Zaplanuj a zyskasz wi cej czasu, NLP, Coaching(1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ] PLANOWANIE maga innego skupienia i równoległe ich wykonywanie bądź przenikanie się zakłó- ca Twoją pracę. Notuj, co zrobiłeś i ile to trwało, a zoba- czysz, ile zyskasz czasu! A więcej czasu to możliwość zrobienia czegoś dodatkowe- go, co może przynieść wiele sukcesów. By zyskać jak najwięcej czasu, stosuj za- sadę „zrób to od razu”. J. W. Goethe powiedział: "Zaczynaj wszystko, co możesz zro- bić lub o czym marzysz. Zuchwałość mieści w sobie geniusz, siłę i czary. Nie zwlekaj!" Zastanów się, w jakich godzinach pra- cuje się Tobie najbardziej produktywnie – wczesnym rankiem, późnym wieczo- rem…? Zadania najtrudniejsze wykonuj wtedy, kiedy jesteś w najlepszej formie. Zrób analizę Twojego rytmu pracy nie tylko w odniesieniu do godzin, w których pracuje Ci się najlepiej, ale zrób ją także w odniesieniu do dnia tygodnia czy mie- siąca, a nawet całego roku! ANALIZA ABC, która zawiera techniki dotyczące ustalania zarówno hierarchii wartości jak i rankingu zadań. Zadania typu: A – te, które muszą być zrobione (np. bliski deadline) B – te, które powinny być zrobione C – te, które mogą być zrobione, jeśli zadania typu A i B zostaną zrealizowane. Zadania A powinny stanowić 5-15 % wszystkich zadań i generować 65 % efektów. Zadania B to 20% wszystkich zadań, zaś generują one 20 % efektów. Zadania C z kolei wpływają na efekty w 15% i stanowią 65% całości zadań. ZASADA PARETO , która głosi, iż 20% wykonywanych zadań ma swoje odzwierciedlenie w 80% efektów. Czyli np. 20% Twoich Klientów – 80 % zysku 20% produktów Twojej i rmy – 80% zysku tej i rmy 20% ubrań w Twojej szai e – 80 % czasu, jaki w nich chodzisz Zgodnie z tą zasadą należy skupiać się na tych zadaniach i działaniach, które przynoszą Tobie lub Twe- mu zespołowi największe efekty! Kiedy masz już ustalony cel, powinieneś nauczyć się odróżniać sprawy ważne od spraw pilnych. torów, na odreagowanie, na świeże spoj- rzenie, a tym samym podnisie na Twoją wydajność i efektywność. By efekty Twojego planowania były jeszcze większe, skup się na wyeliminowa- niu ze swojego grafiku tzw. pożeraczy czasu/złodziei czasu. Wystrzegaj się zło- dziei czasu, którymi są w dużej mierze spotkania, posiedzenia zarządu, telefony, komunikatory internetowe, niektóre pra- cownicy, telewizja, rozrywki, z których nie tylko nie masz pożytku, ale nawet nie sprawiają Ci przyjemności. Złodziej czasu to także nadmiar nieuporządkowanych dokumentów i plików, dlatego unikaj „chomikowania”. To także niejasno okre- ślone cele, a wiadomo, iż „temu, kto nie wie do jakiego portu zmierza, nie sprzy- ja żaden wiatr”[Seneka]. To przecenianie swoich sił oraz kompetencji, zbyt wiele nowych spraw, którym trzeba poświęcić wiele czasu, zbyt mała ilość informacji, która powoduje, że szukamy, szukamy… a czas upływa nieubłaganie… Wypisz swoich złodziei czasu i poszukaj recept na uporanie się z nimi! Dbając o efekty, rozróżniaj skuteczność od efektywności. Choć są podobne, to róż- nica tkwi – jak zazwyczaj – w szczegółach. Planując, iż np. telemarker wykona 80 telefonów dziennie, bądź wyczulony na niuanse między wspomnianą skuteczno- ścią a efektywnością. O jego skuteczności będzie świadczyć wykonanie tych 80 te- lefonów, natomiast o jego efektywności będzie świadczyć ilość trafnych kontak- tów, które przybliżą go do celu, jaki zos- tał mu postawiony przez swojego przeło- żonego lub i rmę. A �� � ��������� – ���������� � ����- ������� ��������� By planowanie miało swoje odzwiercied- lenie w efektach i jakości, należy pamiętać o równowadze. Jak powiada Stefan Zweig „Muzyka składa się także z pauz”. Pamiętaj, by Two- ja praca przeplatana była wypoczynkiem, relaksem, przerwami, czasem nawet i ci- szą. Pozwoli to na naładowanie akumula- MATRYCA EISENHOWERA PILNE NIEPILNE WAŻNE I Telefony Sytuacje kryzysowe Sprawy naglące Zadania opatrzone datą realizacji II Zapobieganie, codzienna aktywność Budowanie związku Szukanie nowych możliwości Planowanie, rekreacja IV Codzienność, zapracowanie Pewna korespondencja Pewne telefony Pożeracze czasu Przyjemności NIEWAŻNE III Niektóre telefony Pewne korespondencje, raporty Niektóre spotkania Najbliższe sprawy naglące A�� �� ������������ �� ������ ������ – ������� ���������� Pewnie niejednokrotnie zastanawiałeś/aś 62 BUSINESS COACHING 1/2009 PLANOWANIE ZAPLANUJ A ZYSKASZ WIĘCEJ CZASU Ilona Pawełczyk, Aleksandra Ziąber W dzisiejszym świecie biznesu menedżerowie zaliczają się do grona osób narażonych na pracę pod presją czasu. Wiąże się to nie tylko z dużą ilością obowiązków, jakie wypełniają, ale także z odpowiedzialnością za ich wykonywanie. Jak to wszystko pogodzić, a do tego zachować równowagę między życiem zawodowym a osobistym, pozostając efektywnym? O�� �� ������� ��� ��� ��������� – ������ ���������� Kiedyś jedna z nas przeczytała, iż „nie mamy czasu dla siebie, a już na pewno dla innych” . Co ma zatem zrobić mene- dżer, by obowiązki były wykonywane w sposób przynoszący wymierne i oczeki- wane efekty, a jednoczenie by w natłoku pędzących spraw znaleźć czas także dla siebie. Na odpoczynek, na zregenerowa- nie psychofizyczne, na własny rozwój, realizację marzeń etc.? Planować? Tak, planować i jeszcze raz planować. Ale planować z głową. gdyż żadna ze skraj- ności nie jest dobrym rozwiązaniem: ani przesadne planowanie co do minuty ani zupełny jego brak. Za przykład skrajności w planowaniu może posłużyć poniższy fragment [Pa- palagi]. „Widziałem człowieka, któremu pękała głowa, który wytrzeszczał oczy i poruszał ustami niczym umierająca ryba, który zie- leniał i czerwieniał, wymachiwał rękoma i nogami, ponieważ jego służący przyszedł o mgnienie oka później niż obiecał. To mg- nienie oka było dla niego wielką, nie dają- cą się odpokutować stratą. Służący musiał opuścić domostwo, Papalagi przegonił go wymyślając: „Ukradłeś mi dość czasu. Człowiek, który nie szanuje czasu, nie jest go wart.” Tylko jeden raz spotkałem człowieka, który miał dużo czasu, który nigdy nań nie narzekał, był jednak biedny, brudny i za- niedbany. Ludzie obchodzili go szerokim łukiem i nikt go nie poważał. Nie rozumia- łem takiego postępowania, ponieważ chód tego człowieka był nieśpieszny, a oczy uś- miechały się spokojnie i przyjaźnie. Gdy go zagadnąłem, wykrzywił twarz i powiedział smutno: „Nigdy nie wiedziałem, jak korzystać z czasu, dlatego jestem biednym, pogardza- nym głupcem”… By efektywnie planować należy pa- miętać, że samo zaplanowanie, idealnie napisany plan czy wypełniony po brzegi kalendarz nie gwarantuje sukcesu! Ten plan i działania z nim związane musisz jeszcze wcielić w życie, zacząć działać! A wszystko po to, by cel został osiągnięty! „Zanim zorganizujesz innych, zorga- nizuj się sam!” [Eric Webster] W pracy menedżera zorganizowanie samego siebie przekłada się również na organizowanie pracy podległym pracow- nikom. Myślisz sobie: przecież wiem, na co poświęcam swój czas, gdyż on jest naj- bardziej cenny. Przeanalizuj, na co poświę- casz ten czas (zapraszamy do Planu dzia- łania: narzędzie alokacji czasu) i zobacz, w którym miejscu podział Twoich zdań wymagałby poprawek/udoskonaleń. Pamiętaj, że o Twoim statusie jako menedżera nie decyduje ilość spotkań i chroniczny brak czasu, a efekty! Z������� ��� – ������� ����������� ����� Wiedza, iż planowanie jest niezbędnym elementem uskutecznienia działań oraz ogrom korzyści wypływających z tego, pozwala skupić się na aspekcie planowa- nia i wszystkim, co się wiąże z takim pla- 60 BUSINESS COACHING 1/2009 >>> ZAPLANUJ A ZYSKASZ WIĘCEJ CZASU nowaniem, aby Twoje zadania były wyko- nywane zarówno terminowo, jak i z wyso- ką jakością. Najpierw należy skupić się na celu bądź celach, jakie chcemy osiągnąć. Warto, byś zaplanował sobie zarówno cele krótko- terminowe, jak i te długofalowe, prywatne i te zawodowe. Wyznaczając cele, należy pamiętać, by wyznaczać je w taki sposób, aby były jasne i znaczące. W przeciwnym razie ich osią- gnięcie nie stanowi wartości ani dla Ciebie ani dla Twojego podopiecznego. Ustalenie celu można przedstawić, wykorzystując do tego, najpopularniejszy model SMART (od pierwszych liter angielskich wyrazów). SMART oznacza, że cele muszą być: innych). Osiągalność celów mówi o tym, iż powinny być one wysokie, ale jednocze- śnie realistyczne. Cele powinny być traf- ne, czyli zgodne z potrzebami człowieka i i rmy, w której pracuje. Powinny zostać również osadzone w czasie, czyli należy ustalać termin realizacji celów. ich zadań, co w konsekwencji może wiązać się z sytuacjami kryzysowymi. Ćwiartka czwarta zaś to wykonywanie zadań nieważnych i niepilnych. Tutaj wła- śnie mieszczą się wszelkie czynności, któ- re powodują marnotrawstwienie czasu. W konsekwencji może to doprowadzić do Notuj, co zrobiłeś i ile to trwało, a zobaczysz, ile zyskasz czasu! Wyznacz swoje cele, korzystając z na- rzędzia w załączonym Planie Działania. Wyznaczanie celów wiąże się z nada- waniem im priorytetów. Tutaj pomocne mogą okazać się trzy zasady z planowania. Jeśli większość Twoich zadań to pole z ćwiartki pierwszej, to w konsekwencji możesz być narażony na stres, wypalenie zawodowe, ciągłą gonitwę oraz „gasze- nie pożarów”. Skupiając się w większości na ćwiartce drugiej rezultatami może być równowaga, dyscyplina, perspektywa i wi- zja pewnych działań, choć mogą pojawić się także drobne kryzysy. Pozostając dłużej w ćwiartce trzeciej możesz przybierać charakter kameleona, patrząc krótkowzrocznie na swoje plany i działania, gdyż w końcu prawie wszystko jest staje się pilne. Jednocześnie możesz stracić kontrolę nad wykonywaniem swo- całkowitej utraty odpowiedzialności, któ- ra jest ważna na Twoim stanowisku, a na- wet do zwolnienia z pracy. P����������� ����� �������… W której ćwiartce najwięcej spędzasz cza- su każdego dnia…? Jakie konsekwencje możesz ponieść, odnosząc podane powy- żej przykładowe zadania do swojego śro- dowiska i charakteru pracy…? Odkładanie spraw „na później”, prze- kładanie z dnia na dzień rodzi w nas nie- chęć do tych zadań, a tym samym frustrację i zdenerwowanie. Co gorsza – przekłada- jąc zadania, odkładasz także efekty. Dla- tego większe zadania dziel na mniejsze – unikniesz wtedy niepotrzebnego stresu. Oddzielaj zadania twórcze od tych administracyjnych – każdy rodzaj wy- • S – Stretching (rozwijające) • M – Measurable (wymierne) • A – Achievable (osiągalne) • R – Relevant (trafne) • T – Time-scaled (umiejscowione w czasie). Cele, jakie wyznaczasz, powinny być roz- wijające, tzn. nakierowane na osiągnięcie takiego poziomu, który przewyższy stan obecny. Wymierne – należy ustalić spo- soby pomiaru ich realizacji (jeśli nie da się w sposób ilościowy, to można wykorzy- stać do tego celu informacje zwrotne od 5 GŁÓWNYCH MYŚLI 1 . „Jeżeli nie wiesz, do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie będzie właściwy” Seneka Młodszy – metody wyznaczania celów oraz priorytetów. 2 . Odróżnianie rzeczy ważnych od pilnych w celu lepszej organizacji siebie i swojego zespołu. 3 . Gotowe wskazówki, by efektywnie zaplanować pracę zespołu. 4 . „Zrób więcej w tym samym czasie” – 7 skutecznych i sprawdzonych metod działania. 5 . Dobre praktyki jednego z menedżerów – skorzystaj ze sprawdzonych i prostych metod. BUSINESS COACHING 1/2009 61
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie sobą w czasie, Business Coaching, Zarzadzanie Czasem, Zarządzanie czasem(3)zamek, RPG-MATERIAŁY, RPG, Kryształy Czasu, opowiadanieZabawa strata czasu, Arteterapia i inne metody twórczeZarzadzanie codziennoscia Zaplanuj dzien skoncentruj sie i wyostrz swoj tworczy umysl zarzco, SensusZamboch Miroslav - Bez litości, Zzarys prawa cywilnego w pytaniach i odpowiedziach(1), Przedsiębiorczość UŚ, prawo cywilneZapowiedź!, Moja Twórczość, Lexinwood, 2. Kraina Wiecznej Śmiercizadania do samodzielnego rozwiązywania, Materiały PG, FizykaZarys historyczny, 04 - Bezpieczeństwo Narodowe, Teoria Bezpieczenstwazatrucia, Szkola
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmexxo.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|