Zapomnina boznica drewniana w Wysokiem Mazowieckiem, BUDOWNICTWO, ARCHITEKTURA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Tu kiedy ś stała bó Ŝ nica z ptasi ą dzwonnic ą topoli...” (Jerzy Ficowski, Egzekucja pami ę ci) ZAPOMNIANA, DREWNIANA BÓ ś NICA W WYSOKIEM MAZOWIECKIEM Karol Gł ę bocki Wysokie Mazowieckie 2007 O biekty sakralne wyznawców religii mojŜeszowej na przestrzeni stuleci często zmieniały swoją nazwę. Obowiązującymi hebrajskim nazwami Ŝydowskiego domu modlitwy był: Beth Hakneseth (Dom Zgromadzeń) oraz Beth Ha Midrasz (Dom Studiów Religijnych). Ich odpowiednikami na ziemiach polskich były głównie: bóŜnica, szkoła oraz dom modlitwy, przyszkółek. DuŜa ilość określeń na Ŝydowski obiekt sakralny miała swoje przyczyny w jego programowej wielofunkcyjności. BóŜnica, prócz funkcji religijnej, była takŜe miejscem nauczania Pisma Świętego i ośrodkiem władz administracyjnych gminy Ŝydowskiej. Stanowiła teŜ centrum społeczne i integracyjne skupiska Ŝydowskiego. Przepis talmudyczny wymagał, aby funkcjonowanie synagogi, czy domu modlitwy było uzaleŜnione od zgromadzenia się w obrębie społeczności Ŝydowskiej co najmniej 10 dorosłych śydów, tzn. takich którzy ukończyli 13 lat i zdali „egzamin pełnoletniości” Bar Micwa. „Ka Ŝ de miasteczko na przestrzeni dawnej Polski posiadało star ą typow ą drewnian ą bo Ŝ nic ę , mniej lub wi ę cej ozdobn ą , wówczas ani archeolodzy i badacze przeszło ś ci, ani malarze zabytków tych nie fotografowali ani rysowali. (…) Spostrzegłszy ten brak, usiłowałem go naprawi ć w roku 1870 odrysowałem najstarsz ą bó Ŝ nic ę na Podlasiu w miasteczku Wysokie- mazowieckie, której widok w kilka lat pó ź niej podałem w Kłosach. Pierwsza w Wysokiem-mazowieckiem, niew ą tpliwie pochodziła z wieku XVI-go, Ŝ ydzi bowiem kahalni utrzymywali, Ŝ e ma lat 350 (…)” – pisał Zygmunt Gloger. 1 Dziś wiemy, Ŝe budowa bóŜnicy w Wysokiem Mazowieckiem rozpoczęła się w pierwszej ćw. XVIII wieku. Wizytujący miejscową parafię w 1723 roku, biskup łucki Stefan Bogusław Rupniewski, zanotował w swoim sprawozdaniu, iŜ w na terenie miasta znajdowało się około 10 starozakonnych, którzy Z. Gloger , Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce , t. 1,Warszawa 1907, s. 24; Kłosy . 1874,T. XIX, nr 417, s. 23-24. 2 1 wybudowali przed rokiem bóŜnicę. 2 Jej budowa zatem rozpoczęła się zapewne parę lat wcześniej. BóŜnica w Wysokiem Mazowieckiem naleŜała do najwybitniejszych przykładów architektury Ŝydowskiej nie tylko na Podlasiu. Rysunek 1. Wysokie Mazowieckie. Bó Ŝ nica drewniana 1722-1871. Rys. Z. Gloger - stan z 1870 roku. (Z.Gloger, Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce, t. 1, Warszawa 1907, s. 24; Kłosy 1874, T. XIX, nr 417, s. 23-24.) Brak materiałów źródłowych nie pozwala uchwycić przebiegu jej wznoszenia. Muszę zatem ograniczyć się jedynie do przypuszczeń. Budowa nowych bóŜnic uwarunkowana była licznymi przepisami kościelnymi, Archiwum Diecezjalne w Łom Ŝ y , Zespół Parafialny I, sygn. 615, Wizytacja biskupia 1723r ; W. Jemielity , O ś rodki religijne i ludno ść wyznania moj Ŝ eszowego we wschodnim rejonie Królestwa Polskiego , ŁomŜa 2003, s. 85; K. Gł ę bocki , Dzieje obszaru parafii Wysokie Mazowieckie do ko ń ca XVIII wieku, Białystok 2003 , s. 51, 80 ( praca mgr). 3 2 prawnymi i lokalnymi. W Polsce przedrozbiorowej generalne zasady stanowił właściciel miasta. W miastach prywatnych, właściciele bardzo cenili sobie doświadczenie handlowe i bankierskie osadników Ŝydowskich, śydzi mogli osiedlać się tu bez większych przeszkód. Kiedy byli zainteresowani, aby śydzi osiedlili się w ich włościach, to kościół nie miał w tym względzie wiele do powiedzenia. A zatem, pozwolenie na budowę bóŜnicy w Wysokiem Mazowieckiem wydał ówczesny właściciel miasta Jan Stanisław Kątski (zm.1728r.) Być moŜe przekazał teŜ śydom bezpłatnie budulec na wznoszoną świątynie, który zakupił zapewne z pobliskiego boru mazurskiego. BóŜnica zbudowana była ze starodrzewu smolnego, obciosanego toporem w kostkę doszczętnie z bielu, bez uŜycia gwoździ. Przy jej wznoszeniu udział wzięło wielu Ŝydowskich specjalistów. Rysunek 2. Wysokie Mazowieckie. Rekonstrukcja drewnianej bó Ŝ nicy z lat 1722-1871. (Moshe Verbin, Wooden Synagogues of Poland in the 17 and 18 Century.) 4 Przepisy Talmudu nakazywały orientowanie bóŜnic ścianą ołtarzową w kierunku wschodnim, a takŜe takie jej zlokalizowanie, aby obiekt ów górował nad dachami Ŝydowskiej dzielnicy. Inny z przepisów domagał się, aby bóŜnica usytuowana była w bliskości zbiornika wodnego. Bliskie sąsiedztwo zbiornika wodnego miało zabezpieczyć obiekt przed spaleniem. BóŜnica w Wysokiem Mazowieckiem znajdowała się w rejonie ul. Krzywej (Zarzecznej) – obecnie świrki i Wigury – na południe od rynku targowego, w pobliŜu rzeki Brok. 3 Trójkondygnacyjna, uskokowa budowla, wzniesiona została na rzucie kwadratu – „(…) jak bróg piastowski na staro Ŝ ytnych piecz ą tkach spotykany i dach ma równie Ŝ brogowy czyli piramidowy, tylko potrójny i wi ę cej stromy”. 4 Pokryta była tradycyjnie gontem, dach wsparty był na wysuniętych gzymsach chroniący przed wilgocią zasadniczy zrąb budynku. Sala główna zagłębiona była w stosunku do przedsionka. Okna sali głównej były bliźniacze, zakończone półkoliście. Z dwóch stron bóŜnicy przylegały parterowe pomieszczenia dla kobiet, którym według rytuału starozakonnego nie wolno było modlić się w jednej nawie z męŜczyznami. 5 Pomieszczenia te zajmowały całą szerokość budynku, przykryte były siedmioma oddzielnymi daszkami, imitując siedem małych świątyniek (dla śydów liczba 7 symbolizuje siedem oczu Jahwe), stykających się dwuspadowymi bądź czterospadowymi daszkami. „Konstrukcja nie ró Ŝ niła si ę od dachów starych domków mieszcza ń skich, zwróconych szczytami do ulicy i tak g ę sto zabudowanych, Ŝ e woda spływała do przedzielaj ą cych je wspólnych rynien drewnianych, wysuni ę tych mocno na ulic ę . To te Ŝ ogólna sylwetka ka Ŝ dego z tych dwóch boków bó Ŝ nicy wysockiej robiła uderzaj ą ce wra Ŝ enie połaci staro Ŝ ytnego i arcypolskiego drewnianego miasteczka...” – pisał Z. Gloger. 6 Zob. J. Kry ń ski , Wysokie Mazowieckie. Monograficzny zarys dziejów , Wysokie Mazowieckie 1992, s. 34; W. Jemielity , O ś rodki religijne …s. 39. 4 Z. Gloger , Budownictwo..., s. 25. 5 Por. M i K Piechotkowie, Bramy nieba - bó Ŝ nice drewniane , Warszawa 1996. 6 Z. Gloger, Budownictwo..., s. 25. 5 3
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZADANIA MACIERZE, Matematyka Studia, Matematyka budownictwoZastosowania całki oznaczonej w mechanice - materiały, Budownictwo PG, Semestr I - 2012-13, MATEMATYKA, Materiały do wykładówZagęszczenie i zagęszczalność, budownictwo, fundamentowanie, f) podstawy mechaniki gruntówZagadnienia na egzamin, Budownictwo PG, Semestr 4, Fundamentowanie, EgzaminZaokrąglanie i zapisywanie wyników obliczeń przybliżonych, ELEKTROENERGETYKA(1), Elektryka w budownictwieZawartość opracowania, Studia, Sem 3, 01.SEMESTRIII Maja, budownictwo ogólne, przykładowy projekt, F-45Zadania do samodzielnego rozwiązania - naprężenia, studia budownictwo PB PWSZ, Wytrzymałość materiałówZadania egzamin 0A, Politechnika Gdańska, Budownictwo, Rok2, Sem3, Wytrzymałość MateriałówZagadnienia na kolokwium, Budownictwo PWr, SEMESTR 4, Konstrukcje Metalowe - Podstawy, Wykład(A.Biegus)Zasady produkcji mas bitumicznych, Budownictwo, IV semestr, Nawierzchnie drogowe
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmexxo.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|