Zabawa strata czasu
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zabawa strata czasu, Arteterapia i inne metody twórcze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
ZABAWA STRATA CZASU, CZY INWESTYCJA
Autor: Mariola Pietrzak
29.11.2007.
Wiemy, jak ogromn± rolê w ¿yciu społecznym człowieka odgrywa mowa. Kontakt z innymi lud¼mi
mo¿liwy jest przecie¿ dziêki umiejêtno¶ci mówienia i rozumienia tekstów słownych. Poniewa¿ mowa nie
jest umiejêtno¶ci± wrodzon± nale¿y pamiêtaæ, ¿e prawidłowe kształtowanie siê i rozwój mowy dziecka
stanowi podstawê kształtowania siê i rozwoju jego osobowo¶ci. To przecie¿ dziêki rozumieniu poznaje ono
otaczaj±cy je ¶wiat, a dziêki umiejêtno¶ci mówienia potrafi wyra¿aæ swoje spostrze¿enia, prze¿ycia i
uczucia.Rozwój mowy jest przede wszystkim warunkowany genetycznie, ale zale¿y te¿ od warunków
społecznych, kontaktu ze ¶rodowiskiem i z innymi mówi±cymi lud¼mi.
W rozwoju mowy istotna jest rola trzech grup czynników: biologicznych, psychologicznych i społecznych.
Kształtowanie siê mowy dziecka ma zwi±zek z jego rozwojem społeczno-emocjonalnym. Czêsto werbalne
kontakty dziecka z otoczeniem przyspieszaj± rozwój
mowy, sprawiaj±, ¿e wymowa jest doskonalsza, słownictwo bogatsze, dzieci potrafi± prawidłowo
stosowaæ zasady gramatyczne, wła¶ciwie posługuj± siê melodi±, akcentem oraz rytmem
wypowiedzi.Rozwój mowy jest procesem zindywidualizowanym i przebiega ró¿nie u wszystkich dzieci.
Wystêpuj±cy u dzieci opó¼niony rozwój mowy bywa nastêpstwem zaniedbañ pedagogicznych,
¶rodowiskowych lub braku prawidłowych wzorców mowy. Dla dziecka bardzo wa¿na jest emocjonalna
wiê¼ z matk±. W przypadku braku miło¶ci i zainteresowania (brak przytulania, całowania) pojawia siê u
dziecka niechêæ do gaworzenia, które normalnie jest przejawem zadowolenia i rado¶ci z obcowania z
blisk± osob±. Nie wszyscy wiedz±, ¿e przyczynami opó¼nionego rozwoju mowy mog± byæ:
- brak bod¼ców do mówienia (brak kontaktu z innymi lud¼mi mo¿e spowodowaæ, ¿e mowa nie rozwinie
siê),
- nadmiar bod¼ców słownych – mo¿e wywołaæ u dziecka niechêæ do kontaktów werbalnych),
- nieprawidłowe wzorce i postawy jêzykowe dorosłych (błêdna wymowa, ubogie słownictwo,
niestosowanie form gramatycznych),
- nieprawidłowe reakcje otoczenia na pierwsze wypowiedzi dziecka (brak zainteresowania, lekcewa¿enie),
- niewła¶ciwe relacje matka – dziecko (małomówno¶æ matek, lu¼ny zwi±zek uczuciowy, brak
matki),
- wielojêzyczne otoczenie dziecka. Coraz czê¶ciej trafiaj± do logopedów dzieci z opó¼nionym
rozwojem mowy oraz zaburzeniami motoryki małej i du¿ej. Rodzice coraz bardziej zabiegani zapominaj±,
a niekiedy po prostu nie wiedz±, jak wa¿na dla rozwoju dziecka jest zabawa. My, doro¶li postrzegamy j±
jako czyst± przyjemno¶æ, a niekiedy jako marnowanie czasu. Dla dzieci natomiast jest to czêsto ciê¿ka i
mozolna praca umo¿liwiaj±ca prawidłowy rozwój.Dla dzieci posiadaj±cych zapracowanych rodziców
prawdziwym skarbem s± Babcie, które nie tylko maj± czas dla wnuków, ale tak¿e s± skarbnic± pomysłów
na ciekaw± i dobr± zabawê. Nale¿ałoby wiêc jak najczê¶ciej siêgaæ do dawnych zabaw z lat dziecinnych
oraz do ¶piewania. Przede wszystkim nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e zabawa to nie tylko przyjemno¶æ dla
dziecka, ale przede wszystkim mo¿liwo¶æ nauki. Je¿eli nie dostarczymy dzieciom bod¼ców do rozwoju, nie
pobudzimy ich ciekawo¶ci, nie zapewnimy rozwijaj±cych zabawek i nie dostarczymy wielu pomysłów do
zabawy nie spodziewajmy siê, ¿e dziecko samo w jaki¶ cudowny sposób przyswoi sobie to wszystko, co
potrzebne mu bêdzie w dalszym ¿yciu.Wiemy przecie¿, ¿e uczymy siê przez całe ¿ycie. Dajmy wiêc
szansê i naszym pociechom podj±æ trud nauki.
Najmłodszym w wieku od 2 do 4 lat przedstawmy zabawy w których udział bierze całe ciało (m.in. piszmy
na piasku, rysujmy kred± na asfalcie, malujmy na du¿ych arkuszach organizujmy zabawy manualne na
podłodze). Po 4 roku ¿ycia do 6 roku ¿ycia malujmy na sztalugach, kartonach zawieszonych na ¶cianie).
Od 7 roku ¿ycia nale¿y æwiczyæ u dziecka nadgarstek i koñce palców poprzez kre¶lenie linii poziomych,
pionowych oraz kolistych.Rodzice czêsto nie wiedz±, ¿e przez zabawê kształtuje siê sprawno¶æ manualna
dziecka oraz usprawnia siê motoryka r±k, czyli płynno¶æ, elastyczno¶æ i precyzja ruchów, zwłaszcza
miê¶ni dłoni, palców i nadgarstka, rozwija koordynacja wzrokowo-ruchowa. Te wszystkie czynniki
niezbêdne s± przy nauce pisania. Pomagajmy wiêc naszym dzieciom zdobyæ jak najwiêksz± sprawno¶æ
manualn±, pomo¿emy im tym samym przygotowaæ siê do dobrego funkcjonowania w szkole. Æwiczenia i
zabawy, które pomog± naszym dzieciom:
- zamalowywanie farbami du¿ych płaszczyzn ruchami poziomymi lub pionowymi z zachowaniem kierunku
od strony lewej do prawej, z góry na dół;
- zamalowywanie du¿ych konturów rysunków;
- pogrubianie du¿ych konturów rysunków i form geometrycznych;
- malowanie du¿ych form kolistych;
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otwory;
- zwijanie sznureczka według wzoru;
Kreator PDF
Utworzono 15-10-2010, 10:37
 CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
- zabawa układankami (obrazkowymi, geometrycznymi, klockowymi) na wzorze, według wzoru i bez
wzoru;
- montowanie konstrukcji z gotowych elementów;
- modelowanie w plastelinie rozpoczynaj±c od firm prostych (np. wałeczki) przechodz±c stopniowo do
form bardziej zło¿onych (m.in. lepienie postaci zwierz±t i ludzi);
- wycinanie z papieru z uwzglêdnieniem stopnia trudno¶ci (ciêcie po linii prostej, falistej, wycinanie form
geometrycznych i konturów rysunków oraz postaci, zwierz±t);
- wycinanki (naklejanki z papieru, materiału, wełny);
- wydzieranki - naklejanki;
- stemplowanie;
- dobieranie figur o takich samych cechach;
- wyszukiwanie brakuj±cych elementów;
- dorysowywanie brakuj±cej prawej lub lewej strony obrazka;
- toczenie kulek z papieru podmuchem wydychanego powietrza;
- malowanie i rysowanie według instrukcji;
- słuchanie muzyki, ruch przy muzyce, zabawy rytmiczne (tañczmy i ¶piewajmy);
- okre¶lanie poło¿enia przedmiotów;
- okre¶lanie wielko¶ci przedmiotów;
- znajomo¶æ podstawowych figur geometrycznych;
- okre¶lanie kolejno¶ci wykonywanych czynno¶ci (ł±czenie przyczyny ze skutkiem);
- okre¶lanie kolejno¶ci wystêpuj±cych po sobie zdarzeñ (dopasowywanie obrazków do historyjki);
- budowanie z klocków;
- układanie z patyczków ró¿nej wielko¶ci (np. budowli, ro¶lin);
- zagadki rysunkowe (ł±czenie kropek);
- æwiczenie orientacji kierunkowej (zabawa w chowanego, ustalanie sk±d dochodzi głos);
- zabawa w utrzymanie równowagi (chodzenie po narysowanej linii, krawê¿niku);
- zabawy ruchowe (toczenie, rzucanie i łapanie ró¿nych przedmiotów);
- zabawy zrêczno¶ciowe (bierki, pchełki, gry planszowe);
- dobieranie par jednakowych obrazków (domino obrazkowe);
- rozpoznawanie zmian ilo¶ciowych i jako¶ciowych – zabawa „Co siê tu zmieniło?”;
- bawmy siê z dzieæmi w rozpoznawanie głosów z otoczenia (zwierzêta, pojazdy, urz±dzenia);
- dzielmy nazwê obrazka lub przedmiotu na sylaby (klaszcz±c w rêce);
- liczmy sylaby w wyrazach;
- bawmy siê w tworzenie wyrazów rozpoczynaj±cych siê od tych samych sylab;
- bawmy siê w rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek (np. poka¿ obrazek, który
rozpoczyna siê na „a”).Ze starszymi dzieæmi mo¿emy:
- rysowaæ wzory po ¶ladzie;
- pogrubiaæ kontury;
- kopiowaæ rysunki przez kalkê techniczn±;
- rysowaæ za pomoc± szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów;
- zamalowywaæ kredkami małe przestrzenie;
- kreskowaæ – wypełniaæ kontury za pomoc± równoległych kresek poziomych lub pionowych z
zachowaniem kierunków od lewej do prawej i od góry do dołu;
- rysowaæ szlaczki literopodobne w liniaturze (koñczenie rozpoczêtego wzoru, wodzenie po wzorze,
odwzorowywanie);
- rysowaæ szlaczki obrazkowe;
- rysowaæ dowolne rysunki kredkami ¶wiecowymi lub ołówkowymi.Po¶wiêæmy nasz cenny czas dzieciom,
a na pewno nam siê to „opłaci”!
Wiele zyskamy na tym my, a jeszcze wiêcej nasze pociechy. One s± jak czysta karta, któr± my
pomagamy zapisaæ. Je¿eli napiszemy na niej niewiele, nie wymagajmy od dziecka, aby wiele z niej
„odczytało” – potrafiło.
Kreator PDF
Utworzono 15-10-2010, 10:37
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZajecia 4, Edukacja, Bazy Danych, Bazy Danych listingi i inneZajecia 1, Edukacja, Bazy Danych, Bazy Danych listingi i inneZawartość pierwiastków i witamin w 100 gramach warzyw, &. DOKUMENTY; INNE; PRYWATA; V Folder, Z -PRZYRODA; BOTANIKA; KWIATY; V Folder, - BOTANIKA; v FolderZalacznik.do.35-2011, Bhp, Bhp stolarz ,pracownik biurowy, konflikty w pracy i inne praceZach w organiz, ZiIP, inne kierunki, politechnika, sem I i II, pod zarz, zarzadzanie organizacjamiZatrudnienie i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2010 roku - GUS, Dokumenty(eboki programy i inne), RóżnościZamek w Grudziądzu w świetle badań archeologiczno-architektonicznych Studia i materiały PEŁNA WERSJA, InneZadania 3 MMA 2014 rów falowe final, Inżynieria Akustyczna, 4 semestr, MMwA - Metody Matematyczne w Akustyce, MMAZabawy muzyczne - płyta CD piosenki i tańce w przedszkolu i szkole FULL, InneZawodowcy-Righteous.Kill.DVDRip.XviD-ARROW, Wszystko inne, Napisy do filmów
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wanilia39.opx.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com