Zarządzanie ryzykiem, Semestr III, Zarządzanie projektem
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zarządzanie ryzykiem (projektowanie) Wikipedia, wolna encyklopedia Zarządzanie ryzykiem (projektowanie) Z Wikipedii Zarządzanie ryzykiem w projekcie to zarządzanie polegające na monitorowaniu i obniŜaniu ryzyka do poziomu akceptowalnego przez menedŜera projektu. Według metodyki PMBOK zarządzanie ryzykiem składa się z następujących procesów głównych: 1. Planowanie zarządzania ryzykiem 2. Identyfikacja ryzyka 3. Jakościowa analiza ryzyka 4. Ilościowa analiza ryzyka 5. Planowanie reakcji na ryzyko 6. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka Planowanie zarządzania ryzykiem Jest to zbiór czynności, które mają na celu z jednej strony skłonienie menedŜera projektu do przygotowania i zorganizowania procesu zarządzania ryzykiem, z drugiej zaś mają one doprowadzić do powstania infrastruktury organizacyjnej, której zadaniem będzie podjęcie działań zmierzających do: izolowania i zmniejszenia ryzyka, eliminowania ryzyka (jeśli jest to moŜliwe i uzasadnione), przygotowania alternatywnych sposobów działania oraz określenia rezerw czasowych i pienięŜnych w celu zabezpieczenia przed zagroŜeniami mogącymi pojawić się podczas planowania i wykonywania prac projektowych. Materiałami wejściowymi do planowania procesu zarządzania ryzykiem są: karta projektu, polityka organizacji w zakresie zarządzania ryzykiem, ewidencja ról i obowiązków pracowników, wytyczne dotyczące tolerancji interesariuszy (udziałowców projektu) wobec moŜliwych ryzyk, szablony planu zarządzania ryzykiem w firmie (jeŜeli takie istnieją) oraz struktura podziału pracy. Materiały te powinny być wykorzystane podczas spotkań, których celem będzie stworzenie planu zarządzania ryzykiem. Plan taki powinien zawierać: metodykę określającą sposoby, narzędzia i źródła danych, które naleŜy wykorzystać w zarządzaniu ryzykiem, opis ról i obowiązków poszczególnych zespołów roboczych jak i indywidualnych pracowników organizacji względem procesu zarządzania ryzykiem, całkowity budŜet projektu oraz kwotę przeznaczoną na proces zarządzania ryzykiem, listę terminów określających wszystkie działania związane z procesem zarządzania ryzykiem na wszystkich etapach projektu, system oceny i interpretacji zdarzeń mogących wywołać niepoŜądany przebieg projektu, progi akceptacji, czyli kryteria określające, kiedy powinny zostać podjęte działania będące odpowiedzią na zaistniałe ryzyko, sposoby tworzenia dokumentacji procesu zarządzania ryzykiem oraz charakterystykę procesu śledzenia ryzyka w czasie realizacji projektu. Identyfikacja ryzyka Są to działania, których celem jest wykrycie źródeł ryzyka, a następnie ich usystematyzowanie według przyjętych kategorii. Identyfikacja ryzyka w metodyce PMBoK jest procesem iteracyjnym, wykonuje się ją wielokrotnie zarówno podczas planowania, jak i w trakcie realizacji projektu. Materiałami wejściowymi do identyfikacji ryzyka są: plan zarządzania ryzykiem będący efektem poprzedniego etapu, rezultaty procesów planowania projektu, do których naleŜą: karta projektu, struktura podziału pracy, opis wytwarzanego produktu, harmonogram i szacunki kosztów, plany uŜycia zasobów, plany zamówień, listy zagroŜeń i ograniczeń, zdefiniowane kategorie ryzyka. Są to nazwy grup, do jakich będzie moŜna zakwalifikować wszystkie 1 z 5 20090126 18:05 Zarządzanie ryzykiem (projektowanie) Wikipedia, wolna encyklopedia niekorzystne zdarzenia mogące pojawić się podczas planowania i realizacji przedsięwzięcia. Wprowadzenie kategorii (niekiedy nazywanych profilami) umoŜliwia systematyzację wszystkich ryzyk projektowych. WaŜne jest, by przyjęte kategorie były prawidłowo dobrane w zaleŜności od specyfiki projektu i tym samym odpowiadały typowym źródłom ryzyka dla danej branŜy lub obszaru wykorzystania wytwarzanego produktu. Do często wyróŜnianych kategorii ryzyka naleŜą: ryzyko techniczne, ryzyko związane z zarządzaniem projektami ryzyko organizacyjne oraz ryzyko zewnętrzne, dane historyczne dotyczące wcześniejszych realizacji projektów. Proces identyfikacji ryzyka w metodyce PMBoK moŜe być wspierany wieloma narzędziami i technikami. Wydaje się to oczywiste, gdyŜ przewidzenie, jakie zdarzenia mogą istotnie wpłynąć na niezrealizowanie planowanych zadań projektowych jest czynnością trudną i nie zawsze w pełni moŜliwą do wykonania. Do najwaŜniejszych technik naleŜą: przegląd dokumentacji. Jest to zwyczajowo pierwszy krok w procesie identyfikacji ryzyka. Zespół zajmujący się zarządzaniem analizuje plany i załoŜenia projektu doszukując się potencjalnych zagroŜeń, techniki gromadzenia informacji o źródłach zagroŜeń, do których zalicza się: burzę mózgów, technikę delficką, ankiety oraz analizę mocnych stron, słabych stron, szans i zagroŜeń (SWOT), listy kontrolne. NaleŜą do narzędzi tworzonych na podstawie danych historycznych oraz wiedzy gromadzonej w podczas realizacji podobnych projektów w przeszłości. Są to proste i skuteczne narzędzia identyfikacji ryzyka. Główną wadą ich jest to, Ŝe nie moŜna stworzyć ewidencji wszystkich potencjalnych zagroŜeń projektowych, analiza załoŜeń projektowych ma na celu identyfikację ryzyka wynikającą z niedokładności, niespójności lub niekompletności załoŜeń, techniki oparte na diagramach. UmoŜliwiają łatwą identyfikację symptomów ryzyka oraz przejrzyste ułoŜenie schematów przyczynowo skutkowych. Do popularnych technik diagramowych naleŜą: diagramy przyczynowoskutkowe (np. diagramy Ishikawy, rybich ości), schematy blokowe systemu, diagramy wpływu. W wyniku uŜycia jednej bądź wielu powyŜszych technik zespół zarządzający ryzykiem otrzymuje: listę zidentyfikowanych źródeł ryzyka usystematyzowaną według określonych kategorii oraz spis czynności wyzwalających (symptomów, sygnałów ostrzegawczych) wskazujących, Ŝe wkrótce moŜe dojść lub Ŝe juŜ doszło do wystąpienia niekorzystnego zdarzenia. Analiza jakościowa ryzyka Głównym zadaniem tej fazy procesu zarządzania ryzykiem jest oszacowanie wielkości prawdopodobieństwa i skutków zaistnienia zidentyfikowanych uprzednio ryzyk. Na tym etapie wykonuje się hierarchizację zidentyfikowanych niebezpieczeństw według ich potencjalnego wpływu na proces realizacji przedsięwzięcia. Uzyskane wyniki będą stanowiły podstawę do dalszego planowania reakcji na niekorzystne zjawiska. Jakościowa analiza ryzyka wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi. Autorzy metodyki zalecają, by uŜyć na tym etapie technik macierzowych. Wielokrotne zastosowanie podczas realizacji przedsięwzięcia tych prostych narzędzi umoŜliwia zaobserwowanie trendów, które mogą stanowić podstawę do podjęcia uzasadnionych decyzji o intensyfikacji lub ograniczeniu działań związanych z zarządzaniem ryzykiem. Materiałami wyjściowymi do jakościowej analizy ryzyka są: plan zarządzania ryzykiem, lista zidentyfikowanych ryzyk wraz z podziałem ich na kategorie, raport o stanie zaawansowania projektu, charakterystyka typu projektu (informacja o tym na ile realizowany projekt jest nowatorski a w czym jest podobny do wykonanych juŜ przedsięwzięć), charakterystyka dokładności danych, na podstawie których dokonano identyfikacji i opisu ryzyka (dane te powinny być ocenione pod kątem ich wiarygodności i dostępności), zestaw przyjętych w firmie skal prawdopodobieństwa i mierników skutków wystąpień zagroŜeń oraz listę załoŜeń które zostały przyjęte w procesie identyfikacji i oceny źródeł ryzyka. Podstawowe narzędzia i techniki uŜywane do jakościowej analizy ryzyka to: lista prawdopodobieństw i skutków ryzyka (korzysta się tu ze skal opisowych np. bardzo wysokie, umiarkowane, niskie i bardzo niskie), macierze ocen prawdopodobieństwa i skutków wystąpienia ryzyka (stosuje się w nich w zaleŜności od potrzeb skale liniowe lub logarytmiczne), badanie złoŜoności projektu (ocenia się stabilność załoŜeń 2 z 5 20090126 18:05 Zarządzanie ryzykiem (projektowanie) Wikipedia, wolna encyklopedia projektowych oraz ewentualne skutki wpływu błędów popełnionych przy ich formułowaniu), ranking dokładności danych (bada się dokładność i obiektywność danych wykorzystanych przy planowaniu projektu). Rezultatem jakościowej analizy ryzyka jest: ogólny ranking projektu pod kątem ryzyka (pozwalający na porównanie poziomu ryzyka z ryzykami występującymi w innych projektach), lista hierarchii ryzyka (umoŜliwiająca wyszczególnienie źródeł ryzyka o bardzo duŜym potencjalnie negatywnym wpływie na projekt, czy teŜ prawdopodobnie nieistotnych dla projektu), trendy wynikające z rezultatów jakościowej analizy ryzyka przeprowadzonej wielokrotnie podczas realizacji projektu. Ilościowa analiza ryzyka Proces ten ma na celu określenie wymiernych wartości wielkości prawdopodobieństwa oraz skutków wystąpienia zdarzeń niekorzystnych zarówno dla poszczególnych czynności projektu, jak i dla całego przedsięwzięcia. Pomiar taki pozwala ustalić w wielkościach wymiernych szansę osiągnięcia celów projektu, określić poziomy niezbędnych rezerw, przeprowadzić szczegółową analizę typu, „cojeśli”. Ilościowa analiza ryzyka często jest poprzedzana badaniami jakościowymi. Materiałami wejściowymi do ilościowej analizy ryzyka są: plan zarządzania ryzykiem, lista zidentyfikowanych ryzyk, lista hierarchii ryzyk, lista ryzyk do dalszej analizy, dane historyczne, opinie ekspertów oraz rezultaty innych procesów planowania w danym projekcie. Narzędzia wykorzystywane do analizy ilościowej róŜnią się miedzy sobą ze względu na stopień skomplikowania. Do najczęściej uŜywanych naleŜą: ankiety (przeprowadza się je wśród interesariuszy projektu i ekspertów w celu wyznaczenia wielkości prawdopodobieństwa i skutków wystąpienia ryzyka), analiza wraŜliwości (pozwala na wyznaczenie, które ryzyka mają potencjalnie największy wpływ na przebieg planowanego projektu), analiza drzew decyzyjnych (ustala diagram następstw wraz z określonym ich prawdopodobieństwem i kosztami, zawiera kaŜdą z moŜliwych logicznych ścieŜek zdarzeń mogących pojawić się w trakcie realizacji projektu) oraz symulacje (najczęściej wykorzystuje się metodę Monte Carlo po to, by określić prawdopodobieństwo osiągnięcia określonego celu projektu i dokonać ilościowego pomiaru wpływu potencjalnych niekorzystnych zdarzeń na projekt, co ma pozwolić na ustalenie wielkości kosztowych i harmonogramowych rezerw, które mogą okazać się niezbędne w trakcie realizacji przedsięwzięcia). Efektem przeprowadzenia analizy ilościowej ryzyka dla danego projektu są: lista zmierzonych ilościowo ryzyk uszeregowanych według priorytetów, analiza probabilistyczna projektu (zawiera prognozy dotyczące kosztów i czasów realizacji zadań), wielkości prawdopodobieństwa osiągnięcia celów kosztowych i czasowych, trendy charakteryzujące wyniki ilościowej analizy ryzyka (dane te są uzyskiwane na podstawie kilkukrotnego przeprowadzenia analizy ilościowej). Planowanie reakcji na ryzyko Jest to proces opracowywania wariantów postępowania dotyczących czynności zmniejszających zagroŜenia i zwiększających potencjalne korzyści dla sformułowanych celów projektowych. Plan reakcji na ryzyko to kluczowy etap procesu zarządzania ryzykiem, gdyŜ opracowuje się w nim metody reagowania na zdarzenia korzystne i niekorzystne. Skuteczność planowania reakcji na ryzyka zadań zagroŜonych ma bezpośredni wpływ na wzrost lub spadek ryzyka realizacji całego projektu. Planowane reakcje muszą być proporcjonalne do skutków wystąpienia niekorzystnych zjawisk, likwidować (lub niwelować) wpływy danego zagroŜenia w sposób kosztowo efektywny oraz być realizowane terminowo. Materiałami wejściowymi do planowania reakcji na ryzyko są: plan zarządzania ryzykiem, lista hierarchii ryzyk, ranking projektu pod względem ryzyka, lista zmierzonych ilościowo ryzyk uszeregowanych według priorytetów, analiza probabilistyczna projektu, prawdopodobieństwo osiągnięcia celów kosztowych i czasowych, lista potencjalnych metod reakcji, progi ryzyka (są to wielkości akceptowalne ryzyka przyjęte przez organizację), lista dysponentów ryzyka (zestawienie interesariuszy, którzy mają moŜliwości reakcji na dane ryzyko), lista wspólnych ryzyk (ewidencja zjawisk niekorzystnych, które mogą wywierać wielorakie skutki na proces realizacji projektu) oraz trendy będące wynikami wielokrotnie przeprowadzonej jakościowej i ilościowej analizy ryzyka. W procesie planowania reakcji na ryzyka powszechnie stosuje się kilka strategii. Do kaŜdego z ryzyk naleŜy tak dobrać plan postępowania, by podjęte działania były jak najbardziej skuteczne. Do najbardziej popularnych strategii zalicza się: unikanie ryzyka polega na takiej modyfikacji planów realizacji projektu, by zlikwidować dane ryzyko (niestety nie moŜna w praktyce wyeliminować wszystkich zdarzeń, z którymi wiąŜą się niebezpieczeństwa) albo korzystnie zmienić uwarunkowania z nim związane, transfer ryzyka to działanie polegające na przeniesieniu skutków wystąpienia ryzyka na inny 3 z 5 20090126 18:05 Zarządzanie ryzykiem (projektowanie) Wikipedia, wolna encyklopedia podmiot. Działanie to jest najskuteczniejsze w obszarze finansów, wiąŜe się ono zazwyczaj z koniecznością wypłacenia premii podmiotowi przyjmującemu ryzyko (np. ubezpieczenie na wypadek włamania do firmy), łagodzenie ryzyka to najpowszechniejsza ze wszystkich strategii reagowania na ryzyko. Proces ten polega na podejmowaniu określonych działań prowadzących do zmniejszenia prawdopodobieństwa lub skutków ryzyka, akceptacja ryzyka polega na przyjęciu i udźwignięciu wszelkich konsekwencji wynikających z ewentualnego wystąpienia niekorzystnego zjawiska. Jest to świadoma decyzja osób zarządzających ryzykiem, by nie wprowadzać Ŝadnych zmian w planie projektu związanych z wystąpieniem danego niekorzystnego zjawiska. Istnieją dwa podstawowe typy akceptacji ryzyka: aktywna i pasywna. Pasywna akceptacja polega na przyjęciu ryzyka bez podejmowania jakichkolwiek działań w celu rozwiązania problemów jakie się z nim wiąŜą. Natomiast aktywna akceptacja polega na pogodzeniu się z ryzykiem, ale wymaga stworzenia specjalnego planu działania w razie wystąpienia niekorzystnego zdarzenia, a w niektórych przypadkach tzw. planu odwrotu, plan awaryjny buduje się tylko dla zidentyfikowanych ryzyk, które mogą pojawić się w trakcie realizacji projektu, wcześniejsze opracowanie planu awaryjnego moŜe w sposób istotny obniŜyć koszty działań podejmowanych w reakcji na wystąpienie danego niekorzystnego zjawiska. Rezultatami procesu planowania reakcji na ryzyka są: plan reakcji na ryzyka, ewidencja ryzyk rezydualnych (lista ryzyk, które jeszcze pozostają w projekcie po wdroŜeniu strategii unikania, przenoszenia i łagodzenia ryzyka), ewidencja ryzyk wtórnych (są to ryzyka, które powstają w wyniku wdroŜenia strategii reagowania na ryzyko), postanowienia kontraktowe (umowy wraz zakresami odpowiedzialności, jakie przejmują na siebie inne podmioty współuczestniczące w realizacji projektu), wielkości niezbędnych kwoty rezerw projektowych (są to tzw. bufory finansowozasobowe zarezerwowane przez menedŜerów na wypadek wystąpienia sytuacji niekorzystnych), materiały wyjściowe do innych procesów oraz materiały wejściowe do weryfikacji całości planu projektu (rezultaty planowania reakcji na ryzyko powinny być uwzględnione w ostatecznym planie projektu). Monitorowanie i kontrola ryzyka Jest to proces wdroŜenia planu zarządzania ryzykiem, nieustannej obserwacji i nadzorowaniu zidentyfikowanych ryzyk, identyfikacji nowo powstałych zagroŜeń oraz systematycznego oceniania skuteczności podejmowanych działań prewencyjnych. To właśnie monitorowanie i kontrola ryzyka dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania decyzji wyprzedzających pojawienie się niekorzystnych zdarzeń. Celem monitorowania ryzyka jest ustalenie czy: wdroŜono zgodnie z planem strategie reakcji na ryzyka, działanie podejmowane w ramach realizacji planów reakcji na ryzyko skutkują oczekiwanymi rezultatami, przyjęte załoŜenia projektu są aktualne, podczas realizacji projektu nie doszło do zmian w szczególnym i ogólnym poziomie ryzyka (np. zgodnie z analizą trendów), wystąpiły czynniki wyzwalające zidentyfikowane ryzyka, wystąpiły nowe ryzyka nierozpoznane uprzednio. Materiałami wejściowymi do procesu monitorowania i kontroli ryzyka są: plan zarządzania ryzykiem, plan reakcji na ryzyko, raporty będące wynikiem komunikacji podczas planowania i realizacji projektu, zestawienia dodatkowych wyników identyfikacji i analiz ryzyka (wykrycie nowych źródeł ryzyka), ewidencje proponowanych lub juŜ wdroŜonych zmian zakresów projektu. Do narzędzi i technik stosowanych do monitorowania oraz kontroli ryzyka są zaliczane: audyty reakcji na ryzyko, okresowe przeglądy ryzyka w projekcie, analizy wartości wypracowanej, zestawienia pomiarów technicznych (ewidencja planowanych i osiągniętych wyników podczas przebiegu realizacji projektu) oraz opisy dodatkowo planowanych reakcji na ryzyko. W wyniku wykonania procesu monitorowania i kontroli ryzyka powstają: plany improwizacyjne (ewidencja reakcji na zagroŜenia wcześniej nie zidentyfikowane), listy działań korygujących, aktualizacje planów reakcji na ryzyko, baza danych o ryzykach w danym projekcie (jest to bardzo cenne repozytorium wiedzy, umoŜliwiające prawidłowe planowanie zarządzania ryzykiem w przyszłych projektach) oraz 4 z 5 20090126 18:05 Zarządzanie ryzykiem (projektowanie) Wikipedia, wolna encyklopedia uaktualnione listy kontrolne zidentyfikowanych ryzyk. O charakterze kaŜdego rodzaju ryzyka decydują trzy podstawowe składniki: zdarzenie, prawdopodobieństwo oraz straty/dotkliwość. Niskie prawdopodobieństwo oraz niezbyt dotkliwe skutki oznaczają niskie ryzyko. Wysokie prawdopodobieństwo oraz bardzo dotkliwe skutki oznaczają wysokie ryzyko. Wysokie prawdopodobieństwo oraz niezbyt dotkliwe skutki oznaczają niskie ryzyko dla ostatecznego powodzenia projektu. Zobacz teŜ Zarządzanie projektami Źródła /viewattach.php/id/f6a625273741b8023e3e59629daddee4) Kategoria: Zarządzanie projektami Tę stronę ostatnio zmodyfikowano 09:56, 29 lis 2008. Tekst udostępniany na licencji GNU Free Documentation License. (patrz: Prawa autorskie) Wikipedia® jest zarejestrowanym znakiem towarowym Wikimedia Foundation. MoŜesz przekazać dary pienięŜne Fundacji Wikimedia. Zasady ochrony prywatności O Wikipedii Informacje prawne 5 z 5 20090126 18:05
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZastosowanie analiz geochemicznych w petrologii skal magmowych, Geologia, UNIWERSYTET WARSZAWSKI, SEMESTR I, METODY BADAŃ MINERAŁÓW I SKAŁ, Metody badan mineralow, Metody badanZagadnienia do egzaminu- opracowanie, Biotechnologia PWR, Semestr 3, Inżynieria Chemiczna - wykład (Noworyta), egzamin - zagadnienia i opracowanieZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZasady i plan laboratorium dla kierunku BIOTECHNOLOGIA, Technologia INZ PWR, Semestr 3, Chemia Fizyczna, Chemia fizyczna - Laboratoriumzawory, PWR [w9], W9, 5 semestr, aaaOrganizacja SEM5, Od sebka, PKM I W,P, PKM I W, PKM-ZaworGrzybkowyZagadnienia zaliczenie Budownictwo drogowe IBN 2015-16, politechnika lubelska, budownictwo, 3 rok, semestr 6, budownictwo drogoweZagadnienia egzaminacyjne IV rok Bo, Weterynaria, Rok 4, semestr VII, EgzaminyZagadnienia FUK 0 termin, Studia, studia mgr I semestr, II sem, FUKZafalszowania zywnosci, ◄ TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIE CZŁOWIEKA- SGGW, 10 - SEMESTR, ZafałszowaniaZagospodarowanie odpadów komunalnych po zmianach ustawowych, Politechnika Wrocławska Energetyka, - MGR II semestr, Systemy energetyczne z wykorzystaniem OZE i energii odpadowej
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|