNOLOGII CHEMICZNEJ, PROJEKT, Zadaniazawory, PWR [w9], W9, 5 semestr, aaaOrganizacja SEM5, Od sebka, PKM I W,P, PKM I W, PKM-ZaworGrzybkowy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmexxo.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|