Zabawa strata czasu, Arteterapia i inne metody twórcze
[ Pobierz całość w formacie PDF ] CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL ZABAWA STRATA CZASU, CZY INWESTYCJA Autor: Mariola Pietrzak 29.11.2007. Wiemy, jak ogromn± rolê w ¿yciu społecznym człowieka odgrywa mowa. Kontakt z innymi lud¼mi mo¿liwy jest przecie¿ dziêki umiejêtno¶ci mówienia i rozumienia tekstów słownych. Poniewa¿ mowa nie jest umiejêtno¶ci± wrodzon± nale¿y pamiêtaæ, ¿e prawidłowe kształtowanie siê i rozwój mowy dziecka stanowi podstawê kształtowania siê i rozwoju jego osobowo¶ci. To przecie¿ dziêki rozumieniu poznaje ono otaczaj±cy je ¶wiat, a dziêki umiejêtno¶ci mówienia potrafi wyra¿aæ swoje spostrze¿enia, prze¿ycia i uczucia.Rozwój mowy jest przede wszystkim warunkowany genetycznie, ale zale¿y te¿ od warunków społecznych, kontaktu ze ¶rodowiskiem i z innymi mówi±cymi lud¼mi. W rozwoju mowy istotna jest rola trzech grup czynników: biologicznych, psychologicznych i społecznych. Kształtowanie siê mowy dziecka ma zwi±zek z jego rozwojem społeczno-emocjonalnym. Czêsto werbalne kontakty dziecka z otoczeniem przyspieszaj± rozwój mowy, sprawiaj±, ¿e wymowa jest doskonalsza, słownictwo bogatsze, dzieci potrafi± prawidłowo stosowaæ zasady gramatyczne, wła¶ciwie posługuj± siê melodi±, akcentem oraz rytmem wypowiedzi.Rozwój mowy jest procesem zindywidualizowanym i przebiega ró¿nie u wszystkich dzieci. Wystêpuj±cy u dzieci opó¼niony rozwój mowy bywa nastêpstwem zaniedbañ pedagogicznych, ¶rodowiskowych lub braku prawidłowych wzorców mowy. Dla dziecka bardzo wa¿na jest emocjonalna wiê¼ z matk±. W przypadku braku miło¶ci i zainteresowania (brak przytulania, całowania) pojawia siê u dziecka niechêæ do gaworzenia, które normalnie jest przejawem zadowolenia i rado¶ci z obcowania z blisk± osob±. Nie wszyscy wiedz±, ¿e przyczynami opó¼nionego rozwoju mowy mog± byæ: - brak bod¼ców do mówienia (brak kontaktu z innymi lud¼mi mo¿e spowodowaæ, ¿e mowa nie rozwinie siê), - nadmiar bod¼ców słownych – mo¿e wywołaæ u dziecka niechêæ do kontaktów werbalnych), - nieprawidłowe wzorce i postawy jêzykowe dorosłych (błêdna wymowa, ubogie słownictwo, niestosowanie form gramatycznych), - nieprawidłowe reakcje otoczenia na pierwsze wypowiedzi dziecka (brak zainteresowania, lekcewa¿enie), - niewła¶ciwe relacje matka – dziecko (małomówno¶æ matek, lu¼ny zwi±zek uczuciowy, brak matki), - wielojêzyczne otoczenie dziecka. Coraz czê¶ciej trafiaj± do logopedów dzieci z opó¼nionym rozwojem mowy oraz zaburzeniami motoryki małej i du¿ej. Rodzice coraz bardziej zabiegani zapominaj±, a niekiedy po prostu nie wiedz±, jak wa¿na dla rozwoju dziecka jest zabawa. My, doro¶li postrzegamy j± jako czyst± przyjemno¶æ, a niekiedy jako marnowanie czasu. Dla dzieci natomiast jest to czêsto ciê¿ka i mozolna praca umo¿liwiaj±ca prawidłowy rozwój.Dla dzieci posiadaj±cych zapracowanych rodziców prawdziwym skarbem s± Babcie, które nie tylko maj± czas dla wnuków, ale tak¿e s± skarbnic± pomysłów na ciekaw± i dobr± zabawê. Nale¿ałoby wiêc jak najczê¶ciej siêgaæ do dawnych zabaw z lat dziecinnych oraz do ¶piewania. Przede wszystkim nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e zabawa to nie tylko przyjemno¶æ dla dziecka, ale przede wszystkim mo¿liwo¶æ nauki. Je¿eli nie dostarczymy dzieciom bod¼ców do rozwoju, nie pobudzimy ich ciekawo¶ci, nie zapewnimy rozwijaj±cych zabawek i nie dostarczymy wielu pomysłów do zabawy nie spodziewajmy siê, ¿e dziecko samo w jaki¶ cudowny sposób przyswoi sobie to wszystko, co potrzebne mu bêdzie w dalszym ¿yciu.Wiemy przecie¿, ¿e uczymy siê przez całe ¿ycie. Dajmy wiêc szansê i naszym pociechom podj±æ trud nauki. Najmłodszym w wieku od 2 do 4 lat przedstawmy zabawy w których udział bierze całe ciało (m.in. piszmy na piasku, rysujmy kred± na asfalcie, malujmy na du¿ych arkuszach organizujmy zabawy manualne na podłodze). Po 4 roku ¿ycia do 6 roku ¿ycia malujmy na sztalugach, kartonach zawieszonych na ¶cianie). Od 7 roku ¿ycia nale¿y æwiczyæ u dziecka nadgarstek i koñce palców poprzez kre¶lenie linii poziomych, pionowych oraz kolistych.Rodzice czêsto nie wiedz±, ¿e przez zabawê kształtuje siê sprawno¶æ manualna dziecka oraz usprawnia siê motoryka r±k, czyli płynno¶æ, elastyczno¶æ i precyzja ruchów, zwłaszcza miê¶ni dłoni, palców i nadgarstka, rozwija koordynacja wzrokowo-ruchowa. Te wszystkie czynniki niezbêdne s± przy nauce pisania. Pomagajmy wiêc naszym dzieciom zdobyæ jak najwiêksz± sprawno¶æ manualn±, pomo¿emy im tym samym przygotowaæ siê do dobrego funkcjonowania w szkole. Æwiczenia i zabawy, które pomog± naszym dzieciom: - zamalowywanie farbami du¿ych płaszczyzn ruchami poziomymi lub pionowymi z zachowaniem kierunku od strony lewej do prawej, z góry na dół; - zamalowywanie du¿ych konturów rysunków; - pogrubianie du¿ych konturów rysunków i form geometrycznych; - malowanie du¿ych form kolistych; - nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otwory; - zwijanie sznureczka według wzoru; Kreator PDF Utworzono 15-10-2010, 10:37 CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL - zabawa układankami (obrazkowymi, geometrycznymi, klockowymi) na wzorze, według wzoru i bez wzoru; - montowanie konstrukcji z gotowych elementów; - modelowanie w plastelinie rozpoczynaj±c od firm prostych (np. wałeczki) przechodz±c stopniowo do form bardziej zło¿onych (m.in. lepienie postaci zwierz±t i ludzi); - wycinanie z papieru z uwzglêdnieniem stopnia trudno¶ci (ciêcie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków oraz postaci, zwierz±t); - wycinanki (naklejanki z papieru, materiału, wełny); - wydzieranki - naklejanki; - stemplowanie; - dobieranie figur o takich samych cechach; - wyszukiwanie brakuj±cych elementów; - dorysowywanie brakuj±cej prawej lub lewej strony obrazka; - toczenie kulek z papieru podmuchem wydychanego powietrza; - malowanie i rysowanie według instrukcji; - słuchanie muzyki, ruch przy muzyce, zabawy rytmiczne (tañczmy i ¶piewajmy); - okre¶lanie poło¿enia przedmiotów; - okre¶lanie wielko¶ci przedmiotów; - znajomo¶æ podstawowych figur geometrycznych; - okre¶lanie kolejno¶ci wykonywanych czynno¶ci (ł±czenie przyczyny ze skutkiem); - okre¶lanie kolejno¶ci wystêpuj±cych po sobie zdarzeñ (dopasowywanie obrazków do historyjki); - budowanie z klocków; - układanie z patyczków ró¿nej wielko¶ci (np. budowli, ro¶lin); - zagadki rysunkowe (ł±czenie kropek); - æwiczenie orientacji kierunkowej (zabawa w chowanego, ustalanie sk±d dochodzi głos); - zabawa w utrzymanie równowagi (chodzenie po narysowanej linii, krawê¿niku); - zabawy ruchowe (toczenie, rzucanie i łapanie ró¿nych przedmiotów); - zabawy zrêczno¶ciowe (bierki, pchełki, gry planszowe); - dobieranie par jednakowych obrazków (domino obrazkowe); - rozpoznawanie zmian ilo¶ciowych i jako¶ciowych – zabawa „Co siê tu zmieniło?”; - bawmy siê z dzieæmi w rozpoznawanie głosów z otoczenia (zwierzêta, pojazdy, urz±dzenia); - dzielmy nazwê obrazka lub przedmiotu na sylaby (klaszcz±c w rêce); - liczmy sylaby w wyrazach; - bawmy siê w tworzenie wyrazów rozpoczynaj±cych siê od tych samych sylab; - bawmy siê w rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek (np. poka¿ obrazek, który rozpoczyna siê na „a”).Ze starszymi dzieæmi mo¿emy: - rysowaæ wzory po ¶ladzie; - pogrubiaæ kontury; - kopiowaæ rysunki przez kalkê techniczn±; - rysowaæ za pomoc± szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów; - zamalowywaæ kredkami małe przestrzenie; - kreskowaæ – wypełniaæ kontury za pomoc± równoległych kresek poziomych lub pionowych z zachowaniem kierunków od lewej do prawej i od góry do dołu; - rysowaæ szlaczki literopodobne w liniaturze (koñczenie rozpoczêtego wzoru, wodzenie po wzorze, odwzorowywanie); - rysowaæ szlaczki obrazkowe; - rysowaæ dowolne rysunki kredkami ¶wiecowymi lub ołówkowymi.Po¶wiêæmy nasz cenny czas dzieciom, a na pewno nam siê to „opłaci”! Wiele zyskamy na tym my, a jeszcze wiêcej nasze pociechy. One s± jak czysta karta, któr± my pomagamy zapisaæ. Je¿eli napiszemy na niej niewiele, nie wymagajmy od dziecka, aby wiele z niej „odczytało” – potrafiło. Kreator PDF Utworzono 15-10-2010, 10:37
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZajecia 4, Edukacja, Bazy Danych, Bazy Danych listingi i inneZajecia 1, Edukacja, Bazy Danych, Bazy Danych listingi i inneZawartość pierwiastków i witamin w 100 gramach warzyw, &. DOKUMENTY; INNE; PRYWATA; V Folder, Z -PRZYRODA; BOTANIKA; KWIATY; V Folder, - BOTANIKA; v FolderZalacznik.do.35-2011, Bhp, Bhp stolarz ,pracownik biurowy, konflikty w pracy i inne praceZach w organiz, ZiIP, inne kierunki, politechnika, sem I i II, pod zarz, zarzadzanie organizacjamiZatrudnienie i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2010 roku - GUS, Dokumenty(eboki programy i inne), RóżnościZamek w Grudziądzu w świetle badań archeologiczno-architektonicznych Studia i materiały PEŁNA WERSJA, InneZadania 3 MMA 2014 rów falowe final, Inżynieria Akustyczna, 4 semestr, MMwA - Metody Matematyczne w Akustyce, MMAZabawy muzyczne - płyta CD piosenki i tańce w przedszkolu i szkole FULL, InneZawodowcy-Righteous.Kill.DVDRip.XviD-ARROW, Wszystko inne, Napisy do filmów
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwanilia39.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|