Zapiski o morzu niebie i świecie, NAUKA RYSUNKU I MALARSTWA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Tymon Terlecki (ur. 1905), wybitny eseista, teatrolog, historyk literatury, krytyk, wytworny stylista, filozof, zmarł w Oxfordzie, UK, 6 listopada 2000. Znanym krytykiem literackim i teatralnym oraz eseistą stał się już we Lwowie od roku około 1930. Z Leonem Schillerem współtworzył Wydział Reżyserii w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej w Warszawie. W latach 1939- 1949, był redaktorem tygodnika Polska Walcząca , najpierw w Paryżu a później w Londynie. Współpracował z pismami emigracyjnymi, (głównie z Wiadomościami w Londynie), organizował imprezy i dyskusje literackie. Był profesorem Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie (PUNO) w Londynie. W latach 1964-1972, wykładał literaturę polską i teatrologię na uniwersytecie w Chicago w Stanach Zjednoczonych. Był autorem licznych publikacji i wielu książek, szczególnie o wielkich ludziach teatru - aktorach i reżyserach. Kreślił słowem bardzo żywe, prawdziwe i głębokie sylwetki ludzi (np. w książkach pt. Rzeczy teatralne i Wśród swoich. ). Szczególnie cenny jest jego portret Leona Schillera. Napisał trzy znakomite prace o Wyspiańskim, opublikowane również po angielsku, oraz dłuższy esej o śmierci Mickiewicza ( Śmierć patetyczna. ). Był również stałym współpracownikiem Encyclopaedia Britannica. Wspaniałą stylistykę Tymona Terleckiego znakomicie opisał niedawno Andrzej Józef Dąbrowski w artykule na 95-lecie Tymona Terleckiego ("Daj nam trochę złota, Tymonie", Przegląd Polski - dodatek do Nowego Dziennika, Nowy Jork, 18 sierpnia 2000). Oto początkowy fragment tego artykułu: "O gdybym choćby w części mógł pisać tak jak on! Jakaż elegancja języka, jakaż umiejętność obrazowania, jakiż talent do malowania portretów! Ileż tam tonów, półcieni, ćwierćcieni i jakaż harmonia z modelem! Każdy z nich niesie własną barwę, którą mistrz potrafi rozmalować, każdy z nich ma własną aurę, w którą potrafi się wczytać, ba, i określić. To wielka sztuka. Portrety Terleckiego to jednak nie tylko malowanie słowem, to także muzyka. Górują tony dynamiczne, zwarte, przechodzące w chwili wzruszenia w piano, a nawet pianissimo, rzadko w forte. I wreszcie kompozycja, zgodna z regułami wzorcowej dramaturgii - ekspozycja, zawiązanie sprawy, punkt kulminacyjny, rozwiązanie, finał. To są właściwie portrety w ruchu, które odbiera się jak syntezy dramatyczne. To je odróżnia od portretów, które wyszły spod ręki Czesława Miłosza czy Jana Lechonia. Pierwsze są przepytywaniem pamięci, drugie zapisem emocji, mówiąc w największym uproszczeniu, rzecz jasna." Andrzej Józef Dąbrowski Poniżej zamieszczamy krótki wybór wytwornej prozy Tymona Terleckiego (tytuł pochodzi ode mnie), a w następnym artykule tych Zwojów, jeden z jego tekstów o Stanisławie Wyspiańskim. Andrzej Kobos ZAPISKI O MORZU, NIEBIE I ŚWIECIE TYMON TERLECKI Morze wydaje się najbardziej metafizycznym żywiołem widzialnego świata. Nie jest samowystarczalne, nie ma pełnej indywidualności, przedstawia "stosunek odniesienia" do czegoś innego. Istnieje w nieprzerwanym sprzęgu, w śmiertelnym uścisku z niebem. Trwa w urzeczeniu, w hipnozie, w straszliwej bezsennej tęsknocie, aby stać się niebem. Holgen Drachmann: Widok morza, Skagen, Dania, cca. 1870. * Patetyczność, bolesność spętania morza z niebem. Nic, co się dzieje na niebie, nie przechodzi bez śladu w morzu. W morzu nie dzieje się nic - prócz utajonego życia alg ale i dziwotworów morskich - co by nie było natchnione przez niebo. * Można myśleć, że morze jest parabolą doli ludzkiej. "La condition humaine" przełożona na olbrzymi obraz przyrodniczy i monumentalny symbol. * Morze i niebo: niemożność znalezienia wyrazu i forma doskonała, ostateczna. Morze w Skummeslöv, Szwecja. (fot. Andrzej Kobos) * Morze i niebo: doczesność i absolut. * Morze i niebo: księżyc, który podniósł bunt i chce się stać słońcem. * P.S. Kröyer: Widok morza, Skagen, Dania, 1882. Morze, czyli forma wyrazu - nieznużona i nieukojona. * Morze, czyli aspiracja do anielstwa. * Zadziwia mnie i niepokoi dwoistość kształtu mew, dwuznaczność ich istnienia, jakieś obojnactwo. Po ziemi obnoszą trywialną brzydotę. W powietrzu, między morzem a niebem, pośrodku olbrzymiego napięcia, pośrodku olbrzymiego dramatu - rozpinają się w kształt nieskazitelnej ale bezradnej piękności. * Kormorany. Rozkrzyżowują czarne, secesyjne skrzydła na skałach oddalonych od brzegu. Wśród mewiego pospólstwa, pośrodku dziecinnego kwilenia i bezradnej żarłoczności, wydają się udręczone, kassandryczne w swoim milczeniu i żałobności. * Morze w dzień wietrzny: Szklane bukiety, wieńce z piany rozkwitają na podziw jednej sekundy. Każda unosi z sobą kształt i obraz stworzony na chwałę jej urodzin i na żałobę jej śmierci. * Morze w Kåseberga, Szwecja. (fot. Andrzej Kobos) Morze w dzień pogodny: słodka bławość, cienko srebrzona niebieszczyzna obejmuje przybrzeżne skały i - na przeciwnym krańcu jednoczy się z niebieskim widnokręgiem. Ale poszedłszy bliżej, czuje się utajony spazm, ściszone łkanie, które za chwilę wybuchnie zwykłą skargą, że i to nie jest jeszcze to o co idzie, że i to nie jest ciągle spełnieniem ostateczności. * Burza morska: gigantyczne, wściekłe skoki, natarcia natężone do kręgu siły, odbijanie się od dna rozszałego zapamiętania, aby wyskoczyć, wznieść się ponad siebie, minąć punkt fatalny, za którym można by się uskrzydlić, wysklepić w kulę błogiego spokoju - stać się niebem, uciszyć się i oniemieć. *
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZanim rodzina cię wykończy i zanim ty wykończysz rodzinę - Anna Atras E-BOOK, N jak NaukaZagadnienia akustyczne w projektowaniu, Nauka, Akustyka, Akustyka pomieszczeń, Akustyka budowlanaZasady rozprzestrzeniania się dźwięku(1), NAUKA, materialy budowlane, Materiały budowlane - wybrane artykułyZagadnienia akustyczne w projektowaniu(1), NAUKA, materialy budowlane, Materiały budowlane - wybrane artykułyZanim wyjedziesz do pracy – angielski, Nauka j.angielskiegoZarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje Perspektywa uczenia się przez całe życie, nauka, zarządzanieZabojcza koncentracja - darmowy fragment, szybka nauka, czytanie, koncentracjaZapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni Janina Czapska red. PEŁNA WERSJA, N jak NaukaZanim wyjedziesz do pracy – niemiecki - e-book, NAUKA, Język niemiecki - PDFZasilacz Laboratoryjny28 12, Elektronika
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwanilia39.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|