Zarządzanie logistyczne
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1. System logistyczny przedsiębiorstwa
System logistyczny przedsiębiorstwa jest bardzo złożony. Do głównych jego podsystemów,
wyodrębnionych w oparciu o kryterium funkcjonalne, należą: zaopatrzenie, produkcja, transport,
magazynowanie, zbyt, wraz z relacjami między nimi i ich własnościami, ze stałą dążnością do wzrostu
stopnia zorganizowania. Głównym zadaniem logistyki jest to, aby dostawa produktu do miejsca
przeznaczenia nastąpiła zgodnie z zamówieniem: by właściwy produkt (pod względem rodzaju,
jakości i ilości) dostarczony był w odpowiednim miejscu i we właściwym czasie. Ważne jest, aby cały
ten proces odbywał się przy minimalnych kosztach.
1.1. Pojęcie logistyki

logos (gr.) lub logicos (liczenie, sztuka liczenia, prawidłowo myślący, rozsądny),

loger (fr.) lub logis (zakwaterowanie, kwatera).
Historia
- Baron de Jomini (1837 r. "Zarys sztuki wojennej")
"O logistyce, czyli sztuce wprawiania w ruch oddziałów", przypisuje logistyce znaczenie, które później
znalazło drogę do nauk cywilnych.
W rozdziale tym mówi się już m.in. o:

lokalizacji i zaopatrywaniu magazynów,

planowaniu i realizacji marszów,

przygotowywaniu środków transportowych,

urządzaniu dróg komunikacyjnych,

zaopatrywaniu oddziałów
Jeszcze do niedawna termin logistyka był odnoszony wyłącznie do wojskowości.
W gospodarce cywilnej Stanów Zjednoczonych termin logistyka został użyty w latach pięćdziesiątych i
odnosił się przede wszystkim do przedsiębiorstwa.
W Europie pojawił się on w latach siedemdziesiątych i tu ma znacznie szersze, bowiem odnosi się nie
tylko do przedsiębiorstwa, ale także do jego otoczenia.
We współczesnej literaturze przedmiotu
możemy napotkać wiele definicji logistyki m in.
następujące
:

(...) do logistyki należą wszystkie czynności, poprzez które następuje planowanie, realizacja i
kontrola przestrzenno-czasowych transformacji produktów i związane z nimi transformacje w
zakresie ilości i rodzajów produktów, podatności tych produktów na procesy manipulacyjne.
Poprzez współdziałanie tych czynności następuje uruchomienie przepływu materiałów, łączącego
w sposób możliwie najbardziej efektywny miejsca wysyłki i odbioru. Sprawą logistyki jest
zapewnienie, by odbiorca otrzymał od dostawcy produkt właściwy pod względem ilości i rodzaju,
we właściwym czasie i miejscu oraz by koszt związany z dostawą był minimalny.

(...) w ujęciu ogólnym logistyka jest nauką planowania, sterowania i kontroli w systemach
przepływu materiałów, kadr, energii i informacji.

O systemie logistycznym można mówić wtedy, gdy rozwiązanie zagadnień planowania,
sterowania i kontroli dotyczy co najmniej dwu elementów logistyki. Elementami logistyki są: towary
i inne dobra materialne, kadry, informacje, energia, środki niezbędne dla przepływu materiałów
(środki transportowe, opakowania, magazyny), środki niezbędne dla produkcji dóbr, środki
informacji, infrastruktura (budynki, drogi).
Logistyka w nowoczesnym ujęciu
pojmowana jest jako zintegrowany system planowania,
zarządzania i sterowania strukturą przepływów materiałowych oraz sprzężonych z nimi przepływów
informacyjnych i kapitałowych w celu optymalnego tworzenia i transformacji dóbr fizycznych.
Strona
1
z
6
Przedmiotami rozważań logistyki są przede wszystkim:

problemy przemieszczania materiałów,

przemieszczania informacji,

gromadzenie i przetwarzanie danych,

integracja przepływu materiałów, planowania, sterowania i kontroli.
Warto przytoczyć tu najpopularniejszą definicję opracowaną przez Council of Logistics Management:
Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i
efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów do produkcji, wyrobów gotowych oraz
odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań
klienta. Działania logistyczne mogą obejmować (choć nie muszą się do nich ograniczać): obsługę
klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne,
realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizacja zakładów
produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie
odpadami, czynności transportowe i składowanie.
[6]
W strukturze logistyki wyróżnia się trzy poziomy jej działania [7]:

poziom operacyjny (przepływy materiałów w systemach zaopatrzenia, produkcji, magazynowania,
dystrybucji i recyrkulacji),

poziom taktyczny (przepływy informacyjne),

poziom strategiczny (zarządzanie logistyczne).
Na poziomie operacyjnym możemy wyodrębnić części składowe systemu logistycznego:

logistyka transportu

logistyka zaopatrzenia

logistyka produkcji

logistyka dystrybucji

logistyka recyrkulacji.
Analiza przepływu dóbr z rynku zaopatrzenia do rynku zbytu umożliwia wydzielenie następujących
podsystemów logistycznych (rys. 1).
Rys. 1. Schemat struktury podsystemów logistycznych
Strona
2
z
6

Logistyka zaopatrzenia
– dostarczanie dóbr od dostawców na rynku zaopatrzeniowym do
magazynu zaopatrzenia przedsiębiorstwa; możliwy jest także bezpośredni przepływ dóbr z rynku
zaopatrzenia do miejsc przetwarzania materiałów.

Logistyka produkcji
– przepływ surowców, materiałów pomocniczych, części z magazynów
zaopatrzenia do miejsc przetwarzania, przepływ wyrobów gotowych do magazynów zbytu.

Logistyka dystrybucji
– przepływ dóbr od magazynów wyrobów gotowych do klientów.

Logistyka recyrkulacji
– przepływ dóbr w kierunku przeciwnym: materiały wadliwe, uszkodzone,
odzyskane surowce wtórne, odpady produkcyjne, opakowania zwrotne. [7]
Poszukiwania w zakresie oszczędności kosztów, poprawy jakości i skrócenia czasu procesów
tworzących ostatecznie łączną wartość dla klienta doprowadziły do koncentracji działań w ramach
Łańcucha Logistycznego Przedsiębiorstwa
. Działania te pozwalają na zarządzanie kolejnymi
przepływami i etapami tworzenia produktu od podstawowego surowca do dostarczenia finalnego
wyrobu do ostatecznego odbiorcy.
1.2. Łańcuch logistyczny
Formułując cele logistyczne rozpatruje się łańcuchy działań, które muszą być podejmowane w celu
realizacji zamówienia. Łańcuch ten łączy rynek zaopatrzeniowy z rynkiem zbytu, poprzez funkcje
spełniane poprzez odpowiednie działy przedsiębiorstwa, w celu dostarczenia klientowi żądanego
wyrobu w najdogodniejszych dla niego warunkach tj. we właściwym czasie, miejscu, stanie i ilości.
Najważniejszymi elementami tego łańcucha są obok działań produkcyjnych takie działania jak:
składowanie, przemieszczenie, sortowanie i komisjonowanie lub montaż.
Łańcuch logistyczny
zawiera w sobie dwa przepływy, które zachodzą równolegle. Przepływ fizyczny
to przemieszczanie surowców i materiałów poprzez poszczególne ogniwa łańcucha logistycznego
począwszy od miejsc, w których pozyskuje się surowce, półprodukty i materiały, poprzez miejsce
przetwarzania tych surowców i materiałów (produkcja), skończywszy na odbiorcach dóbr, klientach
indywidualnych, innych przedsiębiorstwach i instytucjach. Z przepływem fizycznym ściśle związany
jest przepływ informacji (rys. 2).
Rys. 2. Zintegrowany łańcuch logistyczny[8]
Przepływ fizyczny uruchomiony zostaje w momencie złożenia zamówienia przez klienta. Jest ono
jednocześnie informacją o ilości i rodzaju zamawianego asortymentu. W momencie złożenia
zamówienia uruchomiony zostaje cały szereg procesów. Po pierwsze, odbywa się sprawdzenie ilości
zamawianego towaru z ilością posiadanego asortymentu i możliwością natychmiastowej realizacji
Strona
3
z
6
zamówienia z zapasów magazynowych. Jeśli przedsiębiorstwo nie posiada zapasów, wówczas
zostaje przekazana informacja do produkcji (względnie centrum dystrybucji) o ilości dóbr, które
powinny być wyprodukowane, aby zaspokoić potrzeby zgłaszane z rynku. Po drugie, przyjęte w
danym okresie czasu zamówienia klientów, stają się podstawą do planowania produkcji ujętej w plany
produkcyjne, względnie służą planowaniu dostaw z centrum dystrybucji. Plany produkcyjne stają się
podstawą planowania potrzeb materiałowych, a te z kolei służą zamawianiu odpowiednich ilości
surowców i materiałów u dostawców. Po trzecie, informacja dotycząca przemieszczenia odpowiedniej
ilości dóbr w odpowiednim czasie, musi być przekazana do działu transportu, względnie
przedsiębiorstwa świadczącego usługi transportowe.
Poza wymienionymi procesami na ogół zachodzi konieczność wymiany informacji pomiędzy danym
przedsiębiorstwem, klientem a bankiem lub inną instytucją świadczącą usługi finansowe.
Zamówienia klientów generują informację, która służy zarówno uruchomieniu procesu dostawy,
produkcji i zaopatrzenia przedsiębiorstwa, jak i kontroli całego procesu dla pojedynczego
przedsiębiorstwa, a w skali łańcucha – dla wszystkich zaangażowanych w proces ogniw. Koncepcja
współpracy wszystkich przedsiębiorstw uczestniczących w łańcuchu przekazywania dóbr od miejsca
pozyskiwania surowca do ostatecznego odbiorcy, związana z koordynacją przepływu dóbr i informacji,
z jednoczesnym dodawaniem wartości dla klienta przez kolejne ogniwa tego łańcucha (rys.2) ma na
celu dostarczenie osobistych korzyści wszystkim współpracującym partnerom poprzez eliminowanie
istniejących między nimi barier i osiąganie wysokiej sprawności całego łańcucha dzięki integracji i
koordynacji przepływów. Sukces zarządzania łańcuchem dostaw zależy od integracji i koordynacji
trzech rodzajów przepływów:
informacji, produktów i gotówki
Zintegrowany łańcuch dostaw
charakteryzuje zbiór atrybutów, które przesądzają o jego sprawności.
W pierwszej kolejności zaliczyć do nich należy:

wykorzystywanie dokładnej informacji jako źródła działań decyzyjnych,

traktowanie czasu przepływu jako miernika sprawności łańcucha i konsekwentne dążenie do
jego skracania,

wspólne identyfikowanie i eliminowanie barier na drodze przepływu dóbr i informacji,

eliminowanie działań, które nie dodają wartości,

zaspokajanie potrzeb ostatecznego klienta traktowane jako wspólny cel wszystkich
współpracujących przedsiębiorstw.
1.3. Zarządzanie logistyczne
Zarządzanie logistyczne obejmuje następujące sfery działalności przedsiębiorstwa:

sferę zaopatrzenia,

magazynowania,

gospodarki zapasami,

produkcji

dystrybucji.
Zarządzanie logistyczne polega na integracji tych działań w celu skoordynowania czynności
związanych z planowaniem, wdrażaniem i kontrolą przepływów produktów, usług i informacji przez
całość firmy.
Ogromna rola logistyki w realizacji strategicznych celów przedsiębiorstwa znalazła swój wyraz w
nowoczesnych koncepcjach zarządzania marketingowo - logistycznego. Rysunek 3 prezentuje
koncepcję marketingu z perspektywy zarządzania logistycznego. [6]
Strona
4
z
6
Zadowolenie
klienta
-
Dostawcy
-
Pośrednika
-
Klienta Finalnego
Zintegrowane
działania
marketingowo-
logistyczne
-
Marketing- mix
(produkt, cena,
promocja,
dystrybucja)
Zyski
przedsiębiorstwa
-
Maksymalizacja
zysków
długoterminowyc
h
-
Najniższe koszty
Rys. 3. Koncepcja zarządzania marketingowo – logistycznego [6]
Zadowolenie klientów osiągane jest z jednej strony poprzez skoordynowane działania marketingowe
dotyczące produktu, ceny, promocji i dystrybucji oraz poprzez logistykę - maksymalizację
użyteczności czasu i miejsca.
Osiągnięcie przez przedsiębiorstwo akceptowalnego poziomu zysku w długim okresie jest
determinowane obniżką globalnych kosztów logistycznych, przy założeniu zachowania określonego
poziomu obsługi klienta. Zdolność przedsiębiorstwa do szybkiego i taniego dostarczania klientom
wymaganych produktów umożliwia mu osiągnięcie przewagi rynkowej nad swymi konkurentami.
Technologie informatyczne a zarządzanie logistyczne
Zmiany jakościowe narzędzi informatycznych i rozwój sieci komputerowego przesyłania danych, mają
ogromny wpływ na istotę zarządzania logistycznego. Zmiany te przydają nowe jakości tradycyjnie
rozumianej logistyce. Wydaje się, że ten szczególny wpływ postępu informatyczno-
telekomunikacyjnego na systemy logistyczne można analizować co najmniej w ramach następujących
zagadnień:

informacja jako przedmiot procesów logistycznych,

wpływ rozwoju informatyki i telekomunikacji na przeobrażenia modelowe w zakresie organizacji i
zarządzania logistycznego,

wpływ zintegrowanych systemów informatycznych zarządzania na kształt systemów
logistycznych.
Systemy informacyjne zarządzania (ERP) sprzyjają lepszemu wykorzystaniu zasobów poprzez
redukcję kosztów i doskonalenie procesów zarządzania. Logistyka stała się niezbędnym elementem
Strona
5
z
6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    Startzarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, ekonomia, Systemy informacyjne przedsiębiorstwazarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćzacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, AdministracjaZagadnienia w chemii organicznej, Chemia, Organiczna, Chemia organicznazastosowanie metodyk zarządzania projektami w tworzeniu aplikacji internetowych, E-zine, E-zine - Web.Gov.plZarzadzanie finansami firm teoria i praktyka, Finanse przedsiębiorstwZarządzanie Jakością wykład 1, Transport Polsl Katowice, 6 semestr, Studia 6, MOje, ZJ, ZJ
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zjiwho.xlx.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com