zarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, ekonomia, Systemy informacyjne przedsiębiorstwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwach Współczesne przedsiębiorstwa działając na coraz bardziej konkurencyjnych rynkach coraz większą wagę przykładają do zwiększenia atrakcyjności swojej oferty rynkowej i optymalizacji modelu biznesowego. Efektywne konkurowanie jest z roku na rok w coraz większym stopniu zależne od posiadanych zasobów informacyjnych i sposobu zarządzania nimi. Jednak nie każde przedsiębiorstwo jest zdolne do zbudowania przewagi na polu wykorzystania informacji. Co staje na przeszkodzie? Jakość zarządzania informacją w firmie zależna jest od prawidłowego określenia zapotrzebowania na informację i od właściwego oraz jednoznacznego uzgodnienia priorytetów pomiędzy służbami IT a użytkownikami biznesowymi korzystającymi z informacji. 1.1. Konkurowanie poprzez efektywne wykorzystanie informacji Przedsiębiorstwa gromadzą w swoich systemach informatycznych (bazach danych) potężną ilość wiedzy o klientach, transakcjach, dostawcach itp. Przykładem jest firma „Wal – Mart”, która szacuje swoje zasoby informacyjne na 583 terabajty. Problemem współczesnego przedsiębiorstwa staje się więc raczej nadmiar niż niedobór informacji. Współcześni menedżerowie żyją w przeświadczeniu, że coraz trudniej im wykorzystać gromadzące się w firmie „hałdy” („silosy”) informacji, których nie są w stanie wykorzystać w procesie tworzenia przewag konkurencyjnych. W tradycyjnie zarządzanej firmie analizy danych i raporty są przeprowadzane przez wiele działów w oparciu o różnego rodzaju systemy i narzędzia informatyczne co nieuchronnie prowadzi do powstawania wielu wersji niekoniecznie spójnych danych. W dobie ery informacji, zdolności analityczne przedsiębiorstw stają się jednym z najistotniejszych elementów konkurowania niezależnie od branży. Firmy wykorzystujące zdolności analityczne w procesie budowania przewagi konkurencyjnej tworzą scentralizowane ośrodki analizy danych umożliwiające zarządzanie informacją, czyli selekcjonowanie informacji najważniejszych dla decyzji menedżerskich, korzystanie z tych samych źródeł przez różne działy, zachowanie spójności formatów, definicji i standardów. - 2 - Poniżej zaprezentowano trzy przykłady wykorzystania zdolności analitycznych firm, różnych branż w procesie konkurowania: · model Davenporta – wykorzystanie zdolności analitycznych do optymalizacji procesów w firmie; · model Infovide – wykorzystanie zdolności analitycznych do efektywnego zarządzania relacjami z klientem (CRM); · przykład Zakłady Azotowe w Puławach – wykorzystanie zdolności analitycznych do optymalizacji kosztów produkcji. Tabela 1. Rzeczy, na które możesz liczyć – model Davenporta [Źródło: Davenport] Funkcja Opis Przykład Łańcuch dostaw Symulacja i optymalizacja przepływów w łańcuchu dostaw; redukcja zapasów i sytuacji w których zapasy są na wyczerpaniu Dell, Wal-Mart, Amazon Dobór klientów, lojalność i obsługa Identyfikacja najbardziej zyskownych klientów; zwiększenie prawdopodobieństwa zainteresowania ich produktem lub usługą; zyskanie ich lojalności Harrah’s; Capital One, Barclays Ustalenie cen Określenie poziomu cen przynoszących maksymalny przychód lub zysk Progressive, Mariott Zasoby ludzkie Dobór najlepszych pracowników do konkretnych zadań lub pracy przy określonym poziomie wynagrodzeń New England, Patriots, Oakland A’s, Boston Red Sox Jakość produktów i usług Wczesne wykrywanie problemów z jakością i ich minimalizacja Honda, Intel Wyniki finansowe Lepsze zrozumienie czynników wpływających na poziom wyników finansowych i skutki wpływu czynników pozafinansowych MCI, Verizon Badania i rozwój Poprawa jakości, wydajności i - tam gdzie to możliwe bezpieczeństwo produktów i usług Novartis, Amazon, Yahoo Z analizy danych w umieszczonych tabeli można wyciągnąć wniosek, że model Davenporta dość pobieżnie odnosi się do analiz marketingowych. 1 Davenport T. H. „Zdolności analityczne jako broń konkurencyjna”; Polska; Harvard Business Review; maj 2007. - 3 - Z opracowania firmy Infovide wybrano i przytoczono w poniższej tabeli zestawienie typowych analiz marketingowych systemu klasy CRM wraz z określeniem ich celu oraz sposobu realizacji: Tabela 2. Model Infovide - typowe analizy marketingowe systemu CRM [Źródło: Infovide] Rodzaj analizy Sposób wykonania Cel Wielowymiarowa segmentacja klientów Identyfikacja grup klientów o podobnych cechach, zachowujących się w taki sam sposób, kupujących podobne produkty itp. lepsze zrozumienie własnych klientów, lepsze planowanie i lepsza efektywność akcji marketingowych, indywidualizacja oferty i personalizacja form kontaktu Analiza wartości klienta (LTV) analiza klientów pod kątem dochodowości współpracy z nimi, wykrycie grup klientów najbardziej rentownych, ustalenie grup klientów niedochodowych lub przynoszących straty lepsze planowanie nakładów na współpracę z klientami, zwiększanie rentowności przedsiębiorstwa. Analiza lojalności klientów modelowanie czynników wpływających na utratę klientów, ustalenie grup klientów, którzy potencjalnie mogą odejść do konkurencji podejmowanie skutecznych działań mających na celu utrzymywanie klientów, opracowanie programów lojalnościowych, stabilizacja portfela klientów Analiza zadowolenia klientów określanie poziomu zadowolenia klientów, jego zmian w czasie rozwój usług i produktów w celu podnoszenia zadowolenia klientów, planowanie akcji mających na celu podnoszenie satysfakcji, zwiększenie całkowitego czasu współpracy z klientem Analiza punktów identyfikacja zdarzeń w życiu przewidywanie zmian 2 Budowa CRM Analitycznego, A Whitepaper Infovide 2001 (www.infovide.pl) - 4 - zwrotnych w relacjach z klientem klienta lub jego współpracy z firmą powodujących istotne zmiany we wzajemnych relacjach zachowań klientów, dostosowanie do tych zmian, aktywne występowanie z działaniami trafiającymi w przewidywane potrzeby klienta Badanie odpowiedzi na kampanie marketingowe określenie grup klientów najbardziej podatnych na specyficzne akcje promocyjne planowanie efektywnych kampanii marketingowych w największym stopniu dostosowanych do oczekiwań klientów Analiza koszykowa modelowanie grup produktów lub usług, które są kupowane przez klientów jednocześnie lub w określonej sekwencji efektywne rekomendowanie produktów klientom, lepsze planowanie ofert, zwiększanie skuteczności sprzedaży Analiza wykorzystania kanałów elektronicznych ustalenie typowych ścieżek nawigacji klientów korzystających z elektronicznych kanałów dystrybucji (WWW, WAP, automat telefoniczny itp.), odkrywanie czynników wpływających na efektywność ich wykorzystania oraz realizację oczekiwanych transakcji zwiększenie efektywności wykorzystania kanałów elektronicznych udostępnionych klientom, podnoszenie skuteczności sprzedaży przez kanały Klasyfikacja i modelowanie predyktywne pogrupowanie klientów w specyficzne segmenty w celu podniesienia skuteczności wnioskowania, identyfikacja istotnych czynników mających wpływ na jakość klienta zmniejszenie liczby pytań, jakie muszą zostać zadane klientowi, aby dobrze ustalić jego najważniejsze cechy w kontekście wzajemnej współpracy, zwiększenia subiektywnego poczucia prywatności klienta Z zestawionych w powyższych tabelach możliwości analiz modelu Davenporta oraz modelu firmy Infovide należy zauważyć, że nie uwzględniają one wykorzystania zdolności analitycznych w procesie optymalizacji kosztów. - 5 - Przykładem systemu klasy BI w którym wykorzystano możliwości analityczne do optymalizacji kosztów produkcji jest rozwiązanie zastosowane w Zakładach Azotowych w Puławach, które można zacytować: „Głównym założeniem ( wdrożenia BI ) było zwiększenie szczegółowości dostępnej informacji o technicznym koszcie wytworzenia. Uzyskanie informacji o strukturze kosztów surowcowych i wydziałowych odniesionych do jednostki fizycznej każdego z produktów spółki po zastosowaniu wszystkich kluczy podziałowych realizowanych zgodnie z przyjętą w naszej firmie polityką rachunkowości.” Podsumowując zaprezentowane w tym rozdziale, trzy przykłady można zaryzykować opinię, iż możliwości konkurowania firmy na rynku, wynikające ze zdolności analitycznych są związane z wykorzystaniem informacji na wszystkich poziomach zarządzania przedsiębiorstwem. 1.2. Strategia przedsiębiorstwa a strategia IT Zarządzanie informacją w firmach przysparza ich decydentom (Zarządom, Prezesom itp.) coraz więcej problemów, których przyczynę należy upatrywać w: · niewystarczająco precyzyjnie określonych potrzebach informacyjnych biznesu; · słabej komunikacji i zrozumieniu pomiędzy użytkownikami i służbami IT; · rosnącymi w sposób niekontrolowany zasobami IT firm i ilością wykorzystywanych aplikacji. Niezbędnym warunkiem efektywnego wykorzystania IT w firmie jest uzyskanie spójności pomiędzy strategią biznesu (firmy) i strategią IT. Budowanie strategii biznesu jest oparte o: · wybór strategii konkurowania; · opisanie strategii konkurowania poprzez Elementy Konkurowania (EK); 3 Kwiatkowska E, Łytkowski J., Korn R.; „Produkcja na 10 milionów rekordów”
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)Zarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, AdministracjaZarządzanie 02.12.2007, Logistyka, Logistykazastosowanie metodyk zarządzania projektami w tworzeniu aplikacji internetowych, E-zine, E-zine - Web.Gov.plZarządzanie Jakością wykład 1, Transport Polsl Katowice, 6 semestr, Studia 6, MOje, ZJ, ZJ
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkranzfafka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|