ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE NT. POCZUCIA WARTOŚCI, studia różne, Opracowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ZAJ Ę CIA SOCJOTERAPEUTYCZNE NT. POCZUCIA WARTO Ś CI ny! CEL : wzmacnianie poczucia własnej warto ż ś ci, budowanie pozytywnej samooceny. OSI Ą GNI Ę CIA: uczestnicy po zaj ę ciach: – postrzegaj ą siebie jako ludzi warto ś ciowych; – oceniaj ą siebie pozytywnie; – wymieniaj ą pozytywne cechy swojej osobowo ś ci; – akceptuj ą siebie; – potrafi ą współpracowa ć w grupie, siebie na tle pozostałych członków grupy, – wiedz ą , ż e s ą wa ż ni dla innych; – posiadaj ą ą informacj ę na temat odbioru ich osoby przez innych, wiele przykładów pozytywnej oceny ich osoby, – aktywnieuczestnicz ą ą w zaj ę ciach, mieleniem; – dostrzegaj ą w innych pozytywne cechy. ą zawstydzeniem, onie ś Ś RODKI: materiały papiernicze: papier arkusze du ż e i małe, długopisy, pisaki, kreda, kredki; kubki, piasek lub ry ż , krzesła, kostka do gry, cukierki, karty do gry. : 1. „Autoprezentacja” – uczestnicy samodzielnie wykonuj ĘĆ swoje imi ę i nazwisko . Losy wrzucamy do jednego pojemnika. Przy wrzucaniu kolejne osoby przedstawiaj ą losy, w które wpisuj ą ą si ę w wybrany przez siebie sposób. Nast ę pnie dokonujemy losowania. Kolejno wylosowanych wypisujemy na du ż ym arkuszu papieru. Te osoby b ę d ą mogły na kolejnych zaj ę ciach (je ż eli zaj ę cia te s ą prowadzone w ramach jakiego ś cykl zaj ęć ) lub po przerwie wybra ć jedn ą gr ę lub zabaw ę , która im si ę najlepiej podoba i która zostanie dla nich przeprowadzona. 2. „Jestem człowiekiem, który...” – uczestnicy siedz na krzesłach ustawionych w kształcie koła. Dla jednego z uczestników brak krzesła. Ten uczestnik stoi w ą ś rodku i mówi zdanie: „ Jestem człowiekiem, który...” wszyscy, którzy spełniaj ą warunki wyra ż one w zdaniu miejsce. Wówczas uczestnik któremu brakło miejsca powinien usi ąść na zwolnionym krze ś le. Kto zostanie bez krzesła mówi zdanie: „ Jestem człowiekiem ...” i zabawa rozpoczyna si ą wsta ć i zmieni ć ę od pocz ą tku. 3. „Tworzymy gr ę ” – przygotowujemy plansz ę do gry: na du ż ej planszy rysujemy kwadrat cej tym lepiej). W pierwszym małym kwadracie wpisujemy START. Na starcie ustawiamy cukierki, które b ę dego gracza. Gracze rzucaj ą kostk ą . Rozpoczyna ten, który wyrzucił najmniejsz ą liczb ę oczek. Rzuca jeszcze raz i przesuwa si ę d ą pionkami ka ż ę do przodu o tyle miejsc ile wyrzucił oczek. Na polu, na którym si ę zatrzymał wpisuje wymy ś lone przez siebie zadanie. Pozostali gracze wpisuj ą zadanie wówczas, gdy trafi ą na puste pole. Je ż eli na polu, na którym si ę zatrzymaj ą zadanie jest ju ż wpisane, musz ą je zrealizowa ć . Ka ż dy uczestnik, który dotrze do mety mo ż e zje ść cukierka. Je ż eli pozostały pola puste, gdy ż nie wpisano zada ń , mo ż e kolejny raz stan ąć na starcie. Wówczas otrzymuje nowego cukierka. 4. „Historyjki z kart” – przygotowujemy tali ę kart. Tasujemy karty i kładziemy jedna na drugiej na ś rodku. Kolejni uczestnicy bior ą kart ę z góry i opowiadaj ą własn ą historyjk ę . ci. Ka ż dy mówi jedno zdanie zwi ą zane z kart ą i wcze ś niejszymi wypowiedziami tak, aby powstała jedna historyjka. Karty, które zostały odsłoni ę jak ą osob ę , czy liczb ę musz ą wymieni ć w swojej opowie ś ę te układamy w ęż ykiem dookoła stosu tych kart, które nie zostały wylosowane. 5. „6” – uczestnicy wypisuj ą : TEMAT : Jestem wa – pozytywnieoceniaj – znaj – niereaguj PRZEBIEG ZAJ musz dzielimy go na mniejsze kwadraty (im wi Wylosowana karta wskazuj rzeczy, które wykonałem, – sze ść rzeczy, w których jestem dobry, – sze ść ść rzeczy, które lubi ę , – sze ść rzeczy, z których jestem dumny. wiczenie. 6. Mruganie” – połowa uczestników siedzi w kr ę pnie omawiamy ć ich pary, tworz ą w ten sposób dwa kółka. Osoba z pary siedz ą ca na krze ś le za partnerem ma za zadanie pilnowa ę gu na podłodze, za nimi na krze ś le siedz ą ć go. Jeden z uczestników siedz ą cy na krze ś le nie ma pary. Mruga do kogo ś ze ś rodkowego koła. Ta osoba ma za zadanie przej ść do mrugaj ą cego. Musi zrobi ć to niepostrze ż enie poniewa ż pilnuje j ą partner. 7. „Reklama” – uczestnicy pisz ą reklam ę w której reklamuj ą siebie jako najlepszego przyjaciela. 8. „ Serce” – ka ż demu uczestnikowi przygotowujemy du ż e serce z kartonu. Uczestnicy rzutu. Celem zabawy jest umieszczenie w „sercu Kowalskiego wielu cukierków obrazuj ą cukierki lub pionki, ustawiaj ą si ę za lini ą ą cych przyjazne uczucia y serce. 9. „Dłonie” – uczestnicy siedz ą w kr ę gu. Ka ż dy otrzymuje kartk ę i przybory do pisania. Kartk ż ę podpisujemy swoim imieniem i odrysowujemy kontur dłoni. Nast ę pnie uczestnicy wymieniaj ą si ę kartkami i wpisuj ą sobie wzajemnie mocne strony, cechy, za które ceni ą i szanuj ą siebie wzajemnie. Po zako ń czeniu ka ż dy mo ż e przeczyta ć tekst przeznaczony na wspólnej planszy. 10. „Komisja” – losowo wybieramy z grona uczestników 3 osobow ą komisj ę . Ka ż dy z uczestników (po wcze ć swoj ą kartk ę niejszym przygotowaniu) staje przed komisj ą i ma przekona ć członków komisji, ż e to wła ś nie on powinien otrzyma ć nagrod ę . Komisja przyznaje wszystkim uczestnikom. 11. „Polonez” – uczestnicy ustawiaj ę ą si ę parami tak jak do odta ń czenia poloneza. Podnosz ą r ę ce do góry tworz ą c szerokie przej ś cie mi ę dzy osobami z pary. Jeden z uczestników, stoj ą cy na ko ń cu nie ma pary. Wbiega on do ś rodka, chwyta za r ę k ę którego ś z uczestników i biegnie na pocz ą tek, gdzie ustawia si ę tak jak inni. Ten, kto stracił par ę biegnie bokiem na koniec i wbiega do ś rodka powtarzaj ą c wszystko do pocz ą tku...itd. np. piasek, ry ż itp. Prowadz ą cy odczytuje tekst: „ Wyobra ź my sobie nasze poczucie własnej warto ż anki” – uczestnicy otrzymuj ą kubek oraz co ś czym mo ż na kubek napełni ć ś ci jako kubek. Kiedy jeste ś my z siebie zadowoleni nasz kubek jest pełny. Kiedy jeste ś my niezadowoleni jest pusty. Nasz kubek mo ż e by ć napełniony przez innych ludzi, kiedy mówi ą o nas dobrze. Z kolei my mo ż emy napełnia ć ich kubki, mówi ą c dobrze o nich. dziemy opró ż nia ć kubki innych, nasze te ż nie b ę d ą napełnione. Kiedy mówimy komu ś co ś dobrego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka . Człowiek ten słucha nas, ale do jego kubka nic nie wpada”. Przez chwil ż niaj ą si ę je ż eli mówimy o innych rzeczy złe lub bolesne. Je ś li ci ą gle b ę ę rozmawiamy na temat tekstu. Nast ę pnie uczestnicy rozchodz ą si ę po sali i napełniaj ą kubki innych osób, wypowiadaj ą c o nich pozytywne stwierdzenia i przesypuj ą c cz ęść zawarto ś ci swoich kubków. Dzielimy si ę refleksjami z udziału w tym ć wiczeniu. 13. „Szpaler gwiazd” – Ka ż dy uczestnik przez chwil ę b ę dzie gwiazd ą , osob ą bardzo znan ą , uwielbian ą . Wszyscy uczestnicy ustawiaj ą si ę w dwóch rz ę dach. Ostatnia osoba przechodzi przez ś rodek szpaleru. Wszyscy witaj ą gwiazd ę . Zachowuj ą si ę jak jej fani. c na siebie. Kolejno mówi ą zdanie: „ Najbardziej lubi ę osob ę , która .. .” i tu podaj ą jak ąś cech ę opisuj ę osob ę , która...” – uczestnicy siedz ą w kr ę gu patrz ą ą c ą wybran ą osob ę . Pozostali odgaduj ą o kogo chodzi. 15. „Lubi ę , gdy Ty...”– uczestnicy stoj ą w dwóch rz ę dach twarz ą do siebie tak, aby ka ż dy miał par ę w drugim rz ę dzie. Zadaniem ka ż dej osoby jest powiedzie ć koledze (kole ż ance) – sze Nast otrzymuj wobec osoby, do której nale dla niego i przyklei ś nagrod 12. „Fili Kubki opró 14. „Najbardziej lubi dy przesuwa si ę o jedn ą osob ę i mówi to zdanie kolejnej osobie . Oczywi ś cie z innym zako ń czeniem. 16. „Rysunek ” – uczestnicy otrzymuj z drugiego rz ę du zdanie: „ Lubi ę , gdy Ty ...” Po zako ń czeniu wypowiedzi ka ż ą kartki papieru i pisaki wypisuj ą swoje imi ę , wykonuj ą rysunek nt.: „Czułem si ę wa ż ny gdy...” po zako ń czeniu pracy omawiamy rysunki i przygotowujemy wystaw ę tych prac. 17. „ dy, kto chce podchodzi z tyłu i na kartce kole ż anki, kolegi mo ż e napisa ć ż yczenia dla tej osoby lub co ś miłego na pami Ż yczenia” – przypinamy uczestnikom na plecach kartki. Ka ż ą tk ę . 18. Zako : – Podsumowanie: uczestnicy otrzymuj ń czenie z zaj ęć ą dwie kartki. Na jednej wpisuj ą to za co siebie lubi ą , na drugiej to za co siebie nie lubi ą . Je ż eli chc ą mog ą powiedzie ć co ś na ten temat. Kartki wrzucaj ą do dwóch pojemników. Osobno negatywy, osobno pozytywy. Ten z pozytywnymi wypowiedziami zostanie zachowany. Pojemnik z negatywnymi wypowiedziami spalimy. – Po ż egnanie: Iskierka: uczestnicy ustawieni w kr ę gu, podaj ą sobie r ę ce i przesyłaj ą ki. UWAGI: Ka ż de ć wiczenie nale ż y podsumowa ć . Pilnowa ć , aby wszyscy uczestnicy zostali zauwa u ś cisk r ę ż eni. Nie mo ż na nikogo pomin ąć . Zaj ę cia mog ą by ć przeprowadzone w formie dłu ż szego bloku lub rozbite na dwa spotkania. Proponuj ę drugie zaj ę cia rozpocz ąć od pkt. 11. Zaj ę cia adresowane s ą dla klas IV – VI. LITERATURA: Fuchs B. Gry i zabawy na dobry klimat w grupie Jedno ść Kielce 1999 Gajewska G., Szcz ę sna A. Doli ń ski A. 2002 Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzie y a warsztat pedagoga Zielona Góra Griesbeck J. 2003 Zabawy dla grup Kielce Jedno ż Gruszka M, Janiek I, Prarat J. 2003 Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej Gda ń sk Wydawnictwo HARMONIA Jachimska M. 1994 Grupa bawi si ść i pracuje Wrocław Drukarnia Naukowa PAN Kaduson H. Schaefer Ch. 2003 Zabawa w psychoterapii Gda ę ń sk Wydawnictwo Psychologiczne Sawicka K. 1999 Socjoterapia Warszawa Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN AUTOR: mgr Alicja Łyszczarz Szkoła Podstawowa nr 5 Myszków
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZachowania Organizacyjne, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR I Stopień, III Semestr, Zachowania organizacyjneZagadnienie2- PrognozaWstep handout, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 1 Wykładzabawy muzyczne0007, Studia, Praktyki, Zabawy muzycznezabawy muzyczne0020, Studia, Praktyki, Zabawy muzyczneZadania domowe - treści, Studia, PW - materiały, Informatyka, Informatyka II, Zadania domoweZarządzanie strategiczne - wykłady Piekarz, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - studia, Zarządzanie, Zarządzanie Strategicznezagadnienia na laborki z chemii, studia, semestr II, SEMESTR 2 PRZYDATNE (od Klaudii), Od Górskiego, II semestr, Chemia ogólna, Laboratoria, Chemia laborkiZaawansowane techniki programowania - 03. Szablony, Studia podyplomowe - mechatronika i coś tam jeszcze, Zaawansowane techniki programowaniaZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZagadnienie3Handout - Dekompozycja, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 2 Wykład
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwanilia39.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|