zarządzanie-ść wykład, Wydział Nauk o Żywności, Zarządzanie Firmą
[ Pobierz całość w formacie PDF ] I wykład Szkoła naukowa Powstała w USA. Zastanawiano się jak zwiększyć wydajność siły roboczej. PRZEDSTAWICIELE: 1. Frederic Taylor Zajmował się badaniem czasu pracy czynności wykonywanych przez pracowników. Zastanawiał się w jaki sposób zorganizować produkcje aby pracownik produkował więcej. Postulował nagradzanie pracowników bardzo wydajnych. 2. Henryk Gautt Zajmował się nagradzaniem pracowników za wykonane normy(premia). Uważał że premia powinien otrzymywać brygadzista. Nazwiska pracowników wykonujących normę powinny być podane do wiadomości publicznej. Opracował program produkcji w postaci wykresów słupkowych. 3. Bracia Gilbertowie Analizowali proces produkcji i poszczególne ruchy wykonywane przez pracowników. Szkoła klasyczna Teoria w której należy odpowiedzieć na pytanie jak powinno funkcjonować przedsiębiorstwo idealne. PRZEDSTAWICIELE: 1. H. Fayol Zajmował się kierowanie pracowników. Opracował 14 zasad: 1. podział pracy-specjalizacja (zawężenie czynności wykonywanych przez pracownika) 2. autorytet a) autorytet formalny(wynikający ze struktury) b) autorytet osobisty(wynika z wiedzy przełożonego jego kompetencji, sposobu traktowania podwładnych) 3. dyscyplina-przestrzeganie reguł rządzących przedsiębiorstwem 4. jedność rozkazodawstwa- każdy pracownik otrzymuje polecenia od jednego przełożonego 5. jednolitość kierowania- każdym działem w przedsiębiorstwie kieruje jedna osoba 6. podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu-nie ma miejsca na jakąkolwiek prywatę w zakładzie pracy 7. wynagradzanie- sprawiedliwe wynagrodzenie w odniesieniu do wykonanej pracy 8. centralizacje- dążenie do ograniczenia roli podwładnych w podejmowaniu decyzji 9. hierarchia- określona struktura organizacyjna w przedsiębiorstwie 10. ład- każdy człowiek zajmuje określone stanowisko, a każda maszyna ma swoje miejsce w zakładzie 11. odpowiednie traktowanie pracownika- przychylność i wyrozumiałość w stosunku do pracownika 12. stabilność personelu- ograniczyć odchodzenia i przyjmowanie nowych pracowników 13. inicjatywa- należy pozwalać pracownikom na zgłaszanie swoich pomysłów i wyrażać swoje opinie 14. duch jedności- przywiązanie do zakładu pracy 2. Max Weber Uważał że przedsiębiorstwo dobrze funkcjonujące to przedsiębiorstwo biurokratyczne. Panuje w przedsiębiorstwie porządek wsparty przez procedury i przepisy, reguły. Powinien być stały podział obowiązków. Zarzuty: -pomijał czynnik ludzki -trudno dostosowuje się do zmieniającego się otoczenia 3 Mary Parker Follet Twierdziła że ludziom dobrze pracuje się w grupie (zespole). Zauważyła że pracownicy łączą się w grupy nieformalne, które należy wykorzystać w przedsiębiorstwie. 4. Chester Baruard Uważał że powinna być równowaga pomiędzy celami firmy, a celami pracownika. II wykład. Umiejętności menedżerów: 1. techniczne (ważne dla menedżerów pierwszej linii) 2. interpersonalne (umiejętność nawiązywania kontaktu z ludźmi) 3. komunikacyjne (łatwość przekazywania informacji) 4. koncepcyjne (zdolność do abstrakcyjnego myślenia potrzebna menedżerom średniego i wyższego szczebla) 5. diagnostyczne (menedżer musi umieć wyobrazić sobie najlepsze rozwiązania określonego problemu) 6. decyzyjne 7. umiejętności gospodarowania czasem Otoczenie przedsiębiorstwa I otoczenie ogólne 1. wymiar techniczny- poziom techniki lub technologii w danych krajach 2. ekonomiczny-składa się na niego inflacja, bezrobocie, PKB. Charakteryzuje poziom gospodarki w danym kraju 3. wymiar społeczno-kulturowy- wszystkie problemy demograficzne wdanym kraju, tradycje, mody, zwyczaje 4. wymiar polityczno-prawny- zespół praw które regulują funkcjonowanie przedsiębiorstwa w danym kraju. 5. wymiar międzynarodowy- zaangażowanie przedsiębiorstwa we współpracę z innymi krajami II otoczenie zadaniowe 1. konkurenci- są to podmioty które konkurują najczęściej o pieniądze klienta, o atrakcyjny kredyt lub zakup atrakcyjnej działki 2. klienci-osoby lub podmioty którzy płacą za nasze produkty lub usługi Podział: -indywidualni -instytucje 3. strategicznych sojuszników- firmy które ze sobą współpracują np. McDonald, Disney 4.Regulatorzy -instytucje które kontrolują pracę danego przedsiębiorstwa np. NIK, Ministerstwo lub sanepid. 5. dostawcy-osoby lub podmioty gospodarcze które zaopatrują firmy w różnego rodzaju zasoby. III otoczenie wewnętrzne 1. zarząd- grupa ludzi prowadząca działalność przedsiębiorstwa 2. właściciel- osoba mająca wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa 3. otoczenie fizyczne-miejsce pracy pracownika np. hala produkcyjna, biurowiec 4. pracownicy- mogą być zróżnicowani pod względem płci, narodowości 5. kultura przedsiębiorstwa a) tożsamość firmy- czynniki dzięki którym firmę można zidentyfikować, wyróżnia się od innych firm. Jest to logo, ubiór pracowników, sposób odbierania telefonów. b) zachowania pracowników, poglądy, zachowania, które zostały nabyte w przedsiębiorstwie podświadomie. Proces zarządzania 1. planowanie i podejmowanie decyzji Planowanie-wytyczenie celów i określenie jak te cele mają być osiągnięte Podejmowanie decyzji- element planowania polegający na wyborze najlepszego rozwiązania Funkcje celi w planowaniu: - wytyczają kierunek działania przedsiębiorstwa - ułatwiają planowanie -są czynnikiem motywującym -ułatwiają kontrolowanie Rodzaje celów: 1.szczebel – misja – cele strategiczne 2. taktyka 3.operacyjne Podział celów wg dziedzin: - produkcyjne - marketingowe - finansowe Podział wg ram czasowych: Cele strategiczne formułowane są na okres powyżej 5 lat. Cele taktyczne od 1- 5 lat. Cele operacyjne formułuje się na okres 1 roku. Rodzaje planów: Podział wg szczebla: -plany strategiczne które mają służyć realizacji celów strategicznych -plany taktyczne które mają służyć realizacji celów taktycznych -plany operacyjne które służą realizacji celów operacyjnych Podział wg ram czasowych jest taki sam jak podział celów Bariery w ustalaniu celów i planowania : główne bariery - niewłaściwe cele- błędnie określone cele (cele mogą być nieosiągalne) - niewłaściwy system nagradzania- sytuacje nieadekwatnej płacy do wykonanej pracy -niechęć do ustalania celów- niechęć menedżerów do planowania, brak wiary w osiągnięcie celów. -opór wobec zmian- charakterystyczny dla ludzi starszych -przeszkody- najczęściej przeszkodą jest niedobór zasobów (brak surowców, pracy ludzkiej) Przezwyciężanie barier: -zrozumienie roli celów i planowania- bez zrozumienia celów i planowania przedsiębiorstwo wcześniej czy później padnie -komunikowanie się i współuczestnictwo- współdziałanie menedżerów poszczególnych szczebli. -spójność, rewizja i aktualizacja Cele spójne w układzie poziomym -cele wszystkich działów w przedsiębiorstwie muszą być zgodne. Cele spójne w układzie pionowym – muszą wynikać jeden z drugiego i nie mogą być sprzeczne ze sobą. Rewizja i aktualizacja - planowanie i organizowanie celów postawionych w przeszłości- skuteczne systemy nagradzania- pracownika rozliczamy z tego co miał wykonać ale nie możemy karać pracowników jeżeli nie wykonają pracy z powodów nie zależnych od siebie. Zarządzanie przez cele: Każda para przełożony- podwładny opracowuje dla siebie cele nie dalej jak na pół roku Założenia: 1. pełne zaangażowanie i poparcie kierownictwa najwyższego szczebla 2. zakłada się współudział podwładnych w opracowywaniu celów przedsiębiorstwa 3. samodzielność podwładnych w doborze środków do realizacji celów 4. otwartość i dostępność przełożonych 5. człowiek chętnie wykonuję pracę którą sam zaplanował 6. koncentracja na wynikach jakie mają być osiągalne 7. regularne, bieżące kontrole zaawansowania prac każdej pary Wymogi wobec celów: 1. cele każdej komórki są pochodną celów strategicznych 2. cele dotyczą najważniejszych dziedzin funkcjonowania przedsiębiorstwa 3. cele strategiczne podlegają dezagregacji (rozbicie na mniejsze cele) 4. cele muszą być elastyczne. Musimy je w razie potrzeby zmieniać 5. cele dla każdej pary muszą być tak sformułowane aby obejmowały osobisty wkład każdego członka tej pary 6. cele muszą być formułowane w następujący sposób: - w formie bezwzględnej - w formie względnej - jako minimum lub maksimum - formułowane są na okres bieżący i następne Zalety: 1. zarządzanie przez cele konkretyzuje cele dla poszczególnych komórek i osób 2. aktywizuję kadrę kierowniczą i podwładnych 3. eliminuje wszelkiego rodzaju niedomówienia i niejasności między podwładnym i przełożonym 4. odpowiedzialność za losy przedsiębiorstwa rozkłada się na wszystkich pracowników 5. kładzie nacisk na pracę zespołową 6. określa kryteria oceny pracowników 7. rola motywacyjna 8. system stwarza poczucie integracji pracowników z przedsiębiorstwem Wady: 1. pracochłonność związana z planowaniem 2. rozbudowana dokumentacja 3. kładzie nacisk na cele ilościowe i zaniedbuje się cele jakościowe 4. pojawia się stres i napięcie przed kontrolą (pod koniec półrocza) 5. wymaga kwalifikacji i kultury ze strony pracowników. III wykład. Organizowanie- decydowanie o najlepszym rozwiązaniu zasobów i działań. Struktura organizacyjna- zestaw elementów które nadają kształt organizacji. I. Określenie zakresu obowiązków na danym stanowisku . Specjalizacja- określenie zakresu w jakim cel przedsiębiorstwa jest realizowany na danym stanowisku. Jest to zjawisko towarzyszącym rozwojowi firmy. Zalety: - wzrost wydajności pracy - w razie absencji pracownika szybko można przyuczyć kolejnego pracownika - łatwość dopasowania narzędzi do wykorzystania danej czynności Wady: - wiąże się z monotonią pracy - przy monotonni może ucierpieć jakość wytarzanego wyrobu Alternatywy specjalizacji: 1. rotacja czynności lub stanowisk- pracownik zmienia zakres lub wykonywaną czynność 2. rozszerzanie zakresu pracy- pracownikowi dodajemy inne odmienne czynności do wykonywania 3. wzbogacenie pracy- pozwalamy pracownikowi kontrolować wykonywaną pracę 4. podejście oparte na cechach pracy Różnorodność kwalifikacji - czynności wykonywane na danym stanowisku Identyfikacja zadania- zakres w jakim pracownik wykonuje całą pracę lub jej część. Znaczenie zadania-ważność wykonanego zadania Autonomia- zakres w jakim pracownik kontroluje własną pracę Sprzężenie zwrotne - zakres w jakim pracownik potrafi ocenić wyniki własnej pracy. 5. zespoły robocze- tam gdzie jest to możliwe łączymy pracowników w zespoły. Zespół otrzymuje zadanie do wykonania i z wykonanego zadania jest rozliczany. II. Grupowanie stanowisk pracy 1. grupowanie wg wyrobu czyli produktu lub linii produktów(komponenty i software) Zalety: - integracja wszystkich działań z danym produktem - większa szybkość i skuteczność decyzji - możliwość taniej i szybkiej oceny danego wyrobu Wady: - koncentracja na swoim produkcie. Zaniedbywanie celów strategicznych firmy - wzrost kosztów administracyjnych (związanych z płacami) 2. grupowanie wg funkcji- tworzenie grup które wykonują podobne czynności (produkcja, finanse, marketing) Zalety: - każdy dział ma specjalistów związanych z daną funkcją - łatwiejszy nadzór - łatwiejsza koordynacja pracy w ramach danego działu Wady: - trudności w komunikacji poziomej (między działami) - możliwość zaniedbania celów strategicznych firmy- proces decyzyjny jest wolniejszy i bardziej skomplikowany. 3. grupowanie wg klientów (sprzedaż dla przemysłu, klienci indywidualni) Zalety: - możliwość lepszej obsługi danej grupy klientów Wady: - wzrost kosztów administracyjnych 4. grupowanie wg lokalizacji (podział na regiony) zalety: -łatwiej reagować na potrzeby środowiskowe wady: -wzrost kosztów administracji 5. grupowanie stanowisk wg czasu III. Hierarchia zależności – obejmuje jedności rozkazodawstwa (każdy pracownik ma 1 przełożonego) Zasada skalarna - polega na tym że od najwyższego do najniższego stanowiska przebiega nieprzerywalna linia władzy Rozpiętość kierowania - liczba osób podlegających danemu menedżerowi. Ma wpływ na typ struktury organizacyjnej. Wyróżniamy: -strukturę płaską -strukturę wysmukłą (smukła) Szkoła behawioralna 1. Elton Mayo Stwierdził że wydajność pracy wzrasta gdyż zainteresowano się pracownikami. Zauważył że organizacja to przede wszystkim ludzie. 2. Abraham Maslow Stworzył podwaliny teorii motywacji. Podzielił potrzeby człowieka na 5 grup: 5- fizjologiczne 4-bezpieczeństwa 3-przyjażni 2- 1-samorealizacji kierownik powinien rozpoznać potrzeby swoich podwładnych i o ile jest to możliwe to te potrzeby należy zaspakajać. 3.Dauglas McGregor Stworzył teorię X,Y. Twierdził że ludzi można podzielić na 2 grupy: X-ludzi z natury leniwych nie lubiących pracować, których do pracy należy zmuszać. Stosowanie stylu autokratycznego. Y- ludzi lubiących pracować, uważają że praca człowieka uszlachetnia Szkoła ilościowa Powstała w czasach II wojny światowej w USA. Wykorzystanie matematyki do dziedzin ekonomicznych i zarządzaniem (optymalizacja produkcji, zarządzanie dostawami) Współczesne kierunki zarządzania 1. kierunek systemowy -poszczególne komórki przedsiębiorstwa się częściami większego sytemu. System otwarty- system który wchodzi w reakcję z otoczeniem. 2. kierunki sytuacyjny - każde przedsiębiorstwo jest jedyne, unikalne, ma swoje charakterystyczne otoczenie, trzeba nim zarządzać biorąc pod uwagę elementy składające się na to że jest ono unikalne 3. kierunek integracyjny- kierunek w którym uważa się że szkoła i kierunki wnoszą swój wkład w zarządzanie przedsiębiorstwem. Nie ma jednej idealnej szkoły zarządzania, a najlepiej sposobem zarządzania jest połączenia kilku kierunków zarządzania. 4. kierunek dynamicznego zaangażowania- polega na tym że otoczenie przedsiębiorstwa jest na tyle zmienna i dynamiczne że nie zawsze podejścia tradycyjne sprawdzają się. Przedsiębiorstwo aby dobrze funkcjonowało musi zaangażować się w : -ochronę środowiska - społeczna odpowiedzialności firmy -globalizacją (współpraca z zagranicą) -kultura organizacji (sposoby zachowania) -jakość(systemy HACCAP) Zarządzanie 1. jest to rozpoznanie i określenie celów jakie chcemy osiągnąć, a następnie dopilnowanie żeby te cele zostały osiągnięte 2. jest to ciąg podejmowanych decyzji za pomocą których osiągamy określone cele 3. zespół działań takich jak: -planowanie -organizowanie -kierowanie i kontrolowanie nakierowywanych na zasoby organizacji w celu osiągnięcia określonych celów. Menedżer - osoba odpowiadająca za realizację procesu zarządzania Typy menedżerów: 1. menedżerowie najwyższego szczebla: -prezes i wiceprezes -dyrektorzy i wicedyrektorzy Są to osoby reprezentujące przedsiębiorstwo na zewnątrz 2. menedżerowie średniego szczebla: -kierownicy wydziałów Opracowują cele w krótszym przedziale czasowym niż menedżerowie najwyższego szczebla. Przekazują decyzje szczebla najwyższego swoim podwładnym. 3. Menedżerowie pierwszej linii: -brygadziści -majstrowie Jest to pierwsze stanowisko na które może awansować pracownik najmniej postawiony w hierarchii. 2. Podział wg. przeważającej więzi organizacyjnej. Struktura liniowa – występują jedynie stanowiska liniowe odpowiedzialne za realizację celów firmy. Zalety: - struktura prosta i przejrzysta - wyraźnie określona władza (wiadomo kto komu podlega) - duża szybkość przekazywanych decyzji - pozwala na utrzymanie dyscypliny wśród pracowników Wady: - skłonność do centralizacji - brak komórek doradczych - kierownik pośredni musi być wysoko wykwalifikowany - nie stosowana w przedsiębiorstwach dużych ( ograniczone zastosowanie) Struktura funkcjonalna – każdy kierownik jest specjalistą w określonej dziedzinie. Każdy kierownik może wydawać polecenia podwładnym innych kierowników. Zalety: - specjalizacja kierowników - wykorzystanie wiedzy specjalistycznej - szybki przepływ informacji - dobre przystosowanie się struktury do zmian w otoczeniu Wady: - zazębianie się dziedzin w których specjalizują się kierownicy - wykonawca może otrzymywać sprzeczne ze sobą polecenia od innych kierowników - rozmycie się odpowiedzialności za otrzymane polecenia - trudności w utrzymaniu dyscypliny - większa ilość kierowników funkcjonalnych to prędzej czy później trudności w zarządzaniu przedsiębiorstwem. IV wykład. Struktura sztabowa. Zalety: - jest zachowane jednoosobowe kierownictwo - jednoznacznie określony podział kompetencji - wykorzystanie wiedzy konsultantów - jest to struktura prosta - decyzje przekazywane są szybko - zachowany jest autorytet kierownika Wady: - kierownicy nie koniecznie słuchają rad komórek sztabowych (nie zawsze są one wcielane w życie) - mogą występować konflikty między kierownikiem a sztabem doradczym - ryzyko przekształcenia informacji wychodzących z komórek sztabowych. Struktura macierzowa. Struktura: - część stała (administracja) - część zmienna Powoływani są specjaliści z różnych działów w celu rozwiązania danego problemu. Po rozwiązaniu problemu zespół rozwiązuje się. Każdy zespół ma kierownika który powoływany jest na czas rozwiązywania problemu. Struktura występuje w różnych instytutach badawczych Zalety: - wykorzystanie własnych pracowników do rozwiązania problemu - dostosowanie się do potrzeb rynku (elastyczność) - pobudza do pracy w zespołach - sprzyja rozwojowi pracowników, stawia przed nimi wyzwania, motywuje ich. - odciąża główne kierownictwo - sprzyja innowacjom techniczno – technologicznym - ułatwia komunikację Wady: - na początku ponoszone są wysokie koszty (stworzenie zaplecza do pracy) - przy braku dobrego kierownika może wystąpić anarchia (więcej gadania niż pracy) - należy bardzo dokładnie określić kompetencje kierowników - w śród pracowników pojawia się walka o władzę - wymaga dużych umiejętności interpersonalnych - przeciążenie kierowników (niewłaściwy dobór osób do zespołu) Struktura dywizjonalna Występuje w dużych przedsiębiorstwach składających się z kilku zakładów. Występuje poziom centralny zarządzający całym przedsiębiorstwem. Kryterium tworzenia filii: - liczba produktów (każda filia zajmuje się osobnym produktem) - klienci (każda filia obsługuje inną grupę klientów) - region (filie lokalizowane są blisko źródeł surowców lub blisko rynku zbytu) Każda filia może mieć inną strukturę organizacyjną. Zalety: - łatwość oceny wyników firmy - łatwość oceny pozycji rynkowej poszczególnych produktów - każda filia ma zespół specjalistów pracujących dla danego produktu - umożliwia dostosowanie się przedsiębiorstwa do potrzeb rynku Wady: - gorszy przepływ informacji - istnieje ryzyko niezdrowej rywalizacji między filiami - w przypadku gdy filie są od siebie zależne może wystąpić trudność w zarządzaniu - istnieje ryzyko zaniedbania celów strategicznych firmy (konflikty między centralą a filiami) Podział struktur wg. podstawowych układów organizacyjnych . Struktura funkcjonalna Zalety: - jest prosta i przejrzysta - grupuje specjalistów w ramach danych wydziałów - sprzyja formalnemu podziałowi pracowników Wady: - utrudniony przepływ informacji pomiędzy wydziałami - trudności w koordynacji pracy wszystkich wydziałów - dylematy z którego wydziału wybrać naczelnego kierownika Struktura obiektowa Występuje gdy mamy doczynienia z rozszerzeniem oferty produkcyjnej. Występują w niej trzy poziomy: - centralne jednostki regulacyjne - podsystemy obiektowe - piony funkcjonalne Zalety: - sprzyja decentralizacji czyli delegowaniu uprawnień władczych - ułatwia ocenę wyników dla danego produktu - nie ma konfliktów pomiędzy poszczególnymi zakładami - dostosowanie się przedsiębiorstwa do potrzeb rynku. - struktura daje możliwość awansu pionowego i poziomego Wady: - utrudniona komunikacja między zakładami - szkolenia w ramach jednego zakładu są utrudnione Odzwierciedla rozwój przedsiębiorstwa. Wady i zalety jak w przypadku struktury obiektowej. MOTYWOWANIE (PRZEWODZENIE) Przewodzenie – zespół działań które służą temu aby pracownicy wykonali działanie lub cel przed nimi postawiony. Przewodzenie obejmuje: 1. Kierowanie ludźmi 2. Motywowanie 3. Komunikowanie się 4. Zarządzanie procesami interpersonalnymi. Ad.1. Kierowanie – to sposób oddziaływania na ludzi (podwładnych) Dojrzałość grupy – gotowość do współpracy z przełożonym do samoorganizacji i do podejmowania odpowiedzialności za własne czyny. Wyróżniamy kilka stylów kierowania: Styl autokratyczny. Charakteryzuje się dużą ingerencją kierownika w pracę zespołu. Polega ona na częstym wyznaczaniu zadań i kontroli. Kwalifikacje podwładnych są niskie. Grupa jest grupą niedojrzałą. Kierownik autokratyczny: - jest oddany przedsiębiorstwu - postaw i uczucia pracowników interesują go wówczas gdy mają wpływ na realizację zadań. - kierownik bez konsultacji z grupą wyznacza zadania i terminy ich realizacji. - nie liczy na inwencję twórczą podwładnych - stosuje częste kary wg. własnego uznania - podwładnych traktuje przedmiotowo Styl autokratyczny stosujemy gdy: - mamy pracowników o niskich kwalifikacjach - gdy pracownicy wykonują proste czynności - praca wykonywana przez zespół charakteryzuje się niskim prestiżem lub wykonywana jest w warunkach złych. Styl autokratyczny możemy zastosować do nowych pracowników o wysokich kwalifikacjach. Styl konsultatywny. Jest stosowany gdy pracownicy mają wyższe kwalifikacje niż w stylu autokratycznym ale nie odpowiadają kwalifikacjom przełożonego. Polega on na tym że decyzja przełożonego jest konsultowana z zespołem. Ostatnie zdanie należy jednak do kierownika. Kierownik to: - osoba która wychodzi z założenia że pracownicy nie potrafią zorganizować sobie pracy i nie biorą odpowiedzialności za wykonywane czynności. - osoba która uważa że do wykonywania pracy potrzebne są odpowiednie kwalifikacje. Styl konsultatywny stosujemy gdy: - podwładni część zadań potrafią wykonać sami - mają krytyczne zdanie na temat wykonywanej pracy - podwładni potrafią proponować różne rozwiązania - podwładni potrafią dobrze wykonać swoją pracę natomiast nie potrafią zorganizować sobie swojej pracy. Nie stosujemy tego stylu gdy nie ma chęci współpracy z kierownikiem. Styl partycypacyjny . Jest to styl charakteryzujący się wysokim udziałem kierownika w pracy zespołu. Polega na konsultacji i współpracy z zespołem. Kwalifikacje podwładnych są równe kwalifikacjom przełożonego. Kierownik to: - osoba towarzyska która przedsiębiorstwo traktuje jak system społeczny - osoba dla której ważny jest rozwój pracowników - osoba starająca się podnieść morale swojego zespołu - osoba która chce zintegrować zespół Sposobem motywowania są częste nagrody a kara to brak zainteresowania pracownikiem. Styl stosujemy gdy: - podwładni mają wysokie kwalifikacje - podwładni pomimo wysokich kwalifikacji nie potrafią się zorganizować - o sukcesie przedsiębiorstwa decyduje przystosowanie się do zmieniających się warunków. Stylu nie stosujemy gdy: - cele grupy są sprzeczne z celami przedsiębiorstwa - podwładni nie mają rozbudzonych potrzeb wyższego rzędu (rozwój pracownika) Styl bierny Polega na tym że mamy niski poziom ingerencji kierownika w sprawy zespołowe. Związane jest to z wysokimi kwalifikacjami pracowników lub zespół wykonuje czynności opisane odpowiednimi przepisami lub instrukcjami. Kierownik to osoba: - separująca się - dla której najważniejsze są wyniki pracy zespołu - postrzegająca swoją pracę jako delegowanie uprawnień czyli określenie uprawnień dla poszczególnych kierowników - preferuje pisemną formę komunikacji - która aby ukarać pracownika cofnie wcześniej nadane uprawnienia. Fazy stylu: 1. Styl bierny nadzorujący – występuje gdy pracownicy wykonują powtarzalne czynności opisane różnego rodzaju przepisami i instrukcjami. 2. Styl bierny delegujący – występuje gdy podwładni są grupą dojrzałą o wysokich kwalifikacjach zbliżonych do kwalifikacji przełożonego. Podwładni potrafią sami określić zakres obowiązków i odpowiedzialności. Kierownika proszą o pomoc w wyjątkowych sytuacjach. Rola kierownika jest bardziej formalna. Wykład V MOTYWOWANIE 5.12.2008 To zestaw działań które powodują że ludzie zachowują się w określony sposób . 1. Podejście od strony treści Odpowiada na pytanie jakie czynniki motywują ludzi do pracy. Teoria potrzeb D. Masłowa (ksero) Człowiek ma pewną hierarchię potrzeb Dwuczynnikowa teoria Herzberga (ksero) Występuje podział na czynniki - zadowolenie z pracy (czynniki motywacji) - nie zadowolenie z pracy (czynnik higieny) 2. Podejście od strony procesu Odpowiada na pytanie dlaczego ludzie wybierają określony wariant zachowania. Teoria oczekiwań Składa się z kilku elementów: a) oczekiwana proporcja osiągnięć do wysiłku. Jest to indywidualnie postrzegane prawdopodobieństwo że zwiększony wysiłek zaowocuje osiągnięciami. Jeżeli pracownik jest przekonany że ten wysiłek da osiągnięcia prawdopodobieństwo wynosi 1. Jeżeli pracownik nie widzi związku pomiędzy wynikiem a osiągnięciami to prawdopodobieństwo wynosi 0. Jeżeli to prawdopodobieństwo istnieje ale nie jest duże to będzie wahało się między 0 a 1. b) oczekiwania proporcji wyników do osiągnięć. Jest to indywidualnie postrzegane prawdopodobieństwo że osiągnięcie zaowocuje wynikiem. Jeżeli pracownik jest przekonany że jego osiągnięcia przyniosą wynik to prawdopodobieństwo wynosi 1. Jeżeli nie jest przekonany to prawdopodobieństwo jest równe 0. Jeżeli prawdopodobieństwo nie jest duże to wacha się między 0 a 1. c) wartościowość wyników pracy. Jest to plus lub minus danego wyniku. (np.: więcej pieniędzy, ale przez to musimy dłużej pracować – czyli mniej czasu spędzać z rodziną ) Na ile wynik będziemy sobie cenić na, na ile jest on dla nas ważny. Jeżeli pragniemy takiego wyniku to mamy wartościowość dodatnią. Jeżeli nie pragniemy takiego wyniku to wartość jest dla nas ujemna. Jeżeli pracownik jest obojętny wobec co do wyników to wartościowość jest równa 0. Warunki dobrego motywowania występują gdy: - stosunek osiągnięć do wysiłku jest większy od 0. - stosunek wyników do osiągnięć jest większy od 0. - suma wartościowości poszczególnych wyników jest większa od 0. 3. Podejście do motywacji oparte na koncepcji wzmocnień. Wiąże się z czynnikami używanymi aby wzmocnić zachowania pozytywne. Głównym celem stosowania nagród jest utrwalanie pozytywnych, powtarzanych zachowań. Rodzaje wzmocnień: 1.podtrzymujące zachowania pożądane - nagrody (pochwała, pieniądze, awans) - unikanie (sytuacja w której pracownik unika niepożądanego zachowania) 2. Wzmocnienia osłabiające zachowania niepożądane. 1. Kara Wady.: - powoduje lęk przed przełożonym - mogą pojawić się różnego rodzaju konflikty - stosowanie kar nie wzmacnia zachowań pozytywnych a jedynie doprowadza do tego że nie ma zachowań negatywnych. 2. Eliminacja Brak reakcji otoczenia powoduje eliminacje pewnych zachowań. Czynniki wpływające na rozpiętość kierowania: 1. umiejętności przełożonych i podwładnych. Im są większe tym większa będzie rozpiętość kierowania. 2. fizyczne rozproszenie podwładnych, im większe rozproszenie fizyczne podwładnych tym mniejsza skuteczność kierowania. 3. zakres pracy inny niż nadzór. Im większy tym mniejsza będzie rozpiętość kierowania. 4. podobieństwo nadzorowanych zadań. Im większe tym w8iększa rozpiętość kierownictwa. 5. częstotliwość pojawiania się nowych problemów w przedsiębiorstwie. Im będzie większa tym częstotliwość kierowania będzie mniejsza 6. preferencje przełożonych i podwładnych IV. Rozdzielanie uprawnień władzy . Uprawnienia władzy- władza uprawomocniona przez organizację Delegowanie uprawnień władczych - proces w którym menedżer przekazuję część swoich uprawnień podwładnym. Decentralizacja – proces stopniowego przekazywania władzy podwładnym. Centralizacja- proces systematycznego utrzymywania władzy Czynniki wpływające na stopień centralizacji i decentralizacji : 1. złożoność i dynamika otoczenia. Im dynamika większa tym większa tendencja do decentralizacji. 2. historia i tradycja w firmie 3. charakter podejmowanych decyzji. Im bardziej ryzykowne tym większa skłonność do centralizacji 4. umiejętności podwładnych. Im umiejętności są wyższe tym większy stopień decentralizacji. V. Rodzaje współzależności między komórkami w przedsiębiorstwie: 1. współzależności na zasadzie sumowania. Występują gdy jednostki w danym przedsiębiorstwie są niezależne od siebie. Każda jednostka wypracowuje swój zysk a później wszystkie zyski są sumowane 2. współzależność sekcyjna. Występuje gdy wydział wytwarza półprodukt który wykorzystywany jest przez inny wydział 3. współzależność wzajemna. Kiedy występują oddziaływania między wydziałami, a oddziaływania przebiegają w różnych kierunkach VI. Rodzaje stanowisk pracy: 1. liniowe- stanowisko które w jakimś stopniu realizuje cel firmy 2. sztabowe- stanowiska które pełni funkcję doradczą. Celem jest doradzanie innym stanowiskom liniowym. Komórka sztabowa ma prawo do doradzania, a kierownik liniowy nie musi ich słuchać. Rada przymuszona - menedżer liniowy ma obowiązek wysłuchać opinii stanowiska sztabowego. Pracownik komórki sztabowej ma uprawnienia funkcjonalne –osoba ta ma uprawnienia władcze w wąskim zakresie. STRUKTURY ORGANIZACYJNE 1. Rozpiętość kierownicza Struktura spłaszczona – duża rozpiętość kierownicza 1 menedżer – 4 podwładnych. Zalety: - szybki przepływ informacji od stanowiska najwyższego do najniższego - mniejsze prawdopodobieństwo przekształcenia informacji - mniejsze koszty administracyjne - struktura sprzyja decentralizacji - większa możliwość inicjatywy oddolnej Wady: - trudność w koordynacji poziomej (między działami) - w razie absencji któregoś kierownika pojawiają się problemy z zastąpieniem tego kierownika - ograniczone możliwości awansu jako czynnika motywującego Struktura smukła – charakteryzuje się małą rozpiętością. Zalety: - łatwiejsza koordynacja pracy w ramach wydziału i łatwiejszy nadzór - duże rezerwy kadrowe kadry kierowniczej - łatwiejsza koordynacja pozioma - duże możliwości wykorzystania awansu jako czynnika motywującego Wady: - długa droga pokonywania informacji ze szczebla najwyższego do najniższego - zmiana i możliwość przekształcenia przekazywanej informacji - tendencja do centralizacji - wyższe koszty administracyjne METODY MOTYWACJI 1. Zarządzanie przez zadania Metoda polega na formułowaniu przez przełożonego zadań do wykonania z podaniem terminu ich realizacji, przy czym zadania te muszą być gdzieś zapisane. Człowiek może tak długo wykonywać pracę ile ma na to czasu (Parkinson). Metoda dla menadżerów pierwszej lin ni którzy opracowują zadania dla swoich podwładnych. Zadania mają wynikać z celów przedsiębiorstwa, powinny powstawać w drodze dezagregacji celów (rozbicia na mniejsze cele). Przynajmniej raz w ciągu dnia przełożony sprawdza stopień wykonania tych zadań. Ustalając zadania przełożony powinien mieć w zanadrzu dodatkowe zadania. Zalety: - metoda prosta - powoduje wzrost wydajności pracy - pojawia się większa troska kierowników o realizację celów firmy. - wyeliminowany jest element zapominania. Wady: - skłonność do autokratycznego stylu kierowania - trudność z oszacowaniem czasu na wykonanie poszczególnych zadań. - mogą się pojawić konflikty 2.Zarządzaie przez rezultaty lub wyniki. Zakłada się że każde przedsiębiorstwo dąży do jakiegoś wyniku (zysku) Działy w przedsiębiorstwie należy podzielić na dwie grupy. - komórki lub wydziały które generują zysk (centra zysków) - komórki które generują koszty (centra kosztów) Celem dla centrów zysków jest osiąganie zysku na poziomie 4-5% z tendencją do maksymalizacji zysków. Celem dla centrów kosztów jest poniesienie kosztów na pewnym maksymalnym poziomie z tendencją do obniżki. Każde centrum ma swojego kierownika, który ma dowolność w realizacji postanowionych celów. Kierownicy poszczególnych centrów zatrudniani są na zasadzie kontraktów tzn. zawiera się z nimi umowy na rok. Pod koniec roku jest ocena wyników zgodnie z postawionymi celami i albo będzie nagrodzony za wyniki lub z pracą musi się pożegnać gdy jego wyniki będą odbiegały od założonych celów. Zalety: - wzrost osobistej odpowiedzialności kierowników za wyniki centrów - większa motywacja kierowników - bardziej ścisły związek wynagrodzeń kierowników z efektami ich pracy - wymuszenie racjonalności pracy Wady: - tendencja do autokratycznego kierowania w odniesieniu do kierowników centrów - problemy z koordynacją działań poszczególnych wydziałów - konieczna jest zmiana klasyfikacji kosztów na koszta zależne i niezależne od kierowników centrów. Klasyfikacja kosztów funkcjonalna najlepszy podział choć powinien być zmodyfikowany. - konflikt podczas oceny kierowników - przesadne koncentrowanie się na realizacji celów z pominięciem aspektów ludzkich 3. Zarządzanie przez innowację Przedsiębiorstwo można podzielić na: a) menadżerowie wychodzą z założenia że osiągnięto pewien pułap technologii w związku z tym menadżerowie chcą zachować dany stan rzeczy. b) przedsiębiorstwo których menadżerowie wychodzą z założenia że wprowadzanie innowacji pozwala na poprawę pozycji konkurencyjnej i przyczyni się do poprawy sytuacji ekonomicznej. Wykład VI Rola kierownictwa . 1. Kierownictwo powinno być przekonane ze innowacje są potrzebne. 2. Powinno popierać dążenia do wprowadzenia innowacji(popieranie pracowników twórczych) 3. Należy pozbywać się pracowników biernych, stawiających opór 4. powinny być organizowane konkursy, aby w pracownikach wyzwalać twórczość i pomysłowość. Zalety: 1. Wymuszanie postępu w przedsiębiorstwie 2. aktywizacja wszystkich pracowników 3. rozwój pracowników 4. podnoszenie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa Wady: 1. Opór ze strony niektórych pracowników(zwłaszcza starszych) 2. pojawia się ryzyko polegające na otrzymaniu efektu innego niż zamierzony 3. konieczność stosowania innych technik motywacyjnych 4. zarządzanie przez konflikt - polega na wczesnym wykryciu konfliktu i doprowadzeniu do porozumienia miedzy stronami. Konflikt występuje gdy różnicy zdań towarzyszą emocje. Rodzaje konfliktów : 1. Konflikt indywidualny- człowiek sam rozważa dwa dylematy 2. konflikt interpersonalny- pomiędzy dwoma osobami(lub osoba-grupa) 3. Konflikt międzygrupowy- młodzi pracownicy kontra staży pracownicy 4. Konflikt międzyorganizacyjny- walkę toczą dwa przedsiębiorstwa Manager nie powinien : - traktować stosunków międzyludzkich jako powodu do walki - poniżać i obrażać pracowników - być złośliwy i zawzięty - robić straszliwych awantur ale jeśli musi nie powinien krytykować człowieka tylko zachowanie i postawy. Przyczyny konfliktów : 1. różnice poglądów 2. Rożna interpretacja tych samych faktów 3. korzystanie z tych samych zasobów(samochód, komputer) 4. wadliwa komunikacja interpersonalna(plotki) 5. zbyt sztywna struktura organizacyjna 6. różnice światopoglądowe(palący wśród niepalących) 7. różnice osobowości 8. cechy charakteru(złośliwość, podejrzliwość zawziętość, upór) 9. przenoszenie frustracji z domu do pracy 10.Intrygi Trzy prawa intryganctwa: -im wyższe stanowisko tym większe pole do intryg -im więcej wolnego czasu tym większe pole do intryg -im gorsze wyniki finansowe firmy, tym szersze pole do intryg Zalety konfliktow=funkcje -funkcja informacyjna(dowiadujemy się o problemach) -funkcja innowacyjna -funkcja poznawcza(ludzie poznają się nawzajem) Wady konfliktów : -marnotrawienie czasu i energii pracowników -dezorganizacja stawek i pracy, oraz wydajności -pogorszenie kontaktów międzyludzkich -niszczenie współpracy miedzy ludźmi -ujawnienie zaburzeń emocjonalnych czyli agresja Etapy rozwiązywania konfliktów : 1. powstanie różnicy zdań 2. walka pomiędzy stronami 3. chęć rozwiązania konfliktu 4. osiągniecie kompromisu 5. konsensus(akceptacja wszystkich poglądów strony przeciwnej) Metody kierowania konfliktem : I . Metody tradycyjne 1. unikanie i odwlekanie Odwlekamy w czasie rozwiązania konfliktu 2. Wymuszanie Przełożony stron konfliktowych decyduje o rozwiązaniu konfliktu 3. kompromis Obydwie strony dogadują się i akceptują cześć postanowię 4. Mediacja Ma miejsce, gdy zwierzchnik stron konfliktu nie jest w stanie doprowadzić do związania konfliktu. Powoływany jest wtedy mediator. Mediator: -nie musi być osoba zaangażowana w konflikt -musi być osoba mająca duży autorytet wśród pracowników Rola mediatora : -wysłuchuje racji obydwu stron -kontaktuje się ze stronami konfliktu -sugeruje rozwiązania -szuka kompromisu ewentualnie konsensusu -pomaga wdrożyć rozwiązania konfliktu II. Metody nowoczesne 1. spotkania konfrontacyjne 2. sesje wymiany wizerunków Ad1 Stosujemy, gdy konflikt jest pomiędzy grupa pracownikiem i jedna osoba, np. zwierzchnikiem. Podwładny powinien : 1. nie dopuszczać do sytuacji w której mówi kilka osób naraz 2. strony rozmawiają ze sobą używając argumentów a nie epitetów 3. przełożony musi umieć aktywnie słuchać(robić notatki a trakcie rozmowy) Ad2 Stosujemy gdy mamy konflikt międzygrupowy a strony w konflikcie wykazują pewien elementarny zakres kultury. Etap: 1. każda grupa przygotowuje obraz grupy z która jest w konflikcie 2. wymiana przygotowanych opisów(wizerunków) 3. każda grupa zastanawia się dlaczego jesteśmy tak a nie inaczej postrzegani 4. wyciągnięcie wniosków 5. zakomunikowanie rozwiązań grupie przeciwnej w wdrożenie ich w Zycie. Zalety zarządzania przez konflikt 1. zapobieganie stagnacji firmy 2. wykorzystanie twórczej inicjatywy podczas rozwiązywania konfliktów 3. wykorzystanie potencjału energii pracowników do rozwiązania konfliktu 4. integracja stron konfliktu w przypadku osiągnięcia konsensusu. Wady: 1. Brak harmonii i współpracy miedzy ludźmi 2. wyczerpywanie sił pracowników 3. potencjalna możliwość wymskniecie się konfliktu spod kontroli (strajki, wandalizm) 4. zwiększona absencja pracowników 5. konflikt może doprowadzić nawet do upadku firmy KONTROLOWANIE Kontrola - regulacja oddziału w przedsiębiorstwie w celu osiągnięcia pewnych zamierzeń Zasoby rzeczowe - zarządzanie zapasami, kontrole jakości, sprzętu Zasoby ludzkie - kontrola obejmuje: rekrutacje pracowników, obsadę stanowisk, szkolenia i rozwój pracowników, ocenę czynników pracy i sposób nagradzania Zasoby informacyjne - kontrola obejmuje prognozowanie sprzedaży, analiza otoczenia, public relation, ustalanie planów produkcji Zasoby finansowe - kontrola obejmuje stwierdzenie czy przedsiębiorstwo na wystarczająca ilość Śródków, sprawdzenie czy w przedsiębiorstwie nie występuje Śródków pieniężnych Kontrola strategiczna - na ocenić realizacje celów strategicznych i sprawdzić czy te cele są realizowane Kontrola strukturalna -kontrola struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Kontrola operacji - zawiązana produkcja, z usługami Kontrola finansowa - kontrola środków pieniężnych Kontrola operacji obejmuje : 1. kontrole wstępną(kontrola magazynu, jakość surowca, kwalifikacje pracowników, środki finansowe ich ilość) 2. kontrole bieżącą(kontrola procesu technologicznego) 3. kontrole zastępcza(odnosi się do wyników, do tego co zostało wyprodukowane w zakładzie i jest, np. kontrola wyrobu gotowego)
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZalecenia WHO Porod nie jest choroba, położnictwo, podstawy opieki położniczej, Podstawy opieki położniczej - wykładyZamówienia publiczne wykład 2, WSGN materiały, WSGN materiałyZagadnienia do egzaminu- opracowanie, Biotechnologia PWR, Semestr 3, Inżynieria Chemiczna - wykład (Noworyta), egzamin - zagadnienia i opracowanieZagospodarowanie placu budowy, Politechnika Warszawska, Organizacja Placu Budowy, WykładZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZadania 2, Studia, Stopień 2 Semestr I, Statystyczne systemy informatyczne w AD, R moje prace, Wykłady i zadania, 2. Statystyki opisowe w R, ZrobioneZagadnienia biotechnologia 2, Biotechnologia PWR, Semestr 5, Biotechnologia - Wykład, Notatki i pytania z egzaminówZasady rzutowania prostokątnego metodą europejską, Studia, UR OŚ INŻ, semestr VI, grafika inż z elementami ergonomii, wykłady, wykZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościZaburzenia-modulacji koncepcje-teoretyczne-a-relacje-z-autobiografii-osob-z-autyzmem, STUDIA -PRYWATNE, Studia - wykłady - Dorota, telefon
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmexxo.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|