Zarys historii turystyki w Polsce, 0000 FOLDER NR 1 MATERIAŁY PDF POJEDYŃCZO
[ Pobierz całość w formacie PDF ] dr Piotr Gryszel e-mail: piotr.gryszel@ae.jgora.pl Zarys historii turystyki w Polsce Charakteryzując główne kierunki rozwoju turystyki i gospodarki turystycznej w Polsce i na ziemiach polskich można wyznaczyć cztery etapy tego procesu. Etap pierwszy obejmujący XIX wiek oraz początek XX wieku to okres tworzenia organizacji turystycznych i społecz- nych kadr turystyki. Etap drugi obejmujący okres dwudziestolecia międzywojennego to okres niewykorzystanych szans rozwoju turystyki i okres tworzenia zalążków polskiej gospodarki turystycznej. Okres trzeci przypadający na lata Polski Ludowej charakteryzował się natomiast rozwojem turystyki masowej i turystyki socjalnej. Okres czwarty, rozpoczynający się po przemianach ustrojowych w 1989 roku to okres tworzenia wolnego rynku turystycznego oraz gospodarki turystycznej. Rodzi się masowa turystyka komercyjna. 1. Od początku XIX wieku do 1918 roku Wiek XIX uznaje się najczęściej w krajach europejskich za początek narodzin masowej turystyki. Był to okres powstawania pierwszych organizacji turystycznych, pierwszych przed- siębiorstw turystycznych (np. pierwsze biuro podróży T. Cook) oraz okres kształtowania się czynników sprzyjających rozwojowi ruchu turystycznego. Polska w tym czasie była w bar- dzo trudnej sytuacji. Otóż w latach 1772, 1793,1795 doszło do pierwszego, drugiego i trze- ciego rozbioru Polski. Na ponad 120 lat ziemie ówczesnej Polski stały się częścią Rosji, Prus i Austrii. Historia polskiej turystyki do 1918 roku związana była zatem z rozwojem turystyki w tych krajach. Na rozwój turystyki w Polsce w tym okresie duży wpływ mieli Stanisław Staszic , Julian Ursyn Niemcewicz i Wincenty Pol . Popularyzatorem piękna Tatr był Tytus Chałubiński . Do historii polskiej turystyki przeszły m.in.: założenie w 1800 roku przez Izabelę Czartory- ską w Puławach pierwszego muzeum, czy opis przeżyć z wędrówek po Tatrach zamieszczony w 1805 roku przez Stanisława Staszica w książce "O ziemiorództwie gór dawnej Sarmacji a później Polski" . Należy zaznaczyć, iż w tym okresie państwa zaborców nie były zainteresowane rozwojem turystyki na ziemiach podbitych. Ruch turystyczny oraz infrastruktura turystyczna nie rozkła- dały się też równomiernie. Najbardziej atrakcyjną turystycznie częścią Polski były jej krańce południowe i wschodnie należące do zaboru austriackiego. Tu też były najlepsze warunki polityczne do rozwoju turystyki. Chociaż w cesarstwie austro-węgierskim główny nacisk kła- dziono na rozwój zagospodarowania turystycznego Alp to nie utrudniano zbyt mocno działa- nia organizacji turystycznych na ziemiach pod zaborami. W polskich Tatrach i Beskidach próbowano naśladować austriacki model współdziałania organizacji i instytucji zainteresowa- nych rozwojem turystyki co doprowadziło do powstania w roku 1873 pierwszej polskiej or- ganizacji turystycznej – Towarzystwa Tatrzańskiego , które zmieniło później nazwę na Gali- cyjskie Towarzystwo Tatrzańskie a następnie na Polskie Towarzystwo Tatrzańskie . Towa- rzystwo powstało z inicjatywy Feliksa Pławickiego, Tytusa Chałubińskiego, Adolfa Tetmaje- ra i Józefa Stolarczyka. Cztery główne cele Towarzystwa określone w Statucie to: 1. Umiejętne badanie Karpat, a w szczególności Tatr i Pienin oraz rozpowszechnianie zebranych o nich wiadomości. 2. Zachęcanie do ich zwiedzania i ułatwianie przystępu do nich i ułatwianie tamże poby- tu turystom, a w szczególności swoim członkom oraz badaczom i artystom udającym się do Karpat, Tatr i Pienin w celach naukowych i artystycznych. 3. Ochrona zwierząt halskich (alpejskich), kozic i świstaków. 4. Wspieranie przemysłu górskiego wszelkiego rodzaju. Tak postawione cele sprawiły, że działalność społeczna Towarzystwa odbiegała daleko poza działania związane z ruchem turystycznym. Działaczami Towarzystwa były wybitne postacie polskiej nauki i kultury. Jako najważniejsze osiągnięcia pierwszych lat działalności Towarzystwa Tatrzańskiego można wymienić m.in.: - powstanie pierwszego schroniska górskiego w polskich górach nad Morskim Okiem w 1874 r. oraz schronisk w Dolinie Pięciu Stawów i w Dolinie Roztoki w 1876 roku, - opracowanie w 1888 roku pierwszego w Europie projektu utworzenia Parku Narodo- wego w Tatrach, - powstanie w 1907 Zakopiańskiego Oddziału Narciarzy w Zakopanem - narodziny no- wej gałęzi turystyki - narciarstwa. Założycielami tej organizacji byli m.in. Stanisław Barabasz, który w roku 1894 odbył pierwszą wycieczkę narciarską w Tatry, Mieczy- sław Karłowicz i Mariusz Zaruski, - powstanie w 1909 roku Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego . Je- go założycielem był Mariusz Zaruski , a główną przyczyną powstania śmierć Mie- czysława Karłowicza pod lawiną na zboczach Kościelca w Tatrach, - utworzenie Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem i publikacja wielu wydawnictw, m.in. „Pamiętników Towarzystwa Tatrzańskiego”- później „Wierchów”, „Taternika”. Jednak największym sukcesem Towarzystwa była rozbudowa Zakopanego z ubogiej wio- ski, liczącej w roku 1887 około 3000 mieszkańców, na modne uzdrowisko oraz budowa wielu dróg o węzłowym znaczeniu w rejonie Tatr (np. droga do Morskiego Oka), Pienin i Beski- dów. Jako konkurencyjne dla Towarzystwa Tatrzańskiego, a działające w rejonie Beskidów powstało w roku 1893 we Frydku Beskidenverein – Towarzystwo Beskidzkie (w 1905 roku przeniesione do Cieszyna), stawiające sobie za cel rozwój turystyki w rejonie Beskidu Ślą- skiego. Za pierwszy krok w tworzeniu komercyjnej gospodarki turystycznej można uznać w tym okresie utworzenie w 1903 roku przez Zofię Biesiadecką w Oświęcimiu pierwszego biura zajmującego się sprzedażą biletów okrętowych do Ameryki. Nieco inaczej niż w Austrii rozwijała się turystyka w Niemczech, gdzie już na początku XIX wieku miał miejsce poważny rozwój uzdrowisk, a w drugiej połowie XIX wieku w opar- ciu o rozbudowaną sieć kolejową i w wyniku wzrostu zamożności społeczeństwa, powstał zaczątek przemysłu turystycznego. Powstało wtedy pierwsze biuro podróży w Stuttgarcie (1842 r.), licznie tworzone były także regionalne zrzeszenia i organizacje turystyczne. Inge- rencja państwa w rozwój turystyki zagranicznej umożliwiła także tworzenie turystycznych przedsiębiorstw państwowych. Z tych dobrodziejstw wzrostu gospodarczego nie korzystały jednak ziemie polskie będące pod zaborem pruskim. Uznano je za położone peryferyjnie i nieatrakcyjne turystycznie. Wy- jątkiem było jedynie Wybrzeże Bałtyku oraz uzdrowiska. Warto jednak wspomnieć, iż w roku 1842 zbudowano w Poznaniu hotel „Bazar” – jeden z pierwszych w Europie hoteli w dzisiej- szym tego słowa znaczeniu. Natomiast na powstanie pierwszej polskiej organizacji turystycz- nej w zaborze pruskim pozwolono dopiero w roku 1913. W Poznaniu założono Poznańskie Towarzystwo Turystyczne . Na Śląsku natomiast turystyka rozwijała się dość prężnie. Były to bowiem ziemie, które do Polski przyłączono dopiero po 1945 roku, a przed zaborami znajdowały się one w grani- cach Prus. Nie uważano ich zatem za ziemie podbite co w połączeniu ze znaczną atrakcyjno- ścią turystyczną Karkonoszy i Ziemi Kłodzkiej powodowało, że rozwój turystyki na tych te- renach można uznać za bardzo intensywny. To właśnie tu w 1813 roku z rąk króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III Franz Pabel otrzymał nominację na "Mianowanego królewskiego przewodnika i kasjera Szczelińca Wielkiego" . Była to pierwsza w Europie urzędowa nomi- nacja przewodnicka. Natomiast w roku 1817 w Jeleniej Górze powstała pierwsza na świecie organizacja przewodników i tragarzy lektyk, którzy to stosując urzędowe cennik mięli pra- wo do prowadzania turystów po Karkonoszach i Kotlinie Jeleniogórskiej. W 1837 roku wy- budowano także pierwsze typowo turystyczne schroniska górskie w Sudetach Zachodnich: na Wysokim Kamieniu w Górach Izerskich i nad Śnieżnymi Kotłami w Karkonoszach. Rokiem przełomowym w rozwoju karkonoskiej turystyki były rok 1880, kiedy to z inicja- tywy Theodora Donata w Jeleniej Górze powstało Towarzystwo Karkonoskie (Riesenge- birgsverein - RGV). Organizacja ta budując szereg szlaków turystycznych, m.in. tzw. Drogę Jubileuszową na Śnieżkę oraz prowadząc działalność edukacyjno – promocyjną znacząco przyczyniła się do rozwoju infrastruktury turystycznej w tym zakątku ówczesnych Prus. W ślad za RGV podobne towarzystwa zaczęto zakładać w innych rejonach Śląska. W 1881 roku powstało Kłodzkie Towarzystwo Górskie (Glatzer Gebirgsverein - GGV), w 1882 roku To- warzystwo Sowiogórskie (Eulengebirgsverein), w 1885 roku Towarzystwo Ślężańskie (Zobtengebirgsverein). Na ziemiach polskich pod zaborem rosyjskim rozwój turystyki był bardzo mocno opóź- niony. Rosja carska do końca pozostała krajem turystycznie nierozwiniętym. Jako jedyne pań- stwo w Europie, nie licząc Turcji, w ruchu turystycznym wymagała paszportu. Turystyka rozwijała się głównie w uzdrowiskach w Nałęczowie, Busku i Ciechocinku. Turystyka zagra- niczna praktycznie nie istniała. Mimo wielu przeszkód ze strony władz, z inicjatywy Alek- sandra Janowskiego w Warszawie, w roku 1906 udało się zarejestrować statut Polskiego To- warzystwa Krajoznawczego. Towarzystwo to, podobnie jak Polskie Towarzystwo Tatrzań- skie, stało się drugim najprężniejszym towarzystwem turystycznym na ziemiach polskich. Statut PTK zakładał następujące cele: 1. Zbieranie wiadomości krajoznawczych i szerzenie ich wśród ogółu. 2. Gromadzenie zbiorów naukowych dotyczących ziem polskich. 3. Organizowanie wycieczek po kraju. 4. Organizowanie wystaw krajoznawczych oraz roztaczanie opieki nad pamiątkami hi- storycznymi i osobliwościami przyrody. PTK podobnie jak PTT mniejszy nacisk kładło na ekonomiczne aspekty rozwoju turystyki zajmując się raczej problemami społecznymi. Towarzystwo prowadziło i inicjowało szereg prac badawczych z dziedziny geografii, etnografii, fizjografii. Prowadziło także szeroką akcję wydawniczą obejmującą przewodniki, widokówki, czasopisma. Organizowało liczne odczyty, wycieczki, zajmowało się budową i prowadzeniem schronisk oraz organizowało i prowadziło regionalne muzea krajoznawcze. Podsumowując dorobek ruchu turystycznego na ziemiach polskich pod zaborami można stwierdzić, iż głównymi osiągnięciami było wykształcenie szerokiej rzeszy działaczy spo- łecznych osiągających duże sukcesy w dziedzinie propagatorsko-wychowawczej. Zapocząt- kowano także prowadzenie regionalnych badań naukowych w dziedzinie turystyki i krajo- znawstwa oraz rozpoczęto prace nad zagospodarowaniem turystycznym najatrakcyjniejszych zakątków kraju. Nie dostrzegano natomiast zupełnie ekonomicznych aspektów rozwoju tury- styki oraz jej wpływu na ogólny rozwój gospodarczy kraju. W okresie tym turystyka nie była zjawiskiem ekonomicznym a tylko ruchem społeczno-kulturalnym pozwalającym zachować elementy kultury narodowej kraju, który zniknął z mapy Europy. Organizacje turystyczne były substytutem organizacji polityczno-kulturalnych, których działalność była przez zabor- ców zakazana i ścigana. 2. Lata międzywojenne 1918-1939 Po odzyskaniu niepodległości możliwości rozwoju turystyki w Polsce były nadal ograni- czone. Po 123 latach zaborów koniecznym było zbudowanie własnego aparatu państwowego. Dodatkowo ogromnych nakładów wymagała naprawa zniszczeń wojennych. Zubożałe społe- czeństwo nie wykazywało zainteresowania uprawianiem turystyki, a inwestycje turystyczne przegrywały walkę o środki finansowe z inwestycjami przemysłowymi i infrastrukturalnymi. Mimo tak wielu przeszkód administracja państwowa dostrzegła możliwości rozwoju turystyki tworząc w 1919 roku w Ministerstwie Robót Publicznych Referat Turystyki. Kierownikiem referatu do 1932 roku był dr Mieczysław Orłowicz – aktywny działacz krajoznawczy, autor pierwszych przewodników turystycznych po ziemiach polskich. Mimo bardzo skromnych środków finansowych referat zajmował się turystyką krajową i zagraniczną oraz reprezento- wał Polskę w międzynarodowych organizacjach turystycznych i na kongresach turystycznych. W 1924 roku powołano jako organ doradczy Międzyministerialną Komisję Turystyczną. Przy urzędach wojewódzkich działały Referaty Turystyki. Ich działalność była jednak mocno utrudniona. W roku 1932 opiekę nad turystyką przejęło Ministerstwo Komunikacji, w którym powołano Wydział Turystyki Ogólnej. W celu lepszego zarządzania turystyką w 1935 roku pod patronatem Ministerstwa Transportu powołano Ligę Popierania Turystyki , która przy- czyniła się do rozwoju turystyki w Polsce. Statut Ligi wśród zadań wymieniał m.in.:
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZadanie3 25, Visual Basic, E-podrecznik Visual Basic, materialy, 25 lekcja, 25 zadaniaZadanie3d 17, Visual Basic, E-podrecznik Visual Basic, materialy, 17 lekcja, 17 zadaniaZadanie3d 9, Visual Basic, E-podrecznik Visual Basic, materialy, 09 lekcja, 09 zadaniaZadania domowe - treści, Studia, PW - materiały, Informatyka, Informatyka II, Zadania domoweZałącznik 6 Formularz oceny egzaminu praktycznego, Materiały dla Instruktorów nauki jazdy, uk driving, kodeks drogowy ang, kodeks drogowy angZasady bhp na drabinie, materiały o bhp, BHPZagadnienia technologiczne i materiałowe w konstrukcjach sprężonych, Studia, Konstrukcje sprężoneZawieszenia ceł 2010, agent celny materiały, agent.celnyZarządzanie i komunikowanie społeczne, Semestr III, Psychologia zarządzania, Materiały, KomunikacjaZakres materiału na egzamin z Teorii Maszyn Cieplnych, PWR w9, Teoria Maszyn Cieplnych, tmc
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plqup.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|