ZamkorCHEMIA roz. kwiecień 2011, Matury Biologia i Chemia R
[ Pobierz całość w formacie PDF ] am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU ROZPOCZĘCIA EGZAMINU! MCH–R1 EGZAMIN MATURALNY Z CHEMII KWIECIEŃ ROK 2011 POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 150 minut Instrukcja dla zdającego 1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron (zadania 1–27). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nad- zorującego egzamin. 2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczo- nym przy każdym zadaniu. 3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok rozumo- wania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz pamiętaj o jed- nostkach. 4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu / pióra tylko z czarnym tuszem / atramentem. 5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 7. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych, linijki oraz kalkulatora. 8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzami- natora. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 60 punktów Życzymy powodzenia! Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy PESEL ZDAJĄCEGO KOD ZDAJĄCEGO Z K am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 2 Informacja do zadań 1. i 2. Pewien pierwiastek w reakcji z tlenem tworzy tlenki o wzorach XO i XO 2 . Tylko jeden z tych tlenków ma charakter kwasowy. Liczba atomowa pierwiastka X jest o 2 większa od liczby atomowej pierwiastka znaj- dującego się w drugiej grupie i drugim okresie układu okresowego. Zadanie 1. ( 2 pkt ) 1.1 1.2 Na podstawie układu okresowego uzupełnij schemat. Podaj symbol pierwiastka X, jego liczbę atomo- wą i liczbę masową. Napisz skróconą konigurację elektronową tego pierwiastka. Koniguracja elektronowa: ............................................................................................................................ Zadanie 2. ( 1 pkt ) 2.1 Określ, który z tlenków – XO czy XO 2 – ma charakter kwasowy. Wybór uzasadnij, pisząc w formie cząsteczkowej równanie reakcji tego tlenku z zasadą sodową. Równanie reakcji: ......................................................................................................................................................................... Zadanie 3. ( 3 pkt ) 3.1 Tabela przedstawia fragment układu okresowego pierwiastków, w którym zaznaczono pierwiastki X, Y i Z. grupa 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 okres 3 Z 4 Y 5 X Na podstawie analizy położenia pierwiastków X, Y, Z w układzie okresowym uzupełnij podaną tabelę: Pierwiastek X Y Z Liczba elektronów walencyjnych Liczba powłok elektronowych Wzór sumaryczny tlenku, w którym pierwiastek osiąga najwyższy stopień utlenienia Z K am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 3 Zadanie 4. ( 3 pkt ) 4.1 Spośród wymienionych niżej substancji wybierz te, które spełniają podany w tabeli warunek, i wpisz je w odpowiednie rubryki: azot (g) , amoniak (g) , miedź (s) , grait (s) , bromek sodu (s) Warunek Nazwy substancji Mają wiązania kowalencyjne (atomowe) Mają wiązania kowalencyjne spolaryzowane (atomowe spolaryzowane) Mają budowę jonową Mogą przewodzić prąd elektryczny w stanie stałym Dobrze rozpuszczają się w wodzie Zadanie 5. ( 3 pkt ) 5.1 5.2 5.3 W celu zbadania charakteru chemicznego tlenku cynku przeprowadzono doświadczenie zilustrowane ry- sunkami I i II. I st. NaOH (aq) II HCl (aq) ZnO (s) ZnO (s) a) Uzupełnij opis doświadczenia I i II. W miejsce kropek wpisz wzory produktów zawierających cynk, wiedząc, że jeden z nich jest związkiem koordynacyjnym, w którym cynk ma liczbę ko- ordynacyjną 4. b) Analizując przebieg doświadczenia, wpisz do tabeli, jak zachowuje się tlenek cynku w każdym doświadczeniu: jak tlenek kwasowy czy jak tlenek zasadowy. Doświadczenie I Tlenek cynku zachowuje się jak ……………………… Doświadczenie II Tlenek cynku zachowuje się jak ……………………… c) Napisz w skróconej formie jonowej równanie reakcji zachodzącej w doświadczeniu I. ......................................................................................................................................................................... Z K am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 4 Zadanie 6. ( 2 pkt ) 6.1 6.2 Zaprojektuj doświadczenie, które umożliwi otrzymanie wodorotlenku żelaza(III) – Fe(OH) 3 ze świe- żo wytrąconego wodorotlenku żelaza(II) o wzorze Fe(OH) 2 . W tym celu: a) Wybierz potrzebny odczynnik spośród wodnych roztworów: kwasu siarkowego(VI), zasady sodowej, wody utlenionej. ......................................................................................................................................................................... b) Zapisz przewidywane zmiany, które można zaobserwować podczas doświadczenia. ......................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................... Zadanie 7. ( 3 pkt ) 7.1 7.2 Tlenki niektórych metali podczas ogrzewania rozkładają się na pierwiastki. Ogrzano 2 g pomarańczowego tlenku pewnego metalu występującego na drugim stopniu utlenienia. W wy- niku reakcji chemicznej otrzymano 1,853 g gęstej, srebrzystoszarej cieczy w postaci małych kropelek oraz gaz, w którego obecności rozżarzone drewienko zapłonęło jasnym płomieniem. a) Zidentyikuj ten metal i zapisz w formie cząsteczkowej równanie opisanej reakcji chemicznej. ......................................................................................................................................................................... b) Oblicz, jaką objętość w warunkach normalnych zajmuje powstały w wyniku reakcji gaz. Wy- nik podaj z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku. Z K am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 5 Zadanie 8. ( 2 pkt ) 8.1 Synteza jodowodoru z pierwiastków przebiega zgodnie z zapisem : H 2(g) + I 2(g) ⇆ 2HI (g) ΔH 0 < 0 Oceń poniższe zdania. Przy każdym zdaniu wpisz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli zdanie jest fałszywe. Zdania P/F Zmniejszenie ciśnienia obniża wydajność reakcji. Obniżenie temperatury nie wpływa na wydajność reakcji. Zwiększenie stężenia jodowodoru obniża wydajność reakcji. Użycie katalizatora zwiększa wydajność reakcji. Informacja do zadań 9. i 10. Do doświadczenia użyto wodnych roztworów następujących substancji : Na 2 CO 3 , BaCl 2 , NH 4 Cl, MgSO 4 , NaOH, HCl. Roztwory zmieszano parami, tak jak pokazano na rysunkach. I B II X III Z A Y W Obserwacje zapisano w tabeli : Probówka Obserwacje I Wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. II Wytrąca się biały, krystaliczny osad. III Wydziela się bezbarwny gaz o charakterystycznym zapachu. Zadanie 9. ( 3 pkt ) 9.1 Przeanalizuj informację wstępną i podaj wzory substancji zmieszanych w probówkach I–III. Probówka I: A ……………. B ……………. Probówka II: X ……………. Y ……………. Probówka III: Z ……………. W ……………. Z K
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
Startzajecia5, UP zajęcia, Chemia organiczna, instrukcjehemiiorganicznejZadania - roztwory buforowe, Chemia, ZadaniaZalacznik-nr-8 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3Zalacznik-nr-5 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3Zalacznik-nr-7 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3Zad do kol1, Zarządzanie i inżynieria produkcji KOLOKWIA, WYKŁADY, SKRYPTY, Zarządzanie CHEMIA, FIZYKA, MatmaZadania.II.etap.2012, Matura, Chemia, Arkusze Maturalnezagadnienia na cwiczenia rachunkowe, analityka medyczna UMP 2014, chemia fizyczna, ćwiczeniaZastosowanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej do badania reakcji hydrogermylacji związków, Prace dyplomowe i magisterskie, ochrona środowiska - geofizyka - chemiaZakres materiału na egzamin, Studia - Chemia kosmetyczna UŁ, I rok, II semestr, MATEMATYKA wykłady
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|