zalacznik nr 7 - material informacyjny, BHP 2, Instruktor nauki zawodu
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Załącznik nr 7 Departament Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej MATERIAŁ INFORMACYJNY KONCEPCJA SZKOLEŃ OPARTYCH NA MODUŁACH UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH Słownik pojęć Struktura dokumentacji programowej Wzory dokumentów programu szkolenia modułowego Materiał przygotowany na podstawie opracowania: PORADNIK METODYCZNY DLA AUTORÓW MODUŁOWYCH PROGRAMÓW SZKOLENIA ZAWODOWEGO pod redakcją Krzysztofa Symeli wykonanego w ramach projektu Phare 2000 Krajowy system szkolenia zawodowego , MGiP, Warszawa, 2004 Warszawa, wrzesień 2006 1 1. SŁOWNIK POJĘĆ Przedstawiony system pojęć i terminów ma służyć właściwej komunikacji osób projektujących i/ lub realizujących modułowe programy szkolenia zawodowego, oparte na koncepcji Modułów Umiejętności Zawodowych, opracowanych przez Międzynarodową Organizację Pracy. Wyodrębniono trzy grupy problemowe pojęć: 1) Pojęcia i terminy specyficzne dla koncepcji szkoleń opartych na Modułach Umiejętności Zawodowych (ang. MES) Międzynarodowej Organizacji Pracy . Zamieszczony zestaw opisuje tylko te, które znalazły zastosowanie w polskiej adaptacji koncepcji MOP, w ramach prac nad przygotowaniem modułowych programów szkolenia zawodowego w projektach realizowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (w tym w projekcie PHARE 2000 „Krajowy system szkolenia zawodowego”). 2) Pojęcia i terminy dotyczące analizy pracy . Zamieszczony zestaw pojęć odnosi się do zawodu i jego analizy, jak również określania potrzeb szkoleniowych. 3) Pojęcia i terminy dotyczące modelu dokumentacji programowej szkoleń modułowych . Zamieszczony zestaw używany jest do opisu struktury dokumentów modułowego programu szkolenia zawodowego oraz do oceny jego jakości. Pojęcia i terminy specyficzne dla koncepcji MES Koncepcja MES Opracowane przez Międzynarodową Organizację Pracy całościowe podejście do szkoleń na potrzeby zatrudnienia, określające procedury, formularze i tabele do przeprowadzenia analizy zadań i umiejętności, a następnie do opracowania, realizacji i oceny programu szkoleniowego opartego na modułach umiejętności zawodowych (Modules of Employable Skills – MES). Koncepcja zakłada możliwość elastycznego budowania struktury programu szkolenia, na którą składają się - dobierane w zależności od potrzeb - zestawy zadań zawodowych pozwalających nabyć umiejętności przydatne w pracy. Integralną częścią programu są materiały szkoleniowe zawarte w pakietach dydaktycznych. Moduł Umiejętności Zawodowych (Module of Employable Skills – MES) Szczegółowy opis (specyfikacja) pracy (job specification) przedstawiony w formie zbioru jednostek modułowych. Określa, w kategoriach jednostek modułowych, czynności wykonywane w ramach danego zakresu pracy (często odpowiada specjalności lub specjalizacji zawodowej). Jednostka modułowa (Modular Unit) Logiczny i możliwy do przyjęcia wycinek pracy (job) w ramach zawodu (occupation) lub zakresu pracy (field of work) o jasno określonym rozpoczęciu i zakończeniu, zwykle nie poddawany dalszym podziałom, odpowiadający zadaniu zawodowemu. Jego rezultatem jest produkt, usługa lub istotna decyzja. Arkusz Analizy Jednostki Modułowej (Modular Unit Analysis Sheet) Na arkuszu tym wyszczególnione są różne umiejętności konieczne do wykonania poszczególnych etapów pracy danej jednostki modułowej razem ze standardami wykonania. 2 Podane są również sfery umiejętności (psychomotoryczna, intelektualna, postawy) dla poszczególnych umiejętności. Element dydaktyczny (Learning Element) Element programu MES w formie zamkniętej broszury szkoleniowej (zazwyczaj do samokształcenia), przeznaczonej do nauczania zorientowanego na ucznia. Każdy element dydaktyczny obejmuje określoną umiejętność lub wycinek wiedzy. Jednostka szkoleniowa (Instructional Unit) Sposób zapisu i organizacji zajęć szkoleniowych w koncepcji MES. Ułatwia systematyczne planowanie i przygotowanie zajęć szkoleniowych przez instruktorów lub nauczycieli. Jednostki szkoleniowe mogą również stanowić podstawę opracowywania elementów dydaktycznych. Sprawdzian postępów (Progress Check) Zestaw poleceń (odzwierciedlających ustalone cele nauczania) do wykonania, przewidziany na zakończenie realizacji jednostki szkoleniowej lub elementu dydaktycznego. Ma on dostarczyć wiarygodnego dowodu na to, że uczeń potrafi zastosować umiejętność (psychomotoryczną, intelektualną lub postawę), którą opanował, zgodnie ze standardami i w warunkach określonych w opisie celów. Test osiągnięć (Perfomance Test) Zestaw poleceń (odzwierciedlających ustalone cele nauczania) do wykonania, przewidziany na zakończenie realizacji jednostki modułowej. Dostarcza wiarygodnego dowodu na to, że uczeń potrafi wykonać etapy pracy jednostki modułowej zgodnie z określonymi standardami i w danych warunkach. Testy osiągnięć stają się testami cząstkowymi, jeśli program szkoleniowy MES obejmuje więcej jednostek modułowych. Egzamin końcowy (Final Test) Wszechstronny test osiągnięć przeprowadzany pod koniec programu szkoleniowego obejmujący większą liczbę jednostek modułowych. Pakiet edukacyjny MES (MES Learning Package) Składa się z poradników dla instruktora i osób szkolnych, listy sprzętu i pomocy dydaktycznych oraz zestawu tych elementów dydaktycznych/jednostek szkoleniowych, które są niezbędne do realizacji jednostek modułowych, przewidzianych w danym programie szkoleniowym MES. Program szkoleniowy MES Jest propozycją działań dydaktycznych realizowanych w oparciu o standardowy zestaw dokumentów, określających zakres i układ treści nauczania i uczenia się, wynikający z zadań występujących w zawodzie, którym odpowiadają jednostki modułowe. Lista wyposażenia szkoleniowego (Training Facilities List) Jest stosowana do wyszczególnienia i opisu sprzętu, narzędzi, materiałów itd. niezbędnych dla danego pakietu lub pakietów edukacyjnych. Stacja dydaktyczna (Learning Station) Jest to miejsce do realizacji działań dydaktycznych, gdzie nauka przebiega w sposób zor- ganizowany, nastawiony na ucznia i w jego własnym tempie. Jest ona wyposażona we wszystkie przedmioty i pomoce niezbędne do nauki. 3 Pojęcia i terminy dotyczące analizy pracy Zawód Zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wymagających od pracownika odpowiednich kwalifikacji zawodowych. Obszar zawodowy Powszechnie uznana sfera (dziedzina) działalności zawodowej, na którą składa się określona liczba zawodów pokrewnych pod względem środków i przedmiotów pracy lub zbiorów funkcji występujących w różnych zawodach (np. funkcje nadzoru, kontroli, funkcje społeczne, menedżerskie itp.). Przykłady obszarów zawodowych: budownictwo, mechanika, elektrotechnika, informatyka itd. Zakres pracy Wydzielona z obszaru zawodowego lub zawodu dziedzina działalność wyznaczająca granice, specjalności, specjalizacji bądź zestaw zadań składający się na kwalifikacje wymagane na stanowisku/stanowiskach pracy. Specjalność zawodowa Występuje w rezultacie podziału pracy w ramach zawodu. Ukierunkowana jest zazwyczaj na funkcję lub rodzaj wiedzy czy też przedmiot pracy, co określone jest specyficznym podzbiorem zadań, stanowiących rozwinięcie zadań podstawowych. Specjalizacja zawodowa Oznacza zdobywanie wiedzy i umiejętności (teoretycznych i praktycznych), biegłości w jakiejś wąskiej dziedzinie w danym zawodzie. Zadanie zawodowe Logiczny wycinek pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu. Układ czynności zawodowych powiązany jednym celem działania, kończącym się określonym wytworem, usługą lub podjęciem istotnej decyzji (w metodologii MES odpowiada mu jednostka modułowa). Zadanie zawodowe realizowane jest z reguły z podziałem na etapy pracy – kolejne czynności. Czynności zawodowe Działania pracownika we współpracy z wyposażeniem, materiałami, przyrodą, ludźmi, informacjami, ideami, danymi, wydarzeniami i warunkami oraz dające określony efekt użyteczny, np. zamocowane przedmiotu, kontrola wymiaru, włączenie urządzenia itp. Czynności, podobnie jak i zadania zawodowe, mogą mieć charakter technologiczny (wykonawczy), organizacyjny, kierowania i współpracy, kontroli i oceny jakości. Kwalifikacje zawodowe Układ zbiorów umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych niezbędnych do wykonywania zestawu zadań zawodowych, właściwych dla danego zawodu. Umiejętności Zdolności nabyte i wyćwiczone, które służą do wykonania czynności prowadzących do uzyskania zaplanowanego wyniku (realizacji zadania zawodowego lub pracy). 4 Wiadomości Zestaw informacji przyjęty świadomie przez podmiot i przechowywany w jego pamięci oraz wykorzystywany do ukształtowania określonych umiejętności. Cechy psychofizyczne Cechy indywidualne (osobowościowe) pracowników wykonujących poszczególne zadania. Zaliczamy do nich: sprawności sensomotoryczne (np. zręczność rąk, zmysł równowagi, rozróżnianie barw, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.), zdolności (np. koncentracja uwagi, wyobraźnia, uzdolnienia techniczne itp.), cechy charakteryzujące osobowość(np. odporność emocjonalna, samodzielność, zdolność przekonywania, wytrwałość, odwaga itp.). Postawy Nieobserwowalne bezpośrednio predyspozycje lub tendencje do specyficznych reakcji na rzeczy, bodźce lub wartości (często utożsamiane z cechami osobowościowymi i zdolnościami). Kształtowanie postaw ma w założeniach sprzyjać realizacji zadań zawodowych. Przez postawę wobec pracy w zawodzie rozumiana jest pewna gotowość pracownika do względnie trwałych przekonań i sposobów zachowań, odpowiadających wymaganiom określonego zwodu czy sytuacji występujących w procesie pracy. Stanowisko pracy Najmniejsza jednostka organizacyjna przedsiębiorstwa, miejsce pracy, część powierzchni produkcyjnej lub usługowej zajmowanej lub obsługiwanej przez pracownika w celu wykonywania powierzonej mu pracy – zadań zawodowych. Standard kwalifikacji zawodowych Akceptowane przez przedstawicieli pracodawców, pracobiorców i innych partnerów społecznych wymagania dotyczące kwalifikacji zawodowych, opisujące zbiory niezbędnych umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych, odpowiadające zadaniom zawodowym i kwalifikacjom wyodrębnionym w zawodzie oraz warunkujące skuteczne wykowanie działań zawodowych. Kompetencje zawodowe Uprawnienia do działania w określonym obszarze zawodowym na podstawie uzyskanych kwalifikacji, pozwalających na właściwe rozwiązywanie zadań zawodowych. Uprawnienia te są stwierdzone w odpowiednim dokumencie kwalifikacyjnym, określającym ewentualnie tytuł i stopień zawodowy . Pojęcia i terminy dotyczące modelu dokumentacji programowej szkoleń modułowych Analiza potrzeb szkoleniowych Jest procesem zbierania, przetwarzania, analizowania i porównywania danych odnoszących się do miejsc pracy – w ramach przedsiębiorstwa, organizacji, obszaru geograficznego lub sektora przemysłowego i w ramach nich – do indywidualnych działań osób na tych stanowiskach pracy, aby opisać pracę wykonywaną, zidentyfikować wymagania co do tych działań, ocenić poziom, na jakim odbywa się działanie jednostek oraz zdefiniować i spisać potrzeby szkoleniowe. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZadanie3 25, Visual Basic, E-podrecznik Visual Basic, materialy, 25 lekcja, 25 zadaniaZadanie3d 17, Visual Basic, E-podrecznik Visual Basic, materialy, 17 lekcja, 17 zadaniaZadanie3d 9, Visual Basic, E-podrecznik Visual Basic, materialy, 09 lekcja, 09 zadaniaZagadnienia technologiczne i materiałowe w konstrukcjach sprężonych, Studia, Konstrukcje sprężoneZawieszenia ceł 2010, agent celny materiały, agent.celnyZarządzanie i komunikowanie społeczne, Semestr III, Psychologia zarządzania, Materiały, KomunikacjaZakres materiału na egzamin z Teorii Maszyn Cieplnych, PWR w9, Teoria Maszyn Cieplnych, tmczawsze w zgodzie z sasiadami-ZASADY MATEMATYCZNE-MNOŻENIE I DZIELENIE(1), Materiały dla klas 1-3 NOWE!!!, Adaś i Jaś na matematycznej wyspie, klasa 3 karty pracyZadania przyg z Podstaw.I kolokwium 2009, Ubik - Materiały, Semestr II, Podstawy Matematyki, underwat, PMI, Koras - cwZarz cykl proj, projekty- III sektor
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|