Zalacznik J art.253, Motoryzacja, Rajdy
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253 2009-12-16 ZAŁĄCZNIK J - Art. 253 WYPOSAŻENIE BEZPIECZEŃSTWA GRUPY N, A, B, SP ARTYKUŁ 1: Samochód, którego konstrukcja pozwala sądzić, że mogłaby zagrażać bezpieczeństwu, może być wykluczony przez Zespół Sędziów Sportowych. ARTYKUŁ 2: Jeżeli stosowane jest urządzenie nieobowiązkowe, musi być ono zamontowane zgodnie z przepisami. ARTYKUŁ 3: PRZEWODY I POMPY 3.1. Zabezpieczenie Na zewnątrz samochodu musi być zastosowana ochrona przewodów paliwowych, olejowych i hamulcowych przed możliwością uszkodzenia (przez kamienie, korozję, uszkodzenia mechaniczne, itd.), a wewnątrz samochodu - od wszelkiej możliwości pożaru oraz uszkodzenia. Zastosowanie : nieobowiązkowo dla samochodów produkcyjnych (Gr. N), jeżeli rozwiązanie seryjne zostało zachowane. Obowiązkowo dla wszystkich grup, jeśli nie zachowane zostało rozwiązanie stosowane w produkcji seryjnej lub jeżeli przewody przeprowadzone są wewnątrz pojazdu i okładziny, które je chronią zostały usunięte. W przypadku przewodów paliwowych, części metalowe, które są odizolowane od nadwozia samochodu częściami nieprzewodzącymi prądu, muszą być elektrycznie połączone z masą. 3.2. Specyikacje i instalacja Obowiązkowe gdy rozwiązanie seryjne nie zostało zachowane. Przewody wody chłodzącej lub olejowe muszą znajdować się na zewnątrz pojazdu. Instalacje przewodów paliwowych, olejowych i płynu hydraulicznego pod ciśnieniem muszą być wyprodukowane zgodnie z następującymi specyikacjami: ● Jeżeli są elastyczne, przewody te muszą posiadać połączenia gwintowane, zaciskane lub samozamykające oraz zewnętrzny oplot odporny na ścieranie i płomienie (niepodtrzymujący ognia); ● Minimalne ciśnienie rozrywania mierzone w minimalnej temperaturze działania: - Przewody paliwowe (z wyjątkiem połączeń przy wtryskiwaczach oraz w chłodnicy w obwodzie zwrotnym do zbiornika): Muszą być odporne na działanie ciśnienia 70 bar (1000 psi) oraz temperatury minimum 135 o C (250 o F), - Przewody olejowe: Muszą być odporne na działanie ciśnienia 70 bar (1000 psi) oraz temperatury minimum 232 o C (450 o F). - Przewody zawierające płyn hydrauliczny pod ciśnieniem: Główna Komisja Sportu Samochodowego 1 2009-12-16 Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253 Muszą być odporne na działanie ciśnienia 280 bar (4000 psi) lub wyższego oraz temperatury minimum 232 o C (450 o F). Jeżeli ciśnienie robocze układu hydraulicznego jest większe niż 140 bar (2000 psi), ciśnienie rozrywania musi być co najmniej dwukrotnie większe. Przewody zawierające paliwo lub płyn hydrauliczny mogą przechodzić przez kabinę, ale nie mogą mieć żadnych połączeń wewnątrz, z wyjątkiem połączeń na przedniej i tylnej przegrodzie, zgodnie z rysunkami 253-59 i 253-60 i z wyjątkiem układu hamulcowego i obiegu płynu sprzęgła. Przegroda Przegroda rysunek 253-59 rysunek 253-60 3.3. Automatyczne odcięcie paliwa Zalecane dla wszystkich grup: Wszystkie przewody paliwowe prowadzące do silnika muszą posiadać automatyczny zawór odcinający, znajdujący się bezpośrednio za zbiornikiem paliwa oraz zamykający automatycznie wszystkie przewody paliwowe znajdujące się pod ciśnieniem w razie uszkodzenia jednego z przewodów systemu paliwowego lub wycieku. Obowiązkowo : Wszystkie pompy paliwowe mogą działać wyłącznie gdy silnik pracuje. Wyjątkiem jest uruchamianie silnika. 3.4. Odpowietrzenie zbiornika paliwa Przewody odpowietrzające zbiornik paliwa aż do niżej opisanych zaworów muszą posiadać taką samą specyikację jak przewody paliwowe (artykuł 3.2) i muszą być wyposażone system zawierający następujące elementy: ● zawór odcinający w razie wywrócenia samochodu, uruchamiany grawitacyjnie ● zawór odpowietrzający pływakowy ● zawór redukcyjny (nadciśnienia), wytarowany na maksymalne ciśnienie 200 mbar funkcjonujący gdy zawór pływakowy jest zamknięty ARTYKUŁ 4: BEZPIECZNY UKŁAD HAMOWANIA Dwuobwodowy układ uruchamiany tym samym pedałem: naciśnięcie pedału musi działać na wszystkie koła; w przypadku wycieku w którymkolwiek punkcie przewodów lub jakiegokolwiek uszkodzenia układu hamulcowego, naciśnięcie pedału musi powodować nadal hamowanie co najmniej dwóch kół. Zastosowanie: Jeżeli taki system jest stosowany w produkcji seryjnej, nie jest konieczna żadna modyikacja. 2 Główna Komisja Sportu Samochodowego Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253 2009-12-16 ARTYKUŁ 5: DODATKOWE ZAMOCOWANIA Muszą być zastosowane co najmniej dwa dodatkowe zamocowania pokrywy silnika i pokrywy bagażnika. Oryginalne zamki tych pokryw muszą być odłączone mechanicznie lub wymontowane. Zastosowanie: nieobowiązkowo w Grupie N, obowiązkowo w innych grupach. Duże przedmioty przewożone w samochodzie (takie jak koło zapasowe, zestaw narzędzi, itp.) muszą być solidnie umocowane. ARTYKUŁ 6: PASY BEZPIECZEŃSTWA 6.1. Pasy Stosowanie dwóch pasów ramieniowych i jednego biodrowego; punkty mocowania do nadwozia: 2 punkty mocowania dla pasa biodrowego, 2 dla pasów ramieniowych. Pasy muszą być homologowane przez FIA i odpowiadać normom 8853/98 lub 8854/98. Ponadto pasy używane w wyścigach torowych muszą być wyposażone w system rozłączający poprzez gałkę obrotową. W rajdach dwa noże do rozcinania do pasów bezpieczeństwa muszą stale znajdować się w kabinie. Muszą być łatwo dostępne dla kierowcy i pilota, którzy zajmują miejsce w swoich fotelach z zapiętymi pasami. Natomiast, zaleca się dla wszystkich zawodów na drogach otwartych system rozłączający poprzez przycisk. ASN-y mogą homologować punkty zamocowań znajdujące się na klatce podczas jej homologacji pod warunkiem, że zostały one przetestowane. 6.2. Montaż Zabronione jest mocowanie pasów bezpieczeństwa do foteli lub ich wsporników. ● Pasy bezpieczeństwa mogą być zamontowane w punktach montażu seryjnych pasów. Zalecane rozmieszczenie punktów montażu pokazano na rysunku 253-61. rysunek 253-61 Główna Komisja Sportu Samochodowego 3 2009-12-16 Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253 Pasy ramieniowe powinny być skierowane do tyłu w dół i zamontowane w taki sposób, aby kąt utworzony z linią poziomą wyprowadzoną z górnej krawędzi oparcia wyniósł nie więcej niż 45 o . Zaleca się nie przekraczanie 10 o . Maksymalny kąt odchylenia względem osi fotela wynosi +/- 20 o . W miarę możliwości powinny być wykorzystane oryginalne punkty do montażu pasów, wykonane przez producenta w belkach o przekroju ceownikowym. Punkty montażu tworzące większy kąt odchylenia w stosunku do linii poziomej nie mogą być wykorzystane. W takim przypadku 4-punktowe pasy mogą być zamontowane w punktach, w których oryginalnie montowane są przez producenta samochodu pasy biodrowe tylnego siedzenia. Dla pasów 4-punktowych, pasy ramieniowe muszą być zamontowane krzyżowo, symetrycznie względem osi centralnej przednich foteli. Pasy biodrowe i kroczowe nie mogą obejmować krawędzi fotela, lecz muszą przechodzić przez fotel tak, aby obejmowały i trzymały okolice miednicy na możliwie jak największej powierzchni. Pasy biodrowe muszą być ściśle dopasowane do zgięcia pomiędzy dolną częścią miednicy, a górną częścią uda. W żadnym wypadku pas biodrowy nie może być zamontowany tak, że przebiegałby przez okolice brzucha. Należy zwrócić uwagę, aby pasy nie były uszkodzone na skutek tarcia o ostre krawędzie. ● Jeżeli zamocowanie pasów ramieniowych i/lub kroczowych w seryjnych punktach nie jest możliwe, należy wykonać w nadwoziu lub podwoziu nowe punkty zamocowania; dla pasów ramieniowych powinny one być umieszczone jak najbliżej osi tylnych kół. Pasy ramieniowe mogą być też zamocowane przy pomocy klamry do klatki bezpieczeństwa lub do poprzeczki wzmacniającej jak również zamocowane do górnych punktów mocowania pasów tylnych, lub opierać lub być zamocowane do poprzecznego przyspawanego wzmocnienia znajdującego pomiędzy tylnymi rozporami klatki (patrz rysunek 253-66). A - otwory montażowe pasów rysunek 253-66 W tym przypadku użycie wzmocnienia poprzecznego poddane jest następującym warunkom: 4 Główna Komisja Sportu Samochodowego Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253 2009-12-16 - Wzmocnieniem poprzecznym jest rura o min. wymiarach 38 mm x 2,5 mm lub 40 mm x 2 mm ze stali ciągnionej na zimno, bez szwu, o minimalnej wytrzymałości na rozciąganie 350 N/mm 2 . - Wysokość tego wzmocnienia musi być taka jak pasy ramieniowe tzn. do tyłu, skierowane w dół pod kątem zawartym pomiędzy 10° i 45° w stosunku do poziomu, od górnej krawędzi oparcia fotela. Zaleca się kąt 10°. - Zezwala się na mocowanie przy pomocy klamry jak również przez przykręcanie, ale w tym ostatnim przypadku należy przyspawać wkładkę dla każdego punktu mocowania (patrz wymiary rysunek 253-67). rysunek 253-67 M12 7/16 UNF Wkładki będą znajdować się we wzmocnieniach, a pasy będą przymocowane śrubami M12 8.8 lub 7/16 UNF. - Każdy punkt zamocowania pasów powinien wytrzymać obciążenie 1470 daN lub 720 daN dla pasa kroczowego. W przypadku jednego punktu zamocowania dla dwóch pasów (zabronionego dla pasów ramieniowych) , przyjmowane do obliczeń obciążenie będzie równe sumie wymaganych obciążeń. ● W każdym z nowo wykonanych punktów zamocowania dla pasów, należy zastosować stalową płytę wzmacniającą o powierzchni minimum 40 cm 2 i grubości minimum 3 mm. Zasady montażu do nadwozia / samonośnego: 1) Ogólny system montażu: patrz rysunek 253-62. Śruba powinna pracować na ścinanie a nie rozciąganie. Stalowa płyta wzmacniajaca przymocowana do podwozia rysunek 253-62 Główna Komisja Sportu Samochodowego 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZalacznik-nr-8 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3Zalacznik-nr-5 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3Zalacznik-nr-7 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3ZAŁĄCZNIK 1 - Projekt rampy przechyłkowej na krzywej przejściowej – część obliczeniowa, Projekty, hala TRB, DROGI, POJEKT - DROGI, POJEKT - DROGI, OstateczneZałącznik 6 Formularz oceny egzaminu praktycznego, Materiały dla Instruktorów nauki jazdy, uk driving, kodeks drogowy ang, kodeks drogowy angZałącznik 5 ratownik medyczny 08.11.2007, Ratownicto Medyczne, LegislacjaZałącznik-Nr-1-do-Zaproszenia-druk-Oferta, Przegrane 2012, Rok 2012, poczta 06.11 Warszawa tablica pamiątkowaZałącznik 2 - Przepisy ruchu lotniczego, LOTNICTWO, ICAOZalacznik.do.35-2011, Bhp, Bhp stolarz ,pracownik biurowy, konflikty w pracy i inne praceZałšcznik do uchwały - Program zapobiegania przestępczo-ci cz.I, WSPOL, WSPOL ochrona osób mienia obiektów
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmexxo.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|