ZADANIA MACIERZE, Matematyka Studia, Matematyka budownictwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 1 Algebra z geometria analityczna MAP1015, MAP1016, MAP1017 Zadania dodatkowe (utrwalajace) Zadania z list dodatkowych zawieraja gÃlownie zadania rachunkowe, uÃlatwiajace utrwalenie materiaÃlu poznanego na wykÃladzie. Sa one o roznym stopniu trudnosci. Do zadan doÃlaczone sa odpowiedzi. Niektore z ponizszych zadan sa mojego autorstwa, wiekszosc jednak jest zaczerpnieta lub wzorowana na zadaniach ze zbiorow zadan cytowanych na listach podstawowych. Zadania z plusem wykraczaja nieznacznie poza obowiazujacy program. Zadania z gwiazdka obowiazuja na WydziaÃlach: Elektrycznym, Elektroniki oraz Elektroniki Mikrosystemow i Fotoniki. Wies Ãl aw Dudek Uwaga. Nadal obowiazuja listy podstawowe i uzupeÃlniajace, opracowane przez prof. Krystyne Zietak. Macierze 1. Obliczyc podane iloczyny macierzy: 2 4 3 5 ; b) · 1 2 3 2 ¡ 1 ¡ 1 ¸ 2 ¡ 3 0 ¡ 1 4 ¡ 2 3 ¡ 1 1 · 111 102 ¸ T · 123 012 ¸ a) ¢ ¢ ; 2 4 3 ¡ 4 ¡ 5 2 ¡ 3 ¡ 3 3 ¡ 5 ¡ 1 3 5 ¢ 2 4 329 218 0 3 3 5 ; d) · 1111 1230 ¸ ¢ £ 0123 ¤ T : c) · 1 1 2 0 2 ¡ 1 ¸ · 231 210 ¸ 2. Dla macierzy A = oraz B = obliczyc (o ile to mozliwe) podane wyrazenia: a)2 A¡B; b) AB; c) AB T ; d) A T B; e) A 3 ; f)( B T A ) 2 ; g) A + B¡I: · 1234 1012 ¸ 2 6 6 4 34 13 02 11 3 7 7 5 : 3. Obliczyc AB i BA dla macierzy: A = ;B = · 0 ¡ 1 1 2 1 ¡ 2 ¸ 4. Obliczyc B = AA T ¡ 4 I oraz C = A T A¡ 4 I; gdzie A = , a I jest macierza jednostkowa. 2 100 020 003 3 5. Wyznaczyc wszystkie macierze przemienne z macierza 4 5 : 6. Uzasadnic, ze iloczyn macierzy diagonalnych jest macierza diagonalna. Czy iloczyn macierzy trojkatnych gornych jest macierza trojkatna gorna? 7. Obliczyc B 13 + B dla macierzy: 2 6 4 1 2 p 3 2 3 7 5 ; b) 2 011 001 001 3 2 101 010 000 3 a) p 3 2 1 2 4 5 ; c) 4 5 : ¡ 8. Znalezc macierz rzeczywista X speÃlniajaca rownanie: · 10 54 ¸ · 00 00 ¸ · 01 10 ¸ a)2 X¡ 3 X T = ; b) X + X T = ; c) XX T = ; · 01 11 ¸ · 36 12 ¸ · 11 ¡ 1 0 02 1 ¡ 2 ¸ ; e) ¡ AA T ¢ X = d) XX T = ; gdzie A = : 2 9. Rozwiazac ponizsze rownania macierzowe: · 101 212 ¸ · 1 1 ¸ · 21 20 ¸ · 21 31 ¸ · 2912 14 6 ¸ a) ¢X = ; b) ¢X¢ = ; 2 3 2 3 · 000 123 ¸ 02 02 21 12 11 01 £ 123 ¤ c) X T ¢ = ; d) X + 4 5 =2 X¡ 4 5 ; 2 3 2 3 2 3 111 122 122 0 5 0 ¡ 5 0 ¡ 3 ¡ 4 ¡ 3 ¡ 3 003 208 455 e) 4 5 ¢X + 4 5 = 4 5 : 10. Wyznaczyc macierze X i Y speÃlniajace rownanie XA = I + Y wiedzac, ze dwie pierwsze kolumny macierzy Y skÃladaja sie z samych zer, macierz I jest macierza jednostkowa odpowiedniego wymiaru oraz · 1 ¡ 11 0 23 ¸ A = : 11. Znalezc wszystkie macierze rzeczywiste X speÃlniajace warunek: · 11 01 ¸ · 40 11 ¸ · ¡ 1 1 0 ¡ 1 ¸ a) X 2 = ; b) X 2 = ; c) X 2 = : 12. Znalezc wszystkie macierze trojkatne gorne stopnia dwa speÃlniajace warunek A 3 =0. 13. Znalezc wzor na n ta potege macierzy: 2 3 2 3 · 11 01 ¸ 101 010 101 cos x sin x 0 ¡ sin x cos x 0 0 0 1 a) A = ; b) B = 4 5 ; c) C = 4 5 : 14. Macierz A speÃlniajaca warunek A = ¡A T nazywamy macierza antysymetryczna (lub skosnie symetryczna). Podac przykÃlady takich macierzy. Co mozna powiedziec o elementach zerowych wystepujacych w tych macierzach? 15. O macierzach B =[ b ij ] i X wiadomo jedynie, ze X jest antysymetryczna oraz b 11 =3, b 12 =1, b 31 = · 21 ¡ 1 01 1 ¸ ¡ 2 : Czy na tej podstawie mozna rozwiazac rownanie ( AX ) T = B + A T ; gdzie A = ? 16. Niech A bedzie dowolna macierza kwadratowa. Pokazac, ze macierz B = A + A T jest symetryczna, a macierz C = A¡A T antysymetryczna. 17. Ponizsza macierz przedstawic jako sume macierzy symetrycznej i antysymetrycznej 2 4 3 5 . 123 450 211 Czy kazda macierz kwadratowa mozna przedstawic jako sume macierzy symetrycznej i antysymetrycznej? 18. Znalezc wszystkie macierze trojkatne gorne (dolne) A stopnia2speÃlniajace warunek AA T = I . · 111 011 ¸ 19. Rozwiazac rownanie AX = I , gdzie A = . Czy X = A ¡ 1 ? Obliczyc XA . 20 + : Wyznaczanie macierzy odwrotnej A ¡ 1 metoda przeksztaÃlcen elementarnych (metoda bezwyznacznikowa) polega na wykonywaniu takich elementarnych operacji na wierszach macierzy[ A;I ], by otrzymac macierz postaci[ I;X ]. Wowczas otrzymana macierz X bedzie macierza odwrotna do macierzy A . Jesli w trakcie wykonywania przeksztaÃlcen elementarnych okaze sie, ze otrzymanie macierzy [ I;X ] nie jest mozliwe, to macierz A ¡ 1 nie istnieje. Zastosowac powyzsza metode do wyznaczenia macierzy odwrotnych do nastepujacych macierzy: 2 3 2 3 2 3 2 3 1231 1011 3141 0112 1 ¡ 24 01 ¡ 2 001 0 ¡ 11 ¡ 12 ¡ 1 2 ¡ 10 ¡ 531 2 ¡ 4 ¡ 1 051 A = 4 5 ; B = 4 5 ; C = 4 5 ; D = 6 6 4 7 7 5 : 3 Czy wszystkie macierze odwrotne istnieja? 21. Obliczyc macierz 1 2 C ¡ 1 D T dla 2 3 2 3 1 ¡ 1 1 0 1 1 ¡ 1 0 ¡ 1 1 1 0 0 0 0 1 2 0 0 ¡ 1 1181817 2 0 0 1 4 0 0 2 C = 6 6 4 7 7 5 ; D = 6 6 4 7 7 5 : 22. Rozwiazac ponizsze rownania macierzowe: · 21 01 ¸ · 21 01 ¸ ¡ 1 · 14 22 ¸ a) ¢X¢ = ; · 34 11 ¸ ¡ 1 · 34 11 ¸ · 01 00 ¸ b) ¢X¢ = ; 2 3 2 3 2 3 1 ¡ 4 ¡ 3 1 ¡ 5 ¡ 3 ¡ 1 6 ¡ 4 ¡ 1 1 ¡ 4 ¡ 3 1 ¡ 5 ¡ 3 ¡ 1 6 ¡ 4 ¡ 1 51617 ¡ 2 3 1 4 0 3 c) 4 5 ¢X¢ 4 5 = 4 5 : Wyznaczniki 1. Obliczyc wyznaczniki: ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ a) 123 450 600 ; b) 102 030 205 ; c) 111 123 256 : 2. Czy rownosc ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ 1 1 1 1 0 e x 1 e ¡x 0 sin x cos x = ¡ cos x sin x jest prawdziwa? Jesli tak, to dla jakiego x ? 3. Obliczyc dane wyznaczniki, stosujac rozwiniecie Laplace’a: ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ a) ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ 0123 1230 2300 3001 ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ; b) ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ 0087 0065 4300 2100 ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ; c) 040201 501206 432110 201100 020030 010060 ; d) 261320 020130 201011 220046 005111 592484 : 4. Obliczyc wyznacznik macierzy C = AB oraz D = AB T , gdzie 2 6 6 4 3 7 7 5 ; B = 2 6 6 4 3 7 7 5 : 12 3 4 01 p 2 p 3 1 0 0 0 2 1 0 0 5 A = 00 1 p 7 00 0 5 p 5 5 0 7 8 p 84 5. Obliczyc ponizsze wyznaczniki, wykonujac przeksztaÃlcenia elementarne na wierszach i kolumnach: ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ a) 1 1 1 1 1 ¡ 1 0 1 1 1 ¡ 1 ¡ 1 0 1 1 ¡ 1 ¡ 1 ¡ 1 0 1 ¡ 1 ¡ 1 ¡ 1 ¡ 1 0 ; b) 01111 12333 13233 13323 13332 : 6. Stosujac przeksztaÃlcenia elementarne na wierszach lub kolumnach, przeksztaÃlcic dane wyznaczniki do postaci trojkatnej i nastepnie obliczyc ich wartosc: 4 a) ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¡ 1 2 3 4 1 1 ¡ 1 3 4 2 1 2 ¡ 1 4 3 1 2 3 ¡ 1 4 1 2 3 4 ¡ 1 ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ; b) ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ 01111 10111 11011 11101 11110 ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ : 7. Obliczyc wyznacznik macierzy A =[ a ij ] stopnia6o elementach a ij okreslonych wzorem ½ x dla i 6 j y dla i>j : a ij = 8. Niech macierze A , B , C beda macierzami kwadratowymi czwartego stopnia takimi, zedet A =128, det B =4,det C =2 : Obliczyc: a) det(2 BC T ) ; b) det(( A ¡ 1 B ) T (2 C )) ¡ 1 . 9. Czy istnieje nieosobliwa macierz A stopnia 3 taka, ze A = ¡A T ? A czy moze istniec taka macierz nieosobliwa A dowolnego stopnia n ? 10. Wiadomo, ze liczby1798,2139,3255,4867sa podzielne przez31. Bez obliczania wyznacznika wykazac, ze wyznacznik ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ 1798 2139 3255 4867 dzieli sie przez31. 11. Elementami macierzy kwadratowej piatego stopnia sa liczby0i1rozmieszczone w taki sposob, ze w kazdym wierszu wystepuja dokÃladnie trzy jedynki. Wykazac, ze wyznacznik tej macierzy dzieli sie przez trzy. 12. Wykazac, ze macierze A oraz B = S ¡ 1 AS maja takie same wyznaczniki. Czy z rownosci SB = AS wynika rownoscdet A =det B ? Uzasadnic odpowiedz. 13. Jakie sa mozliwe wartosci wyznacznika macierzy X speÃlniajacej rownanie macierzowe X 2 ¡X T =0 : Podac odpowiednie przykÃlady. 14. Udowodnic nastepujace rownosci: ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ a) a 1 + b 1 a 2 + b 2 a 3 + b 3 b 1 + c 1 b 2 + c 2 b 3 + c 3 a 1 + c 1 a 2 + c 2 a 3 + c 3 =2 a 1 a 2 a 3 b 1 b 2 b 3 c 1 c 2 c 3 ; ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ b) a 1 + b 1 xa 2 + b 2 xa 3 + b 3 x a 1 ¡b 1 xa 2 ¡b 2 xa 3 ¡b 3 x c 1 c 2 c 3 = ¡ 2 x a 1 a 2 a 3 b 1 b 2 b 3 c 1 c 2 c 3 : 15. Wykorzystujac wÃlasnosci wyznacznikow, wykazac, ze nastepujace wyznaczniki sa rowne zeru: ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ 1 1 1 a b c b + ca + ca + b ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ; ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ a 2 b 2 c 2 d 2 ( a +1) 2 ( b +1) 2 ( c +1) 2 ( d +1) 2 ( a +2) 2 ( b +2) 2 ( c +2) 2 ( d +2) 2 ( a +3) 2 ( b +3) 2 ( c +3) 2 ( d +3) 2 ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ : 16. Podac warunki, jakie musza speÃlniac liczby x;y2R , by istniaÃly macierze odwrotne do danych macierzy: 2 6 6 4 3 7 7 5 : · cos x e x e ¡x cos x ¸ 2 x 0 y 010 y 0 x 3 0 x 0 x x 0 x 1 0 x 1 x x 1 x 1 a) ; b) 4 5 ; c) 17. Niech macierz A bedzie odwracalna. Czy rownania AX = B oraz YA = B maja takie same rozwiazania? Wyznaczajac odpowiednie macierze odwrotne, rozwiazac te rownania dla: 5 2 21 0 10 ¡ 1 12 2 3 2 171 230 ¡ 251 3 A = 4 5 ; B = 4 5 : 18. Za pomoca macierzy doÃlaczonej dopeÃlnien algebraicznych wyznaczyc macierze odwrotne do macierzy: 2 3 2 3 2 3 2 3 32 12 75 25 00 94 00115 3 3 ¡ 4 ¡ 3 0 6 1 1 5 4 2 1 2 3 3 2 3214 ¡ 1 2 1 0 2511 ¡ 1 202 314 426 a) 4 5 ; b) 4 5 ; c) 6 6 4 7 7 5 ; d) 6 6 4 7 7 5 : 19 + Podac wartosci parametru x2R , dla ktorych wyznaczniki macierzy A =[ a ij ]stopnia n >4sa rowne zero, gdzie 8 < ½ i dla i = j<n x dlapozostalych ; b) a ij = x dla i = j j¡ 1dla i<j j dla i>j a) a ij = : : 20 + Obliczyc wyznacznik macierzy A =[ a ij ] stopnia n >4, gdzie ½ 0dla i = j >2 1dlapozostalych ; b) a ij = i¢j 2 ; a) a ij = 8 > > < 8 < 1dla ji¡jj =1 2dla i = j 0dlapozostalych i dla i = j j dla i =1 ¡i dla j =1 ;i >2 0dlapozostalych c) a ij = : ; d) a ij = > > : 21 + Udowodnic nastepujace wzory dla wyznacznikow U n ;W n ;V n stopnia n >2: ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ a) U n = 530 ::: 00 253 ::: 00 025 ::: 00 . . . . . . . . 000 ::: 53 000 ::: 25 =3 n +1 ¡ 2 n +1 , ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ b) W n = 111 ::: 1 1 122 ::: 2 2 123 ::: 3 3 . . . . . . . . 123 :::n¡ 1 n¡ 1 123 :::n¡ 1 n =1, ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ c) V n = a¡b 0 ::: 0 0 0 a¡b ::: 0 0 0 0 a::: 0 0 . . . . . . . . 0 0 0 :::a¡b ¡b 0 0 ::: 0 a = a n ¡b n . UkÃlady rownan liniowych 1. Rozwiazac dane ukÃlady rownan liniowych niejednorodnych metoda Gaussa: 8 < 8 < 2 x¡ 3 y¡ 4 z = ¡ 6 ¡x + y + z = ¡ 2 3 x + y +5 z =2 4 x +3 y + z =8 2 x¡ 2 y¡ 3 z = ¡ 3 ¡ 2 x +15 y +16 z =29 a) : b) : 8 > > < 8 > > < x¡y¡z =1 3 x +4 y¡ 2 z = ¡ 1 3 x¡ 2 y¡ 2 z =1 x¡ 3 y +3 z = ¡ 1 15 x 1 +12 x 3 ¡ 3 x 3 ¡x 4 =14 7 x 1 +12 x 2 +4 x 3 + x 4 =8 12 x 1 ¡ 3 x 3 +2 x 4 =14 ¡ 10 x 2 + x 3 +4 x 4 =4 c) > > : d) > > :
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZadanie z Zarządzania Transportem Miejskim i Regionalnym, PG, PG sem. II mgr, Zarządzanie transportem miejskim i regionalnym, GrulkowskiZadania wypracowań - Historia Sztuki(1), Historia sztukiZadania Algebra, AlgebraZadania-Gothic I, Gothic IZadania wantuch + rozw, Elektrotechnika AGH, Semestr III zimowy 2013-2014, semestr III, semestr III, Teoria obwodów 2zadanie7a, MAMA, Praca dyplomowa, Nowy folder, Nowy folderZadania (zestawy I-VI), Download Gry & Pomoce Naukowe, WIP (mgr) pomoce naukowe, KIDMUZadania z mechaniki 1, Politechnika, Mechanikazapis konstrukcji zadania, POLITECHNIKA WROCŁAWSKA (2009), Semestr II, Grafika Inżynierska - Zapis KonstrukcjiZadania zaliczenie organizacja-wych. przedsz., pedagogika ogólna, Organizacja wychowania przedszkolnego ( Marta Kotarba-Kańczugowska)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|